Aflevering 19: Goede deals, slechte deals
Tip een vriend:

Aflevering 19: Goede deals, slechte deals

Het inkopen van zendtijd doen we samen met mediabureau OMD. Ook nu verbazen we ons weer over hoe dat werkt. De kosten voor televisie worden berekend per GRP (1 GRP = 1% kijkdichtheid). De bruto kosten zijn de kosten zoals ze officieel zijn, de netto kosten zijn de bedragen die je echt gaat betalen. Het verschil zit hem in allerlei kortingen. Die kunnen oplopen tot wel 75%! Wat is dit voor idioots? We kunnen het nauwelijks meer volgen, maar proberen het toch.

We beginnen het proces van inkoop met een kennismakingsronde met de exploitanten: STER, SBS en RTL. De exploitanten krijgen een briefing voor de inkoop in het najaar (augustus t/m december). Een week later komen ze met hun voorstellen. Onbegrijpelijk voor een leek! Prijzen die hoog lijken, zijn volgens OMD goede deals en prijzen die laag lijken zijn slechtere deals. Ik begin de moed bijna op te geven. Nu begrijp ik (hopelijk) de toegevoegde waarde van OMD. Zij kunnen ons uitleggen hoe dit zit.

Inkopen op doelgroep
Met man en macht proberen we te begrijpen hoe hoog de verschillende indexen zijn, waarom, en hoe je ze met elkaar moet combineren. We willen alle spreadsheets van OMD controleren en beginnen te snappen hoe je je doelgroep moet inkopen. Soms is het goedkoper om de doelgroep die je niet wil inkopen juist in te kopen. De gratis ‘bijvangst’ bevat zoveel van de doelgroep die je wel wilt hebben, waardoor je kosten per GRP gunstiger uitpakken dan wanneer je je doelgroep zou inkopen. Snap je het nog? Stiekem denk ik dat de mediabureaus en exploitanten er baat bij hebben het zo ontransparant te houden. Wat een wereld!

Niet gehinderd door kennis en ervaring kunnen wij ons niet voorstellen dat de voorstellen echt goed zijn. Eigenlijk geloven we OMD niet helemaal. Edmond doet samen met Ilja (onze mediastrateeg van OMD) nog een rondje langs de exploitanten. We krijgen er hier en daar nog wat van af, maar moeten toegeven (en doen dat ook) dat Ilja haar werk heel goed heeft gedaan.

We gaan nu definitief media inkopen. Daar willen we natuurlijk zelf bij zijn. We willen het hele proces van het begin tot het eind begrijpen. De exploitanten waar we mee in zee gaan zijn Ster en SBS. Onder leiding van Ilja – we pikken nu alles van haar – wordt voor augustus zendtijd ingekocht. Op 2 augustus gaan we de lucht in. Naast pakketten, bijvoorbeeld specifiek voor prime time, kopen we ook nog gericht spots in rondom programma’s die geschikt lijken. Interessante discussies en eigenlijk ook wel een leuk spelletje: zitten we liever tussen Memories en Het Diner? Of tussen Kinderen geen bezwaar en Alles over Geld?

We werken nu een tijdje met OMD samen. Wat vinden zij eigenlijk van Independer.nl?

De campagne gaat nu echt bijna van start. Lees er alles over in de laatste aflevering.

Aflevering gemist? Bekijk het volledige overzicht.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Één reactie op “Aflevering 19: Goede deals, slechte deals”

  1. D.Th. Lagewaard schreef op 

    quote De bruto kosten zijn de kosten zoals ze officieel zijn, de netto kosten zijn de bedragen die je echt gaat betalen. Het verschil zit hem in allerlei kortingen. Die kunnen oplopen tot wel 75%! Wat is dit voor idioots? unquote

    Ja, dat heb nu ook met mijn auto-verzekering :-)

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Snel en duidelijk"

Anoniem uit AMSTERDAM
2020-02-20, energie

"Nvt"

Anoniem uit DRIJBER
2020-02-20, energie

"Prima site"

Meneer Levoleger uit AMERSFOORT
2020-02-20, autoverzekering

"omdat ik altijd uitstekend geholpen wordt en ik zeer vriendelijk wordt te woord gestaan."

Meneer Vos uit ENSCHEDE
2020-02-20, autoverzekering

"Service gerichte keuzes, no nonsense en toch gedetailleerd"

Anoniem uit HARDERWIJK
2020-02-20, reisverzekering

"heel te verden"

Dhr. Oosthuizen uit SCHAGEN
2020-02-20, lenen

"Snel duidelijk en makkelijk afsluiten"

Mevrouw Volkers uit VIJFHUIZEN
2020-02-20, autoverzekering

"Prima, duidelijke en heldere informatie. Gemakkelijk af te sluiten"

Anoniem uit BERGEN NH
2020-02-20, rechtsbijstandverzekering

"Top "

Dhr. Al Gereawy uit VLIJMEN
2020-02-20, overlijdensrisicoverzekering

"zeer duidelijk en gemakkelijk"

Dhr. Bilen uit ENSCHEDE
2020-02-20, reisverzekering

"vlot en duidelijk"

Meneer Pleijsier uit ZWOLLE
2020-02-20, autoverzekering

"Gewoon top met alle verzekeringen."

Meneer Kalpoe uit SCHIEDAM
2020-02-20, woonverzekering

"Ik kreeg een medewerker aan de lijn en die heeft mij heel goed geholpen"

Anoniem uit EGMOND-BINNEN
2020-02-20, autoverzekering

"Goede snelle antwoorden op tel. vragen."

Anoniem uit HAARLEM
2020-02-20, reisverzekering

"Goed te woord gestaan na tel.overleg"

Dhr. Spierenburg uit NIEUWKOOP
2020-02-20, lenen