Energierekening per 1 juli duidelijker voor consument
Deel met een vriend:

Energierekening per 1 juli duidelijker voor consument

Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat voor veel mensen de energierekening onduidelijk is. Ruim 60% van de consumenten vindt de energierekening niet duidelijk genoeg is om de informatie te controleren en te vergelijken. En dat zou wel mogelijk moeten zijn. De ACM verplicht leveranciers daarom om vanaf 1 juli de energierekening aan te passen, zodat deze voor consumenten begrijpelijk is.

Voorgestelde aanpassingen energierekening

De ACM heeft de energierekening van verschillende energieleveranciers gecontroleerd. Uit de controle bleek dat de gegevens op de rekening lastig terug te vinden waren in het contract. En in sommige gevallen werden zelfs wettelijke regels overtreden. Energieleveranciers moeten daarom hun rekeningen op de volgende punten aanpassen:

  • Bedragen moeten altijd inclusief btw worden vermeld op de rekening.
  • Tarieven mogen niet meer als gemiddelde worden weergegeven op de factuur als ze tussentijds worden aangepast. Want de consument ziet dan niet terug of de tarieven overeenkomen met de tarieven die aan het begin van het contract zijn afgesproken.
  • Kosten als regiotoeslag of extra kosten moeten in de prijs worden meegenomen.
  • Op de rekening moet met dezelfde termijn worden gerekend als in het contract. Staan de vaste leveringskosten op het contract per maand vermeld, dan moet dit op de rekening ook.

Niet duidelijk? Dan mag ACM boete uitdelen

Per 1 juli 2017 moet de energierekening duidelijk zijn voor consumenten en controleert de ACM of de leveranciers de wettelijke regels naleven. Als dit niet zo is, zal de ACM hiertegen optreden door boetes te geven.

Hulp bij begrijpen energierekening

Heb je een onduidelijke energierekening of vragen over je energierekening, stuur deze dan op naar energie@independer.nl. We kijken graag met je mee. Je kunt ons ook bellen op 035 – 626 55 44 of een bericht sturen via WhatsApp 06 – 109 307 59.

Lees meer over: energie

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Energie vergelijken en direct afsluiten

Check in vijf minuten wat voor jou de beste energieleverancier is

energie vergelijken

"Waarom zit AEGON niet bij de verzekeraars die jullie kunnen opzeggen ?"

Dhr. J.E. Vietje uit EINDHOVEN
2017-10-20, autoverzekering

"Alles werk heel intuïtief, het is duidelijk wat de stappen zijn en de kosten zijn gedurende het hele proces duidelijk."

Anoniem uit GRONINGEN
2017-09-14, autoverzekering

"Goed telefonisch geholpen."

Anoniem uit UITGEEST
2017-08-26, reisverzekering

"Ik ben vooral tevreden omdat Centraal Beheer ook jonge (nieuwe) autorijders wil verzekeren."

Mevr. M.L. Dijkema uit ERICA
2017-09-14, autoverzekering

"heerlijk duidelijk en overzichtelijk. kunt goed vergelijken "

Mevr. N.A.I. Bakker uit UITHOORN
2017-09-17, reisverzekering

"Snel duidelijk en makkelijk geregeld"

Anoniem uit DIEMEN
2017-11-04, reisverzekering

"Heldere, eerlijke en duidelijke vergelijker. Top! Klantenservice is vriendelijk. "

Anoniem uit HAARLEM
2017-11-09, autoverzekering

"fijn dat alle informatie op 1 website bij elkaar komt!"

Anoniem uit DE KWAKEL
2017-09-13, reisverzekering

"Alles is duidelijk en klantvriendelijk opgezet. "

Dhr. C.A. van Gaalen uit KRIMPEN AAN DEN IJSSEL
2017-09-09,

"gemak van de aanvraag en duidelijke voorwaarden"

Anoniem uit UGCHELEN
2017-09-12,

"Lekker makkelijk en snel geregeld"

Mevr. T.L. Hofstede uit OLST
2017-11-12, zorgverzekering

"omdat ik zeer tevreden ben met de informatie die ik gekregen heb om te komen tot een gerichte keuze."

Anoniem uit ERMELO
2017-11-14, zorgverzekering

"Alles is goed overzichtelijk en gemakkelijk te begrijpen"

Dhr. G.L. Fijma uit AMSTERDAM
2017-11-08, autoverzekering

"zeer gebruiksvriendelijk"

Dhr. A.G.M. van Aert uit WEERT
2017-10-04, autoverzekering

"Prima geregeld via de bewindvoerder"

Dhr. Jansen uit ARNHEM
2017-11-07, beste-in-1-pakket