Energie: wat heb je aan een slimme meter?
Tip een vriend:

Energie: wat heb je aan een slimme meter?

In 2020 moet 80% van de Nederlandse huishoudens een slimme energiemeter hebben. 3 jaar geleden is gestart met het plaatsen van deze meters en inmiddels beschikken zo’n 450.000 huishoudens over een slimme meter.

Wat is een slimme meter?

Een slimme meter geeft jou beter inzicht in je energieverbruik. De verbruikstand van elektriciteit wordt elk kwartier weergegeven, je gasverbruik elk uur. De meterstanden gaan automatisch naar de netbeheerder, die ervoor zorgt dat deze gegevens bij jouw energieleverancier terechtkomen. Op deze manier kan de jaarnota worden opgemaakt, zonder dat jij er iets voor hoeft te doen. Een ander voordeel is dat er geen conflicten meer kunnen ontstaan over bijvoorbeeld onjuist doorgegeven meterstanden. Heb jij nog geen slimme meter, maar wil je die wel? Vraag hem dan aan bij je energieleverancier. Goed om te weten dat in dat geval het plaatsen ervan 60 euro excl. BTW kost.

Slimme meter en privacy

Aan de slimme meter zit het nadeel dat jouw energieleverancier op ieder moment kan zien hoeveel jij verbruikt. Toen de eerste meters werden geïnstalleerd, werd er dan ook direct ophef gemaakt over deze privacyschending. In 2011 is de regelgeving aangepast, zodat de privacy van slimme metergebruikers beter is beschermd. Maar onlangs is er opnieuw ophef ontstaan nadat de NRC berichtte dat het mogelijk is om via een app verbruikgegevens van anderen in te zien. De minister van Economische Zaken heeft aangegeven met de toezichthouders Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) te gaan praten over bescherming van persoonsgegevens bij gebruik van slimme meters en de diensten die erbij worden aangeboden.

Hulp bij energiebesparing

Een slimme meter kan je helpen je energieverbruik te verlagen. Maar er zijn ook andere apparaten die je erbij kunnen helpen, zoals slimme thermostaten als Toon, Anna, Nest, Nefit, ICY en Honeywell. Al deze apparaten kun je zo instellen dat de verwarming uitgaat als er geen beweging in de ruimte is. Vooral handig voor mensen die regelmatig vergeten de verwarming lager te zetten als ze weggaan. Ook kun je deze apparaten koppelen aan een app, waarmee je op afstand je verwarming regelt.

Energieleveranciers helpen je graag helpen om je energierekening te verlagen. Maak een vergelijking voor energie en zie direct welke leveranciers dat zijn.

Lees meer over: energie

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

54 Antwoorden op “Energie: wat heb je aan een slimme meter?”

  1. hans de kritikaster schreef op 

    @Lonneke Boonzaaijer (Independer.nl)

    Ik mis hier informatie over het kunnen en mogen weigeren van de slimme-meter-inbouw en de gevolgen ervan voor de weigeraars. De overheid heeft dit overigens duidelijk geregeld. Niet alleen huiseigenaars moeten beslissen of zij dit wel willen, huurders komen voor andere problemen met de verhuurder of bij voorbeeld hun wooncorporatie te staan.
    Mijn leverancier Stedin geeft aan tot 2020 de slimme meter te gaan aanbieden. Daar is nog veel tijd en ruimte om een beslissing tot inbouw met (tegen-)argumenten te kunnen ontwikkelen.

    Waarom een vraagteken achter de aanname dat we allemaal ooit aan de slimme meter gaan? In Duitsland is er een discussie gaande om de kleine private stroomgebruikers niet van een slimme meter te gaan voorzien om kosten te besparen.

    NB. Klanten met een eigen aanbod van energie (door zonnepanelen) zullen er wel meteen baat bij hebben. Voor het leesbaar maken van het stroomverbruik moet echter wel een digi-apparaat tussengeschalekd worden en dat gaat nog eens extra tot € 100,- eigen rekening kosten…………..!!

    Misschien doen jullie een poll om de bereidheid tot ‘overstappen’ zichtbaar te maken?

    – Ik wil graag een slimme meter
    – Voor mij geen slimme meter om privacy redenen
    – Wel een slimme meter, maar moet hem zelf kunnen activeren

    1. Adriaan de zelfopwekker schreef op 

      Lonneke

      In aansluiting op hans de kritikaster wil ik vragen om ook stil te staan bij degenen die zelf stroom opwekken en die door de eenrichting meter minder gaan ontvangen voor hun opgewekte stroom.
      Immers bij een tweerichting ofwel sa;do meter reken je alleen het meerverbruik boven het zelf opgewekte deel af.
      Bij een eenrichting meter betaal je alle geleverde stroom en de teruggeleverde stroom wordt tegen een behoorlijk lager tarief vergoed.

      1. ahs reeskamp schreef op 

        ik wil helemaal niet zo een meter, ik let zelf wel op

      2. Marcel Souman schreef op 

        Voor (afzeggen van) een slimme meter moet je niet bij je energieleverancier, maar bij de netbeheerder zijn.

        Die “slimme meter” kost alleen geld. Alle data worden door de energiemaatschappij doorgeleid naar een centrale databank. Dat kost geld. Een keer raden wie de kosten mag opbrengen.

        Wanneer jouw energiemaatschappij alle standen kan aflezen, kunnen hackers dat ook. Wat denk je als een handige hacker jouw meterstand met 10,000 kw/uur ophoogt? Dan gaat de energiemaatschappij ervan uit dat jij dat hebt verbruikt en legt de bewijslast bij jou als gebruiker neer.

        Wees slimmer dan die meter en neem er geen!

    2. JvE schreef op 

      Maar beste mensen: Het is helamaal niet aan U om wel of niet mee te gaan.
      Het deel VOOR de groepenkast is niet van U, maar van de Energieleverancier!

      Hij en geen ander bepaald of de levensduur van de oude meettoestellen over is.

      1. Beste JvE,
        Het kan inderdaad zijn dat de netbeheerder aangeeft dat de meter vervangen moet worden. Zij moeten vervolgens wel een reden voor de vervanging aangeven. Als de meter vervangen moet worden hoeft deze niet verplicht vervangen te worden door een slimme meter. Er kan ook gekozen worden om deze te laten vervangen door een oude meter.

  2. F. de Bleyser schreef op 

    Ik heb ook in het totaal GEEN behoefte aan een slimme meter en ik zal er dan ook NOOIT een laten monteren.

    Het energiebedrijf heeft NIETS te maken hoe, hoeveel en op welk tijdstip ik energieverbruik. Zij zijn een leverancier die alleen maar jaarlijks behoeft te worden geïnformeerd welke bedrag ze met mij moeten afrekenen.
    En van een jaarlijkse opgave van de meterstanden wordt je echt niet moe.

    Bovendien weet je nooit waar de (semi-)overheid zich nog eens mee gaat bemoeien door bijvoorbeeld aan de hand van de door hun vastgestelde gegevens je toegestane hoeveelheid energie te gaan beperken of om op piekmomenten een extra belasting te gaan heffen of meer van dat soort ongein. Leer mij de overheid kennen op dit gebied..

    Parkeerbedrijven moeten tenslotte ook de kentekens van de geparkeerde auto’s doorgeven want er zou wel eens een leaseauto tussen kunnen zitten die stiekem privé heeft gereden.

    Als ik ga tanken geef ik ook niet aan Shell op hoeveel liter ik ga gebruiken voor het boodschappen doen, familiebezoek etc.. (Alhoewel ze je al stiekem
    controleren en tegen de regels in vastleggen met camera’s etc.)

    Geen gespioneer in mijn huis. Zolang ik de rekening betaal moeten ze zich nergens mee bemoeien,

  3. n.p.e.keek schreef op 

    Met de slimme meter wordt gezien wat we afnemen van de elektra-bedrijven en wat we leveren. Nu wordt dit gesaldeerd, omdat dit makkelijker is. In die toekomst bestaat de mogelijkheid de door de panelen opgewekte elektra zwaarder te belasten dan de door de energiemaatschappijen geleverde en er ook belasting over te vorderen

  4. Gaby Aling schreef op 

    Ik had in 2013 een slimme meter van Oxxio, toen ik er pas na een half jaar achterkwam dat die meter extra geld kost. Ik ben toen overgestapt naar een goedkopere leverancier en heb die slimme meter laten verwijderen (met veel gedoe).
    Nu zit ik bij de Nederlandse Energie Maatschappij die ook zoiets hebben, maar ook dit kost geld (3,99 per maand), waardoor mijn maandbedrag weer omhoog zou gaan, terwijl het mij juist te doen om de maandlasten zo laag mogelijk te houden.
    Dus wat mij betreft doe ik het lekker op de ouderwetse manier: elke eind van de maand neem ik zelf de meterstanden even op, kan het in mijn eigen Excel overzichtje vergelijken en zorg dat ik zo zuinig als mogelijk verbruik.

  5. ADH schreef op 

    STOP DE SLUWE METER
    1) Een slimme installateur of aannemer kan je wel helpen om energie te besparen. Een slimme meter beslist niet. Independer misleidt.
    2) Een goed werkende meter vervangen door een andere, potentieel lekke meter is geldverspilling.
    3) De slimme meter is vooral nuttig voor de energiebedrijven, zij hebben iets aan dat uitgebreide inzicht. De consument kan makkelijk zonder maar draait er als belastingbetaler wel voor op.
    4) Een slimme meter is te hacken, wie zegt van niet, liegt. Als bij iemand geleidelijk aan de meter softwarematig een paar procentjes meer gaat tellen gaat de consument dat niet merken. De meter spreekt de waarheid dus betalen zul je.
    5) Zoals Loesje al zei: “Een beetje slimme meter leert MIJ om geld te verdienen, niet mijn energiebedrijf.”

    1. hans de kritikaster schreef op 

      @Theo
      Bedankt voor de link. Ik heb geen hoge pet op van de VEH, die in het verleden niets ondernomen heeft om het huidige onderwaterprobleem te verhinderen. Twijfel aan de competentie aangebracht!

  6. pjotr schreef op 

    voor mij geen slimme meter in mijn huis.
    de regering praat over onze privacy bescherming, maar laat wel toe dat onze gegevens door iedereen gebruikt of misbruikt kan worden. de nsa weet meer over ons, dan dat we zelf over ons weten. hoe komt dat? ja door het langzaam en lakse optreden van onze regering. ze kunnen hun eigen prinsjes dag gegevens niet geheim houden. telkens lekt het uit, en zo gaat het met al onze gegevens, geloof me maar. jammer genoeg heb ik al mijn vertrouwen in deze overheid allang verloren. maar om de slimme meter te weren hier een voorbeeld,wat er bij mijn buren is gebeurd. waar gebeurd niet te vergeten. anderhalf jaar geleden werd mijn aandacht getrokken door een hoop herrie bij de buren. maar die goeie mensen waren niet thuis, dat wist ik. wat blijkt 3 personen auto’s, een politie bus met 6 agenten, een agent op zijn fietsje die mag de hele dag in zijn majo door de buurt fietsen. en nog 2 mensen die eigenlijk timmerman zijn. de voordeur werd ingetrapt ,agenten gaan naar binnen en een meneer met een tas of laptop onder zijn arm bleven netjes buiten wachten. ik heb alles kunnen volgen,want tenslotte als uit de raam hangende buurman had ik de beste plek om alles te volgen. ze waren wel erg snel weer naar buiten gekomen. ik dacht wat zou er toch aan de hand zijn.?
    de agenten en de armani pak dragers zijn nog zeker 2 uur buiten blijven kletsen, terwijl de timmer mannen de deur moesten repareren.
    wat bleek nou dat de buren (die er eigenlijk nog niet zo lang woonden) die hadden een slimme meter. en vanwege het hoge stroom verbruik over een bepaalde periode schijnbaar, dachten ze een hennep kwekerij te vinden.
    jammer dan,dat was dus niet zo. die mensen draaiden de hele dag wasmachines, die vrouw deed alleen maar wassen. je kan maar een hobby hebben zou ik zeggen. had ze geen slimme meter gehad,was er niets gebeurt. en al die mensen die uren lang hebben staan te kletsen krijgen allemaal betaald neem ik aan. (van onze belasting centen). maar volgens de buren kwam de melding uiteraard van de netbeheerder af. in principe is het toch niet normaal dit soort dingen,ze hadden toch ook gewoon een controleur kunnen sturen. i.p.v een compleet ME busje agenten. ben eigenlijk benieuwd wat zo’n aktie gekost heeft.
    dus (ook voor de mensen van independer) brengen jullie het verhaal heel goed, dat de klant zo kan besparen,maar u vergeet erbij te vertellen dat de netbeheerder en regering en weet ik wie nog allemaal,zo toch een hoop info krijgt over de klant. iedereen die wil zuinig zijn met energie heeft genoeg aan een stuk papier,een telmachine en een gezond verstand om te weten of hij goed omgaat met zijn energie. en tenslotte is de energie helemaal niet zo duur, wat het duur maakt is de schatkist vullende belastingen hierop. in amerika krijg je een boete als je te weinig energie verbruikt, en in nederland stampen ze je deur in als je teveel gebruikt. nou ik wou een klein stukje schrijven, maar het is wat langer geworden als de bedoeling was.

    groetjes pjotr.
    P.S was ik haast vergeten. een tip.!!! iedereen wil graag een smart tv. leuk apparaat, maar nu weten ze (instanties) nog meer over jullie. want alles wat je er op doet of kijkt,word opgeslagen en hoogstwaarschijnlijk doorgespeeld naar de nsa.

  7. R . Lukassen schreef op 

    Ik ben dik tevreden met de meter die ik nu al jaren heb.Ik hoef echt GEEN nieuwe slimmerik.

  8. Dan schreef op 

    ik heb ook zoon slimme meter opgedrongen gekregen .
    iedereen zou een nieuwe meter krijgen, bij de bij geleidende brief stond in dat je het kon weigeren maar dat met de oude meters geen dag en nacht stroom mee geleverd kon worden
    dus als je een dag en nacht tarief meter wil blijven behouden moet je wel een zogenaamde slimme meter nemen .
    het s alleen maar makkelijk voor de energie maatschappijen.
    ik heb er verder nog geen voordeel mee behaald

    1. pjotr schreef op 

      beste Dan ,
      dat hele gedoe met die dag en nachtstroom is voor een gewoon huishouden overbodig. waarom? ten eerste de het maandelijks meter tarief is hoger. en als je nachtstroom neemt, word de nachtstroom goedkoper en de dagstroom duurder. vergelijk maar eens bij die energie boeren. ik heb het 2 jaar bijgehouden. dag/nacht meter betaal ik enkele tientjes meer op jaarbasis,als toen ik alleen dagteller had.
      gr pjotr

  9. han schreef op 

    zie niet in waarom mijn leverancier mij tweemaandelijks wil vertellen hoeveel energie ik verbruikt heb. ik hou elke zondag de meterstanden bij en weet dus precies hoeveel ik verbruik. heb ik geen slimme meter voor nodig. ook wordt mijn verbruik niet lager omdat ik zie hoeveel ik verbruik. ik heb dit verbruik nu eenmaal nodig voor verlichting en verwarming waarbij ik al zoveel mogelijk energiebesparende maatregelen heb genomen.

  10. Loek Hendrix schreef op 

    Ik heb voor 2jaar terug een slimme meter aangeschaft bij Energeniaal.
    Dit is een slimme meter voor je zelf en niet voor energieleverancier.
    1 jaar na aankoop kreeg ik €162,- retour ,wat ik minder had gebruikt.
    Geen abonnementskosten, hij is van jezelf. Na aansluiting, kijk op youtube,kun je precies zien wat elk apparaat gebruikt.
    Ik ben blij dat ik een slimme meter heb gekocht.Geen privacy schendingen.

    1. Nachtegael I schreef op 

      Beste,
      Het is onmogelijk om het verbruik van een apparaat in je woning uit de meter uit te lezen . Dit tenzij je alle groepen in de woning uit laat staan en alleen op de uit te lezen groep niets anders inschakeld dan b.v. de frietpan. Dus de frietpan kun je dan pas uitlezen wat die per keer verbruikt. dus moet je wel bij de meterkast blijven zitten om te verbruikers in en uit te schakelen. Conclusie: zo slim is de slimme meter dus niet .

      1. Beste Nachtegael l,
        Het is inderdaad zo dat de slimme meter niet per apparaat het verbruik kan inzien of alle apparaten moeten uitgeschakeld zijn. Als je het verbruik per apparaat wilt inzien kun je hier een slimme stekker voor gebruiken. Deze stekker kan tussen het apparaat en het stopcontact gezet worden en meet zo alleen het verbruik van een apparaat.

  11. hans schreef op 

    Wanneer ik zonnepanelen zou hebben zou ik dan misschien ook graag een slimme meter wilen hebben…..?

    Voorop gesteld:
    -Zonnepanelen horen op zonnige plaatsen optimaal te functioneren, dus in Zuid-Europa of Afrika, waar de zonne-energie het gehele jaar zeker is……misschien gewoon een kabel trekken?
    -Windmolens horen op de wwierige zee te staan, daar wordt ook een kabel getrokken! Tevens kunnen 100x meer windmolens, verspreid over heel Europa geplaatst, altijd wel een ergens een bries opvangen.

    M.a.w. het probleem moet strategisch internationaal opgelost worden en niet omslachtig op mijn en uw dak. Is er al eens berekend hoeveel woningen überhaupt geschikt zijn/staan voor een halfslachtige oplossing?

    Te weinig stroomaanlevering kan nationaal best opgevangen worden door de met miljarden gesubventioneerde gas- en kolenpoedercentrales die splinternieuw in Eemshaven en op de Maasvlakte staan.

    Voor de rest scheinen de slimme meters op vijf punten te falen, zie link:

    http://www.z24.nl/ondernemen/slimme-meter-vijf-faalpunten-538006

  12. hans de kritikaster schreef op 

    Beste Independer-groen-team,

    Zojuist werd op het forum van de Consumentenbond vasgesteld, dat Enexis (en dan waarschijnlijk meerdere) alle drie jaren de slimme meter bij je thuis komt controleren. Volgens de CB-moderator een toch zeer opmerkelijk feit, waarmee het argument ‘kostenbesparend omdat er niet meer hoeft afgelezen te worden’ door wankelt!

    De Consumentenbond reageert overigens per ommegaande op posts.
    VRAAG: Gaat Independer-Energie ook modereren (tweerichtingsverkeer?).

  13. R. de Wit schreef op 

    Vrees dat het artikeltje van Independer wat “opgeklopt” is . De z.g. slimme meter is voor geen enkele
    energie verbruiker een voordeel, alleen voor de energie leveranciers en de netbeheerder.( de electronische uitlezing.) Het privacy aspect is ook een sprookje. Zoals een van de bovenstaande schrijvers al meldde : pak uw meter maar eens een tijdje in alu-folie en wacht de reacties maar af.
    Ook de vermelding van de milieu – en verbuik besparende thermostaten is een kul argument.
    Ten eerste zijn de meeste energie leveranciers thermostaten( Toon/Anna/ e,v,a,) alleen maar interessant voor de leverancier en bovendien betaalt U ze zelf dubbel en dwars.
    Bezuinigen begint gewoon bij de klant/afnemer zelf en denk ik dat Independer zich beter met hun “core-business” kan bezighouden.

    1. hans schreef op 

      @R. de Wit

      Wanneer u met core-business bedoelt het aanbieden van vergelijkingen, ga ik meteen accoord. Ze vergelijken bij Independer verzekeringen, bankdiensten, gezondheidszorg e.a. Profi’s dus wat HET VERGELIJKEN betreft. Ook het verzamelen van reviews maakt grote stappen.

      Omdat de markt momenteel overspoeld wordt met vergelijkers (alleen voor energie zijn er al meer dan dertig) is het legitiem dat Independer-Energie ‘het verschil’ kan/wil maken, bij voorbeeld door informerende weblog’s.

      Met het voorliggende weblog heb ik echter al bij de eerste beste regel zo mijn probleem: In 2020 moet 80% een slimme meter hebben…….

      Mòet? Van wie? Waarom? Wat is de werkelijke meerwaarde voor mij?
      Maar de schrijfster heeft nog de kans dit nader uit te leggen. Hoor en wederhoor! en zolang geef ik het Independerteam, het was de eerste post van Lonneke Boonzaaijer, het voordeel van de twijfel…..misschien komt er nog een eindconclussie…….een uitleg.

      Op het forum van de Consumentenbond worden momenteel concrete tegenargumenten m.b.t. de slimme meters verzameld en die zijn niet mis!
      Ook de Consumentenbond heeft vergelijkingsfuncties en ook zij willen het verschil maken. Geef deze positieve marktwerking een kans…..frictie in het voordeel van de consumenten is het medicijn voor een betere werking!

  14. hans de kritikaster schreef op 

    Dit antwoord heeft u beslist al eens vaker gehoord:

    ‘Wij volgen alleen de regels die uit Brussel komen’!

    Het laatst nog met de plotselinge invoering van het voor de burger verrassende energielabel. De slimme meters zijn het gevolg van een gewenste decentrale energieopwekking en volgens Brussel een goede zaak…..maar verplichte slimme meters? Nee, dat staat nergens!

    Ik geloof, dat de zig-zag-koers en de zig-zag-arumenten een teken aan de wand gaan worden. De slimme meters worden al door de media zonder commentaar behandeld alsof er niets aan de hand is………en de verbruiker moet alles alleen maar even accepteren?

    Dat er weerstand gaat komen betwijfel ikzelf niet eens. Na de nederlaag van de afschaving van de afschaffing van de vrije artsenkeuze hebben de burgers het wel begrepen.

    De grondbeginselen van de democratie komen echter in het geding en de burger wordt er moe van. Rob de Wijk verwoord het vandaag in TROUW!

    http://www.trouw.nl/tr/nl/6844/Rob-de-Wijk/article/detail/3850687/2015/02/13/Langzaam-valt-de-EU-uit-elkaar-en-burgers-vinden-het-prima.dhtml?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20150213

    Ik hoop, dat ook Independer het fruit pas gaat plukken, wanneer het rijp is!

  15. hans de kritikaster schreef op 

    Een reageerder schrijft onder de bovenstaande column van Rob de Wijk:

    ‘Beste schrijver , ik begrijp natuurlijk dat u vanuit de denktank defensie en strategische studies graag te maken heeft met een gelaagd model met een duidelijke piramide structuur, per land, per regio, per alles. Maar om dat te bereiken is volgens dat model Europa eerst gevormd als samenwerkende economie, daarna kwam justitie, daarna financien en hup er moet ook nog een politieke bestuursvorm over heen. Liefst zonder instemming van het electoraat, maar wel met de instemming van de partij koppeling in ruil voor macht. Daar zit de pijn , er is geen autonomie gedachte meer, alles gaat of zou gaan naar Brussel of Straatsburg in handen van de ongekozen ambtenaar. De middenklasse die die invloed wel had is die nu kwijt, maar er is hoop, dat heet stem tegen. Zo werkt dat in de echte wereld ipv achter een strategisch bureel..’

    Ikzelf zou het op mijn manier willen verwoorden…..

    “Gras groeit niet door eraan te gaan trekken, maar door de grond goed voor te bereiden, regelmatig te wateren, genoeg te mesten en vooral door tijdig ONKRUID te verwijderen!”

  16. hans schreef op 

    Independer heeft (nog) niet gereageerd op het voorstel om een poll (lezerbevraging) in te richten over hoe de consument denkt over het nog helemaal niet succesvolle slimme-meter-project. De Consumentenbond begon een topic “STOP de slimme meter”.

    Misschien is een constructievere aanpak zonder risico voor Independer, die alleen het forum ter beschikking stelt, een oplossing om meer inzicht te krijgen door vooral positieve argumenten te verzamelen, door alle echte en aangenomen voordelen hier op het forum te deponeren?

    Ik begin zelf met zomaar een idee (stel voor om ieder idee een volgnummer te geven om gemakkelijker te kunnen communiceren).

    1 – Slimme meters kunnen stroomproducenten/handelaars vroegtijdig attenderen op een over- of ondergebruik van energie op landeljk niveau en zijn een besturingsinstrument om tijdig te kunnen ingrijpen en verhinderen ‘dat het licht uitgaat’! (Nodig omdat er naast de grote producenten, ook zon- en windafhankelijke decentrale stroomopwekking is ontstaan).

    Voordeel voor de consument: Zekerheid over de dagelijkse energie-aanlevering en voor energieopwekkers het tijdechte registreren van ingebrachte energie, om te kunnen afrekenen.

    De volgende lezer begint a.u.b. met een 2 – voor zijn/haar idee……

  17. Beste allemaal,

    Excuus voor de vertraagde reactie. Uw reacties zijn ons niet ontgaan en begrijpen deze opmerkingen ook zeer goed. Graag kom ik bij deze dan ook bij u terug op bovenstaande punten:

    Privacy omtrent de slimme meter:
    Heel begrijpelijk dat men om verschillende redenen geen interesse heeft voor de slimme meter. De plaatsing van de slimme meter is, zoals bovenstaand ook vermeld, opgelegd vanuit beleidsmakers op Europees niveau. Mocht u het vervelend vinden dat de gegevens inzichtelijk zijn voor partijen die hiervoor middels licenties toegang toe hebben (zoals bijvoorbeeld leveranciers), dan kunt u ervoor kiezen deze data-uitvraag uit te zetten. De leveranciers hebben dan op deze manier geen toegang tot uw meter. U kunt, totdat de slimme meter verplicht wordt, een slimme meter weigeren. U wordt dan gevraagd zelf jaarlijks uw meterstanden door te geven aan uw leverancier. De verbruiksdata mag alleen worden gebruikt volgens de ‘Privacy Gedragscode’ en de ‘Privacy & Security Eisen van Netbeheer Nederland’.

    Salderen met zonnepanelen:
    Het kan voor mensen met zonnepanelen verstandig zijn om er voor te kiezen een oude meter te houden die kan terug tellen, omdat de huidige salderingsregeling ter discussie staat vanaf 2017/2020. Dit komt doordat bij een oude meter niet is terug te zien welke hoeveelheid de gebruiker exact van het net verbruikt heeft en welke hoeveelheid hij heeft opgewekt, waardoor men altijd de opgewekte stroom tot zijn verbruik tegen het volledige leveringstarief incl. energiebelasting en ODE krijgt teruggeleverd.
    Bij een slimme meter is te zien wat het exacte verbruik is en de exacte oplevering is.
    Het behouden van een oude meter is geen garantie voor een accuraat salderingtarief, omdat de salderingsregeling mogelijk nog wordt bijgesteld.
    Zolang de slimme meter nog niet verplicht is, kan het voor zonnepaneelhouders verstandig zijn om te wachten met het kiezen voor een slimme meter. Echter zijn er leveranciers die bij het terugleveren een slimme meter vereisen.

    Hoog of laag tarief:
    Energie geleverd krijgen tegen dubbel tarief (hoog/laag – dag/nacht) is niet per se duurder. Bij mensen die ’s nachts en in het weekend meer verbruiken is het wel interessant. Daarnaast kunt u bij de meeste leveranciers kiezen of u met een dubbele meter voor een enkel tarief geleverd wilt krijgen en dit staat los van de slimme meter.

    We monitoren hier alle opmerkingen die geplaatst worden en proberen vanuit Independer hier ook een zo transparant mogelijk beeld over te vormen en te tonen. Het eerste stuk wat is geplaatst was hierin wellicht te beperkt, waarvoor excuses. Hopelijk hebben wij bovenstaande vragen, die tussen de regels door, zijn gesteld te hebben beantwoord. Wij hopen dat u dat ook blijft doen, om ons zo scherp en kritisch te houden met betrekking tot alle ontwikkelingen in de markt en u daarmee een zo goed mogelijke dienstverlening aan te kunnen bieden.

    Vriendelijke groeten,
    Lonneke

  18. hans de kritikaster schreef op 

    WOHHH!! Lonneke Boonzaaijer bestaat echt en had alleen een kleine vertraging (hopelijk niet door de NS veroorzaakt. Het blijkt, dat Lonneke vol energie zit en ik vraag of het een goed idee is om hier of elders positieve voorbeelden te verzamelen over de inzet van slimme meters i.p.v. een topic met ‘STOP de slimme meters’. De laatste opmerking over enkele en dubbele meters gaat NIET over de slimme meters, want daar bestaat maar één tarief en het hoge- en lage tarief verdwijnt. Negatieve argumenten horen niet in het lijstje.

    Ik pak dus uw antwoord in de serie onder nummer 2 van alle positieve argumenten.

    2 – Slimme meters regelen secuur het verbruik èn de teruggave van consumenten die zelf energie opwekken en overtollige energie inleveren.
    De uiteindelijke oplossing voor klanten die teruggeven is nog even in de pipeline, de intentie via de slimme meters is het echter wèl.

  19. hans de kritikaster schreef op 

    Slimme meters (in de meterkast) of een slimme thermostaat, of een slim display in de woonkamer, of slim uitlezen via je pc of i-pad?

    Begripsverwarring alom. Centraal Milieu legt uit wat een ‘slimme manager’ is en allemaal kan en ik noteer de voordelen hiervan als voordeel -3-:

    De slimme manager (gebaseerd op de slimme meter) presteert het volgende, tenminste als je hier trek in hebt:

    – je ziet het verbruik van jouw apparaten
    – separaat van de zonnepanelen (plus/min)
    – realtime verbruik zichtbaar
    – streefverbruik vergelijken
    – verbruik met andere klanten vergelijken

    http://www.energieverbruiksmanagers.nl/

  20. Beste Hans,

    Dank u voor uw snelle reactie.

    Het is inderdaad een goed idee om een poll op te zetten. Echter is dat technisch in deze pagina’s niet mogelijk. Dit is iets waar we ons klantenpanel voor kunnen inzetten.

    Het beste is om op deze pagina alle punten, zowel positief als negatief, te blijven delen. Wij nemen dit mee en kijken intern hoe we hier het best in kunnen voorzien in de EnergieVergelijker, maar ook qua informatie voorziening daaruit voortvloeiend.

    Mocht u nog andere tips hebben, schroom niet deze te delen.

    Vriendelijke groeten,
    Lonneke

    1. hans de kritikaster schreef op 

      Klein voordeel -4- (nr. drie was de huismanager en is klaarblijkelijk nog niet aangekomen bij Independer, of de spamscanner houdt de post vast?)

      -4- Gezien als eerste item op de website van Stedin:

      -U hoeft de meterstanden niet meer door te geven, ook niet bij verhuizing of overstappen……wanneer u een slimme meter in de meterkast heeft.

  21. hans de kritikaster schreef op 

    Gedwongen voordeel -5-

    “Baat het niet, dan schaadt het ook niet……..”

    Gezien op consuwijzer: Ga ik meer meterhuur betalen?

    ‘Nee, u betaalt evenveel meterhuur als nu. De huur voor slimme meters is niet hoger. De maximale meterhuur voor energiemeters wordt jaarlijks door ACM (Autoriteit Consument & Markt) vastgesteld. Kiest u voor extra diensten bij uw energiebedrijf? Bijvoorbeeld voor een ‘home display’ in uw woonkamer, of een app op uw mobiele telefoon? Dan kunnen daar wel extra kosten aan verbonden zijn. Vraag dit na bij het energiebedrijf dat de extra dienst aanbiedt.’

    Mijn uitleg: De slimme meterprijzen zijn in de huidige energieprijzen reeds verdisconteerd, dus je betaalt er indirect sowieso al voor…….zo gezien kost de meter dus niets meer dan de klassieke meter.

  22. hans de kritikaster schreef op 

    Voordeel -6- (optioneel)

    Nòg is er veel te lezen over het stroomverbruik wanneer het om slimme meters gaat, maar in Duitsland zie ik ook al teksten over slimme watermeters en op het Enecoforum houdt men er rekening mee, dat de grootste energiekosten voor gas, ook uitgesplitst afgelezen en gecontroleerd zouden kunnen gaan worden.

    CITAAT:
    Graag zou ik gasverbruik gesplitst zien in verwarming, warm water en koken.

    Met een OpenTherm CV ketel moet dat kunnen (Toon ziet bij mij in ieder geval het verschil tussen warm water en verwarming), immers Totaal gas – verwarming – warm water = koken

  23. hans de kritikaster schreef op 

    Voordeel -7- (nog een beetje wazig, maar er zit waarschijnlijk muziek in)

    Nieuwe diensten

    Met een slimme meter is het mogelijk om intervalstanden op te vragen, voor elektriciteit gaat dat om een meetwaarde voor elk kwartier, voor gas voor elk uur. Energie leveranciers krijgen hierdoor de mogelijkheid op maat gemaakte diensten, zoals BESPAARADVIES, aan te bieden aan hun klanten. Hiermee hebben de energiebedrijven een nieuwe mogelijkheid om zich van elkaar te onderscheiden naast prijs en service. Behalve leveranciers kunnen ook Onafhankelijke Diensten Aanbieders (ODA) voor hun klanten de slimme meters uitlezen. ODA’s kunnen daarmee onafhankelijk van leveranciers diensten, op het gebied van monitoren van verbruik, aanbieden.

    Een ODA die het uitlezen van slimme meters aanbied aan particulieren is EnergieWekker.nl.

  24. hans de kritikaster schreef op 

    Voordeel -8- (stond in de krant)

    Met slimme meters is het nogal gemakkelijk om bij voorbeeld hennepplantages op te sporen….’

    Waarom dit niet met klassieke meters ook mogelijk zou zijn begrijp ik niet.

    De hennepplantage-opspoorders hadden gedacht illegale plantages in woningen te kunnen opsporen door het smelten van de sneeuw op de daken met elkaar te vergelijken……..en toen viel er dit jaar geen sneeuw!

  25. hans de kritikaster schreef op 

    Zit u totaal in het gas….?

    Voordeel -9- van slimme meters geeft meer inzicht in het gasgebruik. De grootste kostenpost verdient ook meer informatie. Bij voorbeeld door de invloed van de weersomstandigheden mee te meten……te vergelijken!

    Persoonlijk lijkt het me niet zo interessant, want als het koud is, is het koud, ook wanneer de meter zegt dat de zon in een andere provincie niet achter de wolken schijnt. Maar goed…..voor nerds is het een voordeel ;-)

    http://www.mindergas.nl/how_it_works

  26. hans de kritikaster schreef op 

    Voordeel -10- (optie) een toppie!

    Ik wilde het vandaag op tien slimme voordelen brengen, maar het werd wel steeds moeilijker. Met het laatste voordeel heb ik èn mijn doel bereikt èn tevens voor mij ook de leukste gevonden, de interessanteste van alle tien. De slimme wasmachine als optie. Nee, niet de vanuit de auto bedienbare wasmachine, maar het intelligente samenspel tussen de energie-aanbieder, de slimme meter èn apparaten in de woning. De clou hierbij is, dat de machine op het moment dat de energieprijs gunstig is begint met wassen…….

    CITAAT:
    ‘De slimme meters zijn ideaal, zowel voor de consument als voor de energieleveranciers. Echter, de slimme meters zorgen ook voor nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden op de markt. Zo zullen er ongetwijfeld aanbiedingen op maat volgen, daar maatwerk mogelijk wordt als de slimme meters in gebruik worden genomen. Tevens zullen er meer besparingstips komen van uw leverancier. Deze kan namelijk precies zien wat u verbruikt, net als u. U kunt dus zelf aan de slag om te gaan besparen op uw verbruik, maar u zult ook zeker tips ontvangen van uw energiemaatschappij. De ontwikkelingen zullen steeds verder lopen. Zo is de verwachting dat de slimme meters ook gecombineerd kunnen gaan worden met apparaten. Hierdoor wordt het mogelijk dat de slimme meter de wasmachine pas start wanneer de energiekosten het laagst liggen. Kortom, er zullen veel nieuwe zaken bijkomen in de huidige markt en veel van deze zaken zullen u als consument een aanzienlijk voordeel op gaan leveren.’

    Tevreden over dit resultaat en iets optimistischer over de slimmigheden die het systeem in totaliteit kan opleveren. Zet ik de pc uit….(ook om stroom te sparen). Ik wens de Independers een vloeiende voortzetting van deze topic en hoop, dat lezers steeds meer voordelen posten, die we momenteel nog niet helemaal kunnen overzien.

  27. hans de kritikaster schreef op 

    Heeft de Consumentenbond momenteel een topic over de nadelen van de slimme meters (Stop de slimme meters), op het Independerforum vat ik tien voordelen als volgt overzichtelijk samen en hoop op aanvullingen van lezers en het Independer-energieteam:

    01 – Slimme meter moeten altijd stroom in huis gaan garanderen
    02 – Het verbruik wordt voortdurend geregistreerd en kan uitgelezen worden
    03 – De Slimme Manager vergelijkt o.a. het streefgebruik of de buurt
    04 – Meterstand hoeft NIET meer te worden doorgegeven (overstappen!)
    05 – SMART-Gridkosten van ca. € 100,00 p.A. worden niet doorberekend
    06 – Slimme gasmeters belangrijker (verwarming/koken/warmwater-cijfers)
    07 – Spaaradvies leverancier of door Onafhankelijke Diensten Aanbieders
    08 – Energiedieven kunnen beter opgespoord worden (hennepkweekers)
    09 – Gasmeters kunnen combineren met (eigen) weermetingen
    10 – Toekomstige communicatie via de energiebeurs, energie-aanbieder, klant en bestuurbare apparaten, waarbij het laagste prijsdalpunt en de dure piekuren doorgeven en door de klant zèlf gekozen kunnen worden. Het gevolg van de de-centrale energieopwekking door de grote centrales, import, windparken, particuliere zonnepanelen, bio-opwekking enz.

    11 – ……?……

    Ik blijf me overigens nog afvragen wanneer de slimme watermeter komt?

  28. Jan Volten schreef op 

    Sinds 10 juli heb ik zonnepanelen op het huis. En heb daarvoor bij Liander en mijn leverancier dat ik zonnepanelen heb aangeschaft aangegeven dat ik mijn huidige meter wil behouden .
    Nu sinds een paar weken kreeg ik een bericht dat de meters in de wijk waar ik woon zijn afgekeurd en dat die vervangen worden. Ik kreeg een bericht wanneer ze langs kwamen.
    Heb ze gebeld dat ik geen andere meter wil ook geen zogenaamde domme meter en dat ik het bij Liander ook heb aangegeven. Ben ik alsnog verplicht een andere meter te laten plaatsen omdat Liander zegt dat de meter serie die ik heb volgens hun is afgekeurd.
    Heb gisteren een aangetekende brief van Liander gekregen over het vervangen van de meter. Ik vind ze wel heel provocerend de uitrol voor de slimme meter staat in mijn wijk tussen juli en september dus dat heeft niet met de meter te maken maar met dat ik zonnepanelen heb en dat de meter terug draait. Mijn vraag ben ik nu verplicht om een zogenaamde domme digitale meter te nemen of kan ik dat ook weigeren.

  29. Beste Jan,

    Als de meter is afgekeurd ben je inderdaad verplicht een nieuwe meter af te nemen. Of de meter inderdaad niet goed is of wat de reden is dat deze is afgekeurd weet ik niet, dit kan Liander u vertellen. Het is wel goed om te controleren wat de reden is dat de meter is afgekeurd. Als het namelijk zo is dat deze niet meer goed liep kan het zijn dat er niet goed gemeten is. Dit kan ervoor zorgen dat er een hoger of lager verbruik is doorgegeven aan energieleveranciers dan het verbruik daadwerkelijk was.

    1. Jan Volten schreef op 

      Dankje voor de uitleg. Maar ik blijf nog wel onzeker dan toch maar wel een slimme meter of een stomme digitale meter. Ik heb veel op internet gelezen dat er toch veel mensen zijn met veel te hoge meterstanden of dat ze op een andere manier niet goed werken. En de andere meter werkt die eigenlijk het zelfde als een slimme meter zonder data doorgave. Ik ben er nog niet helemaal uit wat de beste optie is.

      Met vriendelijke groet

      Jan Volten

      1. Beste Jan,

        Als je de slimme meter uitzet werkt deze hetzelfde als een andere meter. Je kan dan op de slimme meter je verbruik zien tijdens normaal tarief, je verbruik tijdens dal tarief, je opwekking tijdens normaal tarief en je opwekking tijdens dal tarief. Als de optie om data door te geven uit staat zal dit niet bij leveranciers te zien zijn en zal je deze standen zelf moeten doorgeven.

  30. Ina Koning schreef op 

    Beste Jan,
    Ook ik heb van Liander een aangetekende brief gekregen na twee keer telefonisch geweigerd te
    hebben. Ik heb genoeg op internet gelezen dat de slimme meter schadelijk is voor de gezondheid
    vanwege de voortdurende straling. Mensen hebben klachten gekregen vanaf het moment dat de meter
    geinstalleerd was, zoals slaapstoornis en geheugenproblemen, schadelijk voor je hersenen.
    Ik heb geen goede redenen gekregen waarom deze gewone meter afgekeurd is, maar volgens mij doet
    hij het nog prima en heb niet nogmaals gereageerd op die dreigbrief. Het lijkt snotdorie de stasi wel!
    Wel zijn ze bij mijn buren geplaatst, allemaal oudere mensen die er niet zoveel verstand van hebben.
    Het gaat allemaal om geld en macht, maar ik ben benieuwd wat de minister van volksgezondheid hier
    van vind.
    Met vriendelijke groet,
    Ina Koning.

  31. Pe schreef op 

    HELP!
    Terugplaatsen oude meter.
    Wij hebben veel spijt van de installatie van de slimme meter. Ondanks uitzetten van doorgeven van informatie (zegt Enexis) heeft Enexis informatie aan onze leverancier doorgegeven!
    Wij willen de oude meter terug laten plaatsen. We kunnen daar totnutoe nergens op internet informatie over vinden.
    Hoe moeten we te werk gaan?
    Alvast bedankt voor adviezen!

    1. Beste PE,
      Vervelend dat u niet tevreden bent met de slimme meter. Ik zie op de website van Enexis dat u een meterwissel aan kunt vragen. De slimme meter wordt dan vervangen, maar hier zijn wel kosten aan verbonden.
      Hierover kunt u het beste contact opnemen met Enexis. Zij kunnen dan aangeven wat de kosten zijn en wat voor meter zij dan plaatsen.

  32. PaulM schreef op 

    Beste lezer,
    Een paar interessante feitjes over de slimme meter. De slimme 3fase meter verbruikt zo´n 34000 vierendertigduizend Watt (34kWh) per jaar.
    een gezin gebruikt gemiddeld 3500 kWh per jaar.
    Wetenschappelijke studies wijzen erop dat een huishouden door de slimme meter maximaal 3 % stroom besparen.
    De infrastructuur voor de slimme meter en verwerking van alle data kost nog eens 25000 Watt per slimme meter.

    De slimme meter zend uw meterstanden standen een antal keer naar de netbeheerder, maar wat er niet wordt bij vertelt is dat de slimme meter andere data continu naar de netbeheerder toe stuurt. Die gegevens bevatten voor de netbeerder veel kostbaarder informatie dan de meterstanden. De gegevens die elke minuut! worden verzonden bestaat uit:
    Het werkelijke vermogen in Watt welke u op enig moment in huis verbruikt.
    Watt per fase.
    gas stroomsnelheid.
    En nog een hoop technische details waarmee ze allerlei menselijk gedrag kunnen analyseren.
    Helaas wordt er over deze info niets gezegd in de privacy wetgeving. En u maar denken dat uw meterstanden zo gevoelig info was. Die netbeheerders lachen zich dood. Die weten precies wanneer u de tv aanzet (maar dat wist Ziggo ook al) Ze kunnen zelfs zien met hoeveel personen u in huis bent door de meta data uit de meter naast bekende gebruiksdata van diverse leefpatronen te leggen…. Maar echt hoor uw METERSTANDEN worden écht maar 2x per jaar verzonden als uw dat hebt aangegeven. De technische meter META data wordt elke 2 minuten naar de netbeheerder verzonden. O ze vinden uw privacy zo belangrijk, dat ze die elke 2 minuten voor u bewaken!

  33. Harm.calc schreef op 

    In verband met ongeoorloofd gebruik van datat van mijn slimme meter door Enelogic heb ik de netbeheerder opdracht gegeven de uitleesfunctie van mijn slimme meter per direct te blokkeren.

    De slimme meter, wat een ontzettende teleurstelling!

    1. Energiebesparen heb ik er niet mee kunnen doen;
    2. Inzicht in mijn stroomverbruik is beter/meer dan wat ik al had/wist;
    3. De privacy van de gegevens is niet gewaarborgd;
    4. Omdat ik de uitleesfunctie heb moeten uitzetten (zie bovenstaande verhaal + punt 3) moet ik alsnog zelf mijn meterstanden jaarlijks gaan doorgeven.

    1. Harm.calc schreef op 

      2. moet zijn:
      Inzicht in mijn stroomverbruik is niet beter/meer dan wat ik al had/wist;

  34. Gerrit van Barneveld schreef op 

    Vandaag (04-08-2017) verscheen in de Volkskrant het artikel: “ICT-lek zonnepanelen kan tot stroomuitval leiden”. Vraag: zijn slimme meters te hacken ? en zo ja, wat zijn daar de consequenties van ?

    1. Beste Gerrit van Barneveld,
      Het artikel in de Volkskrant gaat over het hacken van de omvormers van zonnepanelen. Het artikel geeft aan dat deze te hacken zijn. Of slimme meters ook te hacken zijn en wat de consequenties daarvan zijn durf ik u niet te zeggen. Ik denk dat u hier meer informatie over kan krijgen van uw netbeheerder.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Energie vergelijken en direct afsluiten

Check in vijf minuten wat voor jou de beste energieleverancier is

energie vergelijken

"Mooi overzichtelijk. "

Meneer Lambregtse uit KAMPEN
2 minuten geleden, woonverzekering

"top geregeld"

Mevrouw Kroon-Ros uit ZUID-SCHARWOUDE
13 minuten geleden, autoverzekering

"Soepel, snel, vriendelijke klantenservice."

Meneer Visser uit DRACHTEN
17 minuten geleden, autoverzekering

"Ik ben altijd heel tevreden met Independer. Ze zijn duidelijk, transparant en geven je gevraagd en ongevraagd advies. "

Anoniem uit CASTRICUM
51 minuten geleden, reisverzekering

"Simpel"

Meneer Bazghout uit AMSTERDAM
59 minuten geleden, autoverzekering

"Topsite"

Anoniem uit AMSTERDAM
1 uur geleden, autoverzekering

"ik ben erg tevreden over de dienstverlening van independer. De snelheid van het contact leggen"

Anoniem uit ASSEN
1 uur geleden, lenen

"Speed, Transparency and Value for Money"

Meneer Barla uit 'S-GRAVENHAGE
2 uur geleden, autoverzekering

"Het vragen van een lening gaat heel makkelijk"

Dhr. Ugur uit 'S-GRAVENHAGE
2 uur geleden, lenen

"8"

Dhr. Schmidt uit NIJMEGEN
2 uur geleden, energie

"Makkelijk in gebruik "

Anoniem uit HEEZE
3 uur geleden, reisverzekering

"is duidelijk"

Dhr. Sinaij uit VELP GLD
3 uur geleden, lenen

"Gewoon easy, flex en snel"

Dhr. Cijntje uit 'S-GRAVENHAGE
3 uur geleden, reisverzekering

"snelle administratie"

Mevrouw Darányi-Harkai uit TILBURG
4 uur geleden, autoverzekering

"Goede vergelijking van diverse verzekeringen, hele duidelijke en gebruikersvriendelijke website"

Meneer van der Kolk uit LELYSTAD
4 uur geleden, autoverzekering