Zorgverzekeraars vergoeden vaak minder dan verwacht
Tip een vriend:

Zorgverzekeraars vergoeden vaak minder dan verwacht

Is je zorgverlener niet gecontracteerd bij je zorgverzekeraar? Dat is vervelend maar vaak geen ramp. Je hebt dit namelijk van tevoren al uitgezocht en je weet wat je uiteindelijk zelf nog moet betalen. Toch? Helaas bestaat er alsnog een grote kans dat je uiteindelijk minder vergoed krijgt dan je van tevoren hebt berekend. Dat blijkt uit onderzoek van stichting Zorghuis. Het bedrag of percentage dat in de polisvoorwaarden staat, komt vaak niet overeen met wat je zorgverzekeraar uiteindelijk vergoedt. Veel mensen lopen hierdoor tot wel duizenden euro’s per jaar mis.

De meeste verzekeraars noemen in de polisvoorwaarden een percentage dat ze vergoeden als je naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder gaat. Dit is bijvoorbeeld 75 procent van de gemiddelde gecontracteerde tarieven. Maar wat die gemiddelde tarieven zijn, is vaak onduidelijk. Hierdoor kan het zijn dat je minder vergoed krijgt dan je van tevoren had berekend. Soms noemt de verzekeraar in plaats van een percentage, een bedrag. Dat lijkt helder, maar ook in dat geval is de uiteindelijke vergoeding vaak lager dan je verwacht.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) is naar aanleiding hiervan met een onderzoek begonnen. Afhankelijk van de resultaten zullen er maatregelen worden genomen. Wordt vervolgd dus.

Niet eens met vergoeding? In 4 stappen een klacht indienen

  1. Vind je dat je zorgverzekeraar te weinig vergoedt? Neem dan altijd eerst contact op met je zorgverzekeraar en probeer samen tot een oplossing te komen. Ben je via Independer verzekerd? Dan kun je ook contact met ons opnemen. Onze zorgexperts kijken graag met je mee en proberen je te helpen.
  2. Kom je er mondeling met je zorgverzekeraar niet uit? Je kunt bij ook een officiële klacht indienen per mail of brief. Je verzekeraar moet hier binnen vier weken op reageren. Zet altijd onderstaande informatie in je brief of mail:
  • je naam, adres en telefoonnummer
  • je polis- of relatienummer
  • je klacht
  • de door jou gewenste oplossing
  • je handtekening​
  1. Ben je nog steeds niet tevreden over de oplossing die de verzekeraar biedt? Of reageren ze helemaal niet? Dan kun je terecht bij de Ombudsman Zorgverzekeringen. De ombudsman bemiddelt gratis tussen jou en je zorgverzekeraar.
  2. Kan ook de ombudsman je niet verder helpen? Dan kun je je klacht tot slot nog voorleggen aan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen (SKGZ). Deze commissie doet onderzoek naar de klacht en geeft een bindend advies. Dat betekent dat beide partijen zich hieraan moeten houden. Je betaalt hiervoor 37 euro. Wanneer je gelijk krijgt, ontvang je het geld terug.

Lees meer over: zorgverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"vlotte reactie via whatsapp."

Meneer Kramer uit BALK
1 uur geleden, zorgverzekering

"Als oud-Hilversummer al jaren tevreden over dit Hilversums bedrijf. Goede service, fijne klantenservice en je krijgt een gratis Tandartsverzekering van hun."

Meneer Aquina uit NIJMEGEN
4 uur geleden, zorgverzekering

"altijd goede service makkelijk en snel geregeld."

Meneer Borg uit DEN HELDER
2020-01-20, zorgverzekering

"overzichtelijke website"

Meneer Zayzaoui uit DIEMEN
2020-01-20, zorgverzekering

"eenvoudiger kan niet"

Meneer van den Biggelaar uit LIEMPDE
2020-01-20, zorgverzekering

"Goed"

Anoniem uit HOOFDDORP
2020-01-20, zorgverzekering

"Geen 5 sterren omdat informatie over dekking beter kan denk ik. Wel erg fijn dat deze site bestaat!"

Anoniem uit HENGELO OV
2020-01-20, zorgverzekering

"Ben hét beu om teveel te betalen voor dingen die ik niet nodig hebben dat doe ik al 4 jaar lang en tegen mij zeggen ze dat ik kan waarschijnlijk een zorgverzekering vanuit de Gemeente kan krijgen maar ze laten niks van zich horen"

Meneer Fransen uit BREDA
2020-01-19, zorgverzekering

"Thanks"

Meneer Parab uit AMSTELVEEN
2020-01-19, zorgverzekering

"Helder en overzichtelijk!"

Anoniem uit BREDA
2020-01-19, zorgverzekering

"Makkelijk invullen en goede collectiviteit aanbieding. Wat ik miste: op osteopathie te kunnen zoeken. Dit kon wel bij een andere zorgvergelijker. Drie verzekeringen selecteren en naast elkaar zetten om te vergelijken, kon vroeger wel bij independer."

Mevrouw Sluis uit LEUSDEN
2020-01-19, zorgverzekering

"GOOD"

Mevrouw Osinska uit TILBURG
2020-01-19, zorgverzekering

"Gratis tandongevallenverzekering"

Anoniem uit NIEUWEGEIN
2020-01-18, zorgverzekering

"Makkelijk, duidelijk, snel, binnen een paar minuten gepiept. Makkelijker dan zelf alle websites afgaan. Gratis tandongevallenverzekering is ook een mooie bijkomstigheid."

Anoniem uit UTRECHT
2020-01-18, zorgverzekering

"gaat snel en vrij duidelijk"

Mevrouw Torrejon Caceres uit AMSTERDAM
2020-01-18, zorgverzekering