NPCF: zorgverzekeraar moet patiënt informeren bij inzage medisch dossier
Deel met een vriend:

NPCF: zorgverzekeraar moet patiënt informeren bij inzage medisch dossier

De Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) vindt dat zorgverzekeraars hun patiënten van tevoren moeten informeren als zij inzage willen in hun medisch dossier. Dat zegt de patiëntenvereniging tegen het NPO-programma De Monitor.

Inzage medisch dossier moet bekend zijn bij verzekerde

Op dit moment mogen zorgverzekeraars, bij zorgen om het declaratiegedrag van een verzekerde, inzage opvragen in het patiëntendossier. De zorgverzekeraar informeert de patiënt hier niet over. De NPCF is van mening dat de patiënt hier vooraf over geïnformeerd moet worden. Als dit in bepaalde situaties niet mogelijk is, moet de patiënt in ieder geval achteraf op de hoogte gesteld worden. Daarbij vindt de NPCF het van belang dat de verzekerde weet waarom er inzage is gevraagd in het dossier.

Inzage staat vermeld in de polisvoorwaarden

De voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland, André Rouvoet, gaat kijken of het mogelijk is om de verzekerde te informeren als er inzage is geweest. Rouvoet geeft echter ook aan dat het informeren niet noodzakelijk is. De regel is namelijk opgenomen in de polisvoorwaarden van iedere zorgverzekering. Hierdoor wordt iedere verzekerde in algemene zin toch op de hoogte gesteld van de inzage. De NPCF vindt dit niet voldoende. Zij vinden dat verzekeraars terughoudender moeten zijn en het inzien van dossiers alleen als uiterst middel moeten gebruiken. Daarbij moet je als patiënt weten dat een verzekeraar inzage heeft gehad in jouw medisch dossier.

Debat in Tweede Kamer

PvdA-kamerlid Lea Bouwmeester heeft inmiddels al laten weten dat de Tweede Kamer volgende week debatteert over het onderwerp.

Lees meer over: zorgverzekering

Reacties

2 Antwoorden op “NPCF: zorgverzekeraar moet patiënt informeren bij inzage medisch dossier”

  1. Jan Smeets schreef op 

    helemaal mee eens. Deze gegevens zijn tenslotte van de patiënt, belachelijk dat deze vaak geen idee heeft wie inzage heeft gehad.

  2. christine schreef op 

    Los van het feit, dat niemand zonder toestemming recht heeft/mag hebben op inzage in dossiers (medisch of anderszins) blijken dossiers vaak helemaal niet te kloppen – inzage in de dossiers kan dan ernstige onaangename consequenties hebben als gevolg van de onjuiste informatie, die in dergelijke dossiers is opgenomen – vaak/doorgaans is cliënt/patiënt niet van deze onjuiste informatie op de hoogte (gesteld)

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Ik ben tevreden"

Anoniem uit ZUTPHEN
2017-11-03, zorgverzekering

"lekker gemakkelijk"

Anoniem uit LUTTEN
2017-11-03, zorgverzekering

"In het verleden jaren terug had ik deze verzekering al. En het was goed. Groetjes E.N.E. Koeiman"

Dhr. E.N.E. Koeiman uit ALMERE
2017-11-03, zorgverzekering

"snel en eenvoudig"

Anoniem uit POELDIJK
2017-11-02, zorgverzekering

"Snel en overzichtelijk "

Mevr. T. Van Wandelen uit DRIEBERGEN-RIJSENBURG
2017-11-02, zorgverzekering

"heel overzichtelijk"

Anoniem uit AMSTERDAM
2017-11-02, zorgverzekering

"Heemaal tevreden"

Dhr. L. .M. Petelski uit HEUKELUM
2017-11-01, zorgverzekering

"goed overzicht"

Anoniem uit VLAARDINGEN
2017-11-01, zorgverzekering

"Er wordt geen prijs gegeven als de verzekering halverwege een jaar wordt afgesloten. Nu werd alleen het totale bedrag getoond terwijl het gaat om 2 maanden. Maar bij het contacten via Facebook werd mij verteld dat slechts 2 maanden wordt berekendTOP"

Mevr. M.J. Schuijling uit HAARLEM
2017-11-01, zorgverzekering

"Omdat het duidelijk is ."

Mevr. A. RODRIGUES uit ZUTPHEN
2017-11-01, zorgverzekering

"Excellent website . Really liked the step by step approach to evaluating various insurance extras. "

Dhr. A. .S. BAKHSHI uit AMSTERDAM
2017-11-01, zorgverzekering

"Vlot en makkelijk werken, kan altijd duidelijker."

Anoniem uit BREDA
2017-11-01, zorgverzekering

"Service was easy. Needs an English version. "

Anoniem uit AMSTERDAM
2017-11-01, zorgverzekering

"Het is makkelijk om een zorgverzekering te kiezen en te vergelijken. Eventuele vragen zijn al uitgelegd doormiddel van de vraagtekens wat ook zeer handig is. Daarnaast is een gratis tandongevallenverzekering altijd mooi meegenomen. "

Anoniem uit VALKENSWAARD
2017-10-31, zorgverzekering

"geen"

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2017-10-31, zorgverzekering