Vaak schades claimen kan gevolgen hebben
Tip een vriend:

Vaak schades claimen kan gevolgen hebben

Schade, je vraagt er niet om maar hebt er wel last van. Nu claimt de een meer schades dan de ander. Hoge aantallen schadeclaims kunnen ervoor zorgen dat de premie omhoog gaat. Niet alleen voor de mensen die veel claimen maar ook voor mensen die nooit schade hebben. En daar gaat verzekeraar Reaal nu wat aan doen.

Hogere premie én eigen risico

Klanten die bovengemiddeld veel en/of hoge claims indienen gaan meer betalen voor hun woonverzekering, reisverzekering of aansprakelijkheidsverzekering. Hun premie wordt verhoogd met 50, 75 of zelfs 100%. Ook krijgen ze te maken met een eigen risico. Het gaat maar om een kleine groep mensen, zo’n 2% van de Reaal-klanten. Zo wil de verzekeraar voorkomen dat iedereen de dupe is van een kleine groep verzekerden. Verzekeraars mogen dit soort maatregelen nemen na het claimen van een schade. Gelukkig doen ze dit alleen als ze geen andere oplossing meer zien.

Denk goed na voor je schade claimt

Heb je schade dan wil je die graag vergoed krijgen. Maar heb je vaak schade? Dan raden we je aan niet elke schade te claimen. Want dat kan mogelijk vervelende gevolgen voor je hebben. Dat je een grote schade, bijvoorbeeld door brand, vergoed wil hebben is niet meer dan logisch. Maar als iedereen elke (kleine) schade claimt kan het zijn dat de verzekeraar meer geld uitkeert dan ontvangt. Er zit dan niets anders op dan de premie te verhogen voor iedereen.

Verzekering stopzetten

Reaal wil met haar maatregel een premieverhoging voor iedereen voorkomen. Maar verzekeraars mogen nog een stap verder gaan. Een verzekeraar mag ook je verzekering stopzetten als je te veel claimt. Je bent dan niet meer verzekerd maar het wordt ook lastig om een andere verzekering af te sluiten. Want verzekeraars willen geen klanten die bij een ander uit de verzekering zijn gezet. Je kunt hetzelfde gedrag bij je nieuwe verzekeraar voortzetten en daar zit niemand op te wachten.

Wil je dit soort problemen voorkomen? Claim dan niet meer dan echt nodig is. En laat je verzekeraar je weten dat je echt te veel schade claimt, ga er dan serieus mee aan de slag. Zo voorkom je dat je nog verder in de problemen komt.

Lees meer over: inboedelverzekering, reisverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

9 Antwoorden op “Vaak schades claimen kan gevolgen hebben”

  1. maroula schreef op 

    Doorlopende reisverzekering (voor familie bestaande uit 4 personen) sluit je af omdat je veel reist….en dus vaker bepaalde (reis)risico’s loopt.
    Onze verzekeraar stelt dat wij te veel claimen.
    Wat is “teveel”claimen in deze?
    Aantal keer, oorzaak, hoogte van uitgekeerde bedrag? Heeft dit ook nog een verband met het aantal jaren dat je verzekering loopt,
    Kan een verzekeraar stellen dat je tot een bep. datum niet meer mag claimen om er niet uit gegooid te worden? Niet claimen maar wel premie betalen met als dreigement dat je niet gemakkelijk ergens anders en verzekering kunt afsluiten.

  2. Susanne Boogers (Independer.nl) schreef op 

    Beste Maroula,

    De verzekeraars houden het schadeverloop goed in de gaten. Dit doen zij om de premies betaalbaar te houden. De premies zijn onder andere afhankelijk van het aantal schades dat een verzekeraar moet uitkeren.

    Wanneer het aantal schademeldingen in de toekomst niet afneemt, dan mag de verzekeraar eventueel maatregelen nemen. Dit kan een premiewijziging zijn, aangepaste dekking of zelfs beëindiging van de verzekering.

  3. Le_coq schreef op 

    Wij hebben een verzekering bij Reaal, deze bestaat uit verschillende verzekeringen. Autoverzekering, inboedel, WA, en een glasverzekering ( deze is nu gestopt omdat wij zijn verhuist naar een huurwoning )
    Nu hebben wij een brief van Reaal gehad, waarin staat dat wij meerdere schademeldingen hebben geclaimd. 2014?
    De premie wordt verhoogd met +- 30 %
    Wij zijn inmiddels verhuist naar een huurwoning dus de verzekering is al aangepast.
    Na het bellen met de verzekering en men vertelde dat het ging om 2014 en wij al jaren bij Reaal verzekerd zijn, is mijn vraag……kan dit en mag dit. Waarom ben je dan bij een verzekering?
    Als wij het er niet mee eens waren, moesten wij maar een klacht indienen. Onze verzekeringsagent wist nergens van?

    1. Ham schreef op 

      Beste
      Het is een spel wat de verzekering met zijn klanten speelt
      volgens de polisblad betaald je verzekering tot 2.5 miljoen uit aan schade aan ander

      En waarom wordt de verzekerde gestraft als zijn schade wordt geclaimt op zijn polis
      dan wordt de verzekerde uit de verzekering geknikkert

      Wie speelt nou een spel de verzekeraar of verzekerde

  4. Susanne Boogers (Independer.nl) schreef op 

    Beste meneer/mevrouw,

    Vervelend dat u en uw verzekeringsagent hier niet van op de hoogte waren. De verzekeraar mag naar aanleiding van het schadeverloop maatregelen nemen, door bijvoorbeeld de premie te verhogen.

    Ik raad u aan om samen met uw verzekeringagent hierover contact op te nemen met uw verzekeraar.

  5. Saboerali schreef op 

    Helaas,
    Ben ik de dupe van deze systeem,
    Ik ben rijinstructeur, ben dagelijks op de weg,
    Heb div keer schade gekregen, vaak dat vanachteren omdat iemand niet oplet dat we stil staan bij verkeerslicht, of krijgt geen voorrang, maar alle schade zijn niet veroorzaakt door mij, maar deze schade worden wel op mijn naar geregistreerd,
    Dus als ik nu een verzekering wil afsluiten kan dat niet, omdat er te veel claims op mijn naam en adres staat.
    Hoe Krom is dit, in de centraal systeem waar dit alles wordt geregistreerd, moet er toch duidelijk wie de veroorzaker is.
    Nu kan ik nergens meer verzekeren

    1. Beste Saboerali,

      Vervelend om te horen dat het je niet lukt om je ergens te verzekeren.
      Wellicht kunnen wij iets voor je betekenen, wil je ons even willen op 035-6265544?

      1. Peter van Berge schreef op 

        Alsof jullie iets voor deze man kunnen betekenen, terwjl jullie hetzelfde flikken bij je eigen klanten. Mij de verzekering uitgooien omdat ik wat te veel kleine schades had ingediend. Mij een aangetekend schrijven sturen dat met onmiddeljke ingang de verzekering geweigerd werd zonder ook maar enige waarschuwing vooraf en wat jullie zgn speet dat deze waarschuwing niet had plaatsgevonden. Waardoor ik nu sinds een paar jaar een super hoge premie betaal bij 1 van de 2 verzekeringsmaatschappijen die het nog aanbieden. Bedankt Independer voor je zogenaamde medeleven.

        1. jwildschut (Independer.nl) schreef op 

          Beste Peter,

          Een verzekeraar kan maatregelen treffen wanneer het aantal claims hoger ligt dan wat voor hen gebruikelijk is. Dit betekent dat zij een eigen risico kunnen instellen of zelfs de verzekering kunnen beëindigen. Ik begrijp dat dit in het verleden in een vervelende situatie heeft geresulteerd voor jou, maar gelukkig blijft dit niet eindeloos achtervolgen. Een verzekeraar kijkt bij aanvraag meestal alleen terug naar het schadeverleden van de afgelopen 5 jaar. Iedere verzekeraar kent vervolgens weer eigen voorwaarden en richtlijnen voor eventuele acceptatie. Om die reden kan er vaak alsnog gekeken worden of er een alternatief mogelijk is. Ons aanbod staat dan ook om eens met je mee te kijken of er inmiddels mogelijkheden zijn voor een andere verzekering.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Woonverzekering vergelijken en afsluiten

Vind de beste woonverzekering bij Independer

vergelijk woonverzekeringen

"Fenomenaal"

Dhr. Erwin Leeuwerink uit AMSTERDAM
1 uur geleden, lenen

"Uitstekend"

Dhr. Erwin Leeuwerink uit AMSTERDAM
1 uur geleden, lenen

"Altijd een overzichtelijke vergelijking"

Anoniem uit HUIZEN
2 uur geleden, lenen

"Tot zover. het was duidelijk. Ik moet natuurlijk nog ondervinden of alles werkelijk is."

Mevrouw Gunst - de Boer uit HOORN NH
2019-07-15, zorgverzekering

"Fijne website "

Anoniem uit ENTER
2019-07-15, lenen

"heb nog geen ervaring met idepender"

Anoniem uit STEYL
2019-07-15, autoverzekering

"Dankzij independer ben ik goed verzekerd!"

Anoniem uit DRONTEN
2019-07-15, woonverzekering

"Goede service via de telefoon!"

Anoniem uit UTRECHT
2019-07-15, woonverzekering

"Top"

Anoniem uit BRUNSSUM
2019-07-15, lenen

"Goed"

Meneer Kaplan uit VENLO
2019-07-15, autoverzekering

"Duidelijk"

Dhr. Van Dongen uit TILBURG
2019-07-15, energie

"eenvoudig, voelt betrouwbaar en snel geholpen via Whatsapp"

Anoniem uit ZWOLLE
2019-07-15, woonverzekering

"Gemak en duidelijk en overzichtelijk"

Dhr. Ekkel uit HARDENBERG
2019-07-15, overlijdensrisicoverzekering

"Snel geregeld "

Anoniem uit OUDENBOSCH
2019-07-15, autoverzekering

"goede servise"

Anoniem uit HEYTHUYSEN
2019-07-15, energie