De Biro: wat is het en hoe verzeker je ‘m?
Tip een vriend:

De Biro: wat is het en hoe verzeker je ‘m?

Ze nemen in een rap tempo het straatbeeld over, vooral in de stad: de elektrische karretjes met de naam ‘Birò’. De Biro ziet er uit als een kruising tussen een golfkarretje en de (vooral onder ouderen) populaire Canta. Het grootste voordeel van het hippe voertuig: je mag overal gratis parkeren. De Biro valt namelijk in de categorie invalidevervoersmiddelen, wat betekent dat je ‘m zelfs op de stoep mag zetten. Althans, nu nog wel. Bij de gemeente Amsterdam ligt er nu een wetsvoorstel klaar om dit te veranderen.

De Biro-hype

De Biro is razend populair. Vooral in Amsterdam. Daar rijden op dit moment al zo’n 450 Biro’s rond. Hoewel ‘Birò’ slechts de merknaam voor het elektrische voertuig is, wordt deze term in de volksmond al veelvuldig gebruikt. Het is ook niet zo gek dat de Biro zo populair is: het wagentje brengt heel wat voordelen met zich mee. Doordat je in de Biro zowel op straat als op het fietspad (en zelfs op de stoep) mag rijden, hoef je er niet mee in de file te staan. Bovendien rijdt het elektrische voertuig ook nog eens heel duurzaam, én mag je ‘m dus overal parkeren. Goedkoop is ‘ie overigens niet: voor het meest eenvoudige model betaal je al ruim 12.000 euro.

Regelgeving brommobiel versus gehandicaptenvoertuig

Voor het besturen van een Biro heb je geen rijbewijs nodig. De maximumsnelheid voor de Biro is 45 kilometer per uur, op de rijbaan. Voor het fietspad geldt een snelheidslimiet van 40 kilometer per uur en op de stoep mag je niet harder dan 6 kilometer per uur.

De volledige benaming van de Biro is ‘Biro Elektrische Brommobiel’. Dit is verwarrend, want volgens de wet is het geen gewone brommobiel. De meeste Biro-eigenaren laten het voertuig namelijk registreren als gehandicaptenvervoer in plaats van als een brommobiel. De Biro voldoet dan aan de wettelijke voorschriften van een gehandicaptenvoertuig, evenals zijn ‘broertje’ de Canta. Deze maas in de wet zorgt ervoor dat je met een Biro overal kunt parkeren, ook al ben je niet in het bezit van een invalidekaart.

Maatregelen tegen wildparkeren

Hoewel de parkeervrijheid voor Biro-eigenaren ideaal is, ergert de gemiddelde stadsbewoner zich hier juist groen en geel aan. En daar is ook wel wat voor te zeggen. De karretjes staan vaak op onhandige plekken en barricaderen regelmatig de hele stoep. Dit laatste is vooral erg vervelend voor minder validen of slechtzienden. Bovendien moeten fietsers de drukke fietspaden in de stad nu niet meer alleen delen met de bestuurders van de ontelbare bakfietsen, maar ook met alle Biro-rijders.

D66 vroeg daarom onlangs toestemming aan de Tweede Kamer om de regelgeving voor het parkeren van de Biro’s in Amsterdam te mogen aanpassen. Als dit doorgaat mogen vanaf 1 januari 2019 alleen gehandicapten op de stoep parkeren met een Canta of Biro. Personen zonder handicap mogen hun Canta of Biro dan niet meer op de stoep parkeren, maar moeten op een parkeerplaats staan. Voor Biro-rijders betekent dit dus dat zij nu betaald moeten gaan parkeren.

De Biro-verzekering

Voor het rijden in een Biro gelden dezelfde regels als voor andere brommobielen zoals de Canta. Een kentekenplaat is niet nodig. Biro-rijders zijn wel verplicht om een brommobiel-verzekering af te sluiten. Dit moet minimaal een WA-verzekering zijn. Een aparte aansprakelijkheidsverzekering is in dit geval dus niet nodig.

Lees meer over: autoverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

13 Antwoorden op “De Biro: wat is het en hoe verzeker je ‘m?”

  1. l fonville schreef op 

    binnen de bebouwde mag je maar 30km/u op het fietspad en als gehandicapten voertuig mag je maar 25 km/u maximaal; anders heb je alsnog een bromfiets rijbewijs nodig

    1. R schreef op 

      En de snorscooter mag niet meer op het fietspad maar de biro wel met 40 km

    2. Henk schreef op 

      Je geeft verkeerde informatie, de maximum snelheid van een gesloten gehandicaptenvoertuig met (brandstof)motor (dus een Canta of Biro) is 45km per uur. Daarbuiten gelden natuurlijk regels, binnen de bebouwde kom op het fietspad bijvoorbeeld mag je 30, op de rijbaan mag je dan weer 45km/h.

      Er is geen rijbewijs nodig voor een gehandicaptenvoertuig (dat heb je zelf verzonnen)

    3. Monique Coppoolse schreef op 

      De Biró heeft 2 snelheden: met een schakelaar zet je de snelheid op 20 km per uur (turtlestand) of op 45 km per uur. De verzekering beschouwt de e-car echter als brommobiel en moet als zodanig worden verzekerd (als brommer) en moet dus brommerverkeersregels volgen en dus op de rijbaan en/of fietspad waar brommers mogen rijden.

      Doordat de e-car zo smal is (103 cm) is hij voor de wet net zo breed als een fietskar. Verkopers zeggen dus dat de e-car altijd op de stoep of fietspad mag, maar dat is dus alleen als de verzekerde gehandicapt is en de e-car als invalide voertuig staat geregistreerd.

      Ik wil wel opmerken dat de vering van de Biró niet optimaal is. Alleen op een teerweg rijdt hij comfortabel. Hij heeft geen kachel, maar is wel waterdicht. Bij regen beslaat de boel nogal eens.

  2. Van den Bergh Johan schreef op 

    Als ik dit ooit zou aankopen, dan zal mijn verzekering mij wel zeggen hoe die verzekering er uit zal moeten zien .

  3. Anne van der Veen schreef op 

    Dag,

    Maar de site van de Biro suggereert dat de Biro een scootmobiel is en geen bromfiets……….en dat geeft verzekeringstechnisch volgens mij een heel andere kijk op de zaak

    1. michelle schreef op 

      Hai , Ja dat klopt, ik heb geen rijbewijs en wilde heel graag een Biro aanschaffen, overal lees je dat je daar geen rijbewijs voor nodig hebt! Tot dat ik een verzekering wilde afsluiten en die vertelde dat ik een brommer rijbewijs moet hebben ………….ik snap het niet meer

      1. Monique Coppoolse schreef op 

        Dat komt omdat er zoveel schades mee zijn door de jongeren. Tot 23 jaar moet de bestuurder bij mijn verzekering zelfs een autorijbewijs hebben.

  4. Claudi schreef op 

    heb net gehoord dat ik twee versleten knieen heb(en de ene heup begint ook al te kraken ,maar op zo ene suffe scootmobiel wil ik nog niet eens dood gevonden worden(laat staan levend)en die Canta mag van mij ook wel gestolen worden
    De Biro vind ik wel een tof autootje ,maar ik woon op een flat(midden in Amsterdam)dus big problemen met het opladen ,zijn er soms ook Biro,s met een benzine motortje?

    1. Beste Claudi,

      Wat een vervelend nieuws heeft u gehad over uw knieën! Ik snap helemaal dat u op zoek gaat naar een leuk vervoersmiddel wat minder suf is. Een Biro is echt een stoere auto, helaas zijn deze alleen echt electrisch zover wij weten. U kunt eventueel deze vraag neerleggen bij Biro: https://biro.nl/

    2. Monique Coppoolse schreef op 

      Nee, maar je hebt Biro’s met uitneembare accu. De actieradius is dan wel een stuk minder. In Amsterdam is een Birowinkel.

  5. suzanne schreef op 

    “De meeste Biro-eigenaren laten het voertuig namelijk registreren als gehandicaptenvervoer in plaats van als een brommobile”. Wat een onzin. De wet bepaalt dat de Biro geen brommobile is, je kunt de Biro helemaal niet registreren als gehandicaptenvoertuig. Wie schrijft deze onzin.

  6. Monique Coppoolse schreef op 

    Ik bezit sinds 3 jaar een Biró, Ik heb er ongeveer 4300 km mee gereden.
    Ik rij niet op de stoep als het niet nodig is, maar ik parkeer hem voor mijn huis in mijn voortuin.
    De verzekeraar eist toch een bromfietsrijbewijs.
    WA+Casco kost rond €900,00 per jaar. WA 500 euro minder.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Snel en eenvoudig"

Anoniem uit LELYSTAD
18 minuten geleden, lenen

"Duidelijkheid en goed geïnformeerd "

Mevr. Siouxsie Wevers uit ARNHEM
49 minuten geleden, lenen

"Snel geholpen "

Anoniem uit AMSTERDAM
4 uur geleden, autoverzekering

"Binnen 5 minuten alles geregeld!"

Anoniem uit COEVORDEN
2019-06-24, energie

"Duidelijk, overzichtelijk en simpel"

Meneer Keuker uit BAARN
2019-06-24, woonverzekering

"Bedankt voor de goede hulp."

Meneer Pellinkoft uit ZWOLLE
2019-06-24, autoverzekering

"Snel en overzichtelijk."

Anoniem uit RILLAND
2019-06-24, autoverzekering

"independer heeft mij altijd goed en netjes behandeld"

Mevrouw Ten Berge-Horst uit VRIEZENVEEN
2019-06-24, autoverzekering

"Simple to do the health insurance but must to have in English as well . "

Anoniem uit AMSTERDAM
2019-06-24, zorgverzekering

"Top"

Meneer De Almeida uit DE RIJP
2019-06-24, zorgverzekering

"super makkelijk en snel geregeld!"

Meneer Beckmann uit DREUMEL
2019-06-24, autoverzekering

"Makkelijk af te sluiten "

Anoniem uit MAASTRICHT
2019-06-24, energie

"Handig snel en makkelijk"

Anoniem uit AMSTERDAM
2019-06-24, lenen

"Probleemloos verzekering afgesloten. "

Meneer van Ree uit DOETINCHEM
2019-06-24, autoverzekering

"Werkt prima; alles wat je van een vergelijkingssite mag verwachten."

Anoniem uit VEENENDAAL
2019-06-24, energie