Vakantie afgeblazen, geld terug? Niet altijd
Tip een vriend:

Vakantie afgeblazen, geld terug? Niet altijd

Denk goed na of u echt een annuleringsverzekering nodig hebt. Niet alles wordt gedekt

Vijf dagen voordat ze naar Zuid-Afrika zou afreizen voor familiebezoek, kwam de gepensioneerde Christine Willems* ten val. Bij het boodschappen doen struikelde zij over een gebroken stoeptegel en kwam ongelukkig terecht. Met als gevolg een gebroken heup.

‘Het werd meteen al duidelijk dat ik nooit in staat zou zijn het vliegtuig te pakken’, vertelt Willems. ‘Ik werd de volgende dag al geopereerd, maar moest daarna een aantal dagen in het ziekenhuis blijven en daarna vijf weken revalideren in een kliniek.’

De reis werd afgeblazen. Gelukkig had Willems wel bij het boeken van haar ticket een annuleringsverzekering afgesloten. ‘Mijn zoon belde diezelfde dag nog met de verzekeraar en de luchtvaartmaatschappij, en achteraf kreeg ik de ticketkosten terug’, vertelt zij.

Annuleringsverzekeringen worden vrijwel standaard aangeboden bij het boeken van een vliegreis of vakantie en de meeste mensen sluiten zo’n verzekering dan ook blindelings af. Voor Willems pakte dat gunstig uit, maar haar ervaring is dan ook een modelvoorbeeld van een situatie waarvoor de dekking bestaat: een noodgeval waardoor de reis moet worden geschrapt of afgebroken.

Dat zou een ernstig ongeval kunnen zijn, zoals bij Willems, maar ook het plotseling overlijden van een familielid, plotselinge werkloosheid of getroffen worden door een gebeurtenis die veel schade oplevert, zoals bijvoorbeeld een uitgebrande woning.

Maar of de kosten van zo’n polis — doorgaans zo’n 4% tot 6% van de reissom — opwegen tegen de baten in minder duidelijke gevallen, valt te bezien. Want verzekeraars hebben zich tegen veel onheil ingedekt. Ze keren bijvoorbeeld niet uit als de annulering het gevolg is van problemen die zich al openbaarden toen de verzekering werd afgesloten. Als uw moeder overlijdt aan kanker, maar al ernstig ziek was toen u de polis afsloot, vist u achter het net.

Ook als u werkloos raakt, terwijl uw bedrijf al in zwaar weer verkeerde toen u uw handtekening onder de verzekering zette, kunt u geconfronteerd worden met het nodige juridische getouwtrek.

Naaste familie

Verder moet u zich realiseren dat een annuleringsverzekering alleen betrekking heeft op naaste familieleden, zoals echtgenoten, (schoon)ouders, kinderen, broers en zussen. Breekt u uw reis af wegens het overlijden van uw beste vriend of uw zakenpartner, dan keert de verzekering niets uit. U kunt soms wel tegen betaling extra personen op de polis laten zetten.

Daarnaast kunnen vage termen de nodige discussie uitlokken. De polisvoorwaarden reppen over een ‘ernstige ziekte’, maar weiden er niet over uit wat daar precies onder wordt verstaan. U bent bovendien erg afhankelijk van de verzekeraar. Deze laat een medisch adviseur namelijk bekijken of afbreken of annuleren van de reis bij ziekte van u als verzekerde of een naast familielid wel dringend noodzakelijk is.

Een ander minpunt is dat de dekking soms alleen geldt bij pakketreizen en niet voor samengestelde reizen, tenzij dat expliciet in het polisblad staat vermeld. Heeft u de vliegreis en het verblijf afzonderlijk geboekt en wordt de vlucht geannuleerd, dan krijgt u de gemiste hotelovernachtingen wellicht niet vergoed.

Maximumvergoeding

Verder hanteren verzekeraars voor elke reis een maximumvergoeding, van veelal €1250 per persoon. Dit dekt niet altijd de volledige reissom. Er bestaan overigens grote verschillen in dit tarief, die kunnen oplopen tot enkele honderden euro’s.

Check ook wat u terugkrijgt als u de reis tussentijds afbreekt. In de meeste gevallen krijgt u alleen het niet-gebruikte deel van de reissom terug. Maar er bestaan ook polissen die de volledige reissom vergoeden, zodat u de hele vakantie nog eens over kunt doen.

Uiteindelijk is het aan u om te besluiten of een annuleringsverzekering wel zin heeft of niet. Net als bij overige reisverzekeringen geldt als vuistregel: verzeker alleen de kosten die u niet kunt of wilt dragen.

Zo is het wellicht verstandig om die wereldreis wel te verzekeren tegen onverhoopt afzeggen, maar kunt u het zich bij een stedenweekend veroorloven om die paar honderd euro niet veilig te stellen.

Als u wel besluit een annuleringsverzekering af te sluiten, moet dat binnen zeven tot veertien dagen na het boeken van de reis gebeuren, afhankelijk van de voorwaarden van de verzekeraar. Anders geldt de verzekering niet op de al geboekte reis.

Nog een aandachtspunt is de premie, die per verzekeraar behoorlijk kan verschillen. Recent onderzoek door vergelijkingssite Independer.nl geeft aan dat vakantiegangers die bij het boeken van hun vakantie een verzekering bij de touroperator afsluiten in de regel duurder uit zijn. Daarentegen krijgt u soms korting als u bij dezelfde verzekeraar nog meer verzekeringen afsluit.

Verder pakt een doorlopende annuleringsverzekering vrijwel altijd voordeliger uit. Dit geldt in het bijzonder voor duurdere reizen, aangezien de hoogte van deze premie niet afhangt van de reissom.

*Niet haar echte naam

Lees meer over: reisverzekering

Bron: Het Financiële Dagblad

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

4 Antwoorden op “Vakantie afgeblazen, geld terug? Niet altijd”

  1. r.schefold schreef op 

    zijn kleinkinderen “naaste familieleden”? (I.v.m.annuleringsverzekering)

  2. Ed schreef op 

    Ik loop op dit moment inderdaad aan tegen het gedeelte van ernstige ziekte. Wat is een ernstige ziekte. Aegon staat op het standpunt dat COPD met een ernstige griep en een pretnisonkeur van 2 weken niet ernstig is. Ik mag van de huiswarts die een verklaring aflegde ook niet in de zon door de kuur dus heeft het geen zin in het vliegtuig te stappen en vakantie te vieren. Binnen zitten noem ik geen vakantie. Jammer ook dat in de polisvoorwaarden geen uitleg wordt gegeven wat wel en wat wel een ernstige ziekte is. En dan ook in eerste instantei sprkene over ernstige ongevallen, ziekte of overlijden maar pas in de polisvoorwaarden over ernstige zieke. Nogal misleidend vind ik.

    1. Beste Ed,

      Allereerst wil ik u veel beterschap wensen. Wat ontzettend vervelend dat u in deze situatie terecht bent gekomen. Aegon zal u altijd doorverwijzen naar de polisvoorwaarden om aan te geven dat ze in hun recht staan. U heeft de polisvoorwaarden tenslotte ook ontvangen.

      U zou een klacht kunnen indienen bij de verzekeraar Aegon. Als u het niet eens met het oordeel zou u ook altijd nog een klacht kunnen indienen bij het Kifid. Die kunnen beoordelen of het misleiding gaat.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk reisverzekeringen en sluit direct af

Vind de beste kortlopende of doorlopende reisverzekering

reisverzekering vergelijken

"Geen enkel probleem, duidelijke informatie"

Anoniem uit BUNNIK
2019-09-18, reisverzekering

"Makkelijke aanvraagprocedure"

Anoniem uit STEENWIJK
2019-09-18, reisverzekering

"was gemakkelijk en contact gehad en dat was ook goed"

Anoniem uit SOEST
2019-09-18, reisverzekering

"hartstikke makkelijk"

Anoniem uit LEIDEN
2019-09-18, reisverzekering

"Lekker makkelijk, met vragen reageren ze snel op de whatsapp. "

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2019-09-18, reisverzekering

"Het is eenvoudig om alles aan te passen en de geboden extra's klinken in ieder geval goed"

Dhr. Rotteveel uit RIJNSBURG
2019-09-17, reisverzekering

"Snel geregeld!"

Anoniem uit ODIJK
2019-09-17, reisverzekering

"makkelijk zoeken en afsluiten"

Anoniem uit AMSTELVEEN
2019-09-17, reisverzekering

"makkelijk een verzekering vinden en afsluiten"

Anoniem uit AMSTELVEEN
2019-09-17, reisverzekering

"duidelijke informatie en snelle regeling"

Anoniem uit BREDA
2019-09-16, reisverzekering

"Altijd zeer uitgebreid de tijd nemen als je ze belt om je te helpen!"

Anoniem uit WAALWIJK
2019-09-16, reisverzekering

"snel en duidelijk"

Dhr. Markus uit ROZENBURG ZH
2019-09-16, reisverzekering

"JA WEL.PRIMA VERZEKERING EN NIET DUUR"

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2019-09-16, reisverzekering

"Direct een goede afweging te maken tussen verschillende verzekeraars."

Anoniem uit DELFT
2019-09-16, reisverzekering

"Makkelijk te regelen, en geen onduidelijkheden!"

Anoniem uit UTRECHT
2019-09-15, reisverzekering