BKR-registratie? Niet altijd een probleem voor hypotheek
Tip een vriend:

BKR-registratie? Niet altijd een probleem voor hypotheek

Ken je dat? Je hebt online een apparaat of een mooie nieuwe gadget besteld en je kiest voor betalen in termijnen. Maar helaas mis je een betaaltermijn. Dat kan natuurlijk altijd gebeuren, maar wist je dat dit ook gevolgen kan hebben voor je hypotheekaanvraag? Als je koopt op afbetaling wordt dit als een lening gezien. Door een betalingsachterstand kan het dan zomaar gebeuren dat je droomhuis aan je neus voorbij gaat.

Bijna iedereen heeft een BKR-registratie

BKR staat voor Bureau Krediet Registratie. Deze organisatie registreert leningen boven de € 250,- van alle Nederlanders. En heb je een telefoonabonnement waar je toestel bij in zit? Dan wordt dit sinds dit jaar ook als lening geregistreerd, als je telefoon duurder is dan € 250,-. Niet verrassend dus dat bijna iedere Nederlander een BKR-registratie heeft. Maar zolang je altijd netjes op tijd betaalt, gaat het om een positieve registratie. Dit is bij ruim 90% van de mensen het geval.

Negatieve BKR-registratie van invloed op je hypotheek

Bij een lening die geregistreerd staat gaat het in eerste instantie altijd om een positieve registratie. Maar dat kan veranderen als je een betalingsachterstand hebt van meer dan drie maanden. Als je een negatieve registratie op je naam hebt, kun je meestal geen hypotheek meer afsluiten. Hypotheekverstrekkers vinden dan vaak het risico te groot dat je je maandlasten niet op tijd betaalt. Ook als je je schuld hebt afgelost, moet je nog even wachten. Een negatieve registratie wordt pas na vijf jaar uit het BKR-systeem verwijderd. Goed om te weten dat een hypotheek alleen bij het BKR wordt geregistreerd na 120 dagen betalingsachterstand.

Benieuwd naar je BKR registratie?

Wil je weten welke registraties er bij het BKR op je naam staan? Voor € 4,95 kun je je eigen gegevens opvragen. Dit is exclusief verzend- en identificatiekosten. Na de betaling krijg je het overzicht binnen twee weken thuisgestuurd.

Waarom bestaat BKR?

Het BKR wil risico’s voor kredietverstrekkers én consumenten verkleinen. Leningen boven de € 250,- moeten kredietverstrekkers daarom verplicht registreren bij het BKR. En vraag je een (nieuwe) lening aan? Dan moet de kredietverstrekker bij het BKR checken of je nog meer leningen hebt (gehad). Als dit zo is, kunnen zij ook zien of je de maandlasten altijd netjes hebt betaald. Door deze check kunnen kredietverstrekkers inschatten of je je lening of hypotheek ook kunt terugbetalen. Dit is ook in jouw voordeel. Zo is de kans kleiner dat je in de problemen komt door te veel geld lenen.

Lees meer over: hypotheek

Reacties

3 Antwoorden op “BKR-registratie? Niet altijd een probleem voor hypotheek”

  1. Vera schreef op 

    Ook een hypotheekachterstand wordt vanaf 1 januari na 90 dagen gemeld! Zie nieuwe AR BKR. Iets om heel goed op te letten en maandelijks na te gaan of er een incasso wellicht niet is doorgegaan.

    1. Vera schreef op 

      Is al van kracht sinds dit jaar!
      Dus nu al oppassen geblazen.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Zelf online je hypotheek regelen?

Bij Independer kies je zelf je hypotheek, met deskundige begeleiding van ons

online hypotheek regelen

"Volledige info om goed te kunnen vergelijken, met transparantie berekening en relevante toelichtingen voor het 'echte' hypotheek vergelijk. Snelle site."

Anoniem uit HOOGE MIERDE
2018-06-17, hypotheek

"De eenvoud van het zelf kunnen regelen"

Dhr. L. Groothedde uit VAASSEN
2018-05-31, hypotheek

"Zeer gebruikersvriendelijk "

Dhr. B. Vries uit HEEMSKERK
2018-05-23, hypotheek

"deskundige medewerkers. jammer dat uploaden niet gaat in de beveiligde omgeving"

Dhr. S. Dekkers uit TILBURG
2018-05-17, hypotheek

"heldere site"

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2018-05-15, hypotheek

"De heer de Haas communiceerde op een prettige en deskundige manier."

Mevr. L. Douwes uit ENKHUIZEN
2018-05-07, hypotheek

"Prima vergelijkingssite! Zeer vriendelijke en deskundige medewerkers!"

Dhr. G.F.J. Linden uit 'S-HERTOGENBOSCH
2018-05-01, hypotheek

"Alles is erg duidelijk en overzichtelijk"

Mevr. I. Bijl uit NOORDWIJK ZH
2018-04-27, hypotheek

"nette en goed site"

Dhr. R.O.N.A.L.D. Gorter uit NOORDWIJK ZH
2018-04-18, hypotheek

"Goede service, korte wachttijd telefoon en duidelijke antwoorden mbt vragen."

Dhr. B.J.P. Hulsman uit TILBURG
2018-04-13, hypotheek

"Alles is zeer overzichtelijk"

Anoniem uit ALPHEN AAN DEN RIJN
2018-04-06, hypotheek

"Logische en overzichtelijk. Stapjes worden helder uitgelegd."

Mevr. Y.Y. Komen uit BARSINGERHORN
2018-04-05, hypotheek

"gemakkelijk proces. Vakkundige medewerkers die ook per telefoon bereikbaar zijn."

Mevr. D. Kalis uit HARDINXVELD-GIESSENDAM
2018-03-15, hypotheek

"Keurig geregeld en altijd vriendelijke en kundige service"

Dhr. L.P. Seip uit DE LIER
2018-03-14, hypotheek

"voldoende flexibel. helder. snel. lijkt scherp geprijst"

Anoniem uit BUSSUM
2018-03-08, hypotheek