Achmea-Slotervaart perikelen in Tros Radar
Tip een vriend:

Achmea-Slotervaart perikelen in Tros Radar

Er is ruzie tussen zorgverzekeraar Achmea en het Slotervaart Ziekenhuis in Amsterdam. En van dat conflict worden de consumenten die in de buurt van dit ziekenhuis wonen de dupe. Zij krijgen straks namelijk niet meer de gehele rekening vergoed en kunnen na 1 april eigenlijk niet meer naar dit ziekenhuis.

Tot grote ergernis van de consumenten hoorden zij dit pas begin februari. Te laat dus om nog over te stappen naar een zorgverzekeraar die de behandelingen in het Slotervaartziekenhuis wel vergoedt.

Achmea en het Slotervaartziekenhuis

Conflict

Zorgverzekeraars sluiten contracten met ziekenhuizen. Door deze contracten wordt de zorg goedkoper geleverd dan wanneer er geen contract is. Het is voor mensen die een naturapolis hebben belangrijk dat ze naar een zorgaanbieder gaan waar de verzekeraar een contract mee heeft.

Een naturapolis houdt in dat je alleen zorg vergoed krijgt als je die afneemt bij een aanbieder die een contract heeft met de zorgverzekeraar. Ga je naar een ziekenhuis waar geen afspraken mee zijn gemaakt dan heb je maar recht op ongeveer 80 procent van de rekening. De kosten kunnen dan behoorlijk oplopen.

Het Slotervaartziekenhuis en Achmea hebben dus geen contract gesloten en dit is pas begin februari bekendgemaakt. Dat betekent dat de verzekerden van Achmea en alle verzekeringsmaatschappijen die daarbij horen (Agis, Zilveren Kruis, Interpolis, De Friesland, OZF, Avero) vanaf 1 april eigenlijk niet meer terecht kunnen bij het Slotervaartziekenhuis.

Er geldt wel een uitzondering. Mensen die al behandeld worden in het ziekenhuis, kunnen deze behandeling gewoon voortzetten. Voor nieuwe behandelingen zouden deze mensen echter naar een ander ziekenhuis moeten. Ook voor spoedeisende hulp op verwijzing van de huisarts of de ambulance kunnen deze mensen gewoon bij het Slotervaartziekenhuis terecht.

Petities

Zowel vergelijkingssite Independer als het Slotervaartziekenhuis zijn naar aanleiding van de ontwikkelingen een petitie gestart – zie de petitie van Independer en de petitie van het Slotervaartziekenhuis.

Overstappen

Veel verzekerden van Achmea die in Amsterdam wonen willen graag overstappen naar een verzekeraar die wel een contract heeft gesloten met het Slotervaartziekenhuis. Deze mensen vinden dat ze daar recht op hebben, omdat eind vorig jaar nog niet bekend was dat er geen contract werd gesloten met dit ziekenhuis.

Deze mensen zijn dus niet overgestapt naar een andere verzekeraar en waren in de veronderstelling dat ze gewoon gebruik konden maken van de zorg in het Slotervaartziekenhuis. Nu blijkt dat dit niet zo is willen veel mensen alsnog opzeggen. Dat mag echter niet van Achmea.

Achmea zegt dat zij het recht op zorg verzekeren en dat dit recht overeind blijft. Mensen kunnen namelijk ook naar een ander ziekenhuis in Amsterdam. De verzekerden zijn het hier niet mee eens want zij gingen er eind 2012 echt van uit dat ze naar het Slotervaartziekenhuis konden.

Achmea had duidelijk moeten communiceren dat het nog niet zeker was dat er een contract gesloten zou worden met het Slotervaartziekenhuis. Óf Achmea moet haar klanten de optie bieden om naar een andere verzekeraar over te stappen. Nu kunnen de verzekerden van Achmea geen kant op, ze kunnen niet naar een andere verzekeraar en moeten maar accepteren dat ze niet meer naar het Slotervaartziekenhuis kunnen.

Individuele regeling
Achmea geeft aan dat zij op individuele basis gaan bekijken wat zij voor hun verzekerden gaan doen. Dat betekent dat gedupeerden eerst contact op moeten nemen met de klantenservice van hun eigen verzekeraar. Vervolgens wordt er gekeken of zij aan de criteria voldoen voor zo’n regeling.

Lees meer over: ziekenhuis, zorgverzekering

Bron: Tros Radar

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

6 Antwoorden op “Achmea-Slotervaart perikelen in Tros Radar”

  1. Henk Lentfert schreef op 

    Zilveren kruis Achmea heeft niet allen bij een ziekenhuizen het contract na 31-12 de contracten geweizigd maar ook bij apotheken. Bij ons kregen we in februari een brief dat we een andere apotheek moesten zoeken. Ook hierdoor wil ik overstappen op een andere vezekering. Dit geeft problemen.

  2. D. Postel schreef op 

    Deze problemen zijn het gevolg van de steeds grotere macht die zorgverzekeraars krijgen toebedeeld. De zorgverzekeraars spiegelen ons voor dat zij de kwaliteit bewaken van de zorg met contracten. Uiteindelijk lijkt het eerder een middel om winsten te maximaliseren en de aandeelhouders tevreden te houden. Om hier enige invloed op uit te oefenen en keuzevrijheid van zorg te behouden, is het verstandig om te kiezen voor een restitutieverzekering. Vaak blijkt pas hoe belangrijk keuzevrijheid is op het moment dat de patiënt merkt dat deze is beperkt.

  3. Miek Nelemans schreef op 

    Ook in Glanerbrug kunnen wij niet meer terecht bij de twee apotheken die daar zijn, bij slecht weer moet ik dus met de bus naar het centrum van Enschede om daar mijn medicijnen op te halen, na een boze brief krijg je een nietszeggend antwoord terug.

  4. w.de ruijter schreef op 

    ik heb een restitutiepolis bij achmea en woon in de buurt van het slotervaart.Mijn kontrakt is in feite gewijzigd.Ik wil nu nog overstappen.ook is hier sprake van ,ongevraagd,wijziging van restitutie naar natura polis.Alle reden om te wijzigen.het argument geld,dat is prima.laat dat verhaal dus maar voor 2014 ingaan.ik geloof het niet,lijkt mij meer een strijd om macht .medicijnen voor behandelingen van kankerpatienten wordt genoemd.Als ik naar het AVL zou gaan ,indien nodig,kan dat dan wel.?Heel erg boos over de manier waarop de zorgverzekeraar met mijn belang is omgesprongen.Ga ,als het nu niet kan ,zeker einde van dit jaar veranderen.

  5. I. Spreeuw schreef op 

    Als eerstelijnspsycholoog die als zelfstandig gevestigde binnen een huisartsenpraktijk werkt zie ik al jaren de toenemende macht van zorgverzekeraars. In de contracten met de zorgverzekeraars, hebben wij alleen de keuze om te tekenen bij het kruisje, of geen contract te sluiten.
    Aangezien er steeds meer zaken in de contracten komen te staan waar ik het inhoudelijk niet mee eens ben (zaken waarmee ze op mijn stoel gaan zitten, maar duidelijk zonder verstand van zaken), en ze steeds meer hun patienten/clienten voorschrijven bij wie ze zorg moeten halen (bij de door hun gecontracteerde zorgverleners) krijgen ze steeds meer invloed op het doen en laten van psychologen, terwijl de kwaliteit er m.i. onder lijdt.
    Een belangrijk voorbeeld: juist de korte overleglijntjes die ik binnen de huisartsenpraktijk heb met de huisartsen, zijn erg belangrijk voor goede zorg. En juist deze lijntjes worden waardeloos, als zorgverzekeraars naar eigen willekeur wel of niet een contract met je aangaan. Want je kunt er dan nog maar voor een deel van de patientenpopulatie zijn. Wat is dan het nut nog van vaste samenwerking?
    Ook worden patienten in een moeilijke spagaat gedwongen: het volgen van het advies van de huisarts voor een bepaalde zorgverlener waar hij goede ervaringen mee heeft en hij bij jou denkt te zien passen waarbij je wel de rekening zelf moet betalen, of zonder meerkosten naar een door de ZV gecontracteerde zorgverlener gaan, die de huisarts niet kent (en de ZV overigens ook niet). Denken ze nou echt dat de zorg daar beter van wordt?
    En keuzevrijheid heb je als zorgverlener al helemaal nauwelijks meer: als het aan Mevr. Schippers ligt krijgen mensen die bij een ongecontracteerde zorgverlener zorg halen vanaf 2014 niets meer vergoed. Dat betekent een bijna gegarandeerd faillissement voor degenen die kritisch zijn op deze ontwikkeling en geen contracten wensen aan te gaan met zorgverzeraars die mallotige en niet-wetenschappelijk verantwoorde zaken opnemen in hun contracten.

    1. ML schreef op 

      Ben zelf bij CZ verzekerd. Mijn huisarts had een psycholoog in mijn eigen woonplaats geadviseerd. CZ vertelde mij dat deze niet door hen was gecontracteerd en dat de voor mij dichtstbijzijnde gecontracteerde psycholoog ruim 30 km bij mijn woonadres vandaan was. Dit betekent dat ik reizend per openbaar vervoer, minstens twee en half uur reistijd zou hebben!

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Super service"

Anoniem uit HEERLEN
1 uur geleden, lenen

"Nee"

Anoniem uit ELBURG
1 uur geleden, autoverzekering

"Bedankt Tim en Tom"

Anoniem uit ROSMALEN
1 uur geleden, autoverzekering

"Goede service "

Meneer Van Donge uit DE LIER
2 uur geleden, autoverzekering

"Mooie site"

Anoniem uit ZWAAG
2 uur geleden, lenen

"Makkelijke service, snel geregeld. Enige bezwaar is de terugkoppeling van kosten waarbij die per maand en per jaar door elkaar werden gehaald."

Anoniem uit BARENDRECHT
3 uur geleden, reisverzekering

"Gebruiksvriendelijke site. "

Anoniem uit TYNAARLO
3 uur geleden, woonverzekering

"super handig en recht door zee "

Dhr. Schriekenberg uit SOEST
4 uur geleden, lenen

"Goede informatie, overzichtelijke site, heldere duidelijke uitleg, goed invulbaar, en eenvoudige schermen."

Anoniem uit WARNSVELD
4 uur geleden, energie

"gaat snel"

Mevr. van Halderen uit TERWOLDE
4 uur geleden, lenen

"Ik moet eerst ervaren hoe het geleverde product (reisverzekering) van kwaliteit is."

Dhr. van Hout uit DRUTEN
5 uur geleden, reisverzekering

"Goed geregeld "

Dhr. Dietz uit AMSTERDAM
5 uur geleden, rechtsbijstandverzekering

"Duidelijk"

Anoniem uit HEEZE
5 uur geleden, overlijdensrisicoverzekering

"Makkelijke aanvraag"

Meneer Post uit ROTTERDAM
5 uur geleden, zorgverzekering

"was gemakkelijk te vinden en in te vullen"

Anoniem uit HENGELO OV
5 uur geleden, energie