Zorgplicht en nazorg bij je hypotheek: hoe zit dat?
Deel met een vriend:

Zorgplicht en nazorg bij je hypotheek: hoe zit dat?

Je hebt misschien wel eens gehoord van de begrippen zorgplicht en nazorg. In hoeverre kun je bij je hypotheekadviseur terecht als er in jouw situatie iets verandert? En welke werkzaamheden vallen er onder zorgplicht en nazorg, en moet je hiervoor betalen? In dit artikel proberen we hier wat duidelijkheid over te krijgen.

Zorgplicht

Allereerst heeft je adviseur zich te houden aan een zorgplicht. De beste manier om dit te omschrijven is: alles wat jij mag verwachten van een redelijk handelend en bekwaam adviseur. De zorgplicht geldt niet alleen na het afsluiten van een hypotheek, maar ook tijdens het hypotheekadvies en het regelen van je hypotheek. Maar iedereen kan een ander beeld hebben van een bekwame adviseur. Zorg er daarom voor dat de hypotheekadviseur jou informeert over wat hij wel, en vooral wat hij niet doet. Het is heel belangrijk dat dit goed wordt vastgelegd in de dienstverleningsovereenkomst die jij met de hyptheekadviseur sluit.

Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat een adviseur je niet tijdig heeft geïnformeerd over een wetswijziging die gevolgen heeft voor je hypotheek. Als je hierover geen andere afspraken hebt gemaakt, had je dat wel van hem of haar mogen verwachten. Dit valt onder de zorgplicht.

Nazorg

Maar wat moet de adviseur nu voor je doen nadat je je financiële product hebt afgesloten? Een voorbeeld van nazorg is dat een hypotheekadviseur periodiek checkt of jouw hypotheek nog bij jou past. Op het moment dat jij een hypotheek afsluit, past deze uiteraard goed bij jou. Maar er kunnen dingen veranderen in jouw persoonlijke en financiële situatie, of in de wet, waardoor de hypotheek misschien minder goed past.

In hoeverre is nazorg verplicht?

Vanuit de wet is dit zeer beperkt geregeld. Het hangt af van de afspraken die jij maakt met het kantoor, en wat jij redelijkerwijs van het kantoor mag verwachten. Als er op de website of in een brochure beloftes worden gedaan, moeten die nagekomen worden.

Een paar voorbeelden van afspraken die jij met je adviseur kunt maken over nazorg:

  • Je adviseur informeert je tijdig als er wetswijzigingen zijn die gevolgen hebben voor jouw hypotheek;
  • Je adviseur neemt contact met je op als de beleggingsresultaten tegenvallen waardoor je mogelijk met een te grote schuld blijft zitten;
  • Je adviseur helpt je bij het kiezen van een nieuwe rentevaste periode;
  • Periodiek, bijvoorbeeld eens per drie jaar, bespreek je of je hypotheek nog past bij je persoonlijke omstandigheden.

Moet je voor nazorg betalen?

De afspraken die je bij het sluiten van je hypotheek hebt gemaakt bepalen of de adviseur voor dienstverlening in de toekomst geld mag vragen. Sommige adviseurs doen een aantal van bovenstaande werkzaamheden gratis voor hun klanten. Zij reserveren dus een deel van het bedrag dat jij voor het advies en afsluiten van de hypotheek hebt betaald voor deze werkzaamheden. Anderen doen dat niet en helpen je in principe tijdens de looptijd van de hypotheek alleen als je daarvoor opnieuw betaalt.

Ook zijn er hypotheekadviseurs die je een abonnement aanbieden. Hiervoor checken ze bijvoorbeeld jaarlijks je persoonlijke situatie. De jaarlijkse belastingaangifte kan hier ook onder vallen. Bij elke hypotheekadviseur zijn de werkzaamheden die in het abonnement vallen verschillend. Vraag je adviseur hier dan ook naar.

Ben je op zoek naar een hypotheekadviseur? Wij vergelijken hypotheekadvies op prijs én kwaliteit.

 

Lees meer over: hypotheek

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Zelf online je hypotheek regelen?

Bij Independer kies je zelf je hypotheek, met deskundige begeleiding van ons

online hypotheek regelen

"Eerst telefonisch contact gehad. Erg duidelijk, behulpzaam en vriendelijk geholpen. Later site gevuld. Op zich erg duidelijk alleen ik kon niet alles vullen wat ik wilde zoals de marktwaarde van de woning "

Anoniem uit BRIELLE
2017-10-31, hypotheek

"Geen"

Anoniem uit ZWARTEWAAL
2017-10-18, hypotheek

"Ok"

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2017-10-17, hypotheek

"Duidelijk en compleet! Goede prijs als je weet waar je het over hebt."

Dhr. J. Wolters uit NOOTDORP
2017-10-17, hypotheek

"uitstekende service, alleen beetje lastig om op deze wijze aanvraag te doen als gepensioneerde. Alleen daarom geen 10."

Anoniem uit HOLLUM
2017-10-16, hypotheek

"Tot nu toe tevreden daar het online sluiten van de hypotheek heel eenvoudig en begrijpbaar is via deze website."

Dhr. R. Lavrelashvili uit BEEK LB
2017-10-14, hypotheek

"De website is best gebruiksvriendelijk. "

Anoniem uit AMSTERDAM
2017-10-05, hypotheek

"In de berekeningstool worden de kosten van de makelaar vor de verkoop van de woning niet meegenomen! Ook een WAO uitkering kun je niet invullen"

Anoniem uit ALPHEN GLD
2017-10-04, hypotheek