Aflevering 15: Een mediabureau: is dat nodig?
Tip een vriend:

Aflevering 15: Een mediabureau: is dat nodig?

Een media-inkoopbureau: we hebben er van gehoord, maar we weten er niet veel van. Hebben we het eigenlijk wel nodig? We horen er al snel meer over tijdens de pitch onder reclamebureaus. We krijgen regelmatig de vraag of we met een mediabureau (gaan) werken. Doom&Dickson schuift zelfs iemand van een mediabureau naar voren tijdens hun presentatie. Waar is dat nou goed voor?
We begrijpen weinig van dat deel van de presentatie. En waarom halen ze er zomaar een extern bureau erbij? We waren duidelijk in verwarring door onwetendheid over de wereld van de mediabureaus.

Toch maar wel
Intussen zijn we lid geworden van de Bond van Adverteerders. De BVA helpt ons bij het contract dat we met Etcetera gaan afsluiten. De mensen van de BVA maken ons snel duidelijk dat een mediabureau waarschijnlijk wel zinvol is. Het grootste deel van het budget van de campagne zal aan media-inkoop opgaan. Als je dat zo slim en goedkoop mogelijk doet, kan dat veel schelen en haal je de kosten van het mediabureau er weer uit. We besluiten ook voor het selecteren van een mediabureau een mini-pitch te organiseren, nadat we een ronde kennismakingsgesprekken hebben gevoerd. We nodigen vier bureaus uit om mee te doen:

Deze bureaus variëren van groot (OMD, Carat) tot kleiner, van duur tot goedkoop, van oud tot jong. Edmond, Natasja en Mieke doen dit proces met z’n drieën. Er gaat een wereld voor ons open. Langzaam wordt het ons duidelijk wat een mediabureau doet. We realiseren ons dat we misschien wel met een mediabureau hadden moeten beginnen en pas daarná het reclamebureau in hadden moeten schakelen. Mediabureaus zijn veel beter toegerust om doelgroepanalyses te maken en te vertalen naar in te zetten media dan reclamebureaus. We zijn onder de indruk van de analytische aanpak van een aantal bureaus.

Maffiapraktijken
Nieuw als we zijn in deze branche, krijgen we de indruk dat de wereld van de mediabureaus (in elk geval van oorsprong) een schimmige wereld is. Elk bureau laat ons tijdens het eerste gesprek steeds binnen een half uur weten dat we op elk moment een accountant op ze af kunnen sturen om te controleren of ze wel netjes zaken met ons doen. Hebben ze iets te verbergen? Wat zijn dit voor maffiapraktijken? We hebben dit nog nooit meegemaakt. Het schijnt een overblijfsel uit het verleden te zijn, waarbij de bureaus allerlei kortingen die ze kregen in hun eigen zak staken. We zijn gewaarschuwd!

De mediabureaus zijn over het algemeen goed voorbereid. De verhalen verschillen qua insteek. Onze voorkeur gaat al snel uit naar de bureaus die zich wat meer toeleggen op effectiviteitsmetingen. OMD heeft al erg veel voorwerk gedaan. Ze komen erg overtuigend over met hun verhaal over hoe ze ons precies kunnen helpen bij het bereiken van de juiste doelgroep. De andere bureaus beschrijven wel hoe ze dat zouden kunnen, maar hebben minder concrete analyseresultaten.

Groot of klein, dus korting?
Interessant zijn de discussies over de vraag in hoeverre het bureau ons denkt te kunnen helpen bij het bedingen van een maximaal scherpe deal bij media-inkoop. De grotere bureaus zeggen: “Omdat we groot zijn, kunnen we inkoopkracht bundelen”. De kleinere bureaus zeggen: “Omdat we klein zijn, kunnen we bijzonder gunstige deals krijgen. Bij grotere bureaus zijn exploitanten bang dat alle klanten zo’n deal willen hebben, en zo ver willen ze niet gaan”. Wat is waar? Wij weten het niet.

OMD scoort in mijn ogen door een concrete uitspraak te durven doen over de haalbaarheid van onze doelstellingen enerzijds, en het beschikbare budget anderzijds. Dat is best gedurfd.
Het nadeel van kiezen voor OMD is dat wij een kleine klant voor ze zullen zijn. Geven ze ons wel voldoende aandacht? Uiteindelijk kiezen we voor OMD, maar niet unaniem deze keer. Edmond en Mieke zijn voor OMD, Natasja heeft een lichte voorkeur voor M2Media. Meeste stemmen gelden: dus het wordt OMD. We onderhandelen nog een aantal weken over het contract, daarna beginnen we…

Hoe staat het eigenlijk met de commercial zelf en is Indy inmiddels gevonden? Je leest het in de volgende aflevering van het feuilleton.

Aflevering gemist? Bekijk het volledige overzicht.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Snel en eenvoudig"

Mevr. Shust uit AMSTERDAM
8 minuten geleden, rechtsbijstandverzekering

"snel geregeld"

Meneer de Kreek uit RIDDERKERK
12 minuten geleden, woonverzekering

"DUIDELIJKE INFORMATIE,SNELLE AFHANDELING."

Dhr. Rijkse uit VEENENDAAL
18 minuten geleden, reisverzekering

"Prima informatie met goede vergelijkingsmogelijkheden op een rij. Snelle afhandeling en duidelijk proces."

Anoniem uit NOORDEN
1 uur geleden, autoverzekering

"Prima service en een snelle en goede afwikkeling"

Meneer van Bommel uit OSS
1 uur geleden, autoverzekering

"Top"

Anoniem uit IJSSELMUIDEN
1 uur geleden, autoverzekering

"prima premie en snel"

Meneer Vos uit GRONINGEN
1 uur geleden, autoverzekering

"prima service, maar probeer de premies en kosten lager te houden!"

Meneer du Cloo uit HEILOO
1 uur geleden, autoverzekering

"5 sterren. Mooi helder overzicht, prima werkende site, duidelijke informatie en belangrijk, aanbieding beter dan bij Eigen Huis, bij zelfde leverancier."

Anoniem uit GENDT
1 uur geleden, energie

"Independer. Top !"

Meneer Voorhaar uit HILVERSUM
2 uur geleden, autoverzekering

"alles wordt zeer correct afgehandeld"

Dhr. Bettonvil uit EINDHOVEN
3 uur geleden, reisverzekering

"Duidelijke site"

Anoniem uit ELBURG
4 uur geleden, energie

"snel geregeld "

Anoniem uit HULSHORST
5 uur geleden, autoverzekering

"Duidelijk en makkelijk te volgen"

Anoniem uit UTRECHT
2020-02-17, overlijdensrisicoverzekering

"."

Anoniem uit ASSENDELFT
2020-02-17, reisverzekering