‘Kijk niet allereerst naar de prijs van de zorgverzekering’
Tip een vriend:

‘Kijk niet allereerst naar de prijs van de zorgverzekering’

Vanaf deze week zijn alle zorgpremies bekend. Waar moet de consument die wil overstappen op letten?

Moet ik vooral naar de prijs kijken?

Niet doen, zegt Ruud Martens van vergelijkingssite Independer. “Het belangrijkste is: wat wil je, en welke zorg denk je nodig te hebben? En als je onverhoopt extra zorg nodig hebt, wat zou je dan willen?”

Zijn collega Hans de Kok van Pricewise: “Dat hangt ook van je persoonlijke voorkeur af. Zelf zou ik het geen probleem vinden een uur te moeten reizen naar een ziekenhuis, als ik weet dat de zorg daar van de beste kwaliteit is. Een ander hecht sterker aan een arts in de buurt. En hoe zit het met fysiotherapie, of alternatieve geneeskunde? En vraag je bijvoorbeeld af: reis ik veel, wil ik wereldwijde dekking? Een operatie in Amerika kan ineens drie keer zo duur uitvallen als hier.”

“Als je eenmaal weet wat je wilt, kun je wel gaan kijken naar de prijs”, zegt Martens. Tussen de laagste en hoogste maandpremie voor de naturapolis – de meest gekozen variant – zit inmiddels 20 euro.

Kan ik overal terecht?

Ruud Martens constateert dat verzekeraars hun budgetpolis – lagere premie tegenover minder keuze aan zorgverleners – minder rigide inrichten. Waar ze in vorige jaren vaak maar de helft vergoedden als hun klanten naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gingen, is dat nu meestal driekwart. “Ik denk dat dit jaar opnieuw meer mensen hiervoor zullen kiezen. Toch blijven wij waarschuwen: als je echt overal terecht wilt, kies dan niet voor deze variant. En bedenk dat het niet alleen om het ziekenhuis gaat, ook om bijvoorbeeld fysiotherapeut of apotheek.”

Bij Pricewise kan de consument binnenkort op postcode bekijken hoeveel zorgverleners er voor hem zijn. “Zelfs voor de budgetpolis zullen verzekeraars echt wel in de regio voor dekking zorgen”, zegt Hans de Kok. De restitutiepolis – hogere premie in ruil voor de plicht van verzekeraars alle zorgverleners te vergoeden – is ook niet zaligmakend, constateert De Kok. “Soms moet je toch bijbetalen, als de zorgverlener een hoger tarief berekent dan het marktconforme tarief dat de verzekeraar uitbetaalt.”

Zal ik alles maar verzekeren?

“De Nederlander verzekert zich graag”, constateert Martens. “Maar vraag je af of dat echt nut heeft. Wie een aanvullend pakket kiest alleen om een nieuwe bril te vergoeden, kan ervoor kiezen per twee jaar honderd euro voor de bril te krijgen. Maar je betaalt voor dat aanvullend pakket wel al snel 80 euro per jaar. Of neem de tandarts: met enkel controles en een gaatje per jaar zit je op 100 euro tandartskosten. De premie bedraagt jaarlijks al snel 120 euro.”

Beide zorgvergelijkers waarschuwen tegen het verhogen van het eigen risico. “Als je geen zorg nodig hebt, loont het”, zegt Martens. “Maar bedenk dat je die lagere premie er maar voor de helft uithaalt als je onverhoopt wel zorg nodig hebt.” Hans de Kok krijgt veel telefoontjes van mensen die ineens veel moeten betalen. “Een verhoogd eigen risico van ruim 800 euro kan voor een echtpaar ineens neerkomen op 1600 euro in een jaar. Veel mensen hebben dat niet ineens.”

Gewoon blijven zitten waar ik zit?

Vergelijkingssites verdienen geld aan overstappers. Niemand hoeft dat te doen, zeggen ze. “Maar ik raad wel aan te kijken wat er te koop is naast je huidige polis. Vergelijken is gratis”, zegt Ruud Martens. Zijn collega Hans de Kok: “Juist de groep mensen die nog nooit is overgestapt, heeft vaak veel te winnen. Nu de prijsverschillen toenemen – er zijn nu polissen van 86 tot 140 euro per maand – loont vergelijken meer.”

Een laatste tip van De Kok: wacht niet te lang – opzeggen kan tot eind december en een nieuwe polis kiezen tot eind januari. “Wij merkten vorig jaar dat mensen op Oudejaarsdag om vijf voor middernacht nog overstapten, op een dag dat veel verzekeraars onbereikbaar zijn. Ik zou het voor de Kerst al doen.”

Auteur: Edwin Kreulen

Lees meer over: zorgverzekering

Bron: Trouw

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Eftin si bun!"

Mevrouw Maricica Axentii uit ARNHEM
2019-05-24, zorgverzekering

"Ben snel geholpen en kan een keuze maken uit de selectie. Efficiënt ... "

Anoniem uit ACHEL
2019-05-23, zorgverzekering

"hoeveel sterren kan ik geven? ik wil het maximale aantal sterren geven vanwege de duidelijke en snelle service, mijn dank is groot "

Anoniem uit CAPELLE AAN DEN IJSSEL
2019-05-23, zorgverzekering

"Vanuit het buitenland tot aan aankomst in Nederland heeft Independer ons goed geadviseerd bij het selecteren van onze nieuwe verzekering. De Customer Service is van grote kwaliteit."

Anoniem uit ZEGVELD
2019-05-23, zorgverzekering

"duidelijk, snel en goede hulp via what's app"

Mevrouw de Bruijn uit OUD-BEIJERLAND
2019-05-23, zorgverzekering

"Duidelijk en makkelijk te doen."

Mevrouw Barendregt uit MAARSSEN
2019-05-22, zorgverzekering

"Snel en makkelijk geregeld"

Meneer Mulder uit BOVENSMILDE
2019-05-22, zorgverzekering

"Heel handig!"

Anoniem uit ROTTERDAM
2019-05-22, zorgverzekering

"gewoon"

Mevrouw de Gunst uit ARNHEM
2019-05-22, zorgverzekering

"Vriendelijk contact aan de telefoon. Duidelijk en overzichtelijk op de site."

Mevrouw Strijker uit COEVORDEN
2019-05-21, zorgverzekering

"Prima service."

Anoniem uit DRIEL
2019-05-21, zorgverzekering

"Thanks for everything "

Meneer Mustapha Zaabta uit HEERLEN
2019-05-21, zorgverzekering

"Praktisch en efficiënt"

Meneer Douglas Batista Silva uit AMSTERDAM
2019-05-20, zorgverzekering

"Alles waar zeer duidelijk. geen moeilijke uit;eg, korte stappen. Alles werkt soepel."

Anoniem uit WIJK BIJ DUURSTEDE
2019-05-20, zorgverzekering

"The page offers a great service and is easy to use. They even allowed me to save my choice, while clearing some things with my bank. The lack of English service was the only issue, but then again Google Translate is there for the rescue. "

Meneer Rodolfo Herrera Rodriguez uit 'S-GRAVENHAGE
2019-05-19, zorgverzekering