Energiecontract afsluiten op straat of aan de deur: waar op letten?
Tip een vriend:

Energiecontract afsluiten op straat of aan de deur: waar op letten?

Een aantal energieleveranciers probeert op straat, of aan de deur, energiecontracten te verkopen. Ook vind je ze soms in een winkel. Ze hebben dan een leuke actie die je op dat moment nét goed kunt gebruiken. Helaas lijkt  het contract dat ze verkopen vaak mooier dan het in werkelijkheid is. Daardoor raak je snel overdonderd en weet je niet wat je precies afsluit. Overweeg je in te gaan op zo’n aanbieding? Check dan eerst een aantal dingen goed.

1. Wat zijn de tarieven?

Leveranciers hebben naast een tarief voor stroom en gas, ook vaste leveringskosten (voorheen vastrecht genoemd). Vraag hier goed naar, want deze kosten kunnen behoorlijk oplopen (tot wel €15,- per product per maand) waarmee ze eventuele ‘gratis’ bonussen terug kunnen verdienen.

2. Wat is de looptijd?

De leveranciers verkopen het liefst een contract van meerdere jaren. Ben je ook echt op zoek naar een contract voor meerdere jaren, of wil je elk jaar opnieuw kunnen vergelijken? Vraag goed naar de looptijd van het contract dat wordt aangeboden, anders zit je misschien vast aan een contract van 3 jaar.

3. Waar is de vergelijking op gebaseerd?

De verkoper zal waarschijnlijk een vergelijking maken van wat je nu betaalt en wat je bij de leverancier zou betalen. Maar is deze vergelijking gemaakt op basis van jouw échte verbruik, of een schatting? En weten ze wel wat voor tarieven je op dit moment betaalt? Vaak wordt dit vergeleken met het ‘standaard’ contract van een leverancier. Als je een actietarief hebt, ben je veel goedkoper uit dan wat zij laten zien. Een vergelijking op basis van termijnbedragen is ook niet reëel, omdat je termijnbedrag misschien wel veel hoger is dan de werkelijke kosten.

4. Hoe wordt de eventuele bonus getoond?

Krijg je een welkomstbonus bij het contract? Dan heeft de verkoper deze misschien al verrekend in de genoemde maandbedragen. Een bonus wordt meestal pas achteraf uitgekeerd en kan strenge voorwaarden hebben. Het is daarom niet ideaal om contracten te vergelijken waarin de bonus al is verwerkt.

5. Per wanneer gaat het nieuwe contract in?

Heb je besloten om het contract van de verkoper af te sluiten? Controleer dan goed wanneer het contract in zal gaan. Zal het aansluiten op jouw huidige contract, of zal het per direct ingaan? In het laatste geval kan het zijn dat je een opzegboete moet betalen aan je oude leverancier.

6. Vergoedt de nieuwe leverancier de overstapvergoeding?

Overstappers worden vaak gelokt met de belofte dat de overstapboete van een oude leverancier wordt vergoed. Maar hiervoor is het erg belangrijk om de voorwaarden goed na te vragen. Wordt dat bij elk type contract vergoed? En gebeurt dat automatisch, of moet je daar wat voor doen? En binnen welke termijn? De opzegboete staat vermeld op de eindafrekening die je van de oude leverancier krijgt. Het is dus aan te raden de eindafrekening goed te bekijken zodra je deze ontvangt.

7. Durf vragen te stellen om het product écht goed te begrijpen

Verkopers zijn vaak goed in hun werk en overdonderen je meestal met veel informatie. Neem gerust de tijd om alles te vragen wat je wil, zodat je precies weet wat je gaat afsluiten en niet voor verassingen komt te staan.

Checklist

Vind je het fijn om een checklist te hebben? Vraag dan in ieder geval de volgende dingen voordat je een contract afsluit bij een verkoper.

  • Wat is de looptijd van het contract?
  • Hoe groen is de stroom? Is het ‘vergroende stroom‘, of écht groene stroom uit Nederland?
  • Wordt de CO2-uitstoot van het gas gecompenseerd?
  • Wat zijn de tarieven? Is dit inclusief alles?
  • Hoe hoog zijn de vaste leveringskosten (vastrecht)?
  • Zit er een bonus bij? Is deze al verrekend in de maandbedragen? Wat zijn de voorwaarden van de bonus? En wanneer wordt dit uitbetaald of verrekend?
  • Waarop wordt gebaseerd dat dit contract beter of goedkoper is dan mijn huidige contract?
  • Wordt er rekening gehouden met mijn huidige contract, zodat ik boetevrij kan opzeggen?
  • Als ik een boete moet betalen aan de oude leverancier; wordt die dan (volledig) vergoed? Wat zijn de voorwaarden van de vergoeding? Gebeurt dat automatisch, of moet ik dat zelf aanvragen? En binnen welke termijn?

Vraag Independer om advies

Heb je een aanbod gehad en wil je controleren of dit écht een goed aanbod is? Neem gerust contact met ons op. Wij kunnen je adviseren en het aanbod eventueel vergelijken met een ander aanbod!

Lees meer over: energie

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Energie vergelijken en direct afsluiten

Check in vijf minuten wat voor jou de beste energieleverancier is

energie vergelijken

"duidelijk en extra service"

Anoniem uit 'S-HERTOGENBOSCH
10 minuten geleden, autoverzekering

"Heel veel verstand van verzekeringen en heel goed weten waar over ze praten "

Dhr. Burgers uit ELST GLD
10 minuten geleden, overlijdensrisicoverzekering

"jullie zijn gewoon duidelijk"

Meneer van Noort uit VOORBURG
23 minuten geleden, autoverzekering

"Snel resultaat"

Anoniem uit HOOFDDORP
55 minuten geleden, lenen

"Prima en uitgebreide informatie. Snelle aanmelding via Independer."

Stuart-Emmen uit EMMEN
1 uur geleden, rechtsbijstandverzekering

"snelle, efficiënte en klantvriendelijke website"

Anoniem uit BUSSUM
1 uur geleden, reisverzekering

"Omdat ik deze site heel gemakkelijk vind bij het afsluiten . Heel duidelijk"

Anoniem uit ROTTERDAM
1 uur geleden, bestelautoverzekering

"Super handige website"

Anoniem uit OOSTERWOLDE GLD
1 uur geleden, energie

"Makkelijk en overzichtelijk "

Anoniem uit HOOFDDORP
1 uur geleden, autoverzekering

"Was wel duidelijk "

Anoniem uit GRONINGEN
2 uur geleden, lenen

"GEWOON TOP"

Anoniem uit ROTTERDAM
2 uur geleden, autoverzekering

"Tevreden klant "

Dhr. Ruiterkamp uit RIJSSEN
2 uur geleden, energie

"vertrouwen."

Meneer Nguyen uit SITTARD
3 uur geleden, autoverzekering

"duidelijk overzicht"

Anoniem uit LOOSDRECHT
3 uur geleden, autoverzekering

"vertrouwen."

Meneer Nguyen uit SITTARD
3 uur geleden, autoverzekering