Minister Bos garandeert spaartegoeden Icesave
Deel met een vriend:

Minister Bos garandeert spaartegoeden Icesave

DEN HAAG – Spaarders bij de IJslandse bank Icesave krijgen “linksom of rechtsom” al hun geld terug. Dat heeft minister Wouter Bos van Financiën donderdagavond beloofd.  Hij kon nog niet aangeven via welke constructie Nederlandse consumenten hun spaargeld terugkrijgen.  

Een Nederlandse delegatie onderhandelt vanaf vrijdag met de autoriteiten van IJsland over een oplossing. Volgens president Nout Wellink van De Nederlandsche Bank zal IJsland een financiële bijdrage moeten leveren. Minister Bos zei dat er nu zekerheid is over de juridische positie tegenover IJsland.

Garantie
Officieel moet IJsland de eerste 20.000 euro op elke spaarrekening garanderen. Nederland neemt dan vervolgens het bedrag tot 100.000 euro voor zijn rekening. Wellink stelde dat het merendeel van de claims uit Nederland onder de 20.000 euro blijft en dus onder de IJslandse garantieregeling valt.

Volgende week krijgen de Nederlandse spaarders een formulier waarop ze hun claim bij Icesave kunnen aangeven.

Lees meer over: sparen

Bron: Nu.nl

Reacties

2 Antwoorden op “Minister Bos garandeert spaartegoeden Icesave”

  1. K. van Rijn schreef op 

    Oke. De verantwoordelijken nemen nu hun verantwoordelijkheid. Laten we wel wezen : Banken uit IJsland, Andorra en Liechtenstein mochten van de EU c.q. Nederland opereren op de Nederlandse markt als BANK en concureren met de hier al gevestigde BANKEN. DNB (lees : de Nederlandse regering) keurde dat goed. En daar ging ’t mis. DNB (c.q. de Nederlandse regering)dacht, net als ik, de IJslandse regering staat net als wij borg voor de spaarders – dat zit wel goed. Als DNB (c.q. …)daar zo z’n twijfels over had gehad, dan had zij Landsbanki wel als voorwaarde gesteld om in Nederland een vestiging te openen die volledig onder de Nederlandse garantie zou vallen, en niet gedeeltelijk. Als je in Nederland per ongeluk tegen een Amerikaanse eik op rijdt zegt je verzekering toch ook niet dat je je schade maar in Amerika moet zien te verhalen?

  2. Isaak. Cesave schreef op 

    Ik denk dat de autoriteiten hier inderdaad gefaald hebben door consumenten NIET te waarschuwen terwijl zij goed op de hoogte waren van de situatie in IJsland, dit in tegenstelling tot Jan Modaal die niets weet over de financiële situatie in een land als IJsland.

    Toen Bos zei dat spaarders zelf ook verantwoordelijkheid hebben dacht ik: had ik mijn geld dan 3 maanden geleden bij Fortis moeten zetten omdat het daar WEL veilig was? Of bij ING dat wellicht nog genationaliseerd wordt? Het was toch een paar maanden geleden totaal niet duidelijk waar je geld veilig was.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Spaarrekening? Vergelijk en open

Geen geldboom? Ik laat je zien waar je geld groeit

toon spaarrekeningen en deposito's

"gwn is prima"

Anoniem uit ROTTERDAM
2017-10-04, autoverzekering

"Super simpel en snel de verzekering afgesloten. Super"

Dhr. W.J. van Krugten uit SLEEUWIJK
2017-09-12,

"goede en overzichtelijke site"

Dhr. R.J.A. van Doorn uit ZWOLLE
2017-10-11, woonverzekering

"Goede service, en top prijs/kwaliteit verhouding."

Dhr. L.L. Maas uit MIDDELBURG
2017-09-23, autoverzekering

"Gewoon duidelijk en snel geregeld"

Anoniem uit HEERLEN
2017-09-30, autoverzekering

"Goed"

Anoniem uit ZOETERMEER
2017-08-26, autoverzekering

"ben zeer tevreden over de vergelijkingen met de verzekeraars en tevreden over de afhandeling. Ben een klant van Independer en zal ook zo blijven"

Anoniem uit LOCHEM
2017-09-18, autoverzekering

"prima geregeld;duidelijk."

Mevr. M.J. Gill uit 'S-GRAVENHAGE
2017-08-25, reisverzekering

"Alles snel en simpel te regelen"

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2017-10-08, autoverzekering

"Duidelijk en overzichtelijk"

Mevr. I.E. van Holten uit EINDHOVEN
2017-09-27, autoverzekering

"Super, gewoon goed snel duidelijk"

Dhr. J. Dekker uit HOOGEVEEN
2017-10-04, woonverzekering

"Prima gelukt allemaal"

Anoniem uit AMSTERDAM
2017-09-28, woonverzekering

"Door een fout in het systeem van Independer was De aanvraag was niet direct doorgestuurd naar creditlife int. Telefonisch werd ik goed te woord gestaan door Independer en uiteindelijk Was de aanvraag alsnog binnen 1 week rond. Goede service van beide"

Dhr. Menu uit AMSTERDAM
2017-10-13, overlijdensrisicoverzekering

"Zeer helder qua bediening en terugkoppeling"

Anoniem uit AMSTERDAM
2017-10-01, woonverzekering

"Het afsluiten ging erg gemakkelijk. Ik wil de volgende keer wel graag de polisvoorwaarden zien vóórdat ik de verzekering afsluit."

Mevr. Schouten uit LEIDEN
2017-09-21, beste-in-1-pakket