Pas op met budgetpolis
Tip een vriend:

Pas op met budgetpolis

De Patiëntenorganisatie NPCF waarschuwt mensen voor de budgetpolis. De belangengroep is geschrokken van de uitkomst van het rapport dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) eind november naar buiten bracht en roept patiënten op niet langer te kiezen voor een budgetverzekering.

Wat is een budgetverzekering?

Een budgetverzekering werkt hetzelfde als een naturaverzekering. Het is een zorgverzekering waarbij de verzekeraar contracten heeft gesloten met zorgverleners. Je krijgt dan je rekening alleen volledig vergoed als je naar een gecontracteerde zorgaanbieder gaat. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener terwijl er geen sprake is van een spoedgeval, dan krijg je slechts een percentage van de rekening vergoed. Anders dan bij een naturaverzekering zijn bij een budgetverzekering maar weinig zorgverleners gecontracteerd. Ook is het percentage dat je vergoed krijgt vaak wat lager dan bij een naturaverzekering.

Introductie van de budgetpolis

De introductie van budgetpolissen heeft flinke impact gehad op veel mensen. Het is goed dat er goedkopere polissen zijn gekomen waar de consument uit kan kiezen. Verzekeraars hebben echter een paar flinke steken laten vallen. Veel mensen waren niet op de hoogte van de beperkingen. Eén van de aanbieders zette zelfs een naturapolis om naar een budgetpolis, zonder heel duidelijk te laten weten wat dit betekende voor de verzekerden: met alle gevolgen van dien.

Het belangrijkste gevolg van de introductie van de budgetpolis zijn de tientallen miljoenen die mensen met zo’n polis achteraf moesten bijbetalen. In 2014 moest een klant met een budgetpolis, gemiddeld € 450,39 bijbetalen omdat er sprake was van een onvolledige vergoeding (zie brief nr. 610 van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) . In sommige gevallen worden klanten echter geconfronteerd met rekeningen van vele duizenden euro’s. Dat is uiteraard nooit de bedoeling geweest.

Naast de extra kosten lopen houders van budgetpolissen volgens de NPCF ook het risico dat ze minder goede zorg krijgen. Ze krijgen te maken met lange reistijden, lange wachttijden of moeten naar een zorgaanbieder die onder verscherpt toezicht staat.

Geen waarschuwing voor de klant

De wetgever heeft het bewust mogelijk gemaakt dat mensen kunnen kiezen voor een polis waarbij de klant lang niet naar alle zorgverleners kan. In de praktijk ontstaan echter problemen omdat de patiënt zich vaak niet bewust is dat hij voor een behandeling naar een niet gecontracteerde zorgverlener gaat.

Noch de verzekeraar, noch het ziekenhuis, noch de huisarts ziet het namelijk als zijn primaire taak de patiënt duidelijk te waarschuwen voordat hij gebruik gaat maken van zorg waarvoor hij moet bijbetalen. Het gevolg is dat veel mensen met een budgetpolis achteraf geconfronteerd worden met hoge rekeningen waar zij niet op gerekend hadden. Als zij dit wel hadden geweten dan zouden veel klanten voor een andere zorgverlener gekozen hebben.

Wat wil de NPCF?

In een brief naar Zorgverzekeraars Nederland vraagt de NPCF om een gesprek met de leden van ZN. Volgens de belangengroep is het in ons aller belang dat we voorkomen dat mensen met een goedkope polis veel geld moeten betalen na een ziekenhuisopname. De NPCF wil terug naar de tijd dat er nog geen budgetpolissen waren.

Lees meer over: zorgverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"snel"

Meneer Coerse uit AMSTERDAM
2019-10-19, zorgverzekering

"Very happy "

Mevrouw Mihaylova uit WEESP
2019-10-19, zorgverzekering

"alles is overzichtelijk en makkelijk te vinden"

Anoniem uit BERKEL EN RODENRIJS
2019-10-18, zorgverzekering

"Goede duidelijke site en goede uitleg. Fijn om te kunnen vergelijken."

Anoniem uit WIJCHEN
2019-10-18, zorgverzekering

"super helpful and easy to use"

Mevrouw Vicaria uit AMSTERDAM
2019-10-17, zorgverzekering

"De informatie die wordt vrijgegeven is betrouwbaar en je kunt gemakkelijk vergelijken."

Anoniem uit UDEN
2019-10-17, zorgverzekering

"Snel gedaan op een handige website en direct reactie op een vraag van de klantenserice."

Meneer Geerligs uit GOUDA
2019-10-17, zorgverzekering

"goeie uitleg"

Meneer Isik uit HILVERSUM
2019-10-17, zorgverzekering

"makkelijk en snel geregeld"

Mevrouw Gebreyesus uit UTRECHT
2019-10-16, zorgverzekering

"Zeer duidelijk "

Mevrouw Hooghiemstra uit GORINCHEM
2019-10-16, zorgverzekering

"Duidelijke uitleg en overzichtelijke vergelijking "

Anoniem uit ROTTERDAM
2019-10-16, zorgverzekering

"Goedkoop maar toch nog goed verzekerd en snel geregeld"

Meneer Leppers uit EINDHOVEN
2019-10-16, zorgverzekering

"Waiting confirmation"

Meneer Yiu Long Hin uit AMSTERDAM
2019-10-15, zorgverzekering

"Goed geholpen, leuke en vriendelijke klantenservice. "

Mevrouw Huisman uit LOENHOUT
2019-10-15, zorgverzekering

"Super goede hulp gekregen! Bedankt Sedley!"

Mevrouw Duk uit AMSTERDAM
2019-10-14, zorgverzekering