Zorgverzekeraars vergoeden vaak minder dan verwacht
Tip een vriend:

Zorgverzekeraars vergoeden vaak minder dan verwacht

Is je zorgverlener niet gecontracteerd bij je zorgverzekeraar? Dat is vervelend maar vaak geen ramp. Je hebt dit namelijk van tevoren al uitgezocht en je weet wat je uiteindelijk zelf nog moet betalen. Toch? Helaas bestaat er alsnog een grote kans dat je uiteindelijk minder vergoed krijgt dan je van tevoren hebt berekend. Dat blijkt uit onderzoek van stichting Zorghuis. Het bedrag of percentage dat in de polisvoorwaarden staat, komt vaak niet overeen met wat je zorgverzekeraar uiteindelijk vergoedt. Veel mensen lopen hierdoor tot wel duizenden euro’s per jaar mis.

De meeste verzekeraars noemen in de polisvoorwaarden een percentage dat ze vergoeden als je naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder gaat. Dit is bijvoorbeeld 75 procent van de gemiddelde gecontracteerde tarieven. Maar wat die gemiddelde tarieven zijn, is vaak onduidelijk. Hierdoor kan het zijn dat je minder vergoed krijgt dan je van tevoren had berekend. Soms noemt de verzekeraar in plaats van een percentage, een bedrag. Dat lijkt helder, maar ook in dat geval is de uiteindelijke vergoeding vaak lager dan je verwacht.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) is naar aanleiding hiervan met een onderzoek begonnen. Afhankelijk van de resultaten zullen er maatregelen worden genomen. Wordt vervolgd dus.

Niet eens met vergoeding? In 4 stappen een klacht indienen

  1. Vind je dat je zorgverzekeraar te weinig vergoedt? Neem dan altijd eerst contact op met je zorgverzekeraar en probeer samen tot een oplossing te komen. Ben je via Independer verzekerd? Dan kun je ook contact met ons opnemen. Onze zorgexperts kijken graag met je mee en proberen je te helpen.
  2. Kom je er mondeling met je zorgverzekeraar niet uit? Je kunt bij ook een officiële klacht indienen per mail of brief. Je verzekeraar moet hier binnen vier weken op reageren. Zet altijd onderstaande informatie in je brief of mail:
  • je naam, adres en telefoonnummer
  • je polis- of relatienummer
  • je klacht
  • de door jou gewenste oplossing
  • je handtekening​
  1. Ben je nog steeds niet tevreden over de oplossing die de verzekeraar biedt? Of reageren ze helemaal niet? Dan kun je terecht bij de Ombudsman Zorgverzekeringen. De ombudsman bemiddelt gratis tussen jou en je zorgverzekeraar.
  2. Kan ook de ombudsman je niet verder helpen? Dan kun je je klacht tot slot nog voorleggen aan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen (SKGZ). Deze commissie doet onderzoek naar de klacht en geeft een bindend advies. Dat betekent dat beide partijen zich hieraan moeten houden. Je betaalt hiervoor 37 euro. Wanneer je gelijk krijgt, ontvang je het geld terug.

Lees meer over: zorgverzekering

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Makkelijk en vertrouwd"

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
3 uur geleden, zorgverzekering

"Mooie snelle service, via whatsapp binnen 1 minuut contact gekregen. Verder alles heel duidelijk en snel."

Anoniem uit NIJVERDAL
2019-02-19, zorgverzekering

"geweldige hulp en advies van mevrouw Lisette Hollaar"

Anoniem uit EINDHOVEN
2019-02-19, zorgverzekering

"Ita easy to make :)!"

Meneer Tiberiu Tegen uit HALFWEG
2019-02-19, zorgverzekering

"Waardeloos! Net lid geworden via independer. Incaseren een bedrag uit 2018?! Terwijl ik vanaf 01012019 overgestapt ben. Klantenservice onvriendelijk en denken niet mee in de hoe wel modes. Absoluut een overgewaardeerd cijfer. "

Anoniem uit NIEUWKUIJK
2019-02-19, zorgverzekering

"Goed, maar geen Engelse vertaling"

Anoniem uit AMSTERDAM
2019-02-18, zorgverzekering

"Makkelijk"

Anoniem uit EIJSDEN
2019-02-18, zorgverzekering

"Snel en eenvoudig! "

Anoniem uit UTRECHT
2019-02-18, zorgverzekering

"Zijn duidelijk"

Meneer Somoredjo uit NIJMEGEN
2019-02-17, zorgverzekering

"Goede site, duidelijk, overzichtelijk en super handig dat je meteen alles af kunt sluiten. "

Anoniem uit ZORGVLIED
2019-02-16, zorgverzekering

"Snel kunnen vergelijken"

Meneer van Hoek uit GOUDA
2019-02-16, zorgverzekering

"Top snel geregeld"

Anoniem uit AMSTERDAM
2019-02-15, zorgverzekering

"De website is makkelijk te volgen, "

Anoniem uit ZOETERMEER
2019-02-15, zorgverzekering

"Werkt vlot en overzichtelijk"

Mevrouw van der Breggen uit NUNSPEET
2019-02-14, zorgverzekering

"prima uitleg over de telefoon bij vragen"

Anoniem uit HOUTEN
2019-02-14, zorgverzekering