Aflevering 16: De nieuwe site live
Tip een vriend:

Aflevering 16: De nieuwe site live

Eindelijk: het is zover. De oude site wordt vervangen door de nieuwe. Een belangrijke stap. De nieuwe site was al bereikbaar als ‘preview’, maar wordt nu de hoofdroute. Er kan van alles mis gaan, dus het wordt een spannende dag. Wat zou er zoal fout kunnen gaan?

Risico’s
De grootste gevaren die wij zien zijn:

  • Inspecteurs kunnen de volledige vergelijking of details niet terugvinden en keren ons massaal de rug toe.
  • Onze zorgvuldig en met veel moeite verworven positie 1 in de natuurlijke zoekresultaten van Google gaat verloren (omdat Google onze site ziet als een nieuwe site).
  • Doordat we nu direct de namen van verzekeraars tonen wordt het ‘lekkage-effect’ (mensen maken een vergelijking en gaan daarna direct naar de site van een verzekeraar die goed uit de vergelijking komt) nog groter dan het al was.

Ruim vantevoren hebben we de risico’s in kaart gebracht. Het effect van direct-namen-tonen hebben we al split-run getest op de oude site. Het effect leek mee te vallen. Het veiligstellen van onze goede positie in de Google natural-searchresultaten is al maanden in voorbereiding. We laten ons hierbij adviseren door Orange Valley. Zij zijn bij het hele design- en bouwproces van de nieuwe site betrokken geweest. Ook bij de lancering van de nieuwe site houden zij van uur tot uur vinger aan de pols. We hebben ons voorgenomen niet in paniek te raken als de productie van autoverzekeringen minder dat 20% terugloopt. We houden dus rekening met een terugval, die we waarschijnlijk met allerlei maatregelen op basis van webanalytics later terug kunnen brengen.

Effecten
Op de dag van de lancering volgen we alle metrics die er te volgen zijn. Wat gebeurt er met de conversies? Eigenlijk vrij weinig. De funnels (klikpaden van het begin van de vergelijking tot en met afsluiten) zien er wat anders uit, maar dat was verwacht. Het netto-effect van de rigoreuze wijzigingen van de flow in de site lijkt in eerste instantie klein: geen netto-verschil, misschien zelfs een positief resultaat? We vieren de lancering in elk geval in optimistische stemming met een borrel op onze binnenplaats.

Daags na de lancering komt verzekeraar Ineas in de problemen. Deze stevent af op een faillissement. We besteden er op ons weblog veel aandacht aan en krijgen in één week meer dan 200 reacties. Inmiddels zijn dat er bijna 500. We houden consumenten die via ons een verzekering bij Ineas hebben afgesloten op de hoogte via e-mail berichten. Dit zorgt voor extra traffic en extra productie, doordat mensen bij Ineas weg willen en een andere verzekering willen afsluiten. Dat maakt de beoordeling van het effect van de nieuwe site extra lastig. Rekenen we onszelf rijk of niet? We weten het niet zeker, maar durven wel te concluderen dat de vernieuwing geen terugval in conversies brengt. Een week na lancering hebben we onze mooie posities in het zoekresultaat bij Google in elk geval behouden. En de inspecteur lijkt goed uit de voeten te kunnen met de nieuwe website.

Onze missie lijkt (voorlopig) te zijn geslaagd. Deze hobbel is genomen, maar hoe is het met de commercial? Lees er meer over in de volgende aflevering.

Aflevering gemist? Bekijk het volledige overzicht.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Prima informatie met goede vergelijkingsmogelijkheden op een rij. Snelle afhandeling en duidelijk proces."

Anoniem uit NOORDEN
23 minuten geleden, autoverzekering

"Prima service en een snelle en goede afwikkeling"

Meneer van Bommel uit OSS
46 minuten geleden, autoverzekering

"Top"

Anoniem uit IJSSELMUIDEN
47 minuten geleden, autoverzekering

"prima premie en snel"

Meneer Vos uit GRONINGEN
55 minuten geleden, autoverzekering

"prima service, maar probeer de premies en kosten lager te houden!"

Meneer du Cloo uit HEILOO
1 uur geleden, autoverzekering

"5 sterren. Mooi helder overzicht, prima werkende site, duidelijke informatie en belangrijk, aanbieding beter dan bij Eigen Huis, bij zelfde leverancier."

Anoniem uit GENDT
1 uur geleden, energie

"Independer. Top !"

Meneer Voorhaar uit HILVERSUM
1 uur geleden, autoverzekering

"alles wordt zeer correct afgehandeld"

Dhr. Bettonvil uit EINDHOVEN
2 uur geleden, reisverzekering

"Duidelijke site"

Anoniem uit ELBURG
4 uur geleden, energie

"snel geregeld "

Anoniem uit HULSHORST
4 uur geleden, autoverzekering

"Duidelijk en makkelijk te volgen"

Anoniem uit UTRECHT
2020-02-17, overlijdensrisicoverzekering

"."

Anoniem uit ASSENDELFT
2020-02-17, reisverzekering

"great english site!"

Meneer Smith uit AMSTERDAM
2020-02-17, zorgverzekering

"Goed, snel en vriendelijk"

Anoniem uit LEEK
2020-02-17, energie

"Snel en makkelijk. Gegevens invullen en afwachten"

Anoniem uit BAARLE-NASSAU
2020-02-17, lenen