Aflevering 14: Independer.nl Waarden Revisited
Tip een vriend:

Aflevering 14: Independer.nl Waarden Revisited

Independer.nl is vanaf het begin een bijzonder bedrijf, opgericht vanuit het ideaal financiële producten beter, transparanter en eerlijker te maken. Iedereen die bij Independer.nl komt werken weet dat en gaat daar ook voor. Tenminste, dat dachten we. Maar met het groeien van de organisatie (inmiddels 150 medewerkers) blijkt het steeds lastiger om dit ideaal vast te houden. Edmond is hiermee op een harde manier geconfronteerd toen in 2009 bleek dat er zelfs op managementniveau verschillende beelden waren van de centrale waarden van Independer.nl. Dat was voor hem een enorme koude douche. Want als we in de commercial duidelijk ons ideaal weten neer te zetten en de site datzelfde idealisme uitstraalt, moeten de medewerkers dat ook doen.

Kernwaarden
Tijd om daar aan te werken. Via boeken over de cultuur bij Innocent, Delivering Happiness over Zappos.com, sessies met De Droomfabriek en een storytelling-workshop onder leiding van Mieke Bouma is er opnieuw gewerkt aan de waarden van Independer.nl:

1. Idealisme
2. Commercie
3. Klantgericht
4. Ondernemerschap
5. Eerlijk

Deze vijf kernwaarden opleggen werkt niet echt. We moeten ze als Independers echt gaan voelen. En daarom starten we het initiatief ‘Wij zijn Independer.nl’. Er wordt een filmpje gemaakt ter introductie en op verschillende niveaus vinden discussies plaats over de waarden en hoe om te gaan met conflicten tussen die waarden. Leuke sessies die ons veel energie geven.

We moeten de waarden niet alleen van binnen voelen, we willen ze ook intern en extern uitdragen. Op vier gebieden gaan we ermee aan de slag:

  • Interne Communicatie
  • Externe Communicatie
  • HRM
  • Management Development/Leiderschap

In werkgroepen gaan we verschillende initiatieven uitwerken. Een paar voorbeelden:

  • Intranet van éénrichtings- naar tweerichtingsverkeer

We vervangen ons ‘eenrichtingsverkeer’ intranet door een ‘tweerichtingsverkeer’ intern weblog. Medewerkers worden opgeroepen verhalen te schrijven over hun visie en ervaringen met de Independer.nl-waarden. Maandelijks wordt het mooiste verhaal beloond met een extra vakantiedag.

  • Waarden onderdeel beoordelingen

Op het gebied van HRM wordt voorgesteld om de beoordelingsprocedure en de criteria waarop we mensen beoordelen te veranderen. De waarden krijgen daarin een centrale plaats.

  • Niet iedereen moet zich overal mee bemoeien…

Op managementniveau besteden we aandacht aan de cultuur qua leiderschap. We komen er achter dat de waarde ‘ondernemerschap’ soms moeilijk waar te maken is voor medewerkers die geen deel uit maken van het Management Team. De leden van het MT werken al vele jaren voor Independer.nl en zijn in een bepaald opzicht niet meegegroeid met de organisatie. Ze gedragen zich nog steeds op dezelfde manier als 8-10 jaar geleden. Toen waren we met een klein groepje mensen en iedereen bemoeide zich overal mee. Dat doen wij nu nog steeds, maar dat pakt niet altijd goed uit. Dit gedrag zit het ‘ondernemerschap’ van andere medewerkers in de weg.
We laten oud-Hollandse wandtegeltjes maken met spreuken als ‘Is het prettig voor mijn collega’s als ik me er ook nog eens mee bemoei?’ om elkaar eraan te herinneren dat medewerkers ruimte moeten hebben om zelf zaken te beslissen. We forceren met elkaar een cultuuromslag door in het project ‘Gemakkelijk’ de verantwoordelijkheden voor beslissingen steeds bij een kleine groep neer te leggen. Dat blijkt succesvol. Wellicht heeft de wandtegel ‘Je kunt ook aan teveel mensen input vragen’ daarbij geholpen.

  • Medewerkers nemen eigen werkwijze op de schop

Omdat we ‘Gemakkelijk’ in eerste instantie voor de productgroep Autoverzekeringen realiseren, betrekken we alle medewerkers van de business unit Autoverzekeringen bij het proces. Zij gaan met de waarden aan de slag en komen met de vurige wens om meer ‘ondernemerschap’ in hun werk te kunnen toepassen. Zo kunnen ze meer klantgericht werken. Dat zit in hele simpele dingen: als een adviseur op het call center een klant aan de telefoon heeft, wil hij/zij die klant van het begin tot het eind zelf helpen. Dat vereist een andere werkwijze, andere procedures en meer training en opleiding. Maar het levert waarschijnlijk ook meer gemotiveerde medewerkers op. De medewerkers gaan zelf aan de slag onder leiding van hun teamleiders en komen binnen een paar weken met 37 actiepunten die op korte termijn uitgevoerd moeten worden. Met veel enthousiasme en energie gaat iedereen aan de slag en met bloedspoed worden de actiepunten aangepakt.

Intussen wordt er nog steeds hard gewerkt aan de commercial. We hebben straks zendtijd nodig, maar bij wie of wat moeten we daarvoor zijn? Je leest het in de volgende aflevering van ons feuilleton.

Aflevering gemist? Bekijk het volledige overzicht.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

7 Antwoorden op “Aflevering 14: Independer.nl Waarden Revisited”

  1. Jan van der Sluis schreef op 

    Knap en lezenswaardig gemaakt. En dat voor een bedrijf dat ik een tak van sport opereert waar het zaaien van achterdocht en twijfel enorm destructief kan zijn. “ja, jullie kunnen zoveel beweren als het gaat om onafhankelijkheid”; dat soort van geluiden. Je moet maar durven om ook maar een típje van de sluier en je eigen twijfels/overwegingen bloot te geven.

    Ik heb de serie in één keer gelezen en vraag me nu af:
    is dit echt in zo’n enorme snelkookpan gedaan? Het lijkt nu alsof het héle traject 2-3 weken geleden is gestart. Hoe is die planning gegaan?
    en een echt Hollandse:
    ik zie veel ingehuurde support en ook dat dat het een en ander opleverde. Maar daar hangt een prijskaartje aan. Kunnen jullie daar een indruk van geven? Is dit een zo dure excercitie dat-i alleen is weggelegd voor kapitaalkrachtige organisaties?

  2. @ Jan,
    Dank voor je reactie. Het is niet in het tempo gedaan waarin de afleveringen verschijnen. Om je een idee te geven: we zijn in juli vorig jaar met het hele traject begonnen, eind oktober tekenden we het contract met Etcetera, en vorige maand hebben we televisie-zendtijd ingekocht voor augustus. Alles bij elkaar heeft het traject dus een jaar in beslag genomen. Het in de vandaag verschenen aflevering over het “interne” traject loopt nu een half jaar.

    Je vraag over de kosten: dit project gaat ons dit jaar alles bij elkaar grofweg 2 miljoen euro kosten. 75% daarvan is kosten van media (vooral TV-zendtijd). De overige 25% zijn kosten voor de productie van de commercial, reclamebureau, marktonderzoek, andere ingehuurde expertise etc.

  3. Jan van der Sluis schreef op 

    Dank je! En waardevol, voor het verwachtingenmanagement ;)

    Het is dus duidelijk geen sinecure: qua tijd en financiële middelen.

  4. Ron Smelt schreef op 

    Hallo!

    @Jan maar misschien ook voor andere ondernemers die worstelen met hun visie en imago problematiek. Een alternatief is de kernwaarden (http://www.dekernwaarden.nl). Een instrument in spelvorm, waarmee je gemakkelijk je kernwaarden in kaart kan brengen en uitstralen.

    Groetjes,
    Ron

  5. Jan van der Sluis schreef op 

    @Ron Uiteraard worstelen we met vanalles en nog wat, ook wel bekend staand als ‘het leven’. Het ging me nu even om het perspectief. Kijkend naar zo’n proces – en zeker als het zo gecomprimeerd is weergegeven – dreig je de condities uit het oog te verliezen: tijd, kosten en menskracht. Een reality check is dan niet weg.

  6. Ron Smelt schreef op 

    @ Jan I see! Hoopte dat ik je kon helpen, maar helaas…

  7. Jan van der Sluis schreef op 

    @Ron Begrijp me niet verkeerd ;). Alle kennis is waardevol. Dus ook een een verwijzing naar de kernwaarden. Maar ik wás op zoek naar iets anders. Vandaar de reactie.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Prima informatie met goede vergelijkingsmogelijkheden op een rij. Snelle afhandeling en duidelijk proces."

Anoniem uit NOORDEN
40 minuten geleden, autoverzekering

"Prima service en een snelle en goede afwikkeling"

Meneer van Bommel uit OSS
1 uur geleden, autoverzekering

"Top"

Anoniem uit IJSSELMUIDEN
1 uur geleden, autoverzekering

"prima premie en snel"

Meneer Vos uit GRONINGEN
1 uur geleden, autoverzekering

"prima service, maar probeer de premies en kosten lager te houden!"

Meneer du Cloo uit HEILOO
1 uur geleden, autoverzekering

"5 sterren. Mooi helder overzicht, prima werkende site, duidelijke informatie en belangrijk, aanbieding beter dan bij Eigen Huis, bij zelfde leverancier."

Anoniem uit GENDT
1 uur geleden, energie

"Independer. Top !"

Meneer Voorhaar uit HILVERSUM
2 uur geleden, autoverzekering

"alles wordt zeer correct afgehandeld"

Dhr. Bettonvil uit EINDHOVEN
2 uur geleden, reisverzekering

"Duidelijke site"

Anoniem uit ELBURG
4 uur geleden, energie

"snel geregeld "

Anoniem uit HULSHORST
5 uur geleden, autoverzekering

"Duidelijk en makkelijk te volgen"

Anoniem uit UTRECHT
2020-02-17, overlijdensrisicoverzekering

"."

Anoniem uit ASSENDELFT
2020-02-17, reisverzekering

"great english site!"

Meneer Smith uit AMSTERDAM
2020-02-17, zorgverzekering

"Goed, snel en vriendelijk"

Anoniem uit LEEK
2020-02-17, energie

"Snel en makkelijk. Gegevens invullen en afwachten"

Anoniem uit BAARLE-NASSAU
2020-02-17, lenen