Botsinkje? Denk na voor u claimt
Tip een vriend:

Botsinkje? Denk na voor u claimt

Snel een beroep doen op de verzekeraar bij een deukje? Dat kan u flink geld kosten.

Het moet meer dan een jaar geleden zijn geweest. Een lichte regenbui was net over de ringweg gedreven, toen ineens een auto in een slip raakte en dwars over drie rijbanen heen schoot en in de vangrail tot stilstand kwam, zonder iets te raken. Zo niet een paar andere weggebruikers. Met piepende banden botste een olijfgroene Skoda als in slowmotion op het een geschrokken voorganger, een busje. Met een doffe klap kwam er nog zo’n bus achterop de twee wagens zetten. Een kleine kettingbotsing.

Gelukkig bleef iedereen ongedeerd, zo constateerden de bestuurders tien minuten later bij een tankstation. En ook de beschadigingen aan de auto’s leken beperkt. ‘Een geluk bij een ongeluk.’ De Skoda droeg slechts een afdruk van een trekhaak in de voorbumper. De klap van de achteropkomende bus leek op zijn beurt weer opgevangen door de eigen trekhaak. ‘Niet genoeg om de schadevrije jaren bij de verzekering voor op te offeren.’

Hoofdbrekens
Iedereen die autorijdt, moet zich verzekeren tegen de schade die hij anderen toebrengt, de WA-verzekering. Daarnaast hebben veel autorijders nog een verzekering voor de schade aan de eigen auto. In geval van brokken bezorgt die verzekering, casco of all risk, menig autobezitter hoofdbrekens. Want het gebruikte systeem, de zogenoemde bonus/malus-ladder, kent vele haken en ogen. Alles met als doel verantwoord rijgedrag te belonen met een korting op de premie. Wie wel claimt, verliest enkele ‘schadevrije jaren’ en gaat daardoor minder korting of zelfs een opslag betalen.

De grote vraag bij de bonus/malus is daardoor bij iedere schade: wanneer loont het nog om te claimen?

Die vraag speelt ineens toch als de Skoda een jaar later bij het uitparkeren achter een stoeprand blijft hangen. De voorkant scheurt, dankzij de kwetsuren van de eerdere aanrijding, in stukken. Er moet toch een nieuwe bumper op. Helaas, want zo’n geintje kost al gauw 400 euro.

Maar eenmaal bij de garage blijkt er meer aan de hand. Enkele essentiële onderdelen zijn verbogen. Zoveel dat de wagen later dat jaar niet door de APK-keuring zal komen, denkt de garagist. Hoewel het een oude schade is, adviseert de man toch even na te gaan of het geen verzekeringszaak moet worden.

Een claim kan gratis zijn als die op iemand anders kan worden verhaald, zegt Suzan Samson van vergelijkingssite Independer.nl. ‘Lukt dat, dan verliest de verzekerde geen schadevrije jaren. Kan of lukt het niet om derden aansprakelijk te stellen, dan ga je in de toekomst meer premie betalen.’ Hoeveel dat extra kost, verschilt sterk per persoon en per verzekeraar.

Eerst de verzekeraar: iedere verzekeraar heeft zijn eigen regels voor schades. Die staan samengevat in hun bonus/malus-ladder. Samson: ‘Bij de ene verlies je vier schadevrije jaren , bij de andere zes. Heb je heel veel schadevrije jaren, dan kun je er zelfs wel tien verliezen. Hoe groot de bijpassende opslag op je premie is, verschilt ook sterk: tussen de 10 en de 25 procent, per schade.’

Kortingsverschil
Dan de persoon: Wie een lange staat van dienst heeft als voorbeeldige weggebruiker, kan in de meeste ladders relatief goedkoop een schade claimen. Hoog in de ladder is het kortingsverschil tussen twee stapjes vaak heel erg klein, enkele procenten. Daarbij zit iemand met veel schadevrije jaren relatief snel weer op het oude, laagste tarief.

Wie pas kort een auto bezit, of recent meer schades heeft gereden is bij een ongelukje veel duurder uit. Die valt vaak met 50 procent korting terug, en blijft vervolgens achterlopen met het betalen van premie tot de bovenste sport van de ladder is bereikt. Een claim van iemand in de top van de ladder kan honderden, zo niet duizenden euro’s goedkoper zijn dan die van iemand met weinig schadevrije jaren.

Het is daarbij belangrijk te beseffen dat je als kersverse autobezitter niet onderaan de bonus/malusladder wordt ingeschaald. Je krijgt een aantal treden cadeau. Ook die groep kan dus nog diep vallen op de ladder als er brokken worden gemaakt.

Als vuistregel hanteert Samson dat elke schade onder de duizend euro beter niet kan worden geclaimd. Maar daarboven is het aan te raden om een en ander nog even goed te laten narekenen. ‘Een tussenpersoon kan dat voor je doen. En met enig aandringen de verzekeraar zelf vaak ook wel.’

Voor de Skoda moet een schade boven de 4.000 euro uitkomen om een claim rendabel te maken, rekent de betreffende tussenpersoon voor. De reparatie, een nieuwe bumper en wat verwrongen staal vervangen, blijft onder dat bedrag. Zo blijkt het geluk bij het ongeluk een jaar later toch iets minder groot.

Lees meer over: autoverzekering

Bron: De Volkskrant

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Autoverzekering vergelijken en direct afsluiten

Bij Independer staat de beste autoverzekering bovenaan, ook als we die niet verkopen

vergelijk autoverzekeringen

"makkelijk te doen"

Anoniem uit AMERSFOORT
22 minuten geleden, autoverzekering

"Duidelijke uitleg en logische opbouw vragen."

Mevrouw Heilbron uit ROTTERDAM
1 uur geleden, autoverzekering

"Alles is overzichtelijk en de verzekering is snel geregeld."

Anoniem uit WAPSE
2 uur geleden, autoverzekering

"het ging gemakkelijk "

Meneer Azizi uit NIJMEGEN
3 uur geleden, autoverzekering

"Goed overzicht"

Meneer Frederiks uit NIJMEGEN
4 uur geleden, autoverzekering

"Perfect"

Meneer Holtuin uit AMSTERDAM
5 uur geleden, autoverzekering

"Ik word altijd heel blij over hoe ik geholpen word bij Independer. Altijd vriendelijk en meedenkend. Zeer tevreden"

Mevr. van Iersel uit EEMNES
5 uur geleden, autoverzekering

"Doe al jaren zaken met Independer en altijd naar volle tevredenheid."

Meneer Beethuizen uit HOUTEN
6 uur geleden, autoverzekering

"Snelle en makkelijke service. alleen zou het betaalgemak wel iets ruimer mogen aangezien mijn verzekering eind februari ingaat maar ik nu al mag aftikken."

Anoniem uit ZEVENHUIZEN ZH
7 uur geleden, autoverzekering

"Goede en correcte hulp. En waren goed op de hoogte van hun vakkennis. "

Mevr. Ronken uit GELEEN
8 uur geleden, autoverzekering

"Goed geholpen"

Meneer Steinbach uit AMSTERDAM
8 uur geleden, autoverzekering

"als antwoord op de vraag"

Anoniem uit SCHIEDAM
8 uur geleden, autoverzekering

"omdat het programma je op een eenvoudige manier door de vragen heen leidt. Alleen als je bij de controle van de gegevens een fout vind dan moet je helemaal terug naar gegevens omdat te herstellen. Dat zou m.i. moeten kunnen in het controlescherm."

Anoniem uit VOORSCHOTEN
9 uur geleden, autoverzekering

"Heb al 2 auto verzekeringen bij U lopen, tot nu zonder schade"

Meneer de Heus uit REUVER
2020-01-22, autoverzekering

"Goeie service"

Anoniem uit WIJK BIJ DUURSTEDE
2020-01-22, autoverzekering