De Nederlandse energiemarkt: overstappen is profiteren
Deel met een vriend:

De Nederlandse energiemarkt: overstappen is profiteren

Welkomstbonussen

De Nederlandse energiemarkt is zo ongeveer de concurrerendste in Europa. Energiemaatschappijen bieden grote welkomstbonussen aan van vaak honderden euro’s, maar alleen mensen die overstappen kunnen ervan profiteren. Iedereen die dus, in deze terminologie, blijft ‘slapen’, grijpt mis.

Hoe groot die welkomstpremies zijn, blijkt al bij een simpel onderzoekje op een paar vergelijkingssites. Voor dit doel hebben we ons voorgedaan als klant die per jaar 2.500 kilowattuur stroom verbruikt en 1.100 kuub gas. We zoeken een contract voor één jaar. Nuon komt bij twee prijsvergelijkers als goedkoopste uit de bus, met een jaarbedrag van 1.006,50 euro via prijsvergelijker Pricewise en 1.014 euro via Gaslicht (waaruit maar weer blijkt dat wie echt de laagste tarieven wil binnenhalen, verschillende prijsvergelijkers moet gebruiken).

14,6 procent van de energieklanten stapte vorig jaar over van leverancier. Dat is een stuk meer dan tien jaar ervoor, in 2006, toen 6,4 procent overstapte.

Nuon komt bij deze prijsvergelijkers als goedkoopste uit de bus dankzij een welkomstpremie van 250 euro. Niet eens de hoogste: Vandebron biedt zelfs 257 euro welkomstpremie, maar die blijft desondanks iets duurder. Andere energieproviders bieden kortingen van bijna altijd meer dan 100 euro. Omdat de welkomstpremies onafhankelijk zijn van de hoeveelheid stroom en gas die wordt afgenomen, zijn ze vooral erg interessant voor mensen met een lage energierekening, zoals eenpersoonshuishoudens.

Hogere lasten

Maar er zit een addertje onder het gras. Wie zo’n contract afsluit, doet dat (in dit voorbeeld) voor de periode van één jaar. In het jaar erop is het jaarbedrag niet 1.006 euro maar 1.256 euro (wijzigingen van het echte tarief voorbehouden). Dan stijgt de prijs dus in één klap met 25 procent.

De meeste mensen, zegt Stijn de Lange van vergelijkingssite Independer, hebben dat niet of niet meteen in de gaten. Na het verstrijken van het eerste jaar zien ze niet het tarief oplopen; alles blijft eigenlijk hetzelfde. Alleen krijgen ze aan het eind van het eerste jaar de welkomstpremie op hun rekening gestort. ‘Ze denken dan: mijn maandbedrag blijft even hoog, dus niets aan de hand. Maar in feite zijn ze vanaf dat moment duurder uit.’

Hans de Kok van prijsvergelijker Pricewise denkt dat een jaarlijkse premiejacht leidt tot de laagste kosten. Maar lang niet iedereen heeft daar zin in, zegt De Kok. Bovendien kan het natuurlijk gebeuren dat de energieprijzen stijgen, zoals de afgelopen maanden gebeurde, en je dus achteraf moet concluderen dat je beter toch een meerjarig contract had kunnen afsluiten. ‘Je kunt ook een contract voor drie jaar afsluiten. Dan krijg je vaak nog een iets hogere bonus. Maar nooit zo veel als drie keer een bonus voor één jaar.’

De welkomstpremie is een lokkertje, maar je krijgt hem niet altijd. ‘Een flink deel van de klanten krijgt hem niet, omdat ze niet blijken te voldoen aan de voorwaarden’, zegt De Lange van Independer. Zo moet de klant tekenen voor automatische incasso en als er één keer te weinig saldo op de bankrekening staat waardoor de incasso mislukt, wordt de bonus vaak al niet uitbetaald. Wie voortijdig overstapt, bijvoorbeeld om te gaan samenwonen, kan ook naar de premie fluiten.

De Kok van Pricewise noemt het onzin dat veel klanten hun welkomstpremie mislopen: ‘Wij krijgen er vrijwel nooit klachten over.’ Maar collegavergelijkingssite Independer heeft die welkomstpremie liever niet meer: ‘Wij vragen de aanbieders die premies te versleutelen in lagere tarieven. Dan weten we zeker dat alle klanten hem krijgen’, zegt De Lange.

De gunstigste tijd om over te stappen lijkt, voor de bonusjagers althans, de laatste maand van het jaar. ‘Veel mensen denken dat overstappen iets is voor het einde van het jaar, net als bij de zorgverzekeringen’, zegt De Lange van Independer. ‘Er is helemaal geen reden om dat alleen in december te doen, maar het wordt gedacht. En omdat juist dan veel mensen speuren naar goedkope contracten, wordt in die periode nog meer gestunt met welkomstpremies dan anders.’

Het aantal overstappers neemt elk jaar toe, becijferde de Autoriteit Consument en Markt onlangs. Vorig jaar stapte al 16,4 procent van de klanten over. In 2006, toen de liberalisering van de energiemarkt nog onwennig was, was dat nog maar 4,6 procent.

Maar nog altijd is een groot deel van de klanten nooit overgestapt: 31 procent volgens de ACM. Wie deze Doornroosjes van de energiemarkt precies zijn en waarom ze niet reageren op dat makkelijk te behalen prijsvoordeel, is onbekend. Een paar dingen lijken voor de hand te liggen: het zijn mensen die vrezen dat overstappen ingewikkeld is of niet erg handig zijn op internet. Veelal ouderen, denkt een woordvoerder van de Consumentenbond. ‘Maar ik ken ook collega’s bij ons die 600 euro kunnen besparen door over te stappen, maar het toch niet doen.’

De echte premiejager, die voor de laagste kosten en de hoogste premie gaat, moet wel elk jaar in zijn agenda zetten dat het weer tijd is om opnieuw de lange mars door de prijsvergelijkers te maken. Anders betalen ze alsnog te veel. Veel prijsvergelijkers zijn daar behulpzaam bij: zij sturen hun klanten bij het verstrijken van de contractperiode een berichtje dat het tijd wordt om in actie te komen.

Voor klanten van Nuon is de afweging nog ingewikkelder. Nuon biedt zijn blijvende klanten een oplopende korting, en die moet je natuurlijk wel incalculeren. Maar de Consumentenbond maakt er korte metten mee: ‘De kans is groot dat het lonender is jaarlijks over te stappen.’

Premiejagen is in theorie eindig. De meeste energiemaatschappijen verstrekken die maar één keer. Maar dat geeft voorlopig toch ruimte genoeg: er zijn zo’n vijftien aanbieders die met welkomstpremies werken.

En voor mensen die een jaarlijkse premiejacht gedoe vinden, heeft de Consumentenbond een tip: ‘Stuur je eigen provider een mailtje waarin je zegt dat je overweegt over te stappen en vraag wat zij voor aanbieding hebben. Misschien krijg je dan niet het onderste uit de kan, maar je betaalt ook niet veel te veel. Dat lukt altijd.’

 

Lees meer over: energie

Bron: Volkskrant

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Energie vergelijken en direct afsluiten

Check in vijf minuten wat voor jou de beste energieleverancier is

energie vergelijken

"makkelijk en snel"

Mevr. N.P.A.I. Bekker uit TETERINGEN
2017-10-09, autoverzekering

"De eenvoud van het afsluiten van scherp geprijsde verzekeringen."

Anoniem uit MONNICKENDAM
2017-09-25, autoverzekering

"Per toeval op jullie site terechtgekomen, maar vanaf dat moment ging alles razend snel en werd ik nog ook deskundig door uw medewerker Wouter te woord gestaan. Niet te vergeten: Diverse verzekeringen in een kort moment te zien, bespaart tijd."

Dhr. Schimmel uit GOIRLE
2017-08-23, rechtsbijstandverzekering

"Afsluiting was vrij complex ivm extra medische vragen voor levensverzekering, die niet geregeld konden worden van vakantie adres, maar alleen met ondertekenen van fysiek gestuurde documenten. Uiteindelijk is alles geregeld maar heeft lang geduurd."

Anoniem uit STEENBERGEN NB
2017-10-09, overlijdensrisicoverzekering

"top, goed te begrijpen en heel duidelijk!"

Dhr. Koesal uit 'S-GRAVENHAGE
2017-09-30, beste-in-1-pakket

"Snelle goede vergelijking en service"

Anoniem uit ARNHEM
2017-09-06,

"Great service"

Anoniem uit AMSTERDAM
2017-09-14, beste-in-1-pakket

"Hoe kan ik mijn verzekering activeren?"

Dhr. Konieczny uit HELMOND
2017-09-19, autoverzekering

"grondige en heldere vergelijking, uitgebreide service, perfect. ik heb met genoegen een verzekering gekozen die via Independer wordt afgesloten, zodat ze hopelijk wat vergoeding voor krijgen voor het werk. "

Anoniem uit AMSTERDAM
2017-10-09, autoverzekering

"Ik geef geen tien, daarom 5 sterren ;-pHet wordt je op deze manier wel erg gemakkelijk gemaakt. Lekker overzichtelijk en binnen 5 minuten 5,- per maand verdient."

Dhr. N. Matto uit ZAANDIJK
2017-09-13, reisverzekering

"Duidelijk"

Dhr. A.J.W.A. Hoosemans uit TILBURG
2017-10-09, autoverzekering

"nee"

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2017-10-05, autoverzekering

"Scheelt een hoop uitzoek werk."

Dhr. E.J. Klijn uit UTRECHT
2017-08-30, autoverzekering

"Overzichtelijk en snel "

Dhr. J. Tuijnman uit ARNHEM
2017-10-09, autoverzekering

"Heel goed"

Dhr. G. Bando uit AMSTENRADE
2017-09-30, autoverzekering