Hypotheekadvies bij Independer: 8 vragen aan nieuwe CEO Coen de Ruiter
Deel met een vriend:

Hypotheekadvies bij Independer: 8 vragen aan nieuwe CEO Coen de Ruiter

Independer verstrekt vanaf vandaag hypotheekadvies voor € 995 all-in. Hoewel het intermediaire bedrijf het proces nog voor het eind van het jaar wil automatiseren, voorziet de nieuwe directeur Coen de Ruiter een blijvende rol voor de adviseur van vlees en bloed. Acht vragen aan de man die tot begin dit jaar nog leiding gaf aan de Apenheul.

Krijgen klanten voor € 995 ook een face-to-face gesprek met een adviseur?

“Nee een face-to-face gesprek is niet onze insteek. Het draait om onze website die wordt aangevuld met telefonisch advies. Ook in het execution-only-traject kan de klant op elk moment Independer bellen voor telefonische assistentie . Klanten ervaren telefonisch contact als prettig en ons biedt het ook de mogelijkheid om veel ervaring en kennis op te doen voor het ontwikkelen van automatisch advies.”

Waarom advies? Is execution only toch niet zo succesvol?

“De conversieratio is op zich goed bij ons execution-only-model. Maar voor een grote groep mensen is execution only niet geschikt. Zij kunnen ook niet de wettelijke verplichte kennis- en ervaringstoets met goed gevolg afleggen. We merken dat er hoofdzakelijk mensen op afkomen die zelf in de sector werken en daardoor al over de benodigde kennis beschikken.”

Valt advies uiteindelijk wel volledig te automatiseren? Krijg je op afstand wel een vinger achter de echte motivatie en belangenafwegingen van mensen?

“Dat is inderdaad een belangrijke uitdaging waar we voor staan, maar ik ben ervan overtuigd dat je door middel van kunstmatige intelligentie ook onlogisch gedrag, en bijvoorbeeld de risicobereidheid bij consumenten, kunt ondervangen. Ook in onze kennis- en ervaringstoets maken we daar al gebruik van, bijvoorbeeld door in de gaten te houden of mensen opvallend weinig of juist veel tijd nodig hebben om een vraag te beantwoorden.”

Jullie zijn ook afhankelijk van externe partijen zoals de notaris. Vallen die ook weg te automatiseren?

“Als er een plicht is om ergens lijfelijk aanwezig te zijn, zoals bij het tekenen van de hypotheekakte, kan dat uiteraard niet digitaal gebeuren. Maar in het voortraject, bijvoorbeeld bij het opvragen van informatie kan dat in verschillende gevallen wel. Het is bijvoorbeeld nu al mogelijk om informatie als over salaris en contract rechtstreeks op te vragen bij het UWV.”

Verdwijnt de echte adviseur straks helemaal van het toneel?

“Er zullen mensen blijven die het prettig vinden zich te laten bijstaan door een adviseur van vlees en bloed. Maar voor de bulk van het hypotheekadvies geldt straks dat wat automatisch kan, ook automatisch zal gaan.”

Is het hypotheekadvies dat jullie vanaf vandaag verstrekken geschikt voor alle doelgroepen, bijvoorbeeld ook ondernemers?

“We sluiten geen groepen uit. We gaan met onze adviseurs alle typen klanten faciliteren. We verwachten echter vooral starters te gaan bedienen.”

Was de stap bedrijfseconomisch ook niet logisch gelet op de provisiedruk bij schade?

“Ons uitgangspunt is toch vooral onze missie geweest: het transparant maken van zoveel mogelijk financiële producten en diensten. Natuurlijk zijn we als organisatie niet ongevoelig voor de economische stabiliteit die een diverser aanbod met zich meebrengt.”

Zelf zit je pas sinds 1 februari in deze branche. Bevalt het?

“Natuurlijk zijn er genoeg leuke parallellen te bedenken tussen mij vorige baan bij de Apenheul en mijn huidige bij Independer. Beide bedrijven proberen te ondernemen vanuit een ideële doelstelling. Maar welbeschouwd betekent financiële dienstverlening meer dan zorgen dat mensen een leuke dag hebben. Het klantbelang centraal stellen gaat bij Independer echt nog een behoorlijke stap verder. En financiële producten begin ik ook steeds leuker te vinden.”

Lees meer over: hypotheek

Bron: Amweb

Reacties

Één reactie op “Hypotheekadvies bij Independer: 8 vragen aan nieuwe CEO Coen de Ruiter”

  1. D.J. Bel schreef op 

    per 1 september 2017 loopt mijn rentevastperiode af.
    daarom ben ik benieuwd wat dan de rente zal zijn

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Zelf online je hypotheek regelen?

Bij Independer kies je zelf je hypotheek, met deskundige begeleiding van ons

online hypotheek regelen

"Overstap soepel geregeld"

Mevr. I. Busayatun uit HUIZEN
2017-09-17, autoverzekering

"Snel en goed verzekerd!"

Dhr. Bouanani uit ZAANDAM
2017-08-30, beste-in-1-pakket

"erg"

Dhr. A.J. van Rhee uit ZOETERMEER
2017-09-22, autoverzekering

"makkelijk te doen en er kwam een voordelige verzekering uit"

Anoniem uit OOSTZAAN
2017-09-27, bestelautoverzekering

"Eenvoudige navigatie door de app. Veel info over producten"

Anoniem uit BUSSUM
2017-09-18, overlijdensrisicoverzekering

"Snel geregeld!"

Mevr. J. Boogaart uit GRONINGEN
2017-10-02, autoverzekering

"Gemakkelijk af te sluiten "

Anoniem uit GROOT-AMMERS
2017-09-19, autoverzekering

"Op zondagmiddag telefonisch zeer goed geholpen door Martijn. Independer weet wat klantenservice is en past dit toe. Complimenten!!"

Myriam uit APELDOORN
2017-08-27, autoverzekering

"Super tevreden met de hulp via telefoon"

Mevr. D.B. Riis uit VOORBURG
2017-09-02, autoverzekering

"Ik sluit al mijn verzekeringen af via Independer. Het is een overzichtelijke website en je ziet in een paar simpele stappen de beste keuze die bij je past!"

Anoniem uit ROTTERDAM
2017-09-06,

"Prima site alles ging vlekkeloos."

Dhr. J.F. Tas uit HOOFDDORP
2017-10-16, autoverzekering

"Omdat ik zeer tevreden ben met Independer"

Anoniem uit OOSTVOORNE
2017-10-10, autoverzekering

"Omdat het overzichtelijk is voor mij"

Dhr. B. Van Rooyen uit ARNHEM
2017-10-16, woonverzekering

"no english version for motor insurance section, not convenient for foreigners"

Anoniem uit LEIDEN
2017-09-19, beste-in-1-pakket

"Snelle acurate vriendelijke hulp"

Anoniem uit LEIDERDORP
2017-08-23, woonverzekering