Miljoenen Nederlanders stappen nooit over en betalen zich blauw
Tip een vriend:

Miljoenen Nederlanders stappen nooit over en betalen zich blauw

Bron: AD – 25-01-2020

Eén op de vijf mensen stapt nooit over van energieleverancier, zorgverzekeraar of telecomprovider. Hierdoor betalen zij vele honderden euro’s meer dan nodig is. Het gaat hierbij vooral om ouderen, laagopgeleiden en mensen met een laag inkomen. ‘We wisten niet dat dit kon.’

Wie niet overstapt, mist elk jaar voordeel

Dat blijkt uit analyses van Independer, op verzoek van de AD-nieuwssite gemaakt. Ze baseren zich op de gegevens van meer dan een miljoen mensen. Door nooit over te stappen betaalt deze groep mensen honderden euro’s te veel voor hun eerste levensbehoeften. Wie steeds op zoek gaat naar de laagste prijs − voor energie, bellen, internet, hypotheek, en verzekeringen − kan per jaar met gemak duizend euro uitsparen. Wie niet overstapt mist dat voordeel, ieder jaar weer.

Vrije marktwerking

Rond de eeuwwisseling werden in Nederland de telecommarkt (1997), en de energiemarkt (2004), en de zorgverzekering (2006) geliberaliseerd. Meer keuze, meer concurrentie en scherpere prijzen was de gedachte. Maar miljoenen mensen zijn nog nooit overgestapt. Ze zijn nog steeds klant bij de commerciële bedrijven die uit staatsinstellingen als de PTT voort kwamen. Het gros van de mensen stapt geregeld over, vooral goed verdienende 50-plussers speuren goed naar aanbieders met lagere kosten.

Niet weten, niet kunnen, niet willen

Maar miljoenen mensen lukt het niet om voordeel te halen uit de vrije marktwerking. De reden is meestal een combinatie van niet weten, niet kunnen en niet willen. De niet-overstappers zijn vaker 65-plus, of laagopgeleid met een laag inkomen. Bij Independer maakte slechts 3,5 procent van de 65-plussers eind vorig jaar een zorgvergelijking. ,,Deze groep is vergeleken met jongeren veel minder online om een overstap te regelen’’, zegt Jochum Veerman van Independer.

Trouweklantenboete voor ‘stickies’

De ‘trouweklantenboetes’ worden de prijzen die de niet-overstappers betalen genoemd. ,In Groot-Brittannië zijn pilots waarbij energiebedrijven door de Britse ACM worden verplicht hun klanten erop te wijzen dat ze al heel lang op hetzelfde contract zitten. De ‘stickies’, de plakkers, heten de niet-overstappers daar. Independer vindt dat we daar in Nederland een voorbeeld zouden moeten nemen.

Proef op de som

Hoe zit dat eigenlijk bij de hoogbejaarde ouders van de verslaggever zelf? Ton Voermans dook in hun meterkast en viel om van verbazing. Lees hieronder hoe hij in een halfuur tijd ontdekte dat ze ruim duizend euro konden besparen. 
Ze zijn beiden hoogbejaard maar nog vitaal en bij de tijd. Mijn moeder is 86, mijn vader 90 jaar. Ze wonen nog in het ouderlijk huis, zonder thuishulp. 

Alleen een traplift bleek vorig jaar nodig. Facetimen met de kleinkinderen, Facebook, het is geen probleem voor ze. Het installeren van een nieuwe laptop leidt naar het Ziggo-modem in de meterkast. Wat is dat? Loopt daar ook nog een telefoonlijntje? Hun vaste telefoon werkt inderdaad nog via KPN, voorheen de PTT, het bedrijf waar ze ergens in de jaren 70 van de vorige eeuw klant werden. Keuze was er toen niet. Ze betalen nu KPN 61 euro abonnementsgeld per twee maanden en aan belminuten ongeveer 10 euro. ,,Wat zeg je? Kan ik voor 1 euro in de maand via dat Ziggo-kastje bellen? Dat bestaat niet.’’ Mijn moeder gelooft het niet.

Het telefoonabonnement van mijn ouders is zó oud dat KPN het niet eens meer aanbiedt. Maar mijn ouders zijn zeker niet vergeten door KPN, vorige zomer werd het abonnement nog met 6 euro (+10 procent) verhoogd. Waarom? ,,Inflatie en investeringen’’, meldt de woordvoerder van KPN. Het bedrijf wil niet zeggen hoeveel klanten als mijn ouders er nog zijn. Volgens de Autoriteit Consument en Markt bellen er nog bijna een half miljoen mensen via een koperen draadje. De eigen klantenservice van KPN ontraadt desgevraagd meermaals om alleen een vaste telefoonlijn te hebben omdat het zo duur is.

En gelijk hebben ze. Bellen via Ziggo dat het internet levert kan ook: voor 1 euro in maand. 5 minuutjes klikken en de overstap is geregeld.

Nu de meterkast toch open is, wie levert mijn ouders eigenlijk de energie? Essent, zo blijkt, het bedrijf dat is voortgekomen uit de PNEM, de Provinciale Noord-Brabantse Energie Maatschappij het staatsbedrijf dat vroeger ieder huis in Brabant aansloot. 245 euro per maand wil Essent hebben van mijn ouders, al 60 jaar trouwe klanten. Weer 5 minuten later zijn ze overgestapt naar een energiebedrijf dat evenveel elektriciteit en gas voor 100 euro per maand minder levert. Mijn moeder wordt een beetje verlegen als ze het prijsverschil ziet. Dit past niet bij haar aangeboren zuinigheid. Ik zie haar rekenen: We betaalden voor bellen en energie samen zo’n 1500 euro te veel, al járen lang. ,,We wisten dit niet. We zijn er niet mee opgegroeid.’’ Hun vertrouwde Essent scoort ook goed in de prijsvergelijking – als je een nieuw contract afsluit – maar die firma krijgt geen cent meer. En KPN evenmin.

Er zijn veel hoogbejaarden in dezelfde situatie. Toen de markten werden geliberaliseerd waren ze al oud. In de vorige eeuw had je maar met één elektricteitsbedrijf te maken, tegenwoordig kun je kiezen uit 63 aanbieders. Karin Radstaak van het Nibud. ,,Vroeger waren leveranciers regiogebonden, mensen kunnen denken dat ze eraan vastzitten. Overstappen is voor deze groepen heel ingewikkeld. Het vraagt ook veel eigen initiatief en zelfredzaamheid. Vroeger kregen ze alle informatie via de post dat je in je administratiemap bijhield, nu moet je zelf op zoek in je e-mail en de ‘mijn omgevingen’ op internet.’’

Bedrijven die nutsvoorzieningen een noodzakelijke verzekeringen bieden zouden veel actiever moeten zijn in hun informatie naar klanten, vindt het Nibud. ,,Het zou buitengewoon sympathiek zijn als bedrijven hun klanten informeren over andere contracten. Dat is óók een vorm van klantenbinding, dat je dan denkt: dat is een fijne organisatie, daar ga ik niet weg,’’ zegt Karin Radstaak van het Nibud.

Het volledige artikel vind je hier.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Prima informatie met goede vergelijkingsmogelijkheden op een rij. Snelle afhandeling en duidelijk proces."

Anoniem uit NOORDEN
37 minuten geleden, autoverzekering

"Prima service en een snelle en goede afwikkeling"

Meneer van Bommel uit OSS
59 minuten geleden, autoverzekering

"Top"

Anoniem uit IJSSELMUIDEN
1 uur geleden, autoverzekering

"prima premie en snel"

Meneer Vos uit GRONINGEN
1 uur geleden, autoverzekering

"prima service, maar probeer de premies en kosten lager te houden!"

Meneer du Cloo uit HEILOO
1 uur geleden, autoverzekering

"5 sterren. Mooi helder overzicht, prima werkende site, duidelijke informatie en belangrijk, aanbieding beter dan bij Eigen Huis, bij zelfde leverancier."

Anoniem uit GENDT
1 uur geleden, energie

"Independer. Top !"

Meneer Voorhaar uit HILVERSUM
2 uur geleden, autoverzekering

"alles wordt zeer correct afgehandeld"

Dhr. Bettonvil uit EINDHOVEN
2 uur geleden, reisverzekering

"Duidelijke site"

Anoniem uit ELBURG
4 uur geleden, energie

"snel geregeld "

Anoniem uit HULSHORST
4 uur geleden, autoverzekering

"Duidelijk en makkelijk te volgen"

Anoniem uit UTRECHT
2020-02-17, overlijdensrisicoverzekering

"."

Anoniem uit ASSENDELFT
2020-02-17, reisverzekering

"great english site!"

Meneer Smith uit AMSTERDAM
2020-02-17, zorgverzekering

"Goed, snel en vriendelijk"

Anoniem uit LEEK
2020-02-17, energie

"Snel en makkelijk. Gegevens invullen en afwachten"

Anoniem uit BAARLE-NASSAU
2020-02-17, lenen