2 jaar Achmea: waar staan we nu?
Tip een vriend:

2 jaar Achmea: waar staan we nu?

In december 2011 werd bekend dat Achmea een meerderheidsbelang in Independer zou nemen. Dat riep soms heftige reacties en vragen op, zoals:

  • Dan kunnen we ons toch niet meer onafhankelijk noemen?
  • Worden Achmea-verzekeringen nu voor getrokken?
  • Wat gaat er veranderen?

Vorig jaar gaven verschillende collega’s binnen Independer aan dat er eigenlijk weinig was veranderd voor Independer zelf. Lees hier welke positieve veranderingen directeur Ruud Martens signaleerde na de overname. Inmiddels zijn we weer een jaar verder.

Waar staan we nu?

Binnen Independer is er nog steeds weinig veranderd onder invloed van Achmea. Of toch wel iets: sinds de overname zijn we er extra alert op dat we een objectieve site zijn. Dit om elke schijn van belangenverstrengeling te voorkomen. We zijn blij als we een prijs uit kunnen reiken aan een niet-Achmea merk en zijn minimaal even kritisch op Achmea als op andere verzekeraars.

Achmea is de grootste Nederlandse verzekeraar met merken als Centraal Beheer, FBTO, Avero, Inshared, Zilveren Kruis en Interpolis. Al die merken samen hebben een marktaandeel van 30% tot 35%. Binnen Independer scoorden de Achmea-labels in het algemeen minder. Inmiddels zijn veel polissen aangepast qua voorwaarden en prijsstelling waardoor ze tegenwoordig beter scoren:

  • Autoverzekeringen: nu 25% marktaandeel tegen 5% eind 2011.
  • Woonverzekeringen: nu 8% marktaandeel tegen 1% eind 2011.
  • Bij zorgverzekeringen is de positie gedaald van 37% eind 2011 naar 22% marktaandeel.

De verwachting dat ook andere verzekeraars actiever zouden gaan inspelen op de klantbehoeften zoals Independer die ziet, is uitgekomen. Met name bij zorgverzekeringen zijn er diverse verzekeraars die zeer actief inspelen op de online behoefte. Het klantbelang is hiermee gediend. Dit is precies waar Independer voor staat: zorgen dat de verzekeringswereld stapje voor stapje verbetert zodat de consument kan vertrouwen op zijn verzekeringen.

De afgelopen weken was er in diverse media kritiek op onze werkwijze. Een achterdocht die vaak in verband gebracht wordt met het aandeelhouderschap van Achmea. In november was er ophef in NRC en Volkskrant over verschillende uitkomsten tussen vergelijkingssites en de werking van Independer. Er werd gesteld dat Independer partijen met een samenwerking zou bevoordelen. Op 4 december is door Minister Schippers aangekondigd dat er onderzoek naar de werkwijze van vergelijkingssites zal komen door AFM, ACM en NZa. Daar zijn wij blij mee! De AFM geeft aan dat wij volledig voldoen aan alle vereisten rondom transparantie en het is goed dat nu ook de werking van de sortering beoordeeld wordt.

Wij denken namelijk dat het niet verstandig is alleen naar de laagste prijs te kijken. Independer toont wel altijd direct de laagste prijs, maar adviseert ook naar kwaliteit (o.a. polisvoorwaarden) te kijken. In de top 3 sorteren we daarom op de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Wij tonen in die top 3 alleen partijen waarvan wij een vergoeding ontvangen (en dat zijn ze bijna allemaal), omdat we de klant dan ook bij en na het afsluiten kunnen blijven helpen. Dit is tijdens marktonderzoek als uitdrukkelijke wens van veel klanten naar voren gekomen en wordt bevestigd door de tienduizenden enthousiaste reviews van klanten. Ook commercieel is dit belangrijk. Voor consumenten is de vergelijking gratis en verzekeraars betalen liefst niets voor nieuwe klanten. Independer kan de kosten van haar 200 medewerkers pas dekken als verzekeraars een vergoeding betalen. Twee doelen komen zo bij elkaar: we helpen de klant een goede keuze te maken en genereren inkomsten om onze kosten te dekken.

We reageren ook graag op vragen die de afgelopen weken veel opkwamen:

  1. Wordt Achmea ‘voorgetrokken’?

    Nee. We zijn altijd helder en transparant geweest over Achmea als aandeelhouder. Onze Raad van Toezicht ziet er op toe dat we objectief en vanuit het klantbelang blijven adviseren. Toch blijft de vraag terugkomen of Achmea wordt bevoordeeld. Dat is niet zo. Wel is Achmea de afgelopen jaren geholpen bij het aanpassen van haar producten en dienstverlening op de wensen van bezoekers van Independer. Dat doen we ook voor andere verzekeraars.
    Ook is samen met Achmea en andere verzekeraars gewerkt aan het in kaart brengen van de kwaliteit van gezondheidszorg. Hier hebben wij mooie stappen in gezet. Dit had Independer op eigen kracht niet gekund.
    Kortom: Achmea heeft geen voorkeurspositie. We werken even graag samen met andere verzekeraars.
  2. Wordt de vergelijking gemanipuleerd?Nee, absoluut niet. Dat zou immers snel opvallen en geen enkele verzekeraar buiten Achmea zal dan nog met ons willen samenwerken. In 2010 hebben we een nieuwe strategie ingezet, met als doel onze doelgroep te verbreden. We wilden ons naast de bestaande doelgroep ‘inspecteurs’ (mensen die alles graag zelf uit willen zoeken en in details geïnteresseerd zijn) ook op de ‘gemakzoekers’ richten (mensen die graag zonder veel moeite een goede verzekering willen vinden en afsluiten). Daarvoor bouwden we een nieuwe website met een aangepast zoekresultaat. Tijdens het ontwerp van de nieuwe strategie in 2009 bleek uit marktonderzoek dat de ‘gemakzoekers’ het liefst een eenvoudige vergelijking zien. Met een advies in de vorm van een top 3, gesorteerd op een afweging van prijs en kwaliteit en met aanbieders waarbij Independer de verzekering direct kan regelen en ondersteunen. Citaat van een consument: ”Bij Albert Heijn kun je toch ook geen producten in de schappen vinden die je bij de kassa niet kunt afrekenen”? Die ondersteuning kan Independer alleen leveren als er een commerciële samenwerking is tussen Independer en de verzekeraar. Om klanten van een goed advies te voorzien moeten we rekening houden met ieders persoonlijke situatie. Die is niet voor iedereen gelijk. Daarom zijn de 8 factoren die ten grondslag liggen aan het advies in een formule gegoten. Die is niet geheim (zoals werd geschreven), maar wel complex. Alleen zo kunnen we het beste advies geven. Iedereen die wil kan deze formule en de gedachten erachter inzien en het vergelijkingsresultaat narekenen. Consumenten vertelden ons ook in hetzelfde onderzoek dat ze zich wel ‘gepakt zouden voelen’ als ze er achteraf achter zouden komen als er wel een goedkoper product op de markt is. Ook als ze die niet bij Independer zouden kunnen afsluiten. Daarom staat ook altijd direct naast de top 3 de verzekeraar met een lagere prijs (als die er is), ook als er geen samenwerking is. En als ons beste aanbod niet tot een van de beste van de markt behoort, dan tonen we direct het gehele overzicht van de markt. Bovendien is het volledige aanbod (met en zonder samenwerking met Independer) direct, via één klik, beschikbaar. De suggestie dat de vergelijking gemanipuleerd wordt op basis van verdiensten is dus onjuist. Ook als Independer er niets aan verdient wordt de laagste prijs altijd direct getoond. Verzekeraars kunnen bij ons niet een “hogere positie” kopen door meer te bieden. Ze kunnen wel hoger in de vergelijking uitkomen door hun prijzen (voor de consument) te verlagen of de kwaliteit van hun product te verbeteren.
  3. Wat verdient Independer aan de verkoop van verzekeringen (en de service daarna)?Independer heeft 200 medewerkers om de site verder te ontwikkelen en klanten te helpen. Om die kosten te dekken ontvangen we provisie van verzekeraars als we een verzekering verkopen. Feitelijk zijn we hiermee een moderne online tussenpersoon. De verdiensten zijn veelal dezelfde als traditionele tussenpersonen ontvangen. Als gevolg van de dalende premies en toenemende vereisten maken traditionele tussenpersonen vaak verlies op deze werkzaamheden. Bij Independer kan het uit door de sterke mate van automatisering en efficiency. Die inkomsten gebruiken we ook om diensten aan de consument aan te bieden zoals het vinden van het beste ziekenhuis, de beste tandarts, fysiotherapeut of huisarts of het dagelijks geven van meer dan 1000 telefonische verzekeringsadviezen. Dit zijn diensten waar we veel energie en geld in stoppen, maar geen inkomsten uit ontvangen.
  4. Hoe kan het dat de top 3 bij Independer verschilt van andere vergelijkingssites?Andere vergelijkingssites geven hun advies alleen op basis van prijs. Wij vinden dat consumenten verzekeringen moeten afsluiten die ze kunnen vertrouwen. En daarom willen we dat de consument niet alleen kiest voor een verzekering op basis van prijs maar ook op kwaliteit. Daardoor verschilt onze top 3 vaak van andere vergelijkingssites. Independer toont wel altijd naast de top 3 direct de laagste prijs in de markt, ook als je deze verzekering niet via Independer kunt afsluiten.

Onderzoek naar vergelijkingssites

Op 4 december is aangekondigd dat er onderzoek naar de werkwijze van vergelijkingssites zal komen door AFM, ACM en NZa. Dat juichen wij toe, en wij zullen daar graag aan meewerken. Onafhankelijk en met open vizier.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Super service zelfs even gebeld. goed en netjes geholpen. "

Dhr. van Lunenburg uit LELYSTAD
28 minuten geleden, rechtsbijstandverzekering

"Altijd goed bereikbaar en goede tips. "

Anoniem uit LEIDSCHENDAM
34 minuten geleden, reisverzekering

"we hebben net een nieuwe auto verzekering afgesloten,dat ging heel vlot."

Anoniem uit NUMANSDORP
36 minuten geleden, autoverzekering

"makkelijk, snel geregeld"

Mevrouw Demir uit AMSTERDAM
57 minuten geleden, autoverzekering

"overzichtelijk"

Anoniem uit ENSCHEDE
1 uur geleden, lenen

"Makkelijk en snel een verzekering vergelijken en afsluiten"

Anoniem uit SCHAGEN
1 uur geleden, rechtsbijstandverzekering

"klaar en duidelijk"

Anoniem uit NAARDEN
2 uur geleden, autoverzekering

"Makkelijk in gebruik en overzichtelijk"

Meneer Rodermond uit BILTHOVEN
2 uur geleden, autoverzekering

"laatste ster na afwikkeling van de aanvragen toch?"

Meneer Rayan uit REEUWIJK
3 uur geleden, woonverzekering

"overstappen gaat makkelijk"

Anoniem uit MEERSSEN
3 uur geleden, energie

"Overzichtelijk en snel geregeld"

Anoniem uit HAREN GN
3 uur geleden, energie

"Website duidelijk, whatsapp maakt het af wat betreft eventuele vragen."

Anoniem uit NIEUWLEUSEN
3 uur geleden, energie

"4"

Anoniem uit ARNHEM
3 uur geleden, autoverzekering

"All necessary information is sufficiently explained. The whole process was very fast and simple"

Dhr. Stosic uit LEIDEN
3 uur geleden, overlijdensrisicoverzekering

"Prima"

Mevr. Shi uit BEST
4 uur geleden, energie