Wij zijn trots op… petitie voor patiënten Slotervaartziekenhuis
Deel met een vriend:

Wij zijn trots op… petitie voor patiënten Slotervaartziekenhuis

In februari 2013 ontstond ruzie tussen zorgverzekeraar Achmea en het Slotervaart Ziekenhuis in Amsterdam. Achmea had in februari nog geen contracten gesloten met het Slotervaart. Voor verzekerden met een naturapolis van Achmea – en van alle verzekeringsmaatschappijen die daarbij horen (Agis, Zilveren Kruis, Interpolis, De Friesland, OZF, Avero) – had dit grote impact. Het betekende dat nieuwe, niet-spoedeisende behandelingen in het Slotervaart niet langer volledig vergoed zouden worden. Dit terwijl de Achmea-verzekerden eind december nog dachten dat ze gewoon bij dit ziekenhuis terecht konden.

Omdat het probleem pas in februari duidelijk werd, was het voor mensen te laat om nog over te stappen naar een verzekeraar die wel zorgcontracten met het Slotervaartziekenhuis had. Want overstappen kan alleen november en december.

Wat hebben we eraan gedaan?

Independer vond de gang van zaken oneerlijk voor de consument. Achmea had haar klanten vooraf duidelijk moeten laten weten dat het nog onzeker was of er een contract gesloten zou worden met het Slotervaartziekenhuis. Óf Achmea moest haar klanten de optie bieden om naar een andere verzekeraar over te stappen.

Independer kon dit onrecht niet zomaar accepteren, en daarom werd besloten een petitie te starten. Deze petitie werd ook opgepakt door TROS Radar. Het doel: verzekerden moeten gedurende de periode dat ze mogen overstappen (november/december) weten waar ze aan toe zijn. Dat wil zeggen: welke zorg krijg je waar vergoed? Daarom stelde Independer in de petitie dat zorgverzekeraars zich aan de volgende afspraken moeten houden:

  1. Elk jaar vóór 1 november maken de verzekeraars bekend bij welke ziekenhuizen en bij welke behandelaars verzekerden terecht kunnen.
  2. Verzekeraars moeten hun klanten bij het toesturen van de nieuwe polis in november laten weten of ze op dezelfde zorg kunnen rekenen als het jaar ervoor. Zijn er contracten met ziekenhuizen en behandelaars veranderd of opgezegd? Dan moet dat duidelijk worden vermeld.
  3. Wijzigt de verzekeraar na 1 november een contract met een ziekenhuis of behandelaar? Dan moet de verzekeraar de behandeling volledig blijven vergoeden in het hele volgende jaar.

Wat was het resultaat?

Op 26 maart 2013 bood Independer deze petitie aan aan de Vaste Kamercommissie voor VWS in de Tweede Kamer in Den Haag. 25.245 mensen hadden hem ondertekend.

Sterk signaal afgegeven

Independer denkt dat de petitie heeft gewerkt als een sterk signaal aan de minister van VWS. Inmiddels moeten verzekeraars hun zorgcontractering namelijk voor 20 november rond hebben. Daarnaast moeten verzekeraars hun klanten bij het toesturen van de nieuwe polis laten weten of ze op dezelfde zorg kunnen rekenen als in het jaar daarvoor. Zijn er contracten met ziekenhuizen en behandelaars veranderd of opgezegd? Dan moet dat duidelijk worden vermeld. Hiermee is de regelgeving weer een beetje beter voor elkaar.

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Please also provide ENG version of your page, we need to translate all to proceed. Thanks "

Dhr. Ozgan uit EINDHOVEN
2017-09-13,

"GEEN BIJZ"

Mevr. Moennasing uit CAPELLE AAN DEN IJSSEL
2017-09-13,

"Snel, duidelijk en voordelig."

FS uit ZWOLLE
2017-09-13,

"Ik heb jullie nog nooit als verzekering gehad. Maar ik zie de samenwerking graag tegenmoet komen."

Anoniem uit HEERLEN
2017-09-13,

"very helpful for a new user"

Mevr. P.P. Rajendiran uit HOOFDDORP
2017-09-13,

"Ik twijfel of het nu wel zo onafhankelijk is."

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2017-09-13,

"Goede voorlichting, snelle afwerking, klantvriendelijke medewerkers en goed geinformeerde medewerkers. Dank hiervoor"

Mevr. Siddals-Wilbrink uit GELDROP
2017-09-13,

"Snel, volledig en duidelijke informatieverstrekking en service. "

Dhr. Lammers uit BLESKENSGRAAF CA
2017-09-13,

"Snel en efficient"

Anoniem uit ALBLASSERDAM
2017-09-13,

"Zeer goed en overzichtelijk en ze geven ook de verzekering weer die niet bij hun aangesloten zit. Heel goed en onafhankelijk"

Dhr. M.B.D. Takacs uit NIEUWKOOP
2017-09-13,

"5"

Mevr. I. Matuleviciute uit 'S-GRAVENHAGE
2017-09-13,

"5"

Mevr. M. Ono uit 'S-GRAVENHAGE
2017-09-13,

"5"

Mevr. M. Kar uit 'S-GRAVENHAGE
2017-09-13,

"Goed koop"

Dhr. M. Almaadalli uit HELMOND
2017-09-12,

"Tevreden, nu ging invullen vanavond gemakkelijk. Vanmiddag liep deze aanvraag bij herhaling vast. Over het algemeen zeer tevreden."

Dhr. O.S. Brenninkmeijer uit BARENDRECHT
2017-09-12,