NZa ontving ruim 2100 meldingen over zorg in 2016
Deel met een vriend:

NZa ontving ruim 2100 meldingen over zorg in 2016

Veel consumenten hebben vorig jaar contact opgenomen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) om een misstand te melden of om vragen te stellen. Ook zorgverleners meldden zich bij de NZa met zaken die in hun ogen niet soepel liepen. In totaal ontving de NZa 2.156 meldingen.

De meldingen waren heel verschillend. Een aantal voorbeelden:

  • Een rekening ontvangen voor een informatief gesprek bij de apotheek dat volgens meerdere melders niet had plaatsgevonden. Het gaat hier om zogeheten terhandstellingskosten.
  • Een hoge rekening van de tandarts, zonder prijsopgave vooraf.
  • De rekening voor een behandelplan van een orthodontist betalen via een Duitse bankrekening.
  • Een huisarts die weigert recepten uit te schrijven voor een internetapotheek.
  • Meldingen van fysiotherapeuten over de uitvoering van contracten door zorgverzekeraars.
  • Rekeningen die niet volgens de regels van de NZa zijn opgesteld en daarom niet worden betaald door de verzekeraar. Vervolgens stuurt de zorgverlener de rekening naar de patiënt.

In de laatste drie maanden van vorig jaar meldden consumenten vooral problemen met hun zorgverzekeraar. Bijvoorbeeld over onduidelijkheid over de contractering tussen zorgverleners en zorgverzekeraars.

Meldingen opgepakt door speciaal team

Sinds 2016 heeft de NZa een speciaal team dat de meldingen onderzoekt. Is de melding terecht? Dan gaat het team het gesprek aan met de zorgverlener of verzekeraar waarover de melding is gedaan. In totaal pakte het team bijna 400 meldingen op. Wat het team doet is ter aanvulling op de toezicht van de NZa.

Zelf een melding doen

Ben jij ontevreden over je zorgverlener of zorgverzekeraar? Dan kun je een schriftelijke melding doen via het meldingsformulier van de NZa of telefonisch via het telefoonnummer 088 7708 770.

Lees meer over: zorgverzekering

Geschreven door: Esther Storm,

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Duidelijk en overzichtelijk. Ook word er snel gehandeld en hierdoor al langer klant bij Independer."

Anoniem uit SCHAGEN
2017-09-28, autoverzekering

"Heel nice dat de cosnument via Independer een beetje wegwijs wordt gemaakt in het oerwoud van verzeringen. Betrouwbaar en overzichtelijk. "

Anoniem uit WASSENAAR
2017-10-09, woonverzekering

"Goede kwaliteit en lage prijs."

Mevr. M. Rocha Damasceno uit DORDRECHT
2017-09-14, overlijdensrisicoverzekering

"Snel, duidelijk en laagdrempelig!"

Dhr. C.J.S. Brueren uit ARCEN
2017-09-06,

"Telefonisch contact gehad voor nog wat vragen, daarbij ben ik goed geholpen. Vooraf kon ik overzichtelijk een passende vergelijking maken tussen verschillende verzekeringen."

Anoniem uit EMMEN
2017-08-26, woonverzekering

"super duidelijk en snel geregeld"

Anoniem uit ROTTERDAM
2017-10-06, autoverzekering

"Makkelijk en snel!"

Dhr. D.Y.L.A.N. John Dobber uit WORMER
2017-09-04, autoverzekering

"Duidelijk en snel"

Anoniem uit BRAKEL
2017-10-17, autoverzekering

"betrouwbaar"

Dhr. M. Ertana uit IJSSELSTEIN UT
2017-10-12, autoverzekering

"Eenvoudige manier om de voordeligste en beste keus in verzekeringen te maken"

Dhr. C.W.H.J. Laureijs uit TILBURG
2017-09-10,

"Prima site"

Anoniem uit NOORDWIJKERHOUT
2017-10-11, autoverzekering

"soepele website, duidelijk"

Anoniem uit ABBEKERK
2017-10-14, autoverzekering

"Duidelijke presentatie, de enige vraag werd telefonisch snel en correct beantwoord."

Anoniem uit DRUTEN
2017-09-06,

"Na verschillende verzekeringen afgesloten te hebben nog steeds de beste."

Anoniem uit OUDERKERK AAN DE AMSTEL
2017-10-09, overlijdensrisicoverzekering

"snel en makkelijk,ga zo door"

Dhr. Z. de Graaf uit APELDOORN
2017-08-22, autoverzekering