Aflevering 1: Willen we verder groeien?
Tip een vriend:

Aflevering 1: Willen we verder groeien?

In 1999 stapten Edmond en Diederik in een avontuur waarvan ze niet wisten hoe het zou aflopen. Zij wilden consumenten behoeden voor verkeerde financiële keuzes en samenwerken met een groep leuke mensen. De LegioLease-woekerpolisaffaire zat er toen al aan te komen en Independer.nl wilde dat soort misstanden helpen oplossen. Eerst werd gedacht over het opzetten van een vereniging, maar er is gekozen voor een NV met een winstdoelstelling. Dat stimuleert namelijk de efficiency en creativiteit. Bovendien was er veel geld nodig om alles goed in te richten.

Succesvol als vergelijker
Het is een paar keer kantje boord geweest met Independer.nl, maar we hebben tot nu toe alle stormen doorstaan. Het klappen van de internetzeepbel, de economische crisis: we zijn er alleen maar sterker van geworden. Hoe dat komt? We bedenken telkens nieuwe dingen, proberen altijd voorop te lopen en durven nieuwe initiatieven in de markt te zetten waarvan we niet weten of ze commercieel succesvol zijn (en dat zijn ze dan ook niet altijd). Inmiddels zijn we de grootste online financieel vergelijker en tussenpersoon met meer dan 250.000 klanten en meer dan 6 miljoen bezoekers per jaar.

Groei geen doel op zich
Toch is groei nooit een doel op zich geweest. We hebben inmiddels 150 collega’s en daarmee is het kleinschalige wel weg. Dat familiegevoel verdwijnt namelijk bij circa 50 of 60 mensen. Aan de andere kant zien we dat er in Engeland een paar hele grote ‘aggregators’ (zo heet de rol van Independer.nl in Engeland) zijn ontstaan die gezamenlijk de markt domineren. Voorbeelden daarvan zijn confused.com en moneysupermarket.com. Er blijken enorme voordelen te ontstaan voor de consument bij die schaalgrootte. Het proces wordt efficiënter, de kosten lager en door de gebundelde onderhandelingskracht dalen de prijzen voor de consument. Dit zagen we eerst als een bedreiging (stel dat dat in Nederland ook gebeurt?) en later als een kans. Independer.nl kan via meer schaalgrootte namelijk een beter product laten ontwikkelen door verzekeraars en heeft meer invloed op de dienstverlening. En dat was toch de missie.

Strategische vragen
In 2009 worstelden we met 2 enigszins conflicterende vragen:
1. Hoe delen we het gevoel van een inspirerende bijzondere ‘beweging’ met een missie met alle 150 collega’s en miljoenen consumenten?
2. Hoe realiseren we de schaalgrootte die nodig is om een beter aanbod te blijven organiseren?

Dit soort strategische vragen begint uiteraard bij de klant. Wie is onze bezoeker/klant? Dat wilden wij na 10 jaar wel eens weten. We wisten dat onze bezoekers en klanten hoofdzakelijk te vinden zijn onder jongeren, mannen, goed opgeleiden en hogere inkomensgroepen. Maar welk vlees hebben we nu precies in de kuip? Om dat te weten te komen, hebben we Winkwaves ingeschakeld.

De gebruiker heeft altijd gelijk: persona’s
Geïnspireerd door het boek The Customer is always Right en gecoacht door Winkwaves besluiten we ‘persona’s’ te construeren. Persona’s laten leeftijd, geslacht en woonplaats e.d. buiten beschouwing, maar laten zien met welk doel mensen op onze site komen. Persona’s richten zich op doelen, houding en gedrag. Leuk plan om die te gaan samenstellen, maar wel tijdrovend. Medewerkers van Independer.nl.nl reisden het hele land af, gewapend met pen, papier en camera om onze klanten vast te leggen. Maar het levert wat op!

Lees morgen in aflevering 2 meer over onze persona’s en doelgroepkeuze.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

11 Antwoorden op “Aflevering 1: Willen we verder groeien?”

  1. Denny schreef op 

    En nu is het echt begonnen. Goed initiatief en volledig in lijn met de transparantie die wordt nagestreefd. De laatste serie die ik dagelijks heb gevolgd was GTST samen met m’n moeder op de bank.

  2. Onno Kramer schreef op 

    Ondanks dat ik pas één aflevering heb gezien kan ik het niet laten een reactie achter te laten. Het gaat over de oprichter van Independer Edmond Hilhorst. Ik ken hem al ruim 20 jaar. Laat ik het zo zeggen: als ik iemand mijn portemonnee zou toevertrouwen is het wel aan Edmond. Een mooi compliment en geheel terecht. Want hij is moedig, krachtig, oprecht maar vooral eerlijk. Hij straalt dat niet alleen uit maar heeft dat in de praktijk aan mij laten zien.
    Hij vertaalt dit in een zoektocht om het beste uit het bedrijf te halen; voor zijn medewerkers maar vooral voor klanten.
    Tijden veranderen en het is noodzakelijk om steeds een koers te blijven vinden die hierbij aansluit. Dit is spannend omdat je nooit weet waar we naar toegaan. Lange termijn visie spreekt mij aan en in combinatie met oprechtheid. Daarom geloof ik dat klanten dat ook zien. Net als in het theater, waar ik vaak sta, valt er nooit te sollen met het publiek. Die zien alles en als je niet recht door zee bent val je gewoon door de mand.

    Ik heb wel één verbeterpunt Edmond. Als je over lange termijn spreekt moet je me oprecht beloven nooit meer Spa te drinken, dat zag ik op het filmpje.
    Even in orde van grootte: we spenderen mondiaal circa 100 miljard dollar aan flessenwater terwijl iedereen op deze planeet aangesloten op kraan-water zou kunnen worden voor een tiende deel van het bedrag. Los van het ongelofelijk milieu probleem van de mount Everest aan plastic flessen. 1 fles ‘bron’ water kost zeg maar een euro tegen 1000 liter kraanwater van dezelfde prijs met dezelfde en misschien wel betere kwaliteit. Over smaak valt overigens niet te twisten.

    Succes met het Indy avontuur

  3. @Onno, dank voor deze aanbeveling en fijn dat je mijn fouten niet noemt, ik word er verlegen van. En om je gerust te stellen. Ik vul die fles dagelijks gewoon met kraanwater. :-)

  4. Peter schreef op 

    Laat ik dan maar eens een kritisch statement afgeven. De kreet “independer” wekt de indruk dat jullie onafhankelijk werken. Dit is echter in de verste verte niet zo !! Adviseurs van independer laten zich nog altijd leiden door de hoogte van vergoedingen welke door aanbieders worden verstrekt. Transparantie is overigens ook ver te zoeken bij independer. Er worden extra vergoedingen met aanbieders afgesproken, waarvan ik nergens de inhoud ervan terugzie bij klantaanbiedingen.

  5. @Peter,
    Een verhaal over Independer.nl is niet compleet zonder een reactie zoals die van u. Onze transparantie wordt niet door iedereen gewaardeerd, dat weten we. Het verrast ons dan ook niet dat dit soort loze beschuldingen op ons weblog soms worden geuit, meestal door tussenpersonen die zelf anoniem wensen te blijven. Maar ook uw reactie zullen we uiteraard netjes op ons weblog laten staan. Wij zullen onze energie blijven stoppen in klantbelang en volledige transparantie.

  6. Peter / MBAdirect.nl schreef op 

    @Mieke van Os
    Fijn dat u mijn reactie(s) op de weblog laat staan. Ik vind het opmerkelijk dat u niet concreet ingaat op mijn geuite stelling en het afdoet met “loze beschuldigingen”.
    Wij willen absoluut niet anoniem reageren en nodigen u en de lezers kennis te nemen van direct-office.nl

  7. Edmond Hilhorst (Independer.nl) schreef op 

    @Peter, in alle hectiek rondom de lancering van Indy is uw reactie onbeantwoord gebleven. Excuses daarvoor en prettig dat u uw identiteit vrij geeft. Wij werken niet met traditionele adviseurs maar met eenvoudig te verifieren geautomatiseerde vergelijkingen waarbij het beste bekende aanbod bovenaan staat, ook als we geen samenwerking hebben met de betreffende partij. Wij maken geen extra afspraken met aanbieders die de vergelijking of onze adviezen beinvloeden. Wel helpen wij alle aanbieders die dat op prijs stellen bij het beter laten aansluiten van hun aanbod op de vraag van de consument zoals wij die waarnemen. Ik wil u dan ook graag uitdagen de stelling dat wij niet onafhankelijk zouden adviseren met bewijzen of concrete voorbeelden te onderbouwen.

  8. Peter Dirks – www.mbadirect.nl schreef op 

    @Edmond Hilhorst. U heeft het beste aanbod absoluut niet in huis. Een voorbeeld: uw site/rekentool meldt momenteel een korting bij Budgio. Als ik een vergelijkbare verzekering intoets via mijn eigen site mbadirect.nl dan zit ik hier nog eens 18,5% qua premiestelling onder!! Bovendien is het eigen risico ook nog eens 100,00 lager. Dezelfde verzekering met lagere premie en betere voorwaarden !! Toch niet om uzelf te verrijken ?? Ik daag u uit om mijn businessmodel toe te voegen aan uw verkooptool, zodat u wel compleet bent (en goedkoper bij minimaal gelijke productkwaliteit).
    > niet duidelijk; bel me dan: 013-5212001 <

  9. @Peter, zonder specifieke informatie rondom auto, bestuurder en dekking is niet te toetsen of uw voorbeeld correct is, maar dat is ook niet zo relevant. Elke situatie is anders en er is geen enkele verzekeraar die altijd het beste aanbod heeft. Wij garanderen bij autoverzekeringen dat we de laagste prijs bieden, niet bij een bepaalde aanbieder maar in de hele markt en in alle situaties. Zie https://www.independer.nl/autoverzekering/info/actie.aspx. Het komt een enkele keer voor dat een adviseur in een bijzondere situatie een voordeliger aanbod vindt voor een gelijkwaardige dekking. In die gevallen levert de betreffende adviseur zijn eigen provisie meestal volledig in. Dat neemt niet weg dat de garantie dan gewoon geldig blijft. Onze bezoekers zijn ook meer dan welkom uw vergelijking en dienstverlening te vergelijken met die van Independer.nl. De klant kan zelf beoordelen met wij hij of zij zaken wil doen.
    Als u een onderscheidend aanbod heeft en in principe voor alle Nederlanders toegankelijk bent nemen wij dat aanbod graag op in de vergelijking. Als u het product laat inregelen bij Kooijmans Software komt u automatisch bij ons en alle goede tussenpersonen in de vergelijkingssoftware.

  10. Peter Dirks – www.mbadirect.nl schreef op 

    @Edmond Hilhorst. Het willekeurige voorbeeld wat wij gaven was een vergelijking met de beste prijs/kwaliteit van uw site (gebaseerd op de hele markt en dus niet voor 1 verzekeraar). Wij zullen uw suggestie – opname Rolls/Kooijmans – overwegen en bij deelname contact met u opnemen om te bezien of onze producten/diensten voor uw organisatie bereikbaar kunnen worden.

  11. @Peter, ik zie de geclaimde lagere prijs op uw site niet terug als ik een aantal vergelijkingen maak en laat het verder graag aan de consument om te kijken waar het beste aanbod te vinden is. Overigens hebben wij met vele verzekeraars afspraken over kortingen en bieden wij de zekerheid van de laagste prijs garantie.
    Dit weblog is overigens gericht op conssumenten en niet bedoeld om reclame te maken of aan link polulariteit te bouwen. Herhaalde vermeldingen van uw website zullen we dan ook schrappen.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Snel en duidelijk"

Anoniem uit AMSTERDAM
2020-02-20, energie

"Nvt"

Anoniem uit DRIJBER
2020-02-20, energie

"Prima site"

Meneer Levoleger uit AMERSFOORT
2020-02-20, autoverzekering

"omdat ik altijd uitstekend geholpen wordt en ik zeer vriendelijk wordt te woord gestaan."

Meneer Vos uit ENSCHEDE
2020-02-20, autoverzekering

"Service gerichte keuzes, no nonsense en toch gedetailleerd"

Anoniem uit HARDERWIJK
2020-02-20, reisverzekering

"heel te verden"

Dhr. Oosthuizen uit SCHAGEN
2020-02-20, lenen

"Snel duidelijk en makkelijk afsluiten"

Mevrouw Volkers uit VIJFHUIZEN
2020-02-20, autoverzekering

"Prima, duidelijke en heldere informatie. Gemakkelijk af te sluiten"

Anoniem uit BERGEN NH
2020-02-20, rechtsbijstandverzekering

"Top "

Dhr. Al Gereawy uit VLIJMEN
2020-02-20, overlijdensrisicoverzekering

"zeer duidelijk en gemakkelijk"

Dhr. Bilen uit ENSCHEDE
2020-02-20, reisverzekering

"vlot en duidelijk"

Meneer Pleijsier uit ZWOLLE
2020-02-20, autoverzekering

"Gewoon top met alle verzekeringen."

Meneer Kalpoe uit SCHIEDAM
2020-02-20, woonverzekering

"Ik kreeg een medewerker aan de lijn en die heeft mij heel goed geholpen"

Anoniem uit EGMOND-BINNEN
2020-02-20, autoverzekering

"Goede snelle antwoorden op tel. vragen."

Anoniem uit HAARLEM
2020-02-20, reisverzekering

"Goed te woord gestaan na tel.overleg"

Dhr. Spierenburg uit NIEUWKOOP
2020-02-20, lenen