Zorgverzekeraars vergoeden vaak minder dan verwacht
Tip een vriend:

Zorgverzekeraars vergoeden vaak minder dan verwacht

Is je zorgverlener niet gecontracteerd bij je zorgverzekeraar? Dat is vervelend maar vaak geen ramp. Je hebt dit namelijk van tevoren al uitgezocht en je weet wat je uiteindelijk zelf nog moet betalen. Toch? Helaas bestaat er alsnog een grote kans dat je uiteindelijk minder vergoed krijgt dan je van tevoren hebt berekend. Dat blijkt uit onderzoek van stichting Zorghuis. Het bedrag of percentage dat in de polisvoorwaarden staat, komt vaak niet overeen met wat je zorgverzekeraar uiteindelijk vergoedt. Veel mensen lopen hierdoor tot wel duizenden euro’s per jaar mis.

De meeste verzekeraars noemen in de polisvoorwaarden een percentage dat ze vergoeden als je naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder gaat. Dit is bijvoorbeeld 75 procent van de gemiddelde gecontracteerde tarieven. Maar wat die gemiddelde tarieven zijn, is vaak onduidelijk. Hierdoor kan het zijn dat je minder vergoed krijgt dan je van tevoren had berekend. Soms noemt de verzekeraar in plaats van een percentage, een bedrag. Dat lijkt helder, maar ook in dat geval is de uiteindelijke vergoeding vaak lager dan je verwacht.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) is naar aanleiding hiervan met een onderzoek begonnen. Afhankelijk van de resultaten zullen er maatregelen worden genomen. Wordt vervolgd dus.

Niet eens met vergoeding? In 4 stappen een klacht indienen

  1. Vind je dat je zorgverzekeraar te weinig vergoedt? Neem dan altijd eerst contact op met je zorgverzekeraar en probeer samen tot een oplossing te komen. Ben je via Independer verzekerd? Dan kun je ook contact met ons opnemen. Onze zorgexperts kijken graag met je mee en proberen je te helpen.
  2. Kom je er mondeling met je zorgverzekeraar niet uit? Je kunt bij ook een officiële klacht indienen per mail of brief. Je verzekeraar moet hier binnen vier weken op reageren. Zet altijd onderstaande informatie in je brief of mail:
  • je naam, adres en telefoonnummer
  • je polis- of relatienummer
  • je klacht
  • de door jou gewenste oplossing
  • je handtekening​
  1. Ben je nog steeds niet tevreden over de oplossing die de verzekeraar biedt? Of reageren ze helemaal niet? Dan kun je terecht bij de Ombudsman Zorgverzekeringen. De ombudsman bemiddelt gratis tussen jou en je zorgverzekeraar.
  2. Kan ook de ombudsman je niet verder helpen? Dan kun je je klacht tot slot nog voorleggen aan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen (SKGZ). Deze commissie doet onderzoek naar de klacht en geeft een bindend advies. Dat betekent dat beide partijen zich hieraan moeten houden. Je betaalt hiervoor 37 euro. Wanneer je gelijk krijgt, ontvang je het geld terug.

Lees meer over: zorgverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"goed geholpen alles heel duidelijk"

Mevrouw Krchlikova uit VLIJMEN
2019-08-23, zorgverzekering

"Uitstekende service"

Mevrouw Kienhuis-Ahuis uit OLDENZAAL
2019-08-23, zorgverzekering

"very fast service "

Anoniem uit TERNEUZEN
2019-08-23, zorgverzekering

"Very friendly staff who helped with completing the application."

Meneer TAN uit BERG EN DAL
2019-08-23, zorgverzekering

"Scheelde €30 euro met de ''goedkoopste'' van andere vergelijkers!"

Anoniem uit ROTTERDAM
2019-08-22, zorgverzekering

"GOED"

Meneer Buksa uit GELDROP
2019-08-22, zorgverzekering

"Zeer overzichtelijk en transparant."

Anoniem uit HUISSEN
2019-08-22, zorgverzekering

"Altijd goede referenties qua verzekeringen"

Mevrouw Chambille uit MAASTRICHT
2019-08-22, zorgverzekering

"-De opties waarom ik een nieuwe zorgverzekering afsluit zijn onvolledig. Ik zat in de polis bij mijn ouders, maar wilde op eigen naam nu een verzekering afsluiten. Deze optie bestond niet. -Voortaan aangeven dat overname verzekering automatisch gaat."

Anoniem uit AMSTERDAM
2019-08-21, zorgverzekering

"gaat heel makkelijk"

Anoniem uit ZWOLLE
2019-08-21, zorgverzekering

"very good and easy"

Meneer Romano uit AMSTERDAM
2019-08-20, zorgverzekering

"Makkelijke aanvraag"

Meneer Post uit ROTTERDAM
2019-08-19, zorgverzekering

"asked question via whatsAp and they responded very quickly with full details"

Anoniem uit UTRECHT
2019-08-18, zorgverzekering

"Altijd snel en accuraat, duidelijke informatie en als er extra hulp nodig is wordt je telefonisch bijgestaan. Top!"

Mevrouw Hendriks uit LEMMER
2019-08-17, zorgverzekering

"Duidelijk, eenvoudig en tophulp."

Anoniem uit AMSTERDAM
2019-08-17, zorgverzekering