Misleidende verkopers blijven energiecontracten aansmeren
Tip een vriend:

Misleidende verkopers blijven energiecontracten aansmeren

Je zit nietsvermoedend op de bank tv te kijken en ineens gaat de bel. Een vriendelijke energieverkoper staat voor de deur met een fantastisch aanbod. Dit energiecontract is veel voordeliger dan je huidige contract. Je kunt zelfs direct overstappen, want de boete van je huidige leverancier betalen zij. Je bent zo enthousiast over deze besparing dat je direct akkoord gaat. Dat enthousiasme is maar van korte duur, want later blijkt dat je nieuwe energiecontract helemaal niet zo voordelig is.

Veel klachten

Deze misleidende verkooppraktijken zijn niet nieuw. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) krijgt regelmatig meldingen van consumenten die na een iets te rooskleurig verhaal een energiecontract ondertekenden Zij klagen over hogere maandbedragen en andere voorwaarden dan die eerder voorgespiegeld waren.

Zo herken je misleidende verkooppraatjes

Energieverkopers gebruiken aan de deur vaak verschillende trucs om je een energiecontract te verkopen. Dat is niet zo verwonderlijk, als je weet dat ze een hogere bonus krijgen als ze meer verkopen. Hieronder lees je de meest gebruikte trucs, zodat je er de volgende keer gemakkelijk doorheen prikt:

  • Ze zeggen niet dat je 14 dagen bedenktijd hebt.
  • Ze schatten je verbruik te laag in, waardoor ze je ook een te laag maandbedrag voorschotelen.
  • Ze zeggen dat je nergens aan vastzit, terwijl ondertussen wel de bedenktijd is gestart.
  • Ze doen je een aanbod exclusief BTW. Er komt dus nog 21% bij!
  • Ze dreigen dat je de komende jaren meer gaat betalen als je niet overstapt.
  • Ze kijken zonder je toestemming in een landelijk register met gegevens over je huidige contract.
  • Ze sturen je een overeenkomst, terwijl je alleen vroeg om meer informatie.

Telefonische verkoop

Niet alleen aan de deur kun je te maken krijgen met energieverkopers. Telefonisch proberen telemarketeers met dezelfde trucjes jou over te laten stappen. Maar gelukkig is de kans groot dat de regels voor telemarketing flink aangescherpt worden. Eind dit jaar dient staatssecretaris Mona Keijzer hiervoor een wetsvoorstel in bij de Tweede Kamer. Als dit voorstel wordt aangenomen, mogen bedrijven je straks alleen nog bellen als je hier nadrukkelijk toestemming voor hebt gegeven. Ook mogen zij dan niet meer anoniem bellen.

Wat kun je doen?

Ook als energieverkopers je in de toekomst niet meer zomaar mogen bellen, kunnen ze wel nog steeds bij je aan de deur komen. En ze zijn erop getraind om jou te overtuigen van hun ‘mooie aanbod’. Het kan dus best lastig zijn om ‘nee’ te zeggen. Zeker als ze goed voorbereid en onaangekondigd opeens voor je neus staan. Zeg daarom nooit direct ‘ja’. Vraag desnoods of ze het aanbod (en niet al gelijk een contract) per e-mail of post naar je kunnen toesturen. Aanbod ontvangen? Vergelijk dit aanbod dan op je gemak en zie of je écht bespaart. Kom je er zelf niet uit? App ons dan je aanbod. Onze experts zoeken het graag voor je uit.

Lees meer over: energie

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

21 Antwoorden op “Misleidende verkopers blijven energiecontracten aansmeren”

  1. hein herijgers schreef op 

    Wij worden al sinds een jaar regelmatig lastig gevallen. Ondanks dat wij dit kenbaar hebben gemaakt ons niet meer te bellen volgens BEL ME NIET! wordt er toch nog regelmatig gebeld.

    1. Marco schreef op 

      Je kan ook een sticker bestellen bij gasenlicht.com en die plak je bij de deur bel,er staat op dat je altijd overstapt bij gasenlicht.com

      1. Maria schreef op 

        Ik vrees dat dat niet gaat werken als er via de telefoon wordt gebeld …

        1. Marco schreef op 

          Dat klopt, in dat geval zou ik zeggen dat ik net een contract heb afgesloten en dat ik niet ga veranderen en dat volhouden

        2. Talsma H. schreef op 

          Wij doen tegenwoordig het volgende, als er gebeld wordt en ik heb of mijn vrouw heeft een verkoper aan de lijn, dan loopt de ander naar de voordeur bel en belt aan.
          Waarop we meedelen dat er iemand aan de deur is en we even moeten kijken.
          Vervolgens leggen we de telefoon op de vriezer in de bijkeuken.
          En we kijken na een poosje of op de ander telefoon de tekst ‘lijn bezet’ uit is, wat betekend dat er is opgelegd.
          Die belt voorlopig niet terug, tenzij de nr’s computer gestuurd gekozen worden op het call center.

      2. H. Talsma schreef op 

        Het nadeel van gasenlicht t.o.v. andere vergelijking sites,
        dat ze altijd zullen proberen je over te laten stappen.
        Dat is nl. hun verdienmodel.
        Probeer maar eens uit, de provider die je opgeeft als huidige, zit nooit bij de goedkoopste.

        1. Maria schreef op 

          Je krijgt van je huidige leverancier ook echt geen actietarieven meer. Ik heb het laatst heel hard gespeeld bij mijn leverancier waar ik al meer dan 20 jaar klant ben omdat ik weer een jaartje actietarieven wilde. Gedreigd met opstappen maar ze hielden voet bij stuk. Als het meer dan 200 euro oplevert ga ik binnenkort toch maar eens overstappen. Twintig jaar geleden was er niet zoveel te kiezen op ‘groen’ gebied. Dat is inmiddels veranderd.

  2. Jan schreef op 

    Zelfs bij de mediamarkt proberen ze kontrakt aan te smeren.zij betalen dan de boete.ik moest 3x nee zeggen tegen de verkoper van mediamarkt.voor dat hij zijn mond hield.😡😡😡

  3. William schreef op 

    Mijn zoon heeft ooit meegedaan aan vakantieveilingen.nl; van daaruit belt men nu mijn partner continu op haar gsm om een energiecontract te verkopen, want zij heeft een te duur contract afgesloten. Zij heeft op dit adres nog nooit een contract afgesloten, want dat doe alleen ik omdat het huis volledig op mijn naam staat qua hypotheek. Al diverse keren mondeling verzocht niet meer te bellen en onlangs aangegeven dat ik van het recht van verzet gebruik wil maken, maar zij blijven zich maar opdringen.

  4. sebok schreef op 

    geen goed advies!!: geef geen emailadres; wat ze mailen zg info maar dat doen ze niet. TG&P flikte het me NIETS te sturen want de afspraak was: binnen 4 dagen geen recatie dan gaat het contract in. Maar zonder info in je mailbox valt niets terug te sturen en hup, een contract voor 4 jaar. Met heel veel emailgedoe beloofde Total het contract niet over te nemen wat inderdaad ook niet gedaan is. Toch heeft het me 9 mnd belemmerd andere aanbieders na te gaan want drie leveranciers werd me iets teveel van het dure …

  5. Talsma H. schreef op 

    Heb afgelopen voorjaar een klein vierkant stickertje op het raam naast de bel geplakt met, NEE bedankt,
    ik wil niks kopen,
    ik hoef geen abonnement of advies,
    ik doneer op mijn eigen manier,
    Ik teken niks,
    mijn raam is schoon,
    en Ik wil niet over God praten.
    Het is heel stil geworden, vooral tijdens het avond eten.
    Telefonisch neem ik zelden een onbekend nr. op,
    alleen als ik een telefoontje verwacht van wie ik weet dat ze vanachter een centrale bellen.

    1. William schreef op 

      Goedemorgen,

      Ik ben begonnen met de bekende “Kassa” sticker, daar snapten de geloven niks van, heb toen via http://www.geengeleuraanmijndeur.nl een sticker gekocht en sindsdien is het inderdaad aan de voordeur rustig. Alleen dat gebel en dan ook nog het door mij aangegeven recht van verzet naast zich neerleggen, dat stoort mateloos!

    2. Maria schreef op 

      Ik heb ook al jaren zo’n soort tekst naast de bel. Het werkt ECHT !!

  6. G. Schinkel schreef op 

    Als je gebeld wordt over energie resoluut nee zeggen. Met de reden waarom heeft men niets te maken, maar men heeft allerlei trucs om toch verder te praten. Dan gewoon het gesprek wegdrukken! Misschien niet zo beleefd maar dat zijn zij ook niet en het is wel effectief!

  7. Peter schreef op 

    Het loopt nu inderdaad weer de spuitgaten uit, het jachtseizoen is zeker weer begonnen. Krijg elke dag wel weer een ongewenst telefoontje. Heb mij ook aangemeld op Bel mij niet, maar dat helpt dus voor geen meter. Gewoon dreigen dat je bij een volgende keer aan gaat geven.

    1. Maria schreef op 

      Na het aanmelden bij Bel mij niet duurt het nog zo’n half jaar voordat je merkt dat het bellen minder wordt. Voor het jachtseizoen dat nu loopt is in het afgelopen half jaar informatie verzameld. Bel mij niet werkt bij mij heel goed. Ik heb een geheim nummer dat ik niet zomaar overal achterlaat. Bedrijven waar je ooit klant bent geweest mogen nog wel bellen. Dat zijn er vaak meer dan je denkt.

      In plaats van dreigen werkt ophangen doorgaans ook heel goed.

      1. Peter schreef op 

        Nou dan heb ik nieuws voor je, heb me jaren geleden al aangemeld bij Bel me niet, maar dat helpt dus geen ene moer om gevrijwaard te blijven van dit soort telefoontjes.. En uiteraard hang ik gelijk op wanneer weer zo een vervelende kneus mij lastig valt.

        1. Maria schreef op 

          Joh, heb jij nieuws voor mij.
          Kennelijk laat je overal en nergens je telefoonnummer ‘slingeren’. Dan is dit inderdaad het resultaat. Ik word alleen gebeld door mensen die random telefoonnummers bellen. Bel mij niet kan wel degelijk heel goed werken.

  8. gerard h schreef op 

    wat ook helpt is zeggen dat je in de schuldsanering zit en geen tekenbevoegdheid meer hebt, ze mogen dan niet meer verder vragen en ze moeten het gesprek beëindigen.
    sinds ik dat gebruik wordt ik haast niet meer gebeld zelfs niet door loterijen.

  9. Trees Krul schreef op 

    Ik ben gisteren weer een energie contract aangegaan wat ik helemaal niet wil. Door een gemeente onafhankelijk bedrijf werd ik gebeld.
    Ik heb hier gisteren ja op gezegd omdat ik dacht een juiste beslissing te hebben genomen maar ik ben bang dat dit niet zo is.
    Ik heb 14 dagen bedenktijd maar is dat zo.
    Ik heb al een automatische afschrijving laten laten doen door mijn bankrekening door te geven.
    Dit is nu de 3e keer dat mij dit overkomt.
    Van innova krijg ik wel keurig een bevestiging op papier.
    Nadat ik dit afgesloten had belde Essent met een mooi verhaal daar moet ik nu waarschijnlijk een bedrag aan overmaken wegens contractbreuk?
    En nu gisteren werd ik gebeld door een energie onafhankelijkbedrijf die voor de gemeente werkt. Krijg een telefoonnrs. van een man die ik k.an bellen als er problemen zijn. Hij adviseerde om bij budgetenergie te gaan maar ik vertrouw het niet.
    Hoe kom ik hier nu vanaf zonder kosten.
    Ik wil gewoon bij Innova blijven.
    Graag hoor ik van U
    Mvg Trees Krul

  10. Maria schreef op 

    Beste Trees,
    U zat bij Innova en wil weer terug bij Innova ?
    Waarom moet u Essent betalen voor contractbreuk ? Heeft u gisteren contract gehad met Essent ? Als Essent hier al mee dreigt heeft u zeer waarschijnlijk al een contract. Begrijp ik het goed dat de degene waarvan u een telefoonnummer hebt gekregen voor het geval er problemen zijn u adviseert om WEER over te stappen, ditmaal naar Budgetenergie ? Diegene werkt voor de gemeente ?

    Bel maandag direct naar Innova en leg uit wat er gebeurd is. Misschien kunnen zij de boel nog terugdraaien. Als dit al de derde keer is dat het u overkomt is het wellicht een idee om op te hangen zodra u woorden zoals energie, overstappen, goedkoper, bedenktijd e.d. hoort. Wat is een gemeente onafhankelijk bedrijf is weet ik niet. Zelfs van Google krijg ik geen uitleg. Succes met alles.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"duidelijke website"

Dhr. Kikkert uit HOEK VAN HOLLAND
11 minuten geleden, energie

"SNEL EN EENVOUDIG NIEUWE VERZEKERING AF TE SLUITEN MET OOK NOG BIJKOMEND VOORDEEL (ONGEVALLEN VERZEKERING)"

Meneer Hager uit FEANWALDEN
17 minuten geleden, zorgverzekering

"Altijd snel en overzichtelijk"

Meneer van der Pol uit VLEUTEN
17 minuten geleden, woonverzekering

"makkelijk en juiste prijsopgave"

Dhr. Mols uit GELEEN
20 minuten geleden, energie

"Really easy to use with good offers and deals! "

Meneer Hunhoff uit VELDHOVEN
26 minuten geleden, zorgverzekering

"Uitstekende en snelle service."

Mevrouw Vonk uit HOOFDDORP
28 minuten geleden, zorgverzekering

"Het gaat vlot, altijd duidelijk, ik maak echt al jaren gebruik van independer en ben altijd tevreden."

Mevrouw Dielen uit ZAANDAM
40 minuten geleden, zorgverzekering

"Duidelijk website makkelijk te regelen!!"

Mevr. van den Broek uit VELDHOVEN
43 minuten geleden, energie

"Heldere en duidelijke vergelijking van verzekeringen"

Mevrouw van der Velden uit BUSSUM
55 minuten geleden, zorgverzekering

"Duidelijk overzicht, ruim aanbod en je hoeft zelf niets te regelen. Plus de gratis tand-ongeval verzekering bevalt."

Meneer Leeflang uit VOLENDAM
1 uur geleden, zorgverzekering

"Nu en in het verleden heb ik prima adviezen van Independer gekregen."

Dhr. Kooijman uit OSS
1 uur geleden, energie

"goed en snel"

Anoniem uit ZWOLLE
1 uur geleden, reisverzekering

"Prima!"

Anoniem uit HOOFDDORP
1 uur geleden, zorgverzekering

"snel, makkelijk, top!"

Anoniem uit AMSTERDAM
1 uur geleden, energie

"Alles kunnen vinden "

Anoniem uit HEEMSKERK
1 uur geleden, zorgverzekering