Online beoordeling van tussenpersoon op komst
Tip een vriend:

Online beoordeling van tussenpersoon op komst

AMSTERDAM – Aangezien tussenpersonen straks uurtjefactuurtje moeten gaan rekenen voor het advies bij complexe verzekeringsproducten, groeit de behoefte bij consumenten om ze te vergelijken qua prijs en kwaliteit. De eerste beoordelingssites zijn al in de maak. Independer.nl biedt reeds de mogelijkheid om een hypotheekadviseur op te zoeken en onlangs is Tussenpersoonwaardering.nl gelanceerd. De verwachting is dat snel meer initiatieven volgen.

Volgens deskundige Mathijs Mons van IG&H Consulting wordt de behoefte bij consumenten om intermediairs te kunnen vergelijken steeds groter. „Klanten willen inzicht hebben in wat een passende beloning is, bijvoorbeeld bij een hypotheekadvies of bij het sluiten van een pensioenverzekering. Tegelijk wil de consument weten wat voor service een tussenpersoon biedt en hoe anderen dat ervaren. Er zullen dan ook snel sites komen die hen vergelijken.”

Volgens Mons zou het goed zijn als een partij als de Consumentenbond met een dergelijk initiatief komt. „De bond zou op begrijpelijke wijze voor consumenten inzichtelijk kunnen maken hoe een bepaalde tussenpersoon functioneert, wat zijn tarieven zijn, wat zijn expertise en dergelijke is. Daarnaast zouden consumenten hun beoordeling kunnen geven. Dit kan zorgen voor een goede mix van objectieve en subjectieve normen.”

De Consumentenbond ziet zelf meer in de komst van een landelijk personenregister voor iedereen die in de financiële sector werkt en die contact heeft met klanten.

„Dan is het onafhankelijker dan dat consumenten hun beoordeling erbij zetten”, reageert een woordvoerster.

Volgens de belangenorganisatie zouden consumenten in dat register moeten kunnen nazien welke kwaliteit, integriteit en kennis de intermediair heeft. „Consumenten kunnen hiervoor nu terecht bij het register van DSI (Deskundigheid, Screening en Integriteit), maar dit is nog niet wettelijk verankerd en heeft geen landelijke dekking. Het zou goed zijn als er een verplichte registratie van financiële adviseurs komt én meer sanctiemogelijkheden voor adviseurs die in de fout gaan.”

Ook brancheorganisatie voor financieel adviseurs Adfiz is voorstander van een dergelijk register. Adfiz heeft net als de Consumentenbond gepleit bij de minister voor een wettelijke verankering. „Er bestaan op dit moment al tal van financiële registers. Het zou goed zijn om een site te creeren waar al die registers onder vallen. Bovendien zou iemand die slecht advies geeft, zo geroyeerd kunnen worden. Het nadeel van klantbeoordeling of van het weergeven van tarieven, is wel dat het subjectief is. Een laag tarief zegt tenslotte niets over de kwaliteit.”

Dit beeld wordt bevestigd door vergelijkingssite Independer.nl, die enige tijd geleden begon met het beoordelen van hypotheekadviseurs door consumenten. Het initiatief heeft inmiddels al een landelijke dekking. Directeur Edmond Hilhorst signaleert wel voordelen en nadelen. „We hebben bijvoorbeeld wat reacties gehad van mensen die negatief waren over een collegatussenpersoon en er waren positieve beoordelingen die tussenpersonen zichzelf gaven. Om het zuiver te houden, moet je er veel tijd en geld in stoppen. Het nadeel is dat er nog geen verdienmodel aan hangt, uiteindelijk moeten we het rendabel maken. Tegelijkertijd is zo’n initiatief voor de consument van grote waarde.”

Lees meer over: hypotheek

Bron: De Telegraaf

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Zelf online je hypotheek regelen?

Bij Independer kies je zelf je hypotheek, met deskundige begeleiding van ons

online hypotheek regelen

"Duidelijkheid"

Anoniem uit RIDDERKERK
2019-02-16, hypotheek

"duidelijk en gemakkelijk"

Anoniem uit LEIDSCHENDAM
2019-02-08, hypotheek

"term eigen beheer niet duidelijk"

Anoniem uit GRONINGEN
2019-02-05, hypotheek

"duidelijk en makkelijk "

Meneer van Leeuwen uit BEEK LB
2019-01-31, hypotheek

"Prima site en uitstekend telefonisch geholpen"

Anoniem uit OLDENZAAL
2019-01-30, hypotheek

"prima"

Anoniem uit MUSSEL
2019-01-28, hypotheek

"Omdat het zeer eenvoudig is om goede vergelijkingen te maken en de vragen heel duidelijk zijn. Tevens een zeer breed aanbod van hypotheekverstrekkers"

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2019-01-23, hypotheek

"Site is oké, en werd prima tewoord gestaan door adviseur aan de telefoon."

Mevrouw De Jong uit EMMEN
2019-01-15, hypotheek

"werkt gewoon goed"

Anoniem uit UTRECHT
2019-01-02, hypotheek

"goede en heldere service"

Anoniem uit HOOGKARSPEL
2018-12-19, hypotheek

"Duidelijke vergelijking van bijna alle hypotheekaanbieders, afsluiten online tegen lage kosten mogelijk"

Anoniem uit TILBURG
2018-12-19, hypotheek

"De vergelijking was overzichtelijk en duidelijken het was makkelijk een juiste keuze te maken."

Mevrouw Stoop uit HILVERSUM
2018-12-13, hypotheek

"Invullen en totaal overzicht van aanbieders is heel goed (te doen)."

Meneer van Werven uit HEERDE
2018-12-11, hypotheek

"was perfect"

Meneer Savkin uit MAASMECHELEN BELGIE
2018-12-08, hypotheek

"in deze eerste fase heldere digitale begeleiding"

Anoniem uit NIEUWEGEIN
2018-12-05, hypotheek