Banken mistig over spaarrente
Deel met een vriend:

Banken mistig over spaarrente

AMSTERDAM – Grote banken moeten hun klanten beter informeren als rentes op lopende spaarrekeningen worden verlaagd. Dat stellen de onafhankelijke vergelijkingssite Independer.nl en de Consumentenbond.

Als banken de rente op een spaarrekening verlagen, herkent de consument dat maar moeilijk, vindt Independer.nl . ,,Ze schrijven het alleen op een bankafschrift, een keer per jaar. Ze plaatsen dat ergens ’drie hoog achter’, tussen de reclameteksten. Wij vinden absoluut dat dat moet verbeteren, want consumenten hebben nu geen idee,’’ aldus een woordvoerder dinsdag.
Het stelselmatig verlagen van de rente op spaarrekeningen kan banken flinke sommen geld opleveren. De Volkskrant berekende vorig jaar dat de Postbank op die manier in 2006 circa 140 miljoen euro extra winst behaalde. Op de zogenoemde Plusrekening van de Postbank bedraagt het rentetarief na systematische verlagingen door de jaren heen nog slechts 0,5 procent.
Ook de Consumentenbond denkt dat banken meer informatie kunnen verstrekken. ,,Als de rente verandert, kunnen banken dit bijvoorbeeld in een berichtenbox plaatsen bij het internetbankieren,’’ aldus een woordvoerster.
Omdat veel oudere mensen met spaargeld vaak geen gebruik maken van het internet, vindt de Consumentenbond dat ook zij goed op de hoogte moeten worden gesteld van wijzigingen van de rente. ,,We mogen hen wat dat betreft niet uit het oog verliezen,’’ aldus een zegsvrouw.
Volgens Independer.nl zijn banken bewust niet al te scheutig met het communiceren van renteverlagingen op spaarrekeningen. ,,Ik spreek wel eens een bankier daarover. Het komt erop neer dat ze zich hierin niet willen verbeteren, omdat ze weten dat het ze geld gaat kosten.’’

Enkele consumenten zijn wakker geschud door de recente ophef over de ’slapende’ spaarrekeningen. Momenteel winnen ’exotische’ kleinere banken zoals AT Bank, Credit Europe, AK Bank en Argenta terrein ten opzichte van de gevestigde grootbanken. Met rentes van 4 tot 4,5 procent grijpen ze een steeds groter deel van de taart die spaarmarkt heet. Deze is in Nederland ongeveer 235 miljard euro groot.
Toch zijn de grote banken niet erg geschrokken, denkt Independer.nl. ,,Het laat ze nog koud, want relatief pakken de prijsvechters nog maar een heel klein deel van het geheel. Mensen stappen ook niet zo snel over. Ze weten niet dat 1 procentpunt op je spaargeld heel veel verschil kan maken. Ook aarzelen ze omdat ze de onbekende aanbieders wantrouwen.’’

Volgens de Consumentenbond hoeven spaarders deze buitenlandse banken niet te wantrouwen. ,,Al deze aanbieders staan onder toezicht van De Nederlandsche Bank. Dat betekent dat spaargeld tot 20.000 euro volledig is verzekerd. Tot 40.000 euro bedraagt de garantie 90 procent. Als mensen overstappen, juichen wij dat toe. Het vergroot de concurrentie op deze markt.’’

Independer.nl weet wel dat banken ’klagers’ soms tegemoet komen. ,,Ze hevelen geld van mensen die aan de bel trekken dan over naar een spaarrekening met betere voorwaarden. Maar al te veel ruchtbaarheid geven ze er niet aan, omdat ze vrezen dat iedereen daar dan gebruik van wil maken.’’
De Nederlandse Vereniging van Banken was nog niet in staat om commentaar te geven.

Lees meer over: sparen

Bron: Algemeen Dagblad

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Spaarrekening? Vergelijk en open

Geen geldboom? Ik laat je zien waar je geld groeit

toon spaarrekeningen en deposito's

"Top en top"

Dhr. Timmermans uit LEEUWARDEN
2017-09-18, woonverzekering

"Snel en duidelijk. Goede vergelijking."

Anoniem uit OUDENBOSCH
2017-10-04, autoverzekering

"Snel en overzichtelijk"

Dhr. S. Ganpat uit ROTTERDAM
2017-09-03, reisverzekering

"Niet mee eens dat de prijs na de offerte omhoog ging tijdens het boeken van de AllSecure autoverzekering."

Anoniem uit CAPELLE AAN DEN IJSSEL
2017-08-25, autoverzekering

"Snel geregeld en goed geholpen bij de klanten service"

Mevr. G. van Doorn-Giannakos uit BILTHOVEN
2017-10-07, autoverzekering

"Bij vragen of problemen telefonisch bereikbaar. En altijd correct en snel geholpen."

Anoniem uit ARNHEM
2017-10-11, autoverzekering

"feestje, goeie klantenservice ook"

Dhr. W.J. van Gemeren uit ROTTERDAM
2017-09-19, reisverzekering

"alles verliep gladjes"

Dhr. H.E.A. Grijze uit EINDHOVEN
2017-09-20, autoverzekering

"Snel en overzichtelijk"

Anoniem uit EMMEN
2017-08-30, zorgverzekering

"super service"

Anoniem uit DEN DUNGEN
2017-08-28, autoverzekering

"Heldere website"

Anoniem uit APELDOORN
2017-09-28, woonverzekering

"tevreden over het geheel bij indenpender met alle verzekeringen die mijn man en ik daar hebben lopen"

Mevr. C.W. de Bruijn-Verwoerd uit HELLEVOETSLUIS
2017-09-08,

"Efficiënt "

Anoniem uit AMSTERDAM
2017-09-15, autoverzekering

"Super snel geregeld heel bijl mee."

Anoniem uit VAASSEN
2017-10-05, autoverzekering

"Makkelijk en snel af te sluiten"

Anoniem uit HEERLEN
2017-09-19, woonverzekering