Mensen die een klacht indienen bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) willen dat de zorg wordt verbeterd naar aanleiding van hun klacht. Ook willen zij graag horen wat er is veranderd. Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL, een onderzoeksinstituut voor de gezondheidszorg.

Klacht in behandeling

Per jaar gaan ongeveer 1.400 mensen met een klacht naar de IGZ. De meeste mensen melden deze klacht ook in het ziekenhuis, bij de instelling of de zorgverlener. De IGZ behandelt alleen klachten als het gaat over ‘ernstige structurele onveiligheid voor patiënten’. Dit begrip is erg onduidelijk. Daarom moet de IGZ goed uitleggen waarom een klacht wel of niet in behandeling wordt genomen. Als de IGZ jouw klacht niet in behandeling neemt, word je vaak terug verwezen naar je arts of ziekenhuis.

Eerst klacht bij ziekenhuis of kliniek melden

Het is goed om eerst de klacht te bespreken met de arts zelf, voordat je het hoger op gaat zoeken. Als jullie er samen niet uit komen, zijn er andere manieren om de klacht bespreekbaar te maken. Op onze website staat een handig overzicht waarin je ziet waar je met je klacht terecht kunt. Ben je op zoek naar een ziekenhuis of kliniek, ga dan naar onze ziekenhuisvergelijking.

Jouw mening telt

Ben jij ontevreden of juist heel tevreden over jouw ziekenhuis, arts of behandeling? Op Independer is het mogelijk om (anoniem) een review achter te laten. Hiermee help je andere bezoekers een goede keus te maken.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
gewoon goed
10