Discussie vandaag in Volkskrant: big data en zorg
Tip een vriend:

Discussie vandaag in Volkskrant: big data en zorg

De ING-aankondiging over gebruik van Big Data in het Financieel Dagblad van afgelopen maandag heeft een forse discussie opgeroepen. Veel partijen, tot aan De Nederlandsche Bank, verzetten zich tegen het misbruik van consumentendata voor commercieel gebruik. Vandaag opent de Volkskrant met de nuance onder de titel ‘Hoe bang moet je zijn voor big data?’. Independer is het helemaal eens met de stelling dat big data niet altijd een vloek hoeft te zijn. Sterker nog: big data biedt enorme mogelijkheden om de kwaliteit van leven en gezondheid te verbeteren door mogelijke ziektes te voorspellen en voorkomen. Dat geeft grote ethische en privacy dilemma’s. Toepassing van big data in de zorg is daarmee een vraag voor de gehele samenleving die door de politiek gestuurd moet worden.

Independer kent de waarde van big data bij het verbeteren van transparantie en ontwikkelen van betere dienstverlening bij verzekeringen en heeft analisten in huis die een bijdrage kunnen leveren aan gebruik in de zorg. Dat wil en zal Independer niet voor eigen commercieel belang doen. Wel nodigt Independer uit tot discussie en is benieuwd naar alle reacties en suggesties.

Wat vind jij: weegt privacy of medische kennis in dit geval zwaarder?

De mogelijkheden op basis van het denken van Independer analist en big data competitie winnaar Willem Mestrom staat op pagina 20 en 21 van de Volkskrant op dit weblog om de discussie aan te zwengelen. Lees het artikel van vandaag in De Volkskrant:  ‘Ligt u in 2015 in het ziekenhuis?’ vraag het de bigdata-analist

Geef je mening onder dit artikel

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

3 Antwoorden op “Discussie vandaag in Volkskrant: big data en zorg”

  1. kritikaster schreef op 

    Alle gegevens mogen voor (wetenschappelijke) analyses verzameld worden, alle, zolang ze maar niet gepersonificeerd zijn en in de verzekeringsbranche al helemaal niet, maar dat spreekt toch vanzelf?
    Verzekeraars neigen steeds meer tot diversificeren en aanvullende verzekeringen, een fout die uiteindelijk uitloopt op polissen voor bij voorbeeld hart- en vaatzieke klanten, die allemaal alleen nog maar een vinkje kunnen zetten bij “aanvullende verzekering voor hart- en vaatziekte”, waardoor gezonde klanten onsolidair premiesparen en deze wél zieke doelgroep uiteindelijk zichzelf moet financieren.
    Wat is daar nog over van de Onderlinge Verzekeringsgedachte??
    Laat Wilhelm Mestrom dus de getallen maar analyseren en misschien worden de consumenten er ook beter van, als ze maar niet met naam en toenaam gebruikt worden.

    Ik hoop, dat hier eens massief op gereageerd gaat worden!

  2. Will Reijnders schreef op 

    Goed artikel in de VK!
    Ik kan het hier ook mee eens zijn.
    Vanzelfsprekend moet een dergelijk onderzoek onder bepaalde randvoorwaarden gescheiden. Randvoorwaarden die strenger zijn dan die bijvoorbeeld voor bedrijven als Amazon, Tesco, AH of BOL.com gelden. Het gaat hier immers over zeer priviacy gevoelige data. Eeen dergelijk toezicht is wel te organiseren.
    Ook ik ben er van overtuigd dat een gedegen BIG Data onderzoek in de zorg tot verrassend interessante resultaten kan leiden. Ik zou er voor pleiten om een dergelijk onderzoek in eerste instantie op landelijk niveau te organiseren en dus niet op zorgverzekeraarsniveau. Waar ik bij dit laatste bang voor ben is dat grote zorgverzekeraars door middel van dergelijk BIG Data onderzoek over gaan tot ongewenste segmentering van hun klantenbestand. Dit kan en mag niet de bedoeling zijn.
    Goed ook dat Independer de discussie hierover aanzwengelt!

  3. Wilbert Bosman schreef op 

    Misschien heb ik een oplossing voor je.
    Waarom vragen we in de toekomst aan mensen die een wilsbeschikking hebben om hun lichaam te doneren aan de wetenschap, hun patienten dossier en patienten data ook ter beschikking te stellen?
    In beide gevallen zijn de gegevens anoniem.
    Een logboek van hun ziekteverloop bijhouden zou toegevoegde waarde zijn.
    Levert een schat aan informatie en zo vermijd je de privacy discussie bij leven.
    Beste groet,Wilbert.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Snel en duidelijk"

Anoniem uit AMSTERDAM
2020-02-20, energie

"Nvt"

Anoniem uit DRIJBER
2020-02-20, energie

"Prima site"

Meneer Levoleger uit AMERSFOORT
2020-02-20, autoverzekering

"omdat ik altijd uitstekend geholpen wordt en ik zeer vriendelijk wordt te woord gestaan."

Meneer Vos uit ENSCHEDE
2020-02-20, autoverzekering

"Service gerichte keuzes, no nonsense en toch gedetailleerd"

Anoniem uit HARDERWIJK
2020-02-20, reisverzekering

"heel te verden"

Dhr. Oosthuizen uit SCHAGEN
2020-02-20, lenen

"Snel duidelijk en makkelijk afsluiten"

Mevrouw Volkers uit VIJFHUIZEN
2020-02-20, autoverzekering

"Prima, duidelijke en heldere informatie. Gemakkelijk af te sluiten"

Anoniem uit BERGEN NH
2020-02-20, rechtsbijstandverzekering

"Top "

Dhr. Al Gereawy uit VLIJMEN
2020-02-20, overlijdensrisicoverzekering

"zeer duidelijk en gemakkelijk"

Dhr. Bilen uit ENSCHEDE
2020-02-20, reisverzekering

"vlot en duidelijk"

Meneer Pleijsier uit ZWOLLE
2020-02-20, autoverzekering

"Gewoon top met alle verzekeringen."

Meneer Kalpoe uit SCHIEDAM
2020-02-20, woonverzekering

"Ik kreeg een medewerker aan de lijn en die heeft mij heel goed geholpen"

Anoniem uit EGMOND-BINNEN
2020-02-20, autoverzekering

"Goede snelle antwoorden op tel. vragen."

Anoniem uit HAARLEM
2020-02-20, reisverzekering

"Goed te woord gestaan na tel.overleg"

Dhr. Spierenburg uit NIEUWKOOP
2020-02-20, lenen