NZa ontving ruim 2100 meldingen over zorg in 2016
Tip een vriend:

NZa ontving ruim 2100 meldingen over zorg in 2016

Veel consumenten hebben vorig jaar contact opgenomen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) om een misstand te melden of om vragen te stellen. Ook zorgverleners meldden zich bij de NZa met zaken die in hun ogen niet soepel liepen. In totaal ontving de NZa 2.156 meldingen.

De meldingen waren heel verschillend. Een aantal voorbeelden:

  • Een rekening ontvangen voor een informatief gesprek bij de apotheek dat volgens meerdere melders niet had plaatsgevonden. Het gaat hier om zogeheten terhandstellingskosten.
  • Een hoge rekening van de tandarts, zonder prijsopgave vooraf.
  • De rekening voor een behandelplan van een orthodontist betalen via een Duitse bankrekening.
  • Een huisarts die weigert recepten uit te schrijven voor een internetapotheek.
  • Meldingen van fysiotherapeuten over de uitvoering van contracten door zorgverzekeraars.
  • Rekeningen die niet volgens de regels van de NZa zijn opgesteld en daarom niet worden betaald door de verzekeraar. Vervolgens stuurt de zorgverlener de rekening naar de patiënt.

In de laatste drie maanden van vorig jaar meldden consumenten vooral problemen met hun zorgverzekeraar. Bijvoorbeeld over onduidelijkheid over de contractering tussen zorgverleners en zorgverzekeraars.

Meldingen opgepakt door speciaal team

Sinds 2016 heeft de NZa een speciaal team dat de meldingen onderzoekt. Is de melding terecht? Dan gaat het team het gesprek aan met de zorgverlener of verzekeraar waarover de melding is gedaan. In totaal pakte het team bijna 400 meldingen op. Wat het team doet is ter aanvulling op de toezicht van de NZa.

Zelf een melding doen

Ben jij ontevreden over je zorgverlener of zorgverzekeraar? Dan kun je een schriftelijke melding doen via het meldingsformulier van de NZa of telefonisch via het telefoonnummer 088 7708 770.

Lees meer over: zorgverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Simple to do the health insurance but must to have in English as well . "

Anoniem uit AMSTERDAM
2019-06-24, zorgverzekering

"Top"

Meneer De Almeida uit DE RIJP
2019-06-24, zorgverzekering

"Overzichtelijk geheel waardoor vergelijken zeer makkelijk te doen is. Vlotte afsluiting van de verzekering als er eenmaal vergeleken is. Top!"

Meneer Beckeringh uit VLEUTEN
2019-06-24, zorgverzekering

"jullie zijn top en overzichtelijk"

Anoniem uit KOOG AAN DE ZAAN
2019-06-23, zorgverzekering

"Makkelijk ziektekostenverzekering geregeld voor mijn 2 studerende kinderen"

Meneer Bolder uit DORDRECHT
2019-06-22, zorgverzekering

"Alles wordt duidelijk beschreven!"

Anoniem uit ROTTERDAM
2019-06-22, zorgverzekering

"Da was super simpel "

Mevrouw Schutter uit NIEUW-VENNEP
2019-06-22, zorgverzekering

"Ging makkelijk"

Mevrouw Drogt uit BORGERCOMPAGNIE
2019-06-22, zorgverzekering

"Zeer tevreden "

Anoniem uit VLISSINGEN
2019-06-22, zorgverzekering

"Top verzekering"

Meneer Ulusoy uit ALMELO
2019-06-21, zorgverzekering

"Overzichtelijk en mooie aanbieding"

Meneer Jansonius uit GRONINGEN
2019-06-21, zorgverzekering

"Zeer tevreden met service. "

Meneer Gulistani uit ROERMOND
2019-06-20, zorgverzekering

"zomaar"

Anoniem uit HARDINXVELD-GIESSENDAM
2019-06-19, zorgverzekering

"werkt duidelijk"

Anoniem uit CULEMBORG
2019-06-19, zorgverzekering

"snel, duidelijk en volledig"

Anoniem uit BUSSUM
2019-06-19, zorgverzekering