Situatie Icesave: de 7 belangrijkste vragen
Tip een vriend:

Situatie Icesave: de 7 belangrijkste vragen

Veel spaarders gaan het weekend in met prangende vragen over hun tegoeden bij de IJslandse bank Icesave. Het Financieele Dagblad geeft antwoord op de belangrijkste en meest gestelde vragen.

Wie maken (geen) aanspraak op de depositogarantieregeling?
Particulieren en kleine ondernemingen die een rekening hebben bij Icesave kunnen een beroep doen op het garantiestelsel. Onder kleine ondernemingen vallen de bedrijven die een verkorte balans mogen publiceren.

Niet alle particulieren maken aanspraak. Er is een kleine groep uitgesloten. Daaronder vallen de bestuurders van de bank, mensen die een belang van vijf procent of meer hebben in die bank of directe familie van die personen.

Belangrijker is echter dat ook bepaalde ondernemingen zijn uitgesloten. Overheden en overheidsorganen vallen niet onder de regeling. Ook financiële ondernemingen als pensioenfondsen kunnen geen aanspraak maken.

Welke producten vallen onder de regeling?
Alle lopende rekeningen, spaarrekeningen of bijzondere rekeningen als termijndeposito’s en spaar- en bankbrieven vallen onder de regeling.

Hoeveel krijgen de gedupeerde spaarders via het garantiestelsel terug?
Alle rekeningen van Icesave zijn gedekt tot een maximumbedrag van €100.000 per rekeninghouder. Minister van Financiën Wouter Bos heeft deze regeling op 7 oktober voor de periode van één jaar ingesteld. De eerste €20.887 valt echter onder het garantiestelsel van IJsland. Alles boven €100.000 zijn spaarders kwijt. Wie samen met zijn partner een rekening heeft (en/of-rekening) maakt dus per persoon aanspraak op €100.000. Als er op zo’n rekening €200.000 staat, krijgen de rekeninghouders dus alles terug. Als de rekening wel door twee mensen gebruikt wordt, maar niet op naam staat van beide rekeninghouders, wordt er maar €100.000 uitgekeerd.

Hetzelfde geldt voor rekeningen op naam van kinderen. Zij maken ook aanspraak op €100.000. Een belangrijk verschil is of de ouder gemachtigd is of mederekeninghouder. In dat laatste geval is de helft van het saldo dat op de rekening staat van de ouder. Dat wordt in mindering gebracht bij de garantstelling van de ouder. Een voorbeeld: de heer Jansen heeft een rekening met daarop een saldo van €100.000. Hij is mederekeninghouder van de rekening van zijn kind. Daar staat ook €100.000 euro op. De helft daarvan wordt toegerekend tot de heer Jansen. Hij heeft ineens €150.000 euro bij Icesave. Daarvan valt maar €100.000 onder de garantstelling. Het kind van Jansen kan daarnaast een beroep doen op de overgebleven €50.000. Als de heer Jansen gemachtigde was geweest, zou €200.000 onder de regeling vallen: €100.000 van de heer Jansen en €100.000 van zijn kind.

Hebben rekeninghouders ook recht op rentevergoeding?
De meeste spaarders hebben hun geld bij Icesave gestald door de aantrekkelijke rente van 5,25% die IJslandse bank bood. Nu de bank is omgevallen, hebben zij volgens het Nederlandse garantiestelsel normaal gesproken recht op die rente totdat de bank failliet is verklaard. Vanaf dan vervalt het recht op rentevergoeding. Volgens een woordvoerder van DNB is het niet duidelijk of IJsland tot deze vergoeding overgaat. Erg waarschijnlijk is dat niet.

Wat moeten spaarders van Icesave doen om hun geld terug te krijgen?
De Nederlansche Bank (DNB) verzorgt de afwikkeling van de regeling. Alle rekeninghouders krijgen vanaf komende week een aanvraagformulier thuis gestuurd. Daarin moeten zij aangeven wie ze zijn, waar ze wonen en op welk rekeningnummer ze de uitkering van hun spaargeld willen ontvangen. Dat formulier moeten ze retourneren aan DNB, Postbus 98, 1000 AB te Amsterdam.

Wie op woensdag 22 oktober 2008 nog geen brief heeft gehad, wordt verzocht zich schriftelijk te melden op datzelfde adres. DNB gaat aan de hand van dat formulier over tot uitkeren. Het formulier moet binnen vijf maanden na ontvangst worden geretourneerd. Wie daarna zijn formulier stuurt, is te laat.

Binnen welke termijn krijgen wordt er uitgekeerd?
Normaal gesproken moet het depositogarantiestelsel binnen drie maanden na ontvangst van de aanvraag uitkeren. Dat is een Europese regel. In bijzondere gevallen kan die termijn worden verlengd.

Wie betaalt de depositogarantieregeling van de spaarders van Icesave?
‘Het is duidelijk dat dat onduidelijk is,’ zegt woordvoerder Tobias Oudejans van DNB. Een Nederlandse delegatie onderhandelt volgens hem vanaf gisteren met de IJslandse overheid over een oplossing. President Nout Wellink van DNB zei donderdagavond tijdens de persconferentie dat IJsland daar een financiële bijdrage aan zal moeten leveren.

Officieel moet IJsland de eerste €20.887 betalen, DNB vergoedt de rest tot maximaal €100.000. Wellink zei ook dat het leeuwendeel van de claims onder de €20.000 blijft.

IJsland kan mogelijk niet betalen omdat het land er financieel niet goed voor staat. Bovendien zei de IJslandse premier Geir Haarde donderdag dat hij wil dat Nederland zelf de spaartegoeden van Nederlanders bij IJslandse banken garandeert.

Als IJsland niet betaalt en het Nederlandse stelsel er voor op moet draaien, dan zijn de Nederlandse banken de pineut. DNB rekent het voorgeschoten bedrag namelijk door aan de deelnemende banken, naar rato van hun bedrijfsomvang.

Het is volgens Oudejans ook nog niet duidelijk of DNB de claims voorschiet als IJsland over een aantal maanden nog niet kan betalen. ‘Maar linksom of rechtsom, spaarders bij Icesave krijgen hun geld tot maximaal €100.000 terug.’

Lees meer over: sparen

Bron: Financiele Dagblad / Saskia Jonker

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Één reactie op “Situatie Icesave: de 7 belangrijkste vragen”

  1. P.A.Vlietland schreef op 

    Mijn dochter en haar hebben vriend hebben stage gevolgd in een hotel in reijkjavik ijsland 5 mnd lang. Zij hebben elk een betaalrek. daar nog openstaan. Eind mei was de waarde ongeveer elk € 4000.– maar omdat toen de croon al daalde hebben ze het geld daar laten staan.
    Heeft u advies wat zij moeten doen. bvd.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Spaarrekening? Vergelijk en open

Geen geldboom? Ik laat je zien waar je geld groeit

toon spaarrekeningen en deposito's

"Duidelijk en snel"

Anoniem uit VALKENSWAARD
10 minuten geleden, zorgverzekering

"Gewoon prima tevreden, appje gedaan met extra vraag over schuur op terrein snel en goed beantwoord. Heel prima zo."

Meneer Roelse uit NIEUW- EN SINT JOOSLAND
14 minuten geleden, woonverzekering

"Duidelijkheid "

Anoniem uit TIEL
16 minuten geleden, lenen

"Zeer gemakkelijk afsluiten"

Anoniem uit ALKMAAR
17 minuten geleden, reisverzekering

"Compleet, goed advies!"

Meneer Vliegenberg uit HELMOND
27 minuten geleden, autoverzekering

"duidelijke taal"

Anoniem uit ROTTERDAM
34 minuten geleden, energie

"Heel duidelijk."

Meneer Braemer uit KRIMPEN AAN DE LEK
35 minuten geleden, zorgverzekering

"Website is erg overzichtelijk en werkt snel."

Anoniem uit ASSENDELFT
39 minuten geleden, zorgverzekering

"tevreden"

Mevr. van Aalst uit RIJSWIJK ZH
45 minuten geleden, rechtsbijstandverzekering

"Snel geregeld "

Anoniem uit VEENENDAAL
53 minuten geleden, zorgverzekering

"nvt"

Anoniem uit DONGEN
1 uur geleden, energie

"Geen administratieve rompslomp, snel via internet geregeld!"

Mevrouw Chen uit ROTTERDAM
1 uur geleden, woonverzekering

"Goede en deskundige telefonische ondersteuning"

Dhr. van Noort uit DORDRECHT
1 uur geleden, energie

"Fijn contact en hulp"

Anoniem uit DORDRECHT
1 uur geleden, zorgverzekering

"Duidelijk en snel."

Dhr. van Ophuijsen uit AMSTERDAM
1 uur geleden, energie