Energie vergelijken: eerlijker en op méér dan prijs alleen
Tip een vriend:

Energie vergelijken: eerlijker en op méér dan prijs alleen

Waarom krijg je als trouwe klant een hogere energierekening? Terwijl overstappers worden verleid met aantrekkelijke bonussen? Op zo’n manier ben je bijna gedwongen regelmatig van energieleverancier te wisselen. Wil je tenminste geen dief zijn van je eigen portemonnee. Dat is de omgekeerde wereld, vindt Independer.

Wat is er aan de hand?

Energieleveranciers focussen zich meer op het binnenhalen van nieuwe klanten dan op het behouden van bestaande klanten. Dat doen ze voornamelijk met welkomstbonussen en leuke kortingen. Als je alle marketing- en kortingskosten die hiervoor nodig zijn bij elkaar optelt, kost het de energieleverancier al snel een paar honderd euro om één nieuwe klant aan zich te binden. Geld dat later natuurlijk weer moet worden terugverdiend.

En dat merk je als klant: na de prachtige bonuskortingen in je eerste contractperiode, schiet je energierekening plotseling omhoog. Als je dan niet snel overstapt naar een andere energieleverancier doe je jezelf tekort. Door deze overspannen markt zijn zowel leveranciers als klanten gefixeerd op prijs. Andere belangrijke thema’s, zoals groene stroom en energiebesparing, verdwijnen hierdoor naar de achtergrond.

Independer bewijst dat het ook anders kan

Bij Independer vinden we dat het anders kan. Om dit te bewijzen, zijn we een paar jaar geleden op de energiemarkt gestapt. We hebben klanten eerst maar eens gevraagd wat ze zelf willen. De uitkomst van dit onderzoek bevestigde onze vermoedens: de meeste mensen hebben schoon genoeg van het leveranciertje wisselen. Ze zitten ook niet te wachten op ondoorzichtige bonussen, die niet eens altijd worden uitgekeerd omdat er meestal strenge voorwaarden aan zijn verbonden. Veel liever zien ze dat loyaliteit wordt beloond. Met standaard lagere tarieven bijvoorbeeld.

Al kunnen we de markt natuurlijk niet in ons eentje veranderen, we gaan het toch proberen. Om te beginnen ontkoppelen we de welkomstbonussen in onze prijsvergelijking van de leveringsprijs. Door prijs en bonus te splitsen, heb je als klant een beter beeld van de werkelijke energieprijzen.

We proberen op deze manier leveranciers te stimuleren met lagere, heldere maandtarieven te communiceren. Pas wanneer ze transparant zijn over de échte maandprijs, krijgen ze bij Independer een hogere positie in het vergelijkingsresultaat. Dit levert jou als klant een veel beter inzicht op in de werkelijke prijs van energie. Zodat je, als je bijvoorbeeld meer stroom hebt verbruikt dan van tevoren was ingeschat, over het extra verbruik gewoon het lagere, zuivere tarief betaalt. In plaats van onaangenaam te worden verrast door bonushoge prijzen.

Helder over groen

We vinden het ook belangrijk dat er in Nederland meer groene stroom wordt geproduceerd. Waarom? Omdat groene energie uit Nederland controleerbaar bijdraagt aan het verduurzamen van ons land. Bij geïmporteerde groene stroom is zo’n garantie veel moeilijker af te geven. Je krijgt de mogelijkheid om met behulp van een zoekfilter bewust te kiezen voor écht Nederlandse, groene energiecontracten. Een van onze leveranciers biedt – speciaal voor Independer klanten – inmiddels een gegarandeerd 100% groen energiecontract aan. In plaats van grijze of vergroende stroom uit het buitenland. Zo bereiken we stap voor stap steeds meer. Meer weten over groene stroom? Lees dan hier verder.

Gratis HuisScan

Naast het aanbieden van goedkopere en groenere energiecontracten, willen we je ook graag helpen besparen op je energiekosten. Daarom bieden we je in samenwerking met GreenHome een gratis HuisScan aan. Deze werkt heel simpel. Beantwoord online een paar vragen over je eigen woning en je krijgt helder advies over hoe je je woning het beste kunt verduurzamen. Daarnaast werkt Independer aan een uitgebreid overzicht met praktische besparingstips. Wil je nu al aan de slag gaan? Je vindt hier alvast een paar adviezen.

Lees meer over: energie

Reacties

8 Antwoorden op “Energie vergelijken: eerlijker en op méér dan prijs alleen”

  1. P.J. Hansler schreef op 

    Waarschijnlijk ga ik u lastigvallen met levering van warmte in mijn appartement !.
    Depender kan niet een vergelijk maken met een WKO installatie met een gemiddelde 22 Gj voor Euro 125,00 per maand voor een appartement grootte ca. 78 M2 . Tel daar nog ca.
    Euro 35 bij op voor Electra levering en je hebt een veel te hoge maandelijkse lasten in vergelijking met een andere woning met een levering van gas en electra.
    De vraag is “Wie doet er iets aan”

  2. Arie Broekhuizen schreef op 

    Ik ben het hardgrondig eens met het artikel van Bart. Ikzelf ben na jarenlang trouwe afnemer van Eneco geweest. Voorheen was deze leverancier redelijk open met haar Tarieven op de website. Hierdoor kon ik, meestal na enige aandrang, gebruik maken van hun meest aantrekkelijke tarieven. Eigenlijk waren deze tarieven alleen beschikbaar voor nieuwe klanten werd gezegd. Helaas was dit 1,5 jaar geleden verleden tijd en werd mij hun standaard tarieven opgelegd. Toen ben ik via het Energie collectief van de Consumentenbond overgestapt naar Budget Energie. Ik heb toen gekeken wat hun tarieven waren op hun eigen website en deze vergeleken met de aanbieding via het Energie collectief en constateerde dat deze mij heel transparant overkwamen. Helaas, na het eerste jaar kreeg ik een vervolgaanbiedig waarbij de vaste leveringskosten ineens een factor 12 hoger waren. Dit zat verborgen in het feit dat deze vaste kosten ineens verhoogd waren van 5,99 per jaar naar 5,99 per maand. Heel sneaky daar het bedrag ogenschijnlijk hetzelfde was. Dit zowel voor stroom en gas dus ik ging in een keer van totaal 12 euro per jaar naar 144 euro per jaar. Je zal het maar niet door hebben.
    Conclusie: dan maar weer opnieuw overstappen waar ik eigenlijk helemaal geen zin in heb. Ik wil gewoon een redelijk tarief betalen en geen cent meer.
    Ik ondersteun dan ook van harte dit initiatief. Groeten, Arie

  3. j.kluin schreef op 

    Een loffelijk streven allemaal…..maar het gaat mij om het bedrag wat ik jaarlijks kwijt ben….dat doe ik ook met de dagelijkse boodschappen tenslotte. ….

  4. JOS TUMMERS schreef op 

    Uit het verhaal van Arie Broekhuizen blijkt maar weer eens ten overvloede hoe ingewikkeld het hele energiegebeuren is voor de afnemers, ik pleit al jaren voor offertes met netto prijzen zo van 1 kWh laag kost 10 ct,een kWh hoog kost 20 cent en gas kost 60 ct per m3 dan kun je als er wordt gevraagd naar meterstanden voor het aanmaken van de jaarrekening gewoon controleren wat je hebt verbruikt en controleren of het klopt wat berekend wordt op eenvoudige wijze en waarom gaat men daar niet aan over wel het is veel interessanter de berekeningen zo ingewikkeld te maken dat controle voor een leek onmogelijk is,U vraagt als U een broodje van 50 ct bij de bakker koopt toch ook niet wat de samenstelling van het broodje is aan grondstoffen,transpprt en belasting ,nou dan geef de consument netto prijzen en een hele hoop ondoorzichtigheid is opgelost,VRGRJOS

  5. ronald schreef op 

    Zelf stap ik sinds 2 jaar ieder jaar over dus nu ook weer. Laatste keer stapte ik over via Indenpender en dat is erg goed gegaan. Het lijkt in gewikkeld maar zelf kijk ik gewoon wat ga ik op jaar basis in totaal betalen incl aftrekken bonus of cashback. dat bedrag deel ik door 12 ik ik weet mijn maandelijks premie

  6. dutch1 schreef op 

    Goed initiatief.
    Vraag me wel af of je tegen de prijsvechters uiteindelijk zonder bonus goedkoper uit bent.
    Ik heb nu nog de oude rpijs en niets vernomen van een prijsverhoging.
    Zit me daarbij af te vragen dat, wanneer de prijsverhoging wordt doorgevoerd, en ik theoretisch zou vragen om verbreking van het contract ik dan toch een gedeelte van de bonus krijg.

    1. Beste Dutch1,

      De bonus die leveranciers aanbieden aan het einde van het contract is eenmalig, terwijl de tarieven die lager zijn natuurlijk iedere maand voor een lager termijnbedrag zorgen. Het is mogelijk dat een contract met een bonus voordeliger is maar het is ook goed mogelijk dat een contract met lage tarieven voordeliger is (let ook op de vaste leveringskosten). Het is daarom belangrijk om goed te vergelijken. Sommige leveranciers werken op hun eigen website wel met bonussen maar versleutelen deze bonus in de tarieven via onze site. Vaak zijn de tarieven hierdoor zo voordelig dat het afsluiten van het contract ook nog eens voordeliger is via ons. Als je een contract voortijdig opzegt wordt er een boete in rekening gebracht en kan je er ook vanuit gaan dat de bonus niet wordt uitgekeerd, dit staat altijd aangegeven in de actievoorwaarden.

  7. Ernst Schutte schreef op 

    Was niet 1 van de doelstellingen van de vrije energiemarkt dat de energierekening inzichtelijker (transparanter) werd? Nu geven sommige aanbieders pas na 2 of 3 jaar hoge bonussen. Maar stel dat ze in de tussentijd failliet gaan, waar blijf je dan als consument mee zitten? Juist ja, een te hoge prijs betaald. Goed initiatief, Independer!
    Verder ben ik van mening dat (indien mogelijk) je eigen stroom opwekken nog steeds de beste methode is om de kosten in de hand te houden. Als je huis de mogelijkheden biedt, verdien je zonnepanelen in een redelijke termijn (ca. 8 jaar) volledig terug, daarna is alles zuivere winst. Daar kan geen energieleverancier tegenop!
    En minder verbruiken loont natuurlijk altijd. Als de koelkast of wasmachine moet worden vervangen, verdient een zeer zuinig model zich vanzelf terug.
    Ik kijk zelf bij de keuze van een energieleverancier vooral naar de milieu belasting, maar ik geef toe, dat is met een netto verbruik van 0 kWh (dankzij die zonnepanelen) en minder dan 800 m3 gas (per jaar) natuurlijk ook helemaal niet interessant voor de leveranciers . . .

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Snel en overzichtelijk alle benodigde informatie net als ieder jaar!"

Meneer Bergwerf uit DORDRECHT
21 minuten geleden, zorgverzekering

"goeie site maar kan niets vinden over motor/quad verzekeringen, dat is de 5de ster die er mist"

Meneer de Lange uit KLOOSTERBUREN
22 minuten geleden, zorgverzekering

"goed toeganklijke site. heldereinformatie "

Mevrouw Mulder uit VOORSCHOTEN
26 minuten geleden, zorgverzekering

"Handig voor alles afsluite"

Mevr. Reitsma uit VELSEN-NOORD
30 minuten geleden, energie

"Makkelijk en snel"

Mevr. Hoogendijk uit OOSTERHOUT NB
48 minuten geleden, energie

"Heel vriendelijke medewerkers."

Mevr. van Ravels uit AMSTERDAM
58 minuten geleden, rechtsbijstandverzekering

"Goed geregeld"

Anoniem uit AMSTERDAM
1 uur geleden, autoverzekering

"Fijn"

Mevrouw Rijkschroeff uit KROMMENIE
1 uur geleden, zorgverzekering

"Excellent website. Excellent support with Whatsapp and email. "

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
1 uur geleden, zorgverzekering

"duidelijke site en goed advies"

Dhr. van den Broek uit EINDHOVEN
1 uur geleden, energie

"Goede service "

Anoniem uit HEKENDORP
1 uur geleden, zorgverzekering

"makkelijk te gebruiken"

Dhr. van Boxtel uit SCHIJNDEL
1 uur geleden, energie

"ik vind het prettig dat u alles verder regelt"

Dhr. Bijleveld uit LEEK
1 uur geleden, energie

"Snel antwoord op m'n vraag via Whatsapp. "

Anoniem uit AMERSFOORT
1 uur geleden, zorgverzekering

"Makkelijk en duidelijk"

Anoniem uit STEENBERGEN NB
1 uur geleden, energie