Energieleverancier failliet: wat moet je doen?
Tip een vriend:

Energieleverancier failliet: wat moet je doen?

Energieleverancier EnergieFlex vroeg onlangs uitstel van betaling aan. De ACM heeft inmiddels de leveringsvergunning van EnergieFlex ingetrokken. De kans bestaat dat deze energieleverancier failliet gaat. Gelukkig merk je hier als klant weinig van.

Gevolgen van intrekken leveringsvergunning

Door de grote concurrentie op de energiemarkt was het voor EnergieFlex lastig om klanten te behouden, maar ook om nieuwe klanten te werven. Daarnaast hebben zij de stijgende energieprijzen van de afgelopen periode niet volledig verwerkt in de tarieven die ze aanbieden.

Door het intrekken van de leveringsvergunning is EnergieFlex geen energieleverancier meer. Hierdoor ontstaat een zogenaamde ‘vensterperiode’ die maximaal 12 werkdagen duurt. Deze periode geeft EnergieFlex samen met de ACM (Autoriteit Consument & Markt) de mogelijkheid om te zoeken naar een oplossing voor hun klanten. Bijvoorbeeld door een partij te vinden die EnergieFlex wilt overnemen.

Wat merken klanten van hiervan?

Als je nu klant bent bij EnergieFlex, merk je hier op dit moment weinig van. In Nederland zijn dit soort zaken gelukkig goed geregeld: als een energieleverancier niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen, krijg je nog steeds gewoon stroom en gas. Je ontvangt dus nog steeds energie. Vervolgens wordt er gekeken of er een partij is die EnergieFlex wil overnemen.

Tijdens dit onderzoek geldt de hierboven genoemde vensterperiode. Dit houdt in dat je voor een aantal dagen niet kan overstappen van energieleverancier. Zo worden er geen overhaaste beslissingen genomen. Vindt EnergieFlex in deze periode geen partij die het bedrijf overneemt, dan worden de klanten van EnergieFlex onderverdeeld bij de andere energieleveranciers in Nederland. Wanneer een andere energieleverancier de levering overneemt, ontvang je hier bericht over. Vervolgens ben je vrij om te beslissen of je klant wilt blijven bij deze energieleverancier, of dat je ervoor kiest om over te stappen naar een leverancier die je zelf hebt gekozen.

Lees meer over: energie

Reacties

56 Antwoorden op “Energieleverancier failliet: wat moet je doen?”

  1. Carin schreef op 

    Wij waren al overgestapt en wel per 21-10-2018 in.
    In neem aan dat de overstap dan wel gewoon door gaat.

    1. Nicky schreef op 

      Helaas, deze overstap gaat niet door (ik zit in dezelfde situatie). Met een beetje pech annuleert je nieuwe aanbieder zelfs het huidige contract. Dat betekent een nieuw contract met mogelijk hogere tarieven.

      1. Carin schreef op 

        Mijn overstap is wel doorgegaan. Dit is door de nieuwe aanbieder bevestigd.
        Het is wel afwachten hoe het gaat met de afrekening.
        Heb in elk geval de laatste 2 voorschotten gestorneerd. Dit omdat ik een bonus van 100 Euro zou krijgen aan het einde van het jaarcontract.

    2. R, Neijman schreef op 

      Ik heb eerder al gemeld dat ik op 7 augustus al een overeenkomst had met een andere leverancier voor levering van gas en elektriciteit per 22-10-2018. Ik ben gewoon uitgeleverd aan Innova energie zonder mijn instemming ik zelf uitdrukkelijk meerdere malen aangegeven dat ik al voorzien was ik heb inmiddels een klacht ingediend bij de autoriteit persoonsgevens wegens schending van mijn privacy tegen W.J.M. vasn Andel curator, Energieflex en Innova Energie

  2. Kees schreef op 

    “Gelukkig merk je hier weinig van”… Die vlieger gaat niet op als de jaarafrekening na 6 weken nog steeds niet betaald is. Ik krijg ruim 700 euro van energieflex terug :-(((((
    Als de toko over de kop gaat kan ik mooi fluiten naar mijn geinvesteerde in energiezuinige maatregelen centen! DAAR MERK JE DUS HEEL ERG VEEL VAN!

    1. Kevin schreef op 

      Ik snap je helemaal. Op elke site wordt vermeld dat je hier als consument niks van merkt.
      Er wordt nergens gesproken over de honderden euro’s die vele consumenten verliezen.
      Bij mij gaat er ook 800 euro de lucht in…

    2. Michel schreef op 

      Ik krijg bijna €900,- terug en dit zal eigenlijk 18 oktober worden overgemaakt. Vandaag gebeld en krijg ik dit trieste nieuws te horen. Ik hoop dat de mensen die geld terug krijgen dit ook netjes uitgekeerd gaat worden.

    3. Hilde Pons schreef op 

      Ik ben in mei 2018 overgestapt. Leuk als je dan voorschotten betaald waar je vooral in de winterperiode van gaat gebruiken. Nu kan ik waarschijnlijk naar 500 a 600 euro fluiten. Dat is een rib uit mijn lijf. Ik heb de laatste maand gestorneerd, maar kreeg heel snel een mail dat ik een betalingsachterstand heb. Als ik dat bedrag a 250 ook nog eens betaal ga ik voor nog meer de boot in.
      Wat een blamage en wat een strop.
      Ook vind ik het ongeoorloofd dat Innova blijkbaar ook de rechten van automatische incasso’s over heeft genomen. Ik wil zsm dus per 1 december overstappen omdat Innova helemaal niet voordelig is.
      Maar dan willen ze natuurlijk eind november ook voor december een voorschot afschrijven en kun jij weer weken wachten totdat je dat terug hebt.

      Misschien is het systeem van maandelijks betalen wat je daadwerkelijk hebt verbruikt helemaal niet zo’n slecht idee, kun je zelf wel een potje maken voor de dure wintermaanden.

      En waarschijnlijk sluiten particulieren helemaal achteraan in de rij van schuldeiser, terwijl voor ons een paar honderd euro heel veel kan zijn en voor bedrijven is het misschien maar een schijntje.

      Erg geweldig dit allemaal.

  3. Joanna schreef op 

    Ok ze zijn dus failliet ik ben vanaf april bij ze gekomen ong 600 aan rekeningen betaald dus dat gaay straks niet meetellen? bij t jaarafrekening??? hoe gaat dan de overheid de gedupeerde mensen dan compenseren???

  4. Beste Kees en Kevin,

    Je merkt niets in de levering van stroom en gas. Wat de consequenties zijn voor de teveel betaalde premies is nog niet bekend. Zodra hier meer over bekend is stellen wij je uiteraard zo snel mogelijk van op de hoogte.

    1. sdaferv schreef op 

      Dit is niet de eerste keer dat een bedrijf failliet gaat. Iemand kan toch zeker wel vertellen hoe doorgaans zoiets afgehandeld wordt? Voor wat ik heb gezien bij faillissementen is dat het jaren kan duren voordat schuldeisers geld krijgen. Er zijn allerhande debiteuren die voorrang krijgen, op nr 1 de overheid (belastingdienst), daarna meestal de banken. Tenzij er een nette afhandeling komt voor burgers zoals bij het faillissement van de DSB, waarbij je binnen een jaar kleine deposito’s gewoon terug kreeg, heb ik er een hard hoofd in dat de teveel betaalde voorschotten worden terugbetaald, laat staan welkomstbonussen. Wat consumenten willen weten is welke actie zij nu kunnen nemen om die schade te beperken bijvoorbeeld door incasso’s te storneren. Kan werkelijk niemand daar iets zinnigs over zeggen?

    2. Slachtoffer schreef op 

      Premies?

    3. Rick schreef op 

      Beste Joris,

      De klanten merken er heel veel van, ik zou nog 1800 euro terugkrijgen omdat de premies nooit significant naar beneden bij te stellen waren. Naar mijn mening heeft dit bedrijf een piramidespel gespeeld en zou er justitieel onderzoek moeten komen. Het excuus dat de energieprijzen gestegen waren is onzin, iedereen weet dat energie duurder wordt, aangezien fossiele brandstoffen schaarser worden. Daarom had ik juist voor drie jaar de prijs vast laten leggen. Ik voel het verlies van 1800 euro een stuk meer dan het ongemak van een dag zonder stroom zitten, een belletje plegen en een nieuwe leverancier te hebben. Als het goed geregeld was in Nederland dan waren de consumenten beschermd tegen dit soort faillisementen. De privatisering is ons opgelegd door de overheid, niemand wordt er blij van, en de consument wordt slechts als een piñata behandeld.

  5. Mark schreef op 

    Behalve het al dan niet terugkrijgen van teveel betaalde energie voorschotten zou het ook fijn zijn als er wat advies zou komen over het al dan niet stoppen van voorschotten (incasso) ingeval je sowieso al veel en veel te veel betaald hebt en dus ver in “de plus” staat. Immers breng je met ieder voorschot mogelijk meer water naar de bodemloze zee van een aanstaand faillissement en loop je grote kans niets meer terug te krijgen ?

  6. Joanna schreef op 

    Ik heb net 2 afgelopen maanden teruggeboekt

  7. rj kuhn schreef op 

    Ik zou geld terug krijgen bijna 200 euro maar krijg nu net te horen dat ik dat opeens niet krijg wat moet ik nu doen?

    1. mka schreef op 

      je kan nu alleen nog maar een vordering indienen bij de curator. Maar de kans dat je die centen terug krijgt is heel klein.

      Storneren kan je nog proberen..

      suc6

  8. Rys schreef op 

    Ik ben sinds mei 2018 klant, precies dus in de periode waarin ik weinig gas nodig heb! Ik heb in totaal €1100 betaald, waarvan ik (ik heb het uitgerekend) slechts €350 heb gebruikt. Ik heb gelukkig de afgelopen 2 maanden teruggeboekt (dat scheelt al €400). Maar dan kom ik nog steeds ca. € 340 te kort. Ik ben erg benieuwd wat we hier tegen kunnen doen en hoe we dit kunnen opvragen. Ik ben bang dat we achteraan moeten aansluiten.

    1. Slachtoffer schreef op 

      Je moet zo meteen je meterstand opgeven aan de nieuwe leverancier. Als je GEEN slimme meter hebt gooi je er een hoop km3 gas en kw stroom op. Daardoor wordt je tegoed op energieflex minder en de nieuwe leverancier compenseert het in de eindafrekening.
      Heb je WEL een slimme meter ben je niet slim geweest.

  9. Yvonne schreef op 

    Ik heb net contact gehad met het callcenter van energieleveranciers.nl. Omdat ik ook mijn termijn wil storneren. Daar werd mij gezegd dat ik, als ik dat zou doen, dan problemen zou krijgen met de nieuwe leverancier, had met de waarborg te maken.
    Ik heb ook een berekening gemaakt en zou per 31 okt 2018 recht hebben op een teruggaaf van ongeveer 250,-. Waar niemand een reactie op wil geven of ik dat geld ga terugzien. Wat is wijsheid: toch storneren en hopen op begrip bij nieuwe leverancier? Of 250,- door het toilet spoelen? By the way: voor mij is 250,- heeeel veeel geld.

  10. Har Kosters schreef op 

    Ik ben in afwachting van het terug betalen van het teveel betaalde €824 en €100 premie na een jaar. Dus dat is wel heel jammer van mijn geld daar ik dit ekstra gedaan heb om te sparen.
    Bent benieuwd hoe men dit gaat oplossen, ik heb wel direct van 2 maanden terug geboekt.

  11. R. Neijman schreef op 

    Via energiecollectief van Consumentenbond 1 jarig contract aangegaan tot en met 21 oktober 2018. Op 07 augustus 2018 een nieuw contract aangegaan met Budgetenergie voor levering per 22-10-2018. En nu komt Innova energie in beeld dit is gedwongen winkelnering. Ik heb geschat bij de eindafrekeing rond de 750 euro tegoed. In mijn optiek is dit geld van mijn maar in beheer bij Energieflex dus ik wil dit geld terug en heb de curator al benaderd.

    1. Slachtoffer schreef op 

      succes

  12. Willem schreef op 

    Snel storneren ! want dit geld was JOUW VOORSCHOT die je moet gebruiken om de rekening bij je nieuwe energieleverancier mee te betalen. Gas in de wintermaanden kost natuurlijk veel meer dan wat we in de zomer gebruiken.
    EF heeft het wel heel slim gespeeld net na de zomer failliet te gaan.
    Hier zit een luchtje aan. Hoe weet je als burger of het een goede leverancier is.
    Wij zijn toch maar verplicht hele voorschotten neer te leggen en bij wie ??? Laten we het doen als in Zweden en Noorwegen; gewoon per maand betalen wat je verbruikt. Wel zo veilig. De curators staan startklaar om onze centjes in te pikken.

  13. Rene (Independer.nl) schreef op 

    Er is bekend gemaakt dat Innova Energie de klanten van EnergieFlex overneemt.
    Overstappen is pas mogelijk als de overname definitief is. Tot die tijd moeten klanten wel de rekeningen blijven betalen aan EnergieFlex, dus wij adviseren de incasso’s niet te storneren. Er zijn verder nog geen details bekend over het aanbod van Innova Energie, dus we adviseren verdere communicatie vanuit EnergieFlex nog even af te wachten.
    Het is wel mogelijk om een nieuw contract aan te vragen als je niet overgenomen wil worden door Innova Energie, maar de levering zal pas na 01-12-2018 starten.

    1. Yvonne schreef op 

      Beste Rene,
      Waarom kan de levering bij overstap pas na 1-12 gebeuren?
      Ik wil Innova niet als leverancier.
      Mvg Yvonne

      1. Yvonne schreef op 

        Oh, ik lees het al, een opzegtermijn van 30 dagen.
        Vind ik belachelijk, word me een leverancier opgedrongen, en dan kan ik niet meteen overstappen. Ik heb als consument niet om deze situatie gevraagd.

        Heb nu al het vermoeden dat ik die ene maand bij Innova geflest ga worden, dat zal een hoge rekening zijn. Want dan verdienen zij die ene maand tenminste nog iets aan mij.
        Bah.

        1. Nicky schreef op 

          Ik had al op 17 september bij EnergieFlex opgezegd en volgens mij nieuwe leverancier kan ik gewoon per 1 november overgezet worden. Ik geloof dat ik morgen voor de zekerheid even bel met Innova (nóóit van gehoord).

          Over die stornering. Die vraag heb ik neergelegd bij mijn rechtsbijstandverzekering, want ik heb echt geen zin om. maar 1 cent extra in het diepe gat van EnergieFlex te storten en tot 1 november neem je officieel een contract af bij EnergieFlex. Ik kan me niet voorstellen dat Innova de betalingsverplichtingen overneemt van EnergieFlex, dus het teveel betaalde ben je kwijt. Overigens heb ik vrijdag wel een herinnering voor die stornering gehad. ;-)

          1. De Groot schreef op 

            Volgens NUON hebben wij nu een flexibel contract bij INNOVA?
            Zij kunnen je gewoon per direct overzetten. Wat een gedoe allemaal. Slecht regegeld voor een energie klant die hier niks vanaf weet.

          2. Rene (Independer.nl) schreef op 

            Als je op 17 september een nieuw contract hebt aangevraagd dan is het inderdaad mogelijk dat je per 1 november overstapt. De meeste leveranciers kunnen het contract na ongeveer 5 tot 7 weken overzetten. Als je nu een aanvraag doet zal het nieuwe contract dus niet meer per 1 november overgezet kunnen worden, maar zal dit ook 5 tot 7 weken duren.

            1. Nicky schreef op 

              Dank je wel Rene, ik heb inderdaad van mijn nieuwe leverancier begrepen dat zij mij 1 november overzetten en voor de zekerheid mail ik ook Innova nog even om hen nog even duidelijk te informeren.

              Btw, super dat jullie ons voorzien van informatie! Bedankt daarvoor.

          3. Ronald schreef op 

            Wat ga je met die herinnering doen, die heb ik namelijk ook gehad, de 2de keer zal er wel incassokosten bij komen?

            1. Nicky schreef op 

              Van mijn nieuwe energieleverancier heb ik zelfs het informele advies gehad om zoveel mogelijk te storneren. 😉

              Overigens vraag ik me echt af of een curator tijd zou hebben om incassokosten te incasseren tot aan een rechtszaak. De bedragen zijn te klein daarvoor, maar goed, dat is een gok.

              Ik heb de vraag bij mijn rechtsbijstandverzekering gelegd, zodra ik meer weet, horen jullie het meteen.

    2. Ronald schreef op 

      heb het bedrag van oktober en september gestorneerd, nu krijg een aanmaning van Energieflex dat deze niet betaald zijn. Volgens mijn berekening als alles verrekend zijn klein bedrag moeten bij betalen. Echter willen hun dus maandbedrag voor november hebben, terwijl ze dan geen energie meer leveren. Dat kan toch zo maar niet.

  14. Bart Wolters schreef op 

    Dus je moet wel doorbetalen maar wat je tegoed hebt krijg je niet terug? Independer, stop met dit soort nonsens. Je ziet er nooit meer iets van terug.. Gelukkig nog een termijn kunnen storneren, blijft een schadepost van € 250

    1. Nicky schreef op 

      @Bart
      Dit advies is niet iets dat je Independer kan verwijten. Officieel bèn je betalingsplichtig en kunnen ze bij te late betaling incassokosten in rekening brengen. Of men zo ver gaat om rechtszaken aan te spannen over die incassokosten etc, of ze daarmee zullen zorgen dat je nieuwe leverancier dat te horen krijgt etc, dat is niet duidelijk. Ik ben op dit moment met mijn rechtsbijstandverzekering aan het kijken ben of er een loophole is. Zodra ik meer weet, geef ik dat ook hier door.

  15. Yvonne schreef op 

    Zijn er nog meer mensen die geen mail van Innova hebben ontvangen? Geen aanbod, geen mail voor meterstanden doorgeven, klantnummer?
    Heb zojuist contact met hun gehad, krijg als antwoord: ja het is nu druk voor hen, en moet begrip hebben voor de situatie dat het voor hen ook een hele omslag is. Pardon???? Als jij als bedrijf klanten overneemt, dan hoor je alles op orde te hebben.
    Ik ga in ieder geval maar al de overstap in orde maken zodat ik per 1-12 een energieleverancier heb waar ik vertrouwen in heb.

  16. Mw. De Jongh schreef op 

    Energie Flex trekt de stekker er uit. En wat wij aan hen betaalde waren toch echt voorschotten. Als je al weet dat ze dat geld van je voorschot niet kunnen gebruiken voor waar het voor bedoeld was, en er een mogelijkheid is te storneren mag je storneren. Zij zijn accoord gegaan met deze betalingsregeling. Dat als je het niet eens bent je de mogelijkheid hebt het terug te vorderen. De afgelopen maanden heeft iedereen te veel betaald ivm de zomer. Dat is dus soms 5 x €100,00 te veel. Dat wist Energie Flex natuurlijk. Nog even veel,geld weggesluisd naar beviende sportclubs en nog even veel nieuwe klanten binnen gehaald omdat ze de Goedkoopste waren. Dit ruikt niet goed. Kassa en Radar misschien de helpende hand ?

  17. mekking schreef op 

    Hr. Mekking
    Helemaal mooi. Bij Innova hebben we 30 dagen opzegtermijn. Echter we hebben een flexibel contract. Er is dus wel een mogelijkheid om nu al naar een andere, hopenlijk betrouwbare leverancier te gaan. Maar Innova net aan de lijn gehad. Ja je kan eerder overstappen maar wij kunnen dat niet financieel verwerken. Dus 1 ste rekening Innova 7-11, 2 de rekening Innova 28-11 (verplicht ! Staat in contract) en als je dan eerder weg bent kan je ook hier naar fluiten.
    Dus per 1-12 weg. De nieuwe leverancier hoeft dat pas een paar dagen voor 1-12 door te geven aan Innova.

  18. R, Neijman schreef op 

    ik heb inmiddels een klacht gedeponeerd over Energieflex, de curator en Innova Energie bij de autoriteit persoongegevens wegens het schenden van mijn privacy.

    1. Nicky schreef op 

      Ook dat, ik vind het niet prettig dat mijn gegevens zomaar worden gedeeld. Nu begrijp ik dat het allemaal snel moest, maar dit is toch wel slordig. (Innova is er qua hoeveelheid werk ook nog niet toe in staat en ik snap niet dat men alle klanten heeft overgezet naar een leverancier die zich tot oktober alleen op de zakelijke markt begaf).

    2. Fred schreef op 

      Precies. Ik heb ook een klacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens en ik roep zoveel mogelijk mensen dat ook te doen. Dit mag namelijk echt niet!

      1) Klanten hadden zelf gewoon kunnen overstappen naar een andere, zelfgekozen leverancier. In Nederland levert de netwerkbeheerder gewoon door (in mijn geval: Liander) en dat mag best een paar dagen duren. Tijd genoeg dus. Het is onzin dat het weken duurt voordat een nieuwe leverancier je aansluit. Als je afziet van je bedenktermijn, kan het nog dezelfde dag geregeld zijn;

      2) EnergieFlex had de klanten toestemming kunnen vragen om de persoonsgegevens over te dragen in dezelfde mail waarin ze aangaven op zoek te gaan naar een andere leverancier;

      3) Innova Energie probeert nu geld af te schrijven van mijn rekening. Ik heb dat onmiddellijk geblokkeerd. Ik heb nooit een machtiging getekend.

      Er wordt overal beweerd dat “de klant anders zonder gas en stroom zou komen te zitten”, maar dat is helemaal niet waar. EnergieFlex heeft geldproblemen en lost dat op door onze gegevens te verkopen. Er was dus vanuit de klant geen enkele noodzaak om ons op te zadelen met Innova Energie.

  19. R, Neijman schreef op 

    IK wacht nog even af en denk er sterk over Radar te informeren

  20. Johan schreef op 

    Energie Flex
    Neemt het wel heel serieus !
    Allemaal van het gas af !
    Wij eerst. 😂

  21. M. Jacobs schreef op 

    Independer en ook andere vergelijkingsites hebben hier ook een verantwoordelijkheid om de financiele gegoedheid van de distributeurs te toetsen. Wij zijn in mei jl ingestapt en het lijkt mij onbestaanbaar dat er niet toen al een probleem was. Immers, als Energieflex half Oktober surseance aanvraagt, heeft zij sinds mei jl veel extra liquiditeit binnengekregen van haar klanten ivm de energieluwe zomermaanden. Deze situatie was te voorzien geweest en de overheid (die welbewust geen waarborgfonds heeft gecreeerd, terwijl consumenten niet in redelijkheid dit risico kunnen inschatten of dragen en ook nog eens excessieve belasting int over energie), de toezichthouden (die had moeten toezien op het indekken van vaste energiecontracten op de termijnmarkt en bij twijfel altijd voor de zomer de stekker er uit had moeten trekken), maar ook de vergelijkingsites, die behoorlijk onderzoek zouden moeten doen, hebben hier allen boter op het hoofd.

    1. Hr. Trapman schreef op 

      Helemaal mee eens. Daar zat ik ook aan te denken. Maar ik snap het wel. Al die mensen die ons helpen bij het overstappen en het ons ook aan raden dat te doen; je bent echter een dief van je eigen portemonaie , die verdienen hier zelf een vette boterham aan. Verder maakt het hen niks uit waar je mee in zee gaat.
      En nu houden zij wijselijk hun mond. ALLEMAAL! Gewoon eigen belang.

  22. Slachtoffer schreef op 

    Vandaag bericht van de curator. Heb je geld tegoed dan achteraan aansluiten. Heb je bedragen gestorneerd wordt dat verrekend met de eindafrekening. Dus iedereen die gestorneerd heeft: PROFICIAT ! Voor de welkomsbonus kun je een vordering indienen.

  23. Lo schreef op 

    Klanten waarvan het contract van het lopende jaar nog niet zo lang loopt, zullen veelal naar verhouding teveel voorschot hebben betaald. De kans dat zij dit terugkrijgen zal zeer klein zijn.
    Een ander punt dat zich voordoet heeft te maken met de post VEB (ongeveer € 373 per jaar) “Vermindering Energie Belasting”. Waarschijnlijk zal deze post van mindering naar verhouding van de looptijd worden toegepast op eindafrekening. In feite wordt er dan een te hoge vermindering toegepast ten opzichte van de belasting die deze klanten zouden moeten betalen (nog gering gebruik dus ook geringe belasting , maar wel hoge korting die je als klant niet terugziet). Immers het verbruik en de daarmee samenhangende belasting is nog niet hoog voor deze klanten. Dus ook uit de post VEB verdwijnt geld naar de zogenaamde grote schuldeisers.

    1. Kees schreef op 

      Precies. Geld wat de overheid als subsidie (VEB) aan de burger teruggeeft, wordt nu opgelokt door de belastingsdienst. Ronduit Schandalig!

  24. Mathieu schreef op 

    De gezamenlijke energieleveranciers moeten een calamiteitenfonds stichten, vergelijkbaar met de SGR in de reisbranche. Als een reisorganisatie failliet gaat, krijgt de consument zijn reis toch geleverd of zijn geld terug.
    Als klant van EnergieFlex die nog geld tegoed heeft moet je aansluiten bij andere schuldeisers en krijg je waarschijnlijk niets terug. Maar jouw claim is niet gelijk aan de claim van andere schuldeisers. In feite gaat het over een te veel betaald voorschot. De curator zou eerst de te veel betaalde voorschotten moeten terugbetalen en daarna pas gaan toebedelen aan de andere schuldeisers.

    1. Mw. V. Amersfoort schreef op 

      Laten we dat hopen !!!

    2. Rick schreef op 

      Van het bericht van de curator begreep ik dat er zo’n 70.000 gedupeerde klanten zijn. We zouden een petitie naar de tweede kamer moeten beginnen om te eisen dat onze voorschotten en verschuldigde bedragen van de eindafrekening vergoed moeten worden. De overheid heeft ons veel te weinig beschermd tegen dit piramidespel.

  25. Slachtoffer schreef op 

    Vandaag afrekening ontvangen. Tegoed ruim 200 Euro. Ik had bij het opgeven van de meterstanden uitgerekend (vanwege de hete zomer) wat ik verbruikt zou moeten hebben om ongeveer op 0 uit te komen. Bij de afrekening hebben ze mijn storneringen van september en oktober niet meegenomen (staat als betaald). Als ik die storneringen ( 2 x iets meer dan 100 euro) van mijn tegoed afhaal sta ik ongeveer op 0. Nu Innova afrekening nog afwachten voor de leverantie van 1 tot 15 november. Heb ik die niet binnen 4 weken storneer ik de eerste (en enige) incasso ook nog.

  26. Gedupeerde schreef op 

    Wat vreemd dat we over dit onderwerp niks in de krant lezen. Er zijn toch 70.000 mensen die met deze rot situatie en financiele stop te maken hebben. Als ik dan naar Radar kijk en er een heel programma gewijd wordt omdat een bedrijf 10 fietsen niet aflevert denk ik waar hebben we het over. Heel veel mensen zouden gewaarschuwd moeten worden dat je dit probleem zowieso kan overkomen in Nederland.

    1. Mathieu schreef op 

      Ik heb intussen Innova Energie de rug toegekeerd en ik ben overgestapt naar een andere energieleverancier.
      Het voorschotbedrag dat Innova had geincasseerd heb ik gestorneerd. Ik vind het principieel niet kunnen dat EnergieFlex het hele klantenbestand inclusief machtiging voor incasso kan verkopen. Vervolgens neemt Innova wel de lust van een groot aantal nieuwe klanten over maar niet de last van de verplichtingen b.v. de terugbetaling van de veel betaalde vorschotten.
      Ik beb Innova wel per mail laten weten dat ik een eindafrekening op basis van werkelijk afgenomen enenergie onverwijld zal voldoen.

  27. Yvonne schreef op 

    Daar verbaasde ik me ook al over.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Heel makelijk, en profesioneel! "

Anoniem uit LELYSTAD
8 minuten geleden, zorgverzekering

"Ik ben eerder heel goed geholpen door Independer, toen er iets mis ging met een opstalverzekering. Zij konden daar niets aan doen maar hebben het keurig opgelost."

Anoniem uit HEERHUGOWAARD
13 minuten geleden, zorgverzekering

"Vorig contract ook via Independer gesloten. Bleek goede keus te zijn. Veel onderzoek verricht. Moeilijke keus. Veel vergelijkingssites. Maakt alles erg onoverzichtelijk. Uiteindelijk gekozen na goed telefoongesprek met een nmm. zeer correct advies."

Anoniem uit DRUNEN
43 minuten geleden, energie

"Ben tevreden met de vlotheid van invullen en afhandelen "

Meneer Plompen uit BREDA
44 minuten geleden, zorgverzekering

"snel geregeld"

Mevrouw Sleegers uit WESTDORPE
44 minuten geleden, zorgverzekering

"overzichtelijke site- duidelijk"

Dhr. Breuker uit VARSSEVELD
47 minuten geleden, energie

"gewoon goef"

Anoniem uit DIDAM
1 uur geleden, energie

"Snel en efficient "

Meneer van der Wall uit TILBURG
1 uur geleden, zorgverzekering

"Makkelijk om verzekeringen te vergelijken."

Anoniem uit ZUIDWOLDE DR
1 uur geleden, zorgverzekering

"Overzichtelijk, snel."

Meneer Riemersma uit LEEUWARDEN
1 uur geleden, zorgverzekering

"Duidelijke vraagstellingen, veel verzekeraars om te vergelijken, plus en minpunten goed aangegeven. Hierdoor 25 euro per maand kunnen besparen, mede door een hoog eigen risico te nemen. "

Anoniem uit STEENBERGEN NB
1 uur geleden, zorgverzekering

"Al meerdere keren independer gebruikt voor veschillende soorten verzekeringen. Duidelijk, overzichtelijk en alles op 1 plek."

Meneer de Man uit BOEKEL
1 uur geleden, zorgverzekering

"gewoon lekker helder"

Meneer Bouma uit SOESTERBERG
1 uur geleden, zorgverzekering

"Wordt altijd goed, snel en duidelijk geholpen"

Meneer Giri uit AMSTERDAM
1 uur geleden, zorgverzekering

"Het is gemakkelijk en goedkoop"

Anoniem uit ZUIDLAREN
1 uur geleden, zorgverzekering