NZa ontving ruim 2100 meldingen over zorg in 2016
Tip een vriend:

NZa ontving ruim 2100 meldingen over zorg in 2016

Veel consumenten hebben vorig jaar contact opgenomen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) om een misstand te melden of om vragen te stellen. Ook zorgverleners meldden zich bij de NZa met zaken die in hun ogen niet soepel liepen. In totaal ontving de NZa 2.156 meldingen.

De meldingen waren heel verschillend. Een aantal voorbeelden:

  • Een rekening ontvangen voor een informatief gesprek bij de apotheek dat volgens meerdere melders niet had plaatsgevonden. Het gaat hier om zogeheten terhandstellingskosten.
  • Een hoge rekening van de tandarts, zonder prijsopgave vooraf.
  • De rekening voor een behandelplan van een orthodontist betalen via een Duitse bankrekening.
  • Een huisarts die weigert recepten uit te schrijven voor een internetapotheek.
  • Meldingen van fysiotherapeuten over de uitvoering van contracten door zorgverzekeraars.
  • Rekeningen die niet volgens de regels van de NZa zijn opgesteld en daarom niet worden betaald door de verzekeraar. Vervolgens stuurt de zorgverlener de rekening naar de patiënt.

In de laatste drie maanden van vorig jaar meldden consumenten vooral problemen met hun zorgverzekeraar. Bijvoorbeeld over onduidelijkheid over de contractering tussen zorgverleners en zorgverzekeraars.

Meldingen opgepakt door speciaal team

Sinds 2016 heeft de NZa een speciaal team dat de meldingen onderzoekt. Is de melding terecht? Dan gaat het team het gesprek aan met de zorgverlener of verzekeraar waarover de melding is gedaan. In totaal pakte het team bijna 400 meldingen op. Wat het team doet is ter aanvulling op de toezicht van de NZa.

Zelf een melding doen

Ben jij ontevreden over je zorgverlener of zorgverzekeraar? Dan kun je een schriftelijke melding doen via het meldingsformulier van de NZa of telefonisch via het telefoonnummer 088 7708 770.

Lees meer over: zorgverzekering

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Goede hulp - Overzichtelijk"

Anoniem uit ROTTERDAM
2018-04-21, zorgverzekering

"Heel goed"

Mevr. I.A. Andor uit AMSTERDAM
2018-04-21, zorgverzekering

"Ease of use of the website and the help Lena provided via Whatsapp when my Nederland let me down on one issue."

Dhr. M.C. Stander uit AMERSFOORT
2018-04-21, zorgverzekering

"Ik vond het filmpje wel grappig"

Dhr. C. Nasserie uit ALPHEN AAN DEN RIJN
2018-04-20, zorgverzekering

"Vergelijken erg handig, afsluiten makkelijk en extra tandverzekering."

Dhr. C.G. Janse uit ZOETERMEER
2018-04-19, zorgverzekering

"good!"

Anoniem uit AMSTERDAM
2018-04-19, zorgverzekering

"werkt makkelijk en is goed te begrijpen"

Anoniem uit VOORSCHOTEN
2018-04-19, zorgverzekering

"It was fast and cool"

Anoniem uit AMSTELVEEN
2018-04-19, zorgverzekering

"EVERYTHING IS REALLY UNDERSTANDABLE."

Mevr. N.I.N.O. Tsilatsava uit AMSTERDAM
2018-04-19, zorgverzekering

"Ik heb gebeld om aanvullende informatie te krijgen, en dat process en customerservice ws uitstekend"

Dhr. R.J. HULSKER uit ALPHEN AAN DEN RIJN
2018-04-18, zorgverzekering

"Snel en makkelijk "

Dhr. N. Agrafiotis uit 'S-HERTOGENBOSCH
2018-04-18, zorgverzekering

"Eerst de kat uit de boom kijken!"

Mevr. G.P.R. Milton uit AMSTERDAM
2018-04-18, zorgverzekering

"De site is leesbaar en daarom gemakkelijk te gebruiken. Ik heb mezelf snel, gemakkelijk en aangenaam verzekerd."

Dhr. M. .A. Kowalówka uit MIJDRECHT
2018-04-17, zorgverzekering

"Top kwaliteit"

Dhr. G.J. Rijnschot uit AMSTERDAM
2018-04-17, zorgverzekering

"-"

Anoniem uit AMSTERDAM
2018-04-16, zorgverzekering