Zorgverzekeraars vergoeden vaak minder dan verwacht
Tip een vriend:

Zorgverzekeraars vergoeden vaak minder dan verwacht

Is je zorgverlener niet gecontracteerd bij je zorgverzekeraar? Dat is vervelend maar vaak geen ramp. Je hebt dit namelijk van tevoren al uitgezocht en je weet wat je uiteindelijk zelf nog moet betalen. Toch? Helaas bestaat er alsnog een grote kans dat je uiteindelijk minder vergoed krijgt dan je van tevoren hebt berekend. Dat blijkt uit onderzoek van stichting Zorghuis. Het bedrag of percentage dat in de polisvoorwaarden staat, komt vaak niet overeen met wat je zorgverzekeraar uiteindelijk vergoedt. Veel mensen lopen hierdoor tot wel duizenden euro’s per jaar mis.

De meeste verzekeraars noemen in de polisvoorwaarden een percentage dat ze vergoeden als je naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder gaat. Dit is bijvoorbeeld 75 procent van de gemiddelde gecontracteerde tarieven. Maar wat die gemiddelde tarieven zijn, is vaak onduidelijk. Hierdoor kan het zijn dat je minder vergoed krijgt dan je van tevoren had berekend. Soms noemt de verzekeraar in plaats van een percentage, een bedrag. Dat lijkt helder, maar ook in dat geval is de uiteindelijke vergoeding vaak lager dan je verwacht.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) is naar aanleiding hiervan met een onderzoek begonnen. Afhankelijk van de resultaten zullen er maatregelen worden genomen. Wordt vervolgd dus.

Niet eens met vergoeding? In 4 stappen een klacht indienen

  1. Vind je dat je zorgverzekeraar te weinig vergoedt? Neem dan altijd eerst contact op met je zorgverzekeraar en probeer samen tot een oplossing te komen. Ben je via Independer verzekerd? Dan kun je ook contact met ons opnemen. Onze zorgexperts kijken graag met je mee en proberen je te helpen.
  2. Kom je er mondeling met je zorgverzekeraar niet uit? Je kunt bij ook een officiële klacht indienen per mail of brief. Je verzekeraar moet hier binnen vier weken op reageren. Zet altijd onderstaande informatie in je brief of mail:
  • je naam, adres en telefoonnummer
  • je polis- of relatienummer
  • je klacht
  • de door jou gewenste oplossing
  • je handtekening​
  1. Ben je nog steeds niet tevreden over de oplossing die de verzekeraar biedt? Of reageren ze helemaal niet? Dan kun je terecht bij de Ombudsman Zorgverzekeringen. De ombudsman bemiddelt gratis tussen jou en je zorgverzekeraar.
  2. Kan ook de ombudsman je niet verder helpen? Dan kun je je klacht tot slot nog voorleggen aan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen (SKGZ). Deze commissie doet onderzoek naar de klacht en geeft een bindend advies. Dat betekent dat beide partijen zich hieraan moeten houden. Je betaalt hiervoor 37 euro. Wanneer je gelijk krijgt, ontvang je het geld terug.

Lees meer over: zorgverzekering

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"prima overzicht"

Anoniem uit ALMERE
17 minuten geleden, zorgverzekering

"Duidelijke informatie en fijn dat je je medicijnen kunt invoeren om te kijken of deze vergoed worden"

Anoniem uit ZWAAG
20 minuten geleden, zorgverzekering

"Ik ben tevreden! Enige technische minpunt is dat ik per ongeluk mijn verkeerde postcode had ingevuld door auto-aanvullen en deze niet meer kon wijzigen toen ik eenmaal een keuze had gemaakt. Ik moest dus weer helemaal opnieuw beginnen."

Mevrouw Tinus-Leenen uit BEST
39 minuten geleden, zorgverzekering

"Gebruikvriendelijke site, goed vergelijken mogelijk. Dank"

Meneer Verdult uit NAARDEN
1 uur geleden, zorgverzekering

"Ik ga in 2019 toch gauw zo'n 200 euro besparen op mijn nieuwe zorgverzekering."

Meneer Groothuizen uit APELDOORN
1 uur geleden, zorgverzekering

"Overzichtelijke site om duidelijk en snel overzicht te krijgen van de verzekeringsmaatschappijen rekening houdend met je wensen."

Anoniem uit GROOTEBROEK
1 uur geleden, zorgverzekering

"Goede service en telefonisch ondersteuning over welke verzekering bij je past en welke niet bij je past vanwege voorwaardes, bijvoorbeeld een voor een beugel voor een zoon waarbij sommige een wachttijd van 1 jaar hebben!"

Anoniem uit IJSSELSTEIN UT
1 uur geleden, zorgverzekering

"helder overzicht "

Anoniem uit UTRECHT
1 uur geleden, zorgverzekering

"Tips die verschijnen tijdens of na het invullen zijn een goede aanvulling."

Anoniem uit SWALMEN
1 uur geleden, zorgverzekering

"duidelijke uitleg"

Meneer van der Laan uit OOST-SOUBURG
1 uur geleden, zorgverzekering

"Het is een makkelijke en overzichtelijke manier om de best passende zorgverzekering te vinden. Heel fijn!"

Anoniem uit UTRECHT
1 uur geleden, zorgverzekering

"al jaren goed geregeld."

Mevrouw Stadhouders uit HEERLEN
1 uur geleden, zorgverzekering

"Very satisfied for first hand experience."

Meneer Gupta uit BREDA
1 uur geleden, zorgverzekering

"Gemakkelijk, overzichtelijk, duidelijk, gratis Tandongevallen-verzekering. "

Anoniem uit AMERSFOORT
2 uur geleden, zorgverzekering

"Snel en makkelijk!"

Anoniem uit ZEIST
2 uur geleden, zorgverzekering