Independer.nl dominant in online markt autoverzekeringen
Deel met een vriend:

Independer.nl dominant in online markt autoverzekeringen

In de periode maart-april hebben wij een onderzoek gedaan naar de prestaties van websites die op internet autoverzekeringen aanbieden. Uit ons onderzoek blijkt dat Independer.nl veruit de krachtigste aanbieder op het internet is op dit gebied. Maar liefst 25% van de onderzoeksdeelnemers kozen ervoor om hun autoverzekering bij Independer af te sluiten. Independer.nl moet het vooral hebben van de kwaliteit van de online dienstverlening, maar scoort duidelijk minder sterk op imago en vertrouwen dan de grotere partijen. Uit het onderzoek blijkt dat mensen vooraf eerder geneigd zijn om te kiezen voor een partij met meer naamsbekendheid. Door tegenvallende websites wijken zij uiteindelijk toch af naar andere partijen. Een goed voorbeeld is de ANWB, die zeer sterk scoort op imago en vertrouwen maar het op de website zelf laat liggen.

Resultaten
Independer komt dus duidelijk als beste uit de bus. 25 procent van de deelnemers geeft aan de autoverzekering via Independer af te willen sluiten. In vergelijking met de andere aanbieders is Independer heer en meester op het gebied van online autoverzekeringen. Toch scoort Independer geen 8 of 9 in onze Web Performance Scan (WPS) maar een 6,6. Hieruit blijkt dat ook Independer nog veel werk te doen heeft om beter te worden. Je kunt zelfs stellen dat ze nu de beste zijn vanwege gebrek aan beter. De nummer 2 in ons onderzoek is de ANWB. Opvallend is, dat deze site goed gevonden wordt (door 62,5 procent van de deelnemers) en dat mensen veel vertrouwen hebben in de ANWB, maar dat mensen achteraf toch teleurgesteld zijn in hetgeen de website hen te bieden had (slechts 2,5 procent geeft aan de autoverzekering bij de ANWB af te willen sluiten).

web_performance_tabel

Opvallend
Tijdens het onderzoek stond Netpolis op nummer 1 in de organische zoekresultaten van Google op het woord “autoverzekering”. Toch waren er slechts 13 van de 40 mensen die de website van Netpolis bezochten. Interessant is dat bekende merken die lager scoren in de ranking van Google toch eerder aangeklikt worden.

Pijnlijk
Centraal Beheer, historisch gezien een van de grootste spelers op het gebied van autoverzekeringen, werd nog redelijk vaak gevonden, maar door niemand gekozen als de partij waar de verzekering zou worden afgesloten. Andere gevestigde partijen, zoals ING, SNS Bank en Meeús, doen eigenlijk helemaal niet mee op internet en verdienen in dit onderzoek niet eens een plaats in de top 20.

Onderzoeksopzet
Voor dit onderzoek hebben we een selectiebureau veertig mensen laten selecteren die vallen in de doelgroep voor online aanbieders van autoverzekeringen. Deze deelnemers variëren in leeftijd van 20 tot 40 jaar, zijn in het bezit van een eigen auto en zijn allen regelmatige internetgebruikers. We nodigen deze mensen uit bij ons op kantoor en leggen ze een case voor: je hebt een nieuwe auto gekocht en wilt deze via het internet verzekeren. Vervolgens worden de deelnemers in ons lab vrij gelaten om op het internet te gaan zoeken en monitoren wij het gehele proces van hoe zij deze zoektocht beleven. In totaal bezochten de deelnemers 60 verschillende autoverzekeringen websites en gaven 274 website beoordelingen.

De belangrijkste aspecten die bepalend zijn voor het behalen van een hoge score in ons onderzoek, zijn de vindbaarheid van de site, de ‘doorgaan-score’ (besluit een potentiële klant direct na het zien van een website om verder te kijken of wordt de website zo snel mogelijk verlaten en waarom?), de gebruiksvriendelijkheid, de informatiewaarde (sluit de informatie aan bij de zoekwensen van een potentiële klant?) en de persoonlijke voorkeur van een gebruiker. Kortom: welke aanbieder wordt snel en gemakkelijk gevonden op internet en voor wie wordt uiteindelijk gekozen en waarom precies.

Onderzoeksdoel
Het doel van dit onderzoek is inzicht te krijgen in het proces dat mensen thuis beleven wanneer zij zich oriënteren naar een autoverzekering. Hoe komen zij tot een beslissing om voor een bepaalde website te kiezen om hun autoverzekering af te sluiten?

Tegenwoordig weet je als bedrijf al redelijk veel van je website. Met een programma als Google Analytics krijg je een goed beeld waar je bezoekers vandaan komen, hoe goed ze converteren en wat ze precies doen op je website. Zo kom je er bijvoorbeeld achter dat gemiddeld genomen 3 procent van de mensen die je website bezoeken ook iets koopt en kun je uitrekenen dat dit een x aantal euro’s oplevert. Op deze manier kun je vervolgens berekenen hoe dit zich verhoudt tot de gemaakte kosten en kun je kijken hoe rendabel je online strategie is. Daarnaast is het slim om je website te laten testen door gebruikers om zo de gebruikerservaring van je website te achterhalen. Om echt online succes te boeken heb je veel meer nodig. Hoeveel weet je van je concurrenten? Hoe blij ben je met een verbetering van je conversie van 3 procent naar 3,5 procent als je weet dat je concurrent 10 keer zoveel markt pakt?

Op het internet kunnen potentiële klanten makkelijk kiezen tussen website A of website B.  Tegenwoordig is het heel eenvoudig geworden voor een klant om naar een andere website te gaan als iets niet bevalt. Als je echt succes wilt boeken op het internet dan moet je streven naar het beste, op alle vlakken. Om te weten hoe je echt de beste wordt, is het essentieel om in de hoofden van je potentiële klant te duiken en precies te achterhalen waarom zij keuzes maken tussen de verschillende websites. Hier kun je vervolgens jouw eigen website haarfijn op aansluiten.

Conclusie
Er is een grote concurrentiestrijd aan de gang op het gebied van autoverzekeringen. Op dit moment presteert Independer ver boven de andere partijen, maar is ook Independer nog lang niet perfect. Grote merken hebben nog kansen genoeg om de kwaliteit van hun online diensverlenging te laten overeenkomen met de kwaliteit die hun merk uitstraalt. Wij houden dit onderzoek ieder half jaar. Ik ben benieuwd hoe de verschillende partijen de volgende keer scoren. De aankomende tijd doen wij ook onderzoek naar het oriëntatieproces van andere online producten en publiceren we dit ook op Marketingfacts.

Lees meer over: autoverzekering

Bron: Marketingfacts.nl

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Autoverzekering vergelijken en direct afsluiten

Bij Independer staat de beste autoverzekering bovenaan, ook als we die niet verkopen

vergelijk autoverzekeringen

"overzichtelijk en makkelijk te kiezen en te vergelijken"

Anoniem uit ROTTERDAM
5 uur geleden, autoverzekering

"Lage prijs kwaliteits verhouding"

Dhr. W. Tissen uit HILVERSUM
2017-11-20, autoverzekering

"De prijs, lekker goedkoop en toch goed verzekerd!"

Anoniem uit AGELO
2017-11-20, autoverzekering

"Tot nu toe tevreden "

Dhr. H.I. Ibrahim uit ROTTERDAM
2017-11-20, autoverzekering

"Fijne website. Goed en snel advies."

Dhr. A. Aparicio uit NIJMEGEN
2017-11-20, autoverzekering

"Snelle service en duidelijke voorwaarden. Goede site"

Dhr. M.M.H.M. van Lanen uit BEERS NB
2017-11-20, autoverzekering

"Goed inzichtelijk "

Anoniem uit TER AAR
2017-11-20, autoverzekering

"Snel, gemakkelijk en goed geregeld!"

Anoniem uit ROTTERDAM
2017-11-20, autoverzekering

"Makkelijk, in enkele stappen een auto kunnen verzekeren. "

Anoniem uit MEPPEL
2017-11-20, autoverzekering

"DUIDELIJKE SITE"

Dhr. J. Spoor uit GRONINGEN
2017-11-20, autoverzekering

"Tot nu toe zeer tevreden en met duidelijk inzicht in zaken een goede prijs kwaliteit verzekering af gesloten."

Dhr. B.F.P. Van der Weide uit COEVORDEN
2017-11-20, autoverzekering

"Snel geregeld, geen gedoe"

Dhr. B.A. Gottgens uit VENLO
2017-11-20, autoverzekering

"Ik vraag een offerte aan ondanks dat moet ik allerlei gegevens invullen terwijl ik na ontvangstbevestiging nog 14 dagen bedenktijd heb alvorens ik de verzekering accepteer. Dat vind ik heel lastig en onreel."

Mevr. M.E. Lopez Lago uit TERHEIJDEN
2017-11-20, autoverzekering

"Prima service, prima site."

Dhr. J.P. Hartkamp uit AMSTERDAM
2017-11-20, autoverzekering

"Prima"

Dhr. A.H.M.E.T. Kok uit ZAANDAM
2017-11-20, autoverzekering