NZa ontving ruim 2100 meldingen over zorg in 2016
Tip een vriend:

NZa ontving ruim 2100 meldingen over zorg in 2016

Veel consumenten hebben vorig jaar contact opgenomen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) om een misstand te melden of om vragen te stellen. Ook zorgverleners meldden zich bij de NZa met zaken die in hun ogen niet soepel liepen. In totaal ontving de NZa 2.156 meldingen.

De meldingen waren heel verschillend. Een aantal voorbeelden:

  • Een rekening ontvangen voor een informatief gesprek bij de apotheek dat volgens meerdere melders niet had plaatsgevonden. Het gaat hier om zogeheten terhandstellingskosten.
  • Een hoge rekening van de tandarts, zonder prijsopgave vooraf.
  • De rekening voor een behandelplan van een orthodontist betalen via een Duitse bankrekening.
  • Een huisarts die weigert recepten uit te schrijven voor een internetapotheek.
  • Meldingen van fysiotherapeuten over de uitvoering van contracten door zorgverzekeraars.
  • Rekeningen die niet volgens de regels van de NZa zijn opgesteld en daarom niet worden betaald door de verzekeraar. Vervolgens stuurt de zorgverlener de rekening naar de patiënt.

In de laatste drie maanden van vorig jaar meldden consumenten vooral problemen met hun zorgverzekeraar. Bijvoorbeeld over onduidelijkheid over de contractering tussen zorgverleners en zorgverzekeraars.

Meldingen opgepakt door speciaal team

Sinds 2016 heeft de NZa een speciaal team dat de meldingen onderzoekt. Is de melding terecht? Dan gaat het team het gesprek aan met de zorgverlener of verzekeraar waarover de melding is gedaan. In totaal pakte het team bijna 400 meldingen op. Wat het team doet is ter aanvulling op de toezicht van de NZa.

Zelf een melding doen

Ben jij ontevreden over je zorgverlener of zorgverzekeraar? Dan kun je een schriftelijke melding doen via het meldingsformulier van de NZa of telefonisch via het telefoonnummer 088 7708 770.

Lees meer over: zorgverzekering

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"fast, safe"

Anoniem uit UITHOORN
5 uur geleden, zorgverzekering

"site en hulp is zeer gebruikersvriendelijk"

Dhr. T.M.D. Doorakkers uit GILZE
2018-07-10, zorgverzekering

"compleet!"

Anoniem uit BARENDRECHT
2018-07-10, zorgverzekering

"De acties van wat extra zijn erg leuk en het geheel is redelijk overzichtelijk."

Anoniem uit ETTEN-LEUR
2018-07-10, zorgverzekering

"Goede en snelle vergelijking."

Mevr. M. Cankilic uit HAARLEM
2018-07-09, zorgverzekering

"telefonische support is super alles goed uitgelegd en snel geregeld "

Anoniem uit DRIEBERGEN-RIJSENBURG
2018-07-09, zorgverzekering

"goede hulp"

Anoniem uit AMSTERDAM
2018-07-09, zorgverzekering

"De aanvraagprocedure is duidelijk en gemakkelijk,met de juiste aanvullende informatie"

Dhr. S. Veenstra uit CULEMBORG
2018-07-09, zorgverzekering

"prima instrument om verzekeringen goed en snel met elkaar te kunnen vergelijken"

Anoniem uit AMERSFOORT
2018-07-09, zorgverzekering

"Erg handig dat ze vragen stellen zodat je door een simpel antwoord je beste zorgverzekering kan vinden. Ik vond het makkelijk en betrouwbaar."

Mevr. G. Schoen uit ZAANDAM
2018-07-09, zorgverzekering

"Snel en goed geregeld met korting."

Anoniem uit ROTTERDAM
2018-07-09, zorgverzekering

"Ik vind het top dat ik een gratis tandongevallen verzekering krijg."

Dhr. J.R. Hilhorst uit HILVERSUM
2018-07-08, zorgverzekering

"omdat het een heldere uitleg wordt gegven"

Dhr. J.H. Domburg uit ALPHEN AAN DEN RIJN
2018-07-08, zorgverzekering

"Vorige verzekering waren de kleine lettertjes niet duidelijk. Uiteindelijk heeft mijn broer een erg dure tandartsverzekering zonder dekking voor kronen waarop wel geselecteerd was."

Anoniem uit RIJSSEN
2018-07-07, zorgverzekering

"Hartstikke mooi."

Dhr. T. Ticheler uit ENSCHEDE
2018-07-07, zorgverzekering