NZa ontving ruim 2100 meldingen over zorg in 2016
Deel met een vriend:

NZa ontving ruim 2100 meldingen over zorg in 2016

Veel consumenten hebben vorig jaar contact opgenomen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) om een misstand te melden of om vragen te stellen. Ook zorgverleners meldden zich bij de NZa met zaken die in hun ogen niet soepel liepen. In totaal ontving de NZa 2.156 meldingen.

De meldingen waren heel verschillend. Een aantal voorbeelden:

  • Een rekening ontvangen voor een informatief gesprek bij de apotheek dat volgens meerdere melders niet had plaatsgevonden. Het gaat hier om zogeheten terhandstellingskosten.
  • Een hoge rekening van de tandarts, zonder prijsopgave vooraf.
  • De rekening voor een behandelplan van een orthodontist betalen via een Duitse bankrekening.
  • Een huisarts die weigert recepten uit te schrijven voor een internetapotheek.
  • Meldingen van fysiotherapeuten over de uitvoering van contracten door zorgverzekeraars.
  • Rekeningen die niet volgens de regels van de NZa zijn opgesteld en daarom niet worden betaald door de verzekeraar. Vervolgens stuurt de zorgverlener de rekening naar de patiënt.

In de laatste drie maanden van vorig jaar meldden consumenten vooral problemen met hun zorgverzekeraar. Bijvoorbeeld over onduidelijkheid over de contractering tussen zorgverleners en zorgverzekeraars.

Meldingen opgepakt door speciaal team

Sinds 2016 heeft de NZa een speciaal team dat de meldingen onderzoekt. Is de melding terecht? Dan gaat het team het gesprek aan met de zorgverlener of verzekeraar waarover de melding is gedaan. In totaal pakte het team bijna 400 meldingen op. Wat het team doet is ter aanvulling op de toezicht van de NZa.

Zelf een melding doen

Ben jij ontevreden over je zorgverlener of zorgverzekeraar? Dan kun je een schriftelijke melding doen via het meldingsformulier van de NZa of telefonisch via het telefoonnummer 088 7708 770.

Lees meer over: zorgverzekering

Geschreven door: Esther Storm,

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"omdat het zo makkelijk te regelen is."

Mevr. J.C. van Putten uit HAGESTEIN
2017-08-30, autoverzekering

"Duidelijk, eenvoudig en snel."

Anoniem uit GELDERMALSEN
2017-09-29, autoverzekering

"Easy to register and got an discount as well. "

Dhr. G. Mavridis uit ARNHEM
2017-08-27, zorgverzekering

"proses over het internet verloopt goed "

Anoniem uit ROTTERDAM
2017-10-12, woonverzekering

"Gewoon"

Anoniem uit ZEIST
2017-09-01, autoverzekering

"Goeie verzekering"

Anoniem uit BLARICUM
2017-09-04, autoverzekering

"Makkelijk "

Anoniem uit BERKEL-ENSCHOT
2017-09-17, reisverzekering

"Duidelijke, simpel door te lopen website. "

Anoniem uit ROTTERDAM
2017-09-03, woonverzekering

"Gemakkelijk digitaal te regelen, hoofdauto ook via Independer verzekerd, goed service."

Dhr. R.J. Laurs uit HEERLEN
2017-10-09, autoverzekering

"Het lijkt goed, goede functionele aanmelding. Verder kan ik er nog weinig van zeggen. "

Anoniem uit WINSCHOTEN
2017-10-13, autoverzekering

"Top"

Dhr. S. Piyaliz uit KATWIJK ZH
2017-09-16, bestelautoverzekering

"Altijd goed advies"

Mevr. H.M. Koch uit ALMERE
2017-10-17, autoverzekering

"We hebben al vele malen van de diensten gebruik gemaakt en Independer heeft ons nooit teleurgesteld."

Anoniem uit HOOFDDORP
2017-10-12, woonverzekering

"Gewoon tevreden."

Anoniem uit GEERTRUIDENBERG
2017-08-26, autoverzekering

"Omdat niet alle verzekeringen worden meegenomen in jullie overzicht, dat is jammer."

Anoniem uit UTRECHT
2017-09-28, reisverzekering