Zorgverzekeraars: fysiotherapie chronisch zieken terug in basisverzekering
Tip een vriend:

Zorgverzekeraars: fysiotherapie chronisch zieken terug in basisverzekering

Zorgverzekeraars vinden dat fysiotherapie voor mensen met een chronische aandoening weer volledig vergoed moet worden door de basisverzekering. Dat gaat om mensen die een aandoening hebben die op de chronische lijst staat. Dat schrijft Zorgverzekeraars Nederland (ZN) in een brief aan de Tweede Kamer. 

Huidige situatie: pas vanaf 21e behandeling vergoed

In 2012 is fysiotherapie voor volwassenen uit de basisverzekering geschrapt. Alleen volwassenen met een chronische aandoening krijgen fysiotherapie vanaf de 21e behandeling vergoed. De eerste 20 behandelingen betaal je zelf of kun je met een aanvullende verzekering vergoed krijgen. Voor kinderen wordt fysiotherapie overigens wel volledig vergoed.

Effectiviteit fysiotherapie

Zorgverzekeraars zien dat fysiotherapie helpt bij het voorkomen van een operatie. Bijvoorbeeld door mensen met etalagebenen een looptraining te geven. Etalagebenen zijn opgenomen in de chronische lijst. Omdat mensen de eerste 20 behandelingen zelf moeten betalen, is er een kans dat zij dit niet doen en dat ze uiteindelijk toch geopereerd moeten worden. Op dit moment wordt onderzocht hoe effectief fysiotherapie is bij chronische klachten. In situaties waarin dat het geval is, moet fysiotherapie weer volledig terug naar de basisverzekering, vindt ZN.

Lees meer over: fysiotherapie, zorgverzekering

Reacties

5 Antwoorden op “Zorgverzekeraars: fysiotherapie chronisch zieken terug in basisverzekering”

  1. Cisca goossens schreef op 

    Ik krijg al vele jaren als chronisch zieke fysio (lijst Borst). Om de eerste 20 behandelingen, die niet in het basis pakket zitten te kunnen bekostigen heb ik , op advies van zilveren kruis in 2013 mijn 3 sterren vaanvullende verzekering gecontinueerd, zodat ik niet van het eigen risico hoefde te betalen. Nu merk ik dat zilveren kruis al jaren, sinds 2014 mijn fysio van 2x per week van het eigen risico afhoudt en niet van mijn aanvullende verzekering. Na telefonisch contact, vandaag 16,30 met mevr. Govaars, houden ze vol dat het niet door de aanvullende verzekering betaald mag worden, die eerste 20 behandelingen dan, daarna val ik onder het basis pakket.
    Kunt u mij aub helpen ?
    Mevr. Goossens, Malden, de vang 27, 6581 dn

  2. Beste Mevrouw Goossens,
    Wat een vervelende situatie. Ik begrijp dat u al enkele jaren bij Zilveren Kruis verzekerd bent. Als u fysiotherapie krijgt voor dezelfde aandoening, dan heb je de aanvullende verzekering maar 1x nodig voor de eerste 20 behandelingen.Als je een chronische aandoening hebt, vergoedt de basisverzekering fysiotherapie vanaf de 21e behandeling. Voor zorg uit de basisverzekering geldt het eigen risico. De eerste 20 behandelingen betaal je zelf of kun je vergoed krijgen met een aanvullende verzekering. Het eigen risico geldt daarom vanaf de 21e behandeling. De eerste 20 behandelingen betaal je maar één keer per aandoening. Het eigen risico betaal je ieder jaar. U zou er dus voor kunnen kiezen om de aanvullende verzekering niet langer aan te houden als u deze alleen voor de doorlopende fysiotherapie gebruikt.

  3. C.goossens schreef op 

    Dank voor uw antwoord. Ik ben al 22 jaar bij zilveren kruis. Heb de 3 sterren aanvullende verzekering juist om de eerste 20 fysio bhandelingen te betalen, i.p.v. Dat ze van mijn eigen risico worden afgehouden. Maar. Zilveren kruis wil de eerste 20 behandelingen NIET van mijn aanvullende verzekering afhouden, doch van mijn eigen risico. Wie kan ik dan bereiken voor mijn aanvullende verzekering , zodat deze verzekering die 20 behandelingen betaald ?? Hoop dat u mij kan helpen, mevr. Goossens, malden

  4. U kunt het beste Zilveren Kruis mailen met uw verhaal en aangeven dat u de aanvullende verzekering op advies van Zilveren Kruis hebt aangehouden. Het eigen risico is helaas wel van toepassing op de fysiotherapie behandelingen die onder de basisverzekering vallen. Vanaf de 21e behandeling voor deze aandoening valt uw behandeling niet meer onder de aanvullende dekking. De verzekeraar had u hierover kunnen informeren en u kunnen adviseren om de aanvullende verzekering te laten vallen. De verzekeraar heeft de plicht u hierin zo goed mogelijk te adviseren. Helaas kunnen wij deze klacht niet bij de verzekeraar neerleggen, maar moet dit echt vanuit u als klant komen. Ik wens u heel veel succes.

  5. C goossens schreef op 

    Dank voor uw goede raad.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vind de beste fysiotherapeut bij jou in de buurt

En bekijk de ervaringen van andere patiënten

zoek een fysiotherapeut

"Ik ben tevreden! Enige technische minpunt is dat ik per ongeluk mijn verkeerde postcode had ingevuld door auto-aanvullen en deze niet meer kon wijzigen toen ik eenmaal een keuze had gemaakt. Ik moest dus weer helemaal opnieuw beginnen."

Mevrouw Tinus-Leenen uit BEST
14 minuten geleden, zorgverzekering

"Uiterst behulpzaam en efficiënt. Veel dank!"

Dhr. Verdult uit NAARDEN
16 minuten geleden, energie

"Ik ben zeer tevreden."

Meneer Rogowski uit WANSSUM
27 minuten geleden, autoverzekering

"Gebruikvriendelijke site, goed vergelijken mogelijk. Dank"

Meneer Verdult uit NAARDEN
34 minuten geleden, zorgverzekering

"Ik ga in 2019 toch gauw zo'n 200 euro besparen op mijn nieuwe zorgverzekering."

Meneer Groothuizen uit APELDOORN
35 minuten geleden, zorgverzekering

"Overzichtelijke site om duidelijk en snel overzicht te krijgen van de verzekeringsmaatschappijen rekening houdend met je wensen."

Anoniem uit GROOTEBROEK
42 minuten geleden, zorgverzekering

"Goede service en telefonisch ondersteuning over welke verzekering bij je past en welke niet bij je past vanwege voorwaardes, bijvoorbeeld een voor een beugel voor een zoon waarbij sommige een wachttijd van 1 jaar hebben!"

Anoniem uit IJSSELSTEIN UT
47 minuten geleden, zorgverzekering

"helder overzicht "

Anoniem uit UTRECHT
49 minuten geleden, zorgverzekering

"Tips die verschijnen tijdens of na het invullen zijn een goede aanvulling."

Anoniem uit SWALMEN
1 uur geleden, zorgverzekering

"duidelijke uitleg"

Meneer van der Laan uit OOST-SOUBURG
1 uur geleden, zorgverzekering

"Het is een makkelijke en overzichtelijke manier om de best passende zorgverzekering te vinden. Heel fijn!"

Anoniem uit UTRECHT
1 uur geleden, zorgverzekering

"al jaren goed geregeld."

Mevrouw Stadhouders uit HEERLEN
1 uur geleden, zorgverzekering

"Very satisfied for first hand experience."

Meneer Gupta uit BREDA
1 uur geleden, zorgverzekering

"Gemakkelijk, overzichtelijk, duidelijk, gratis Tandongevallen-verzekering. "

Anoniem uit AMERSFOORT
1 uur geleden, zorgverzekering

"Niet alleen duidelijk, maar goedkopere aanbiedingen dan de "beste" aanbieding van mijn eigen huidige leverancier. Ga zo door!"

Anoniem uit UTRECHT
1 uur geleden, energie