NZa ontving ruim 2100 meldingen over zorg in 2016
Tip een vriend:

NZa ontving ruim 2100 meldingen over zorg in 2016

Veel consumenten hebben vorig jaar contact opgenomen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) om een misstand te melden of om vragen te stellen. Ook zorgverleners meldden zich bij de NZa met zaken die in hun ogen niet soepel liepen. In totaal ontving de NZa 2.156 meldingen.

De meldingen waren heel verschillend. Een aantal voorbeelden:

  • Een rekening ontvangen voor een informatief gesprek bij de apotheek dat volgens meerdere melders niet had plaatsgevonden. Het gaat hier om zogeheten terhandstellingskosten.
  • Een hoge rekening van de tandarts, zonder prijsopgave vooraf.
  • De rekening voor een behandelplan van een orthodontist betalen via een Duitse bankrekening.
  • Een huisarts die weigert recepten uit te schrijven voor een internetapotheek.
  • Meldingen van fysiotherapeuten over de uitvoering van contracten door zorgverzekeraars.
  • Rekeningen die niet volgens de regels van de NZa zijn opgesteld en daarom niet worden betaald door de verzekeraar. Vervolgens stuurt de zorgverlener de rekening naar de patiënt.

In de laatste drie maanden van vorig jaar meldden consumenten vooral problemen met hun zorgverzekeraar. Bijvoorbeeld over onduidelijkheid over de contractering tussen zorgverleners en zorgverzekeraars.

Meldingen opgepakt door speciaal team

Sinds 2016 heeft de NZa een speciaal team dat de meldingen onderzoekt. Is de melding terecht? Dan gaat het team het gesprek aan met de zorgverlener of verzekeraar waarover de melding is gedaan. In totaal pakte het team bijna 400 meldingen op. Wat het team doet is ter aanvulling op de toezicht van de NZa.

Zelf een melding doen

Ben jij ontevreden over je zorgverlener of zorgverzekeraar? Dan kun je een schriftelijke melding doen via het meldingsformulier van de NZa of telefonisch via het telefoonnummer 088 7708 770.

Lees meer over: zorgverzekering

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Goede adviezen/ duidelijkheid"

Dhr. T.A.F. Van der Aa uit BERGEN OP ZOOM
3 uur geleden, zorgverzekering

"erg eenvoudig en helder"

Mevr. F.M. De vries uit ARNHEM
5 uur geleden, zorgverzekering

"Werkt echt top! Ik had binnen no-time een goed overzicht van alle verzekeringen én alle plus-en minpunten daarvan. "

Mevr. C.M. Rip uit ZOETERWOUDE
9 uur geleden, zorgverzekering

"Duidelijk en extratjes"

Mevr. S. Weisz uit KROMMENIE
2018-01-19, zorgverzekering

"Goede hulp bij het maken van een keuze voor een zorgverzekering."

Anoniem uit VENRAY
2018-01-19, zorgverzekering

"Dank"

Mevr. M.H. Maarseveen uit BILTHOVEN
2018-01-19, zorgverzekering

"Goed behulpzaam"

Mevr. S. Niemel uit ROTTERDAM
2018-01-19, zorgverzekering

"HET GING PRIMA"

Dhr. G. LOPEZ SHERIDAN uit AMSTERDAM
2018-01-19, zorgverzekering

"Duidelijk in vermelden van zorgaanbieders. Geweldig."

Mevr. W.C. van Noort uit DOKKUM
2018-01-18, zorgverzekering

"Alles binnen een half uur keurig geregeld, netjes te woord gestaan en op alle vragen antwoord gekregen! Ben echt tevreden!"

Mevr. L.A.M. Bruschke uit HOOFDDORP
2018-01-18, zorgverzekering

"duidelijke website"

Dhr. R.A.H.C. Peffer uit KERKDRIEL
2018-01-18, zorgverzekering

"Goed"

Mevr. A. Semanova uit WASSENAAR
2018-01-18, zorgverzekering

"het is overzichtelijk en je kan duidelijk de dingen vinden die je nodig hebt. En goede uitleg."

Dhr. J.D. Siekman-van Ede uit ALMERE
2018-01-18, zorgverzekering

"Omdat ik verder nog niets heb ervaren"

Anoniem uit ROTTERDAM
2018-01-18, zorgverzekering

"Duidelijk en compleet. Zeker voor mensen die door de bomen het bos niet meer zien, is Independer een uitkomst!"

Anoniem uit GOUDRIAAN
2018-01-17, zorgverzekering