Nieuwe regels AFM zorgen voor flinke compensatie boeterente richting klant
Tip een vriend:

Nieuwe regels AFM zorgen voor flinke compensatie boeterente richting klant

Als je eerder aflost op je hypotheek of de hypotheek voor het einde van de looptijd oversluit, moet je vaak een boete betalen. De hypotheekaanbieder loopt dan namelijk rente mis die je anders nog had moeten betalen. Sinds vorig jaar is bekend dat veel banken en hypotheekaanbieders een te hoge boete rekenen. Ook is de manier waarop zij de hoogte van de boete bepalen vaak niet duidelijk voor hun klanten. Daarom gelden er sinds maart 2017 nieuwe regels. Radar heeft nu de balans opgemaakt: hoe staat het ervoor?

Nieuwe regels sinds maart 2017

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft in maart 2017 nieuwe regels opgesteld. Deze regels moeten ervoor zorgen dat iedere hypotheekaanbieder de boete op een eerlijke manier berekent. Het gevolg hiervan was dat alle hypotheekaanbieders de boetes vanaf 14 juli 2016 verplicht moesten her berekenen. Dus heb je op of na 14 juli 2016 boeterente betaald? Dan wordt hier opnieuw naar gekeken en het teveel betaalde bedrag door je hypotheekaanbieder teruggestort. De aanbieders hebben daarna beloofd jou als klant hier voor het eind van 2017 meer over te laten weten. Radar heeft onder ruim 30 hypotheekaanbieders onderzocht of dit ook gelukt is.

Hebben alle hypotheekaanbieders hun klanten bericht?

De meeste hypotheekaanbieders is het gelukt om iedereen te berichten over de teveel betaalde boeterente en het verschil terug te storten. In sommige gevallen betekende dit een paar tientjes, in andere gevallen zelfs duizenden euro’s.

De grote drie

De drie grote banken ABN Amro, ING en Rabobank is het net niet gelukt om alles voor 31 december 2017 af te handelen. Zij geven aan iets meer tijd nodig te hebben. ABN Amro moet in totaal zo’n 7 miljoen euro aan compensatie uitkeren aan 9.000 klanten. Dit is omgerekend ongeveer 800 euro per klant. Rabobank keert meer dan 5 miljoen euro uit aan ruim 20.000 klanten. ING noemt liever geen bedragen, maar geeft aan dat uiterlijk 31 maart 2018 alles is afgehandeld.

Benieuwd wat jouw hypotheekaanbieder hierover  te zeggen heeft? Radar heeft dit uitgezocht.

De AFM gaat in de gaten houden of de hypotheekverstrekkers zich vanaf nu wel aan de regels houden. Als blijkt dat dit niet zo is, kunnen er boetes volgen. In het tweede kwartaal van 2018 maken ze de resultaten bekend.

Tip: Heb je geld teruggekregen? Vergeet dit dan niet te vermelden in je belastingaangifte. De boete is namelijk fiscaal aftrekbaar. Dat betekent dat je een gedeelte hiervan terug kunt krijgen van de belastingdienst. Je moet in dit geval dus vermelden dat de boete lager is geworden. Doe je dat niet? Dan loop je het risico een boete te krijgen van 100% van het compensatiebedrag.

Lees meer over: hypotheek

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

5 Antwoorden op “Nieuwe regels AFM zorgen voor flinke compensatie boeterente richting klant”

  1. Jaap Budding schreef op 

    Hallo, ik heb een herberekening van Argenta ontvangen. Het bedrag van herberekening is precies op de cent gelijk aan het betaalde in oktober 2016, n.l. 14.883,63. Toeval ??
    Ik probeer iemand te vinden die voor geld en goede woorden een herberekening van een herberekening kan maken.
    Hoor graag van u, groet jaap Budding

  2. Beste heer Budding, niet alle berekeningen zijn fout gegaan. In dit geval heeft Argenta de berekening dus juist gedaan. Als het goed is hebben ze ook inzichtelijk gemaakt hoe ze het berekend hebben. Alleen Argenta zelf kan de herberekening nogmaals doen, u kunt hen dit wellicht vragen.

    1. Kees van keulen schreef op 

      Ik had bij sns urk circa 4200 teveel aan boete betaald en ik hadnog eens extra 50.000 afgelost.
      Nu brief gehad dat het weer 3 maanden opschuift.zo wacht je al 2 jaar pfft.
      Mag dit wel

  3. M. Takes schreef op 

    En als je voor maart 2017 een rente hebt omgezet, en teveel hebt betaald, die mensen kunnen het dus uitzoeken..ik vind dit oneerlijk en vind dat bij iedereen die de rente heeft omgezet het opnieuw bekeken moet worden, en ook het teveel betaalde bedrag terug horen te krijgen van hun bank!

  4. Beste heer/mevrouw Takes,
    De herberekening geldt voor iedereen die op of na 14 juli 2016 boeterente heeft betaald. In de eerste alinea staat één keer het verkeerde jaartal, 14 juli 2017, maar dit moet dus 2016 zijn. Ik ga dit meteen aanpassen.

    Als u alsnog buiten deze groep valt, kunt u zich aansluiten bij Stichting Oversluitclaim. Zij willen juridische procedures tegen banken gaan starten om ook voor deze groep een vergoeding af te dwingen. Ook voor 14 juli 2016 stond namelijk al in de wet dat de boeterente niet hoger mag zijn dan het financieel nadeel van de bank. Daarom denkt deze stichting veel kans te maken om deze procedures te winnen. Deelname kost eenmalig € 15,-

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Zelf online je hypotheek regelen?

Bij Independer kies je zelf je hypotheek, met deskundige begeleiding van ons

online hypotheek regelen

"Weet nu nog niet hoe goed rest van het proces gaat verlopen"

Anoniem uit OVERVEEN
2019-09-13, hypotheek

"Goede website "

Meneer Duijves uit AMSTERDAM
2019-09-12, hypotheek

"goede duidelijke site. snel en adequaat worden de cijfers weergegeven"

Meneer van Kessel uit DEURNE
2019-09-06, hypotheek

"Ben net begonnen kan nu nog geen goed oordeel geven."

Mevrouw Leonhardt-Veringmeier uit CAPELLE AAN DEN IJSSEL
2019-08-26, hypotheek

"Makkelijke manier om hypotheken te vergelijken en af te sluiten."

Anoniem uit WEZEP
2019-08-21, hypotheek

"Heldere info. Gebruikersgemakkelijke site"

Anoniem uit AMERSFOORT
2019-08-21, hypotheek

"ik bezit voldoende hypotheek kennis,daardoor is Independer een uitkomst voor mij.laag kosten."

Anoniem uit ROTTERDAM
2019-08-21, hypotheek

"Duidelijke website"

Anoniem uit RENSWOUDE
2019-08-19, hypotheek

"Duidelijk en overzichtelijk"

Anoniem uit NIJVERDAL
2019-08-14, hypotheek

"erg duidelijk (tot nu toe..)"

Meneer de Bruin uit DELFT
2019-08-11, hypotheek

"Prima"

Meneer Van der Zanden uit OIRSCHOT
2019-08-04, hypotheek

"website is gebruikersvriendelijk alles volgt vanzelf"

Anoniem uit HELLEVOETSLUIS
2019-07-24, hypotheek

"Net begonnen met het traject."

Anoniem uit BERGEN OP ZOOM
2019-07-17, hypotheek

"Makkelijk en snel"

Anoniem uit ROTTERDAM
2019-07-02, hypotheek

"Super goed systeem, overzichtelijk en actueel. Ideaal dat je met een code weer terug kan naar de berekening. "

Meneer Groenendijk uit CAPELLE AAN DEN IJSSEL
2019-07-01, hypotheek