Minder autoschades, hogere premies
Tip een vriend:

Minder autoschades, hogere premies

DEN HAAG – Ondanks een dalend aantal schades verhogen verzekeraars de premies voor autopolissen. Ze hebben van De Nederlandsche Bank opdracht gekregen om hun financiële positie te verbeteren.

Aantal schades

Hoewel de afgelopen winter het aantal schades met 14 procent terugliep in vergelijking tot het eerste kwartaal van 2011, stijgen de premies dit jaar nagenoeg over de gehele linie voor WA- en cascoverzekeringen (all risk). Die verhoging varieert volgens de vergelijkingssite Independer.nl van enkele tot soms wel tientallen procenten.

Prijsstijgingen

“En daar komt straks ook nog het effect van de BTW-verhoging bij, die de schadesector aan de verzekeraars zal doorberekenen”, zegt Edmond Hilhorst van Independer. “Dat betekent nog eens circa anderhalf procent extra premiestijging.” De prijsstijgingen in de autosector worden bevestigd door het Verbond van Nederlandse Verzekeraars. Volgens de verzekeraars is die ontwikkeling een rechtstreeks gevolg van het strenge toezicht van De Nederlandsche Bank.

Verlies op autopolissen

DNB heeft geconstateerd dat in de autoschadesector aanzienlijke verliezen worden geleden: 43 procent lijdt volgens DNB verlies op autopolissen. Verzekeraars is opgedragen hun rentabiliteit en solvabiliteit te verbeteren om te voorkomen dat ze omvallen.

De laagste van Europa

“De premies zijn tussen 2006 en 2010 door felle concurrentie scherp gedaald en behoren tot de laagste van Europa”, zegt Geertje Janssen namens de verzekeraars. “Die daling wordt nu gecorrigeerd, mede op last van De Nederlandsche Bank.” Volgens de verzekeraars zijn externe factoren als minder ongelukken, minder filedruk en minder gereden kilometers door de recessie van beperkte invloed op de premies. De afname in schadegevallen (in 2011 met 11 procent) zegt volgens Janssen niets over de totale schadelast.

Schadegeval

Die bedraagt circa 1300 euro per schadegeval. “Maar we zien dat het aantal aanrijdingen met letsel juist stijgt en dan hebben we het over aanzienlijke bedragen, in totaal zo’n een tot anderhalf miljard euro.” Allsecur, onderdeel van verzekeringsconcern Allianz, onderschrijft dat. Marketingmanager Johan van den Neste: “Het aantal zware letsels is juist met 20 procent toegenomen tot zo’n 3000 tot 4000 gevallen. Dan gaat het niet om het wegpoetsen van een simpel deukje, maar soms om honderdduizenden euro’s aan behandelkosten.”

Lees meer over: autoverzekering

Bron: Eindhovens Dagblad

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Autoverzekering vergelijken en direct afsluiten

Bij Independer staat de beste autoverzekering bovenaan, ook als we die niet verkopen

vergelijk autoverzekeringen

"Duidelijke uitleg en logische opbouw vragen."

Mevrouw Heilbron uit ROTTERDAM
51 minuten geleden, autoverzekering

"Alles is overzichtelijk en de verzekering is snel geregeld."

Anoniem uit WAPSE
1 uur geleden, autoverzekering

"het ging gemakkelijk "

Meneer Azizi uit NIJMEGEN
2 uur geleden, autoverzekering

"Goed overzicht"

Meneer Frederiks uit NIJMEGEN
4 uur geleden, autoverzekering

"Perfect"

Meneer Holtuin uit AMSTERDAM
4 uur geleden, autoverzekering

"Ik word altijd heel blij over hoe ik geholpen word bij Independer. Altijd vriendelijk en meedenkend. Zeer tevreden"

Mevr. van Iersel uit EEMNES
4 uur geleden, autoverzekering

"Doe al jaren zaken met Independer en altijd naar volle tevredenheid."

Meneer Beethuizen uit HOUTEN
5 uur geleden, autoverzekering

"Snelle en makkelijke service. alleen zou het betaalgemak wel iets ruimer mogen aangezien mijn verzekering eind februari ingaat maar ik nu al mag aftikken."

Anoniem uit ZEVENHUIZEN ZH
6 uur geleden, autoverzekering

"Goede en correcte hulp. En waren goed op de hoogte van hun vakkennis. "

Mevr. Ronken uit GELEEN
7 uur geleden, autoverzekering

"Goed geholpen"

Meneer Steinbach uit AMSTERDAM
7 uur geleden, autoverzekering

"als antwoord op de vraag"

Anoniem uit SCHIEDAM
8 uur geleden, autoverzekering

"omdat het programma je op een eenvoudige manier door de vragen heen leidt. Alleen als je bij de controle van de gegevens een fout vind dan moet je helemaal terug naar gegevens omdat te herstellen. Dat zou m.i. moeten kunnen in het controlescherm."

Anoniem uit VOORSCHOTEN
8 uur geleden, autoverzekering

"Heb al 2 auto verzekeringen bij U lopen, tot nu zonder schade"

Meneer de Heus uit REUVER
2020-01-22, autoverzekering

"Goeie service"

Anoniem uit WIJK BIJ DUURSTEDE
2020-01-22, autoverzekering

"Snel , kracht en duidelijk "

Meneer Gorski uit ZEVENHUIZEN ZH
2020-01-22, autoverzekering