Schade opzettelijk veroorzaakt door kind: wat vergoedt aansprakelijkheidsverzekering?
Tip een vriend:

Schade opzettelijk veroorzaakt door kind: wat vergoedt aansprakelijkheidsverzekering?

In Nederland is een aansprakelijkheidsverzekering niet verplicht, maar verstandig is het zeker. Kleine schades kun je vaak nog wel zelf betalen. Maar wat als iemand door jouw schuld valt en arbeidsongeschikt raakt? Dan is de schadeclaim zo hoog dat je die meestal niet kunt betalen. Heb je (kleine) kinderen? Dan ben jij als ouder aansprakelijk voor de schade die je kinderen veroorzaken. Maar is dit dan wel verzekerd op je aansprakelijkheidsverzekering of moet je dit zelf betalen?

Ouder is verantwoordelijk voor kind

Als ouder ben je aansprakelijk voor alles wat je kinderen doen, totdat ze 14 jaar zijn. Dan neemt de aansprakelijkheid van de ouders af en krijgen de kinderen meer eigen verantwoording. Ze vallen dan nog wel steeds onder jouw aansprakelijkheidsverzekering. Maar de schades die opzettelijk zijn veroorzaakt door je kinderen worden dan niet meer zomaar vergoedt door de verzekeraar. Dit is wel het geval bij bijvoorbeeld een kind van 5 jaar. Gooit je kind van 5 jaar expres de vaas van de buurvrouw op de grond, dan ben je hier voor gewoon verzekerd. En krijgt de buurvrouw haar vaas vergoed.

Dit geldt alleen voor schades die je kinderen veroorzaakt hebben bij een ander. Laten zij bij jou thuis je smartphone vallen dan ben je hiervoor niet verzekerd. Laten ze de smartphone van een vriend vallen, dan valt dit wel onder de dekking van je aansprakelijkheidsverzekering.

Aansprakelijkheidsverzekering via Independer

Via Independer kun je gemakkelijk je aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Je bent dan verzekerd tot een bedrag van 1.250.000 euro. Het afsluiten van de aansprakelijkheidsverzekering gaat via onze Beste-in-1 Pakket.  Je kunt er voor kiezen een pakket met verzekeringen af te sluiten, maar je kunt ook alleen je aansprakelijkheidsverzekering afsluiten.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

5 Antwoorden op “Schade opzettelijk veroorzaakt door kind: wat vergoedt aansprakelijkheidsverzekering?”

  1. Marcel schreef op 

    De vergelijkingen van een autoverzekering is op basis van slechts enkele criteria, kenteken auto, postcode, schadevrije jaren, leeftijd en nog een paar zaken. Voor de meesten is dat waarschijnlijk prima en zal vaak de premie maatgevend zijn.
    Voor zover ik weet biedt Independer helaas geen mogelijkheid voor ‘extra criteria’ c.q. aandachtspunten. Punten die de klant ‘uitgelicht’ wenst te hebben.

    Die extra criteria (lees: aandachtspunten) moeten dan bij de resultaten in een apart gedeelte vermeld worden, immers het zijn met name díe zaken waarop een klant selecteert.

    Bijvoorbeeld:
    1. Kent de verzekering een ‘nieuwwaarderegeling’?
    Zo ja, gedurende hoeveel jaar en wat is de afschrijving daarna.
    (Voorbeeld: 3 jaar, onbeperkt, afschrijving vanaf het 4e jaar x % per maand)

    2. Maximale te verzekeren nieuwwaarde van de auto plus vermelding alarmsysteem.
    (Voorbeeld: 65000 euro + standaard ‘af fabriek’ alarmsysteem)

    3. Reparatie door eigen dealer mogelijk?
    Wat is dan het eigen risico en geldt dat ook voor ruitschade?
    (Verzekeringen van een bepaald automerk zijn hier vaak in het voordeel)

    4. Kent de verzekering dekking voor diefstal van goederen bij inbraak?
    Zo ja, wat zijn de condities en wat is het maximale bedrag per persoon/per auto?

    5. Vervangend vervoer: gelijkwaardige wagen mogelijk? Kosten?

    6. Dealer aanspreekpunt voor de afwikkeling verzekering?
    (is vaak bij ‘eigen verzekeringen’ van bepaalde merken het geval)

    7. 24/7-service: is voor binnen- en buitenland 24/7 service beschikbaar van eigen merk beschikbaar?
    (bijvoorbeeld via 1 centraal alarm nummer)

    Overigens, deze suggestie is gericht op autoverzekeringen.
    Misschien kan het ook voor andere verzekeringen.

    =

  2. hans schreef op 

    @Marcel. Het is een hier op dit forum al eerder geplaatst idee om niet meer volgens onduidelijke criteria die de vergelijkingssite vastlegt te zoeken, maar volgens een ‘matchsysteem’ waarop de klant zèlf aanvinkt wat hij als meeverzekerd verwacht, wil betalen, kiest en dus ter kennis kan nemen.

    Gisteren nog het voorbeeld: Independer zoek voor mij een zorgverzekeraar, die ook Best Doctors mee aanbied die mij helpt met de steeds vaker gekozen second opinion! Antwoord van Independer: ‘dat kunnen we niet…..’

    M.a.w. Zolang Independer geen antwoord op zulke vragen geeft, nemen ze beslissingen waarop je bij de aangeboden polissen géén invloed had en…..dus vaak ook geen kennis.

    Bij de rechtsbijstandsverzekeringen zoek ik bij voorbeeld een matchende verzekeraar, die ook in het weekend en ’s avonds bereikbaar is……hier geldt hetzelfde verhaal, Independer kan dit niet onderscheiden en voor mij nooit de beste verzekeraar uitsorteren!

    Mondige klanten kunnen op dit forum hun verwachtingen uiten……en dat is beter voor elkaar! Een te algemeen antwoord van de Independer-persvoorlichter was niet meer dan benieuwd zijn hoe anderen hierover denken.

    Ik denk, ik heb in jou hier een ‘maatje’ gevonden, zodat we nu al met z’n tweeën zijn……!

    Iedere langere reis begint altijd met een eerste stap!!

  3. hans schreef op 

    Overigens…..zoals hier op een ander forum van FBTO na te lezen, had ik het voorstel van ‘matchen’ precies een jaar geleden ook al aan Independer gestuurd en nòg eerder ook al t.a.v. de ideeënbus, waarop Mieke van Os…..het idee…..klakkeloos ter zijde legde. (Het begin van een lange reis).

    CITAAT november 2014 op het Onderling-forum:

    Het is niet meer op één hand te tellen,

    zo vaak ik op Onderling heb gepleit voor het inhoudelijk zèlf-samenstellen van je verzekeringspolissen. De ex-moderator Marinus noemde het als allereerste in zijn Topic: ‘matchen’.
    Ik noemde het ‘configureren’, met voorbeelden erbij van een fiets of een auto configureren. Dus een uitgebreidere manier van bouwstenen aanbieden, zoals het beperkt soms met “modules” word gedaan. Remco van Onderling schreef, dat FBTO ermee bezig was en zou er nog over berichten…….(??).

    De hele correspondentie met de voordelen voor de klanten had ik óók naar de Bond van Verzekeraars, INDEPENDER, de Verzekeringssite en o.a. naar de Consumentenbond doorgestuurd……..met flauwe, afhoudende, enthousiaste of juist helemaal géén reacties zoals bij de Bond voor Verzekeraars, die binnenkomende e-mails van particulieren niet eens bevestigt.

    En nu dit….(link)….waaruit blijkt, dat het ijzer pas gesmeed kan worden wanneer het (gloeiend) heet is!

    http://www.vvponline.nl/nieuws/56649

    Wat vinden jullie ervan, zèlf door aanvinken, je eigen individuele polis te kunnen samenstellen? Bij iedere vraag wordt duidelijk uitgelegd wat de vóór en/of de nadelen zijn. Tenslotte ga je een contract afsluiten en moet vooraf de consequenties kennen i.p.v. achteraf de voorwaarden doorzoeken of ermee na een afgewezen claim geconfronteerd moeten worden!

    Verzekeraars willen liever massa-polissen, maar óók gelijktijdig ook klantvriendelijker worden!

  4. hans schreef op 

    @ Annemarie van Gaalen, met haar ervaringen en doorzettingsvermogen inmiddels hèt boegbeeld van de verzekeringsbranche, geeft het goede voorbeeld…..en doet het volgende voorstel met betrekking tot de overduidelijk hardhorende verzekeringsbranche:

    ‘Als je iets niet snapt of voor elkaar krijgt, ga je er met een thermoskan koffie op af en je gaat niet weg, voordat je een antwoord op de gestelde vraag hebt gekregen……………!’

    Hier ben ik dus met mijn nog steeds vriendelijke vraag over ‘het matchen’ met de klantbehoefte als uitgangspunt (in tegenstelling tot het voor-kauwen).

    NB. Ik maak daarbij duidelijk een interpretatieverschil tussen ‘kunnen hóren’ en ‘kunnen luisteren’………

  5. Wij proberen met onze vergelijkingen zo veel mogelijk mensen eenvoudig de beste autoverzekering te helpen vinden. Veel mensen interesseren zich niet zo voor de details en willen gewoon een goede verzekering. Voor deze doelgroep hebben wij onze Top 3 ontwikkeld die op basis van prijs/kwaliteit wordt gemaakt door o.a. klantcijfer en polisvoorwaarden mee laat wegen. Hierin kun je ook al de meeste van de details die u noemt zoals een nieuwwaarderegeling en vrije reparatiekeuze eenvoudig zien bij “toon meer” bij de polisvoorwaardenscore.

    Mensen die wel graag alle details willen vergelijken kunnen bij de “details” alle polisvoorwaarden bekijken en ook meerdere verzekeringen naast elkaar zetten. Zo proberen we dus iedereen van de informatie te voorzien waar hij of zij behoefte aan heeft.

    Vanzelfsprekend blijven wij onze website verder ontwikkelen en bekijken we hoe we mensen nog makkelijker kunnen helpen kiezen uit verzekeringen die perfect aansluiten bij hun wensen en zullen uw suggesties hierin meenemen.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Normale vragen "

Anoniem uit VEENDAM
58 minuten geleden, woonverzekering

"Heel duidelijk!"

Dhr. Klaver uit TUITJENHORN
2019-09-16, energie

"Makkelijk en voordelig "

Mevrouw Amine uit AMERSFOORT
2019-09-16, autoverzekering

"Loopt soepel.."

Anoniem uit RODEN
2019-09-16, energie

"Smooth process and quick"

Anoniem uit AMSTERDAM
2019-09-16, energie

"GOEDE INFORMATIE EN SNEL GEREGELD"

Anoniem uit BREDA
2019-09-16, rechtsbijstandverzekering

"Altijd super"

Dhr. De Block uit ALMERE
2019-09-16, energie

"Makkelijk en snel"

Dhr. Been uit ZEEWOLDE
2019-09-16, energie

"Het invullen van het formulier ging makkelijk "

Anoniem uit HENGELO OV
2019-09-16, lenen

"Vanwege het gemak van de site"

Mevr. van Emmerik uit DEN HELDER
2019-09-16, energie

"Goed en makkenlijk aan te vragen "

Anoniem uit VAALS
2019-09-16, lenen

"duidelijke informatie en snelle regeling"

Anoniem uit BREDA
2019-09-16, reisverzekering

"Ik viend juli gewoon goed "

Meneer Dzaferov jasarov0 uit ROTTERDAM
2019-09-16, autoverzekering

"Makkelijke en duidelijke uitleg"

Anoniem uit BODEGRAVEN
2019-09-16, woonverzekering

"snel en overzichtelijk."

Dhr. Weisscher uit HEEMSKERK
2019-09-16, energie