Wat kost elektrisch rijden nu echt?
Tip een vriend:

Wat kost elektrisch rijden nu echt?

Op elk feestje kun je de klok erop gelijk zetten dat het gespreksonderwerp op auto’s komt. Ome Joop heeft een nieuwe auto gekocht die toch echt veel zuiniger rijdt dan die van jou. Terwijl tante Ans zweert bij elektrisch rijden. “Want dat is zo lekker goedkoop.” Maar hoe zit het nu echt met de kosten van elektrisch rijden?

Voordelen ten opzichte van benzine- en dieselauto’s

De aanschafprijs van een elektrische auto is vaak hoger dan die van een traditionele benzine- of dieselauto. Maar daar staan weer financiële voordelen tegenover. Vaak vanuit de overheid, omdat die elektrisch rijden wil stimuleren. Denk hierbij aan:

  • Geen aanschafbelasting (BPM). Bij een ‘normale’ auto ligt het starttarief op € 366,-. Hier komt nog een bedrag bovenop, afhankelijk van de uitstoot.
  • Geen motorrijtuigenbelasting als je een volledig elektrische auto rijdt. Deze vrijstelling geldt waarschijnlijk tot 2024.
  • Onderhoud is goedkoper.
  • Waardevaster. Een elektrische auto brengt na vijf jaar nog 40 tot 50% op. Een benzineauto 35 tot 42,5% en een diesel slechts 27,5 tot 35%.
  • Opladen is goedkoper dan tanken.

Tanken vs. laden

De prijzen van benzine en diesel blijven maar stijgen. Met een elektrische auto heb je daar geen last meer van! Maar wat zijn onderaan de streep de verschillen? Dat hangt af van hoe groot je auto is en waar je hem oplaadt. Hieronder hebben we dit voor je op een rijtje gezet.

Kleine stadsauto
benzine
Kleine stadsauto
elektrisch
Middenklasse auto
elektrisch
Verbruik1 op 1616,8 kWh per 100 km17,8 kWh per 100 km
Per 100 km€ 11,38
> thuis laden (daltarief)€ 3,70€ 3,92
> snellaadstation€ 6,72€ 7,12

Kies voor groene energie

Kies je voor een elektrische auto? Dan kun je er eigenlijk niet omheen om over te stappen naar een groen energiecontract. Vaak ben je nog goedkoper uit ook! Maak eenvoudig een vergelijking en zie welk contract het beste bij je past. En overstappen is zo geregeld.

Lees meer over: energie

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

12 Antwoorden op “Wat kost elektrisch rijden nu echt?”

  1. J. Blank schreef op 

    Geachte Dickhoff,
    Wel heel summier deze vergelijking. U bent toch geen dealer, neem ik aan?
    Bij een goede vergelijking wordt de levenscyclus van de autos’s vergeleken: vanaf productie tot en met de sloop.
    Hoor graag.
    J. Blank

    1. H. Jonkers schreef op 

      Ik vind het artikel prima: in het kort de belangrijkste zaken. Als het een lang artikel was had ik het niet eens gelezen. Als je alle details wilt weten kun je verder gaan zoeken op internet.

  2. J.van der Schaaf schreef op 

    Banden en remmen slijten minstens zo snel bij electrisch dan bij gewone auto, hoge gewicht en acceleratie is hoger bij E.
    Bij veel snelladen van E gaat de accu korter mee.
    Het is niet ondenkbaar dat er na 10- 14 jaar een nieuw accu pakket moet worden gemonteerd.
    E auto is goed beveiligd tegen kortsluiting bij aanrijding, schade zal niet goedkoop zijn, verzekeringspremie ook niet .
    Een E auto is goed voor milieu, maar niet voor portemonnee.
    U verliest veel tijd met reizen naar Zuid Europa

    1. Jesse schreef op 

      Remmen slijten juist helemaal niet. Ik heb nu een ton op mijn Leaf staan en heb nog de originele remblokken gemonteerd zitten. Ik rem namelijk 90 % door het terugleveren van energie.

  3. Math schreef op 

    Deze vergelijking heeft geen meerwaarde. Veel te summier dus niet te gebruiken voor het nemen van een beslissing. Is volgens mij meer een lokkertje om je te bewegen naar de autoverzekeringen vergelijkingen te gaan. Valt me tegen van Independer.

  4. Math schreef op 

    bedoel energie contracten

  5. J.J. Groeneweg schreef op 

    16,8 kWh per km. verbruik per kilometer komt op 100 kilometer 1680 kWh. Kosten per kWh zijn ca, 22 eurocent wat op een verbruik van €369,60 per 100 kilometer neer komt. En dat voor een kleine stads auto, ik heb mijn keuze al gemaakt.

    1. Kees Vlak schreef op 

      Volgens mij zit de tabel er een faktor 100 naast, dus bijv. 0.168 kWh/km in plaats van 16.8 kWh/km

      1. adrie schreef op 

        volgens mij zit u ook enkele factors er naast, kwh is 23 a24 cent.

  6. Peer van Agt schreef op 

    Een Porsche 911 Turbo is schoner voor het milieu dan welke elektrische auto ook!!

    Laat je niet gek maken. Een elektrische auto is helemaal niet beter voor het milieu. Het begint al bij de productie en natuurlijk eindigt het bij de sloop. Maar dat wordt niet meegenomen in het hele milieuverhaal. Denk ook aan de gevaren bij een botsing. Bergingsbedrijven worden hier niet vrolijk van en vaak is alleen al door de manier van bergen de auto al rijp voor de schroot.

    Verder is in de toekomst een elektrische auto qua kosten min of meer gelijk aan het huidige wagenpark op fossiele brandstof. Premier Mark Rutte heeft zelf gezegd dat het Nederlandse wagenpark in de toekomst nooit minder aan belasting zal opleveren. Het maakt niet uit of er gereden wordt op stroom, waterstof, dieselolie, of benzine. De poen moet gewoon in de schatkist vloeien. Het zij links- of rechtsom. Maakt niet uit.

    Mijn persoonlijke situatie: Als ik nu een nieuwe elektrische auto (gelijkwaardig aan mijn huidige benzine exemplaar) zou kopen leg ik 47.000 euro bij. Ik rijd < 10.000 km per jaar heb een verbruik van 1 op 14. Dus kan ik hier heel wat jaren benzine voor kopen voor ik uit de kosten ben.

    Conclusie: De milieugeest is uit de fles en een ieder die hier in meegaat betaalt een hele dikke vette rekening voor niets. Aan jou de keuze.

  7. P.Bennik schreef op 

    Ik ben het met meneer van Agt eens.

    In plaats van allerlei financiële voordelen zouden er eigenlijk boetes moeten komen.
    De Co2 uitstoot is het dubbele van een fossiele brandstof auto, dus BPM verschuldigd met CO2 tax.
    Je bent namelijk al 50% energie meer kwijt voordat je überhaupt een kilometer heb gereden.
    Warmte bij de centrale of windmolen, door kabels in de grond en de acculader.
    Li-ion accu’s zijn ook een probleem als die in de fikvliegen weet de brandweer niet hoe die geblust moeten worden.

    De productie van accu’s aan de andere kant van de wereld is ook lang niet milieu vriendelijk.
    En wij moeten ze over de komende jaren het maar weer kwijt zien te raken.
    Geld ook voor zonnepanelen overigens.

    Milieu bewust worden is acuut stoppen met accu’s en ff wachten tot waterstof goed beschikbaar is.

    Om op korte termijn CO2uitstoot met 50% te reduceren.

    is stoppen met productie van auto op fossiele brandstof boven de 500 cc.
    En vrachtwagens boven de 150 pk motorvermogen.
    Nooit meer harder dan 100 km per uur.
    Niet meer vliegen.
    Niet meer ongebreideld producten kopen van goedkope productie landen,
    Geen boskap meer.
    Geen bevolkingsgroei.
    Leren beperken met alles.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Tevreden"

Dhr. Borgelink uit HENGELO OV
4 uur geleden, lenen

"Snel en overzichtelijk"

Anoniem uit NIEUWEGEIN
2020-01-24, rechtsbijstandverzekering

"Vooralsnog makkelijk en duidelijk"

Dhr. Bosman uit VELSEN-NOORD
2020-01-24, lenen

". "

Dhr. Janssen uit BREDA
2020-01-24, lenen

"Goede vergelijking, en je hebt zelf de mogelijkheid om een keuze te maken n.a.v. je budget. Dit wordt m'n 4e via Independer, dus ja, zeer tevreden"

Dhr. Aarts uit DEURNE
2020-01-24, overlijdensrisicoverzekering

"professionelen afwerking "

Meneer Clermonts uit HORN
2020-01-24, autoverzekering

"Erg snel en overzichtelijk mijn autoverzekering afgesloten. "

Meneer van der Steen uit BREUKELEN UT
2020-01-24, autoverzekering

"Heel tevreden!"

Anoniem uit LELYSTAD
2020-01-24, energie

"Overzichtelijk vergelijken. Makkelijk en snel verzekering afsluiten."

Anoniem uit UGCHELEN
2020-01-24, autoverzekering

"Alles is duidelijk, alleen bij het bepalen van de hypotheek is het invullen van de eigen inbreng lastig. Dit kan eenvoudiger."

Anoniem uit SOEST
2020-01-24, hypotheek

"Omdat ik zeer tevreden bent met independer"

Anoniem uit RIDDERKERK
2020-01-24, autoverzekering

"Makkelijk en snel geregeld"

Anoniem uit BOVENKARSPEL
2020-01-24, reisverzekering

"Snelle invulservice. Duidelijke handelingen! "

Mevr. Laschet uit HOENSBROEK
2020-01-24, lenen

"Snel en mogelijk "

Dhr. Lopez Perez uit ALMERE
2020-01-24, lenen

"Nvt"

Meneer Lieveld uit ROTTERDAM
2020-01-24, autoverzekering