Aflevering 2: De Inspecteur en de Gemakzoeker
Tip een vriend:

Aflevering 2: De Inspecteur en de Gemakzoeker

Vandaag kiezen we de doelgroepen waarop we ons willen richten, op basis van de persona’s die we uitgewerkt hebben.

Zelfverstopt paasei: de inspecteur
Wat blijkt? Onze bezoekers zijn vooral consumenten die zich breed oriënteren als ze een financieel product zoals een verzekering nodig hebben. Ze zoeken informatie en zetten verschillende alternatieven naast elkaar voor ze een beslissing nemen. Deze groep mensen noemen we ‘inspecteurs’. Niet zo gek dat deze groep zo sterk vertegenwoordigd is op onze site. Een soort zelfverstopt paasei dus. Je maakt een vergelijkingssite en constateert vervolgens dat daar vooral mensen komen die informatie zoeken en vergelijken. Was daar nou zo’n heel persona-project voor nodig? Ja, blijkbaar wel.

Samen met DDMS doen we een onderzoek onder ons Independer Panel naar de Ensync-segmenten qua persoonlijkheid. We stellen feitelijk vast dat onze fans vooral ’specialisten’ zijn. Dat uit zich in het volgende surfgedrag:

  • Zoeken op een logische manier en met een zeker tempo;
  • Zijn op zoek naar alle informatie, elke detail is interessant;
  • Nemen de tijd, zolang ze maar relevant informatie vinden;
  • Onderzoeken alle opties op de site totdat ze tevreden zijn.

Vertrouwen in financieel adviseur
Maar we hebben ook wat geleerd: de meerderheid van onze bezoekers heeft weinig vertrouwen in een financieel adviseur. Mensen die wel hun adviseur vertrouwen, komen ook bij ons rondkijken, maar dan vooral om hun adviseur te controleren. Een verzekering bij ons afsluiten doen ze liever niet, daarvoor gaan ze terug naar hun adviseur. Ze weten vaak ook niet dat dat kan op een vergelijkingssite.

Segmentatie bezoekers Independer.nl

Segmentatie bezoekers Independer.nl

Doelgroepkeuze & propositie
De segmentatie waar we uiteindelijk voor kiezen is niet nieuw. De indeling werd al eerder ontwikkeld door Forrester, maar blijkt voor ons erg bruikbaar. De ‘inspecteurs’ hebben het bij ons vanaf het begin al naar hun zin, maar Independer.nl wil veel méér mensen van dienst zijn. Wij willen ook de groep consumenten helpen die weinig vertrouwen heeft in een adviseur, maar die geen zin of tijd heeft om uitgebreid te vergelijken. Deze groep hebben we de ‘gemakzoekers’ genoemd.
De vijver waarin zij zwemmen is minstens zo groot als de vijver waarin we tot nu toe visten. Maar hoe zien deze gemakzoekers eruit? Wat doet de ‘gemakzoeker’, waar houdt hij zich mee bezig, wie vraagt hij om raad? Met hulp van Jan Heuvel en Peter de Boer krijgen we zowel de gemakzoeker als de inspecteur scherper in beeld.

Gemakzoeker
De gemakzoeker heeft ook een verzekering nodig, maar wil er niet veel tijd en moeite aan besteden. Hij/zij vraagt vrienden en/of familie om raad en gaat vaak in op de eerste de beste aanbieding die langskomt. Dat kan een verzekering zijn uit het foldertje van de Hema, maar het kan ook een aanbieding zijn van de verzekeraar waar hij/zij al meer verzekeringen heeft lopen of een tip van familie of vriend. De gemakzoeker leest de kleine lettertjes niet en ook de prijs is niet het allerbelangrijkst. Kortom, de gemakzoeker is weinig kritisch. Maar hij/zij moet wel vertrouwen hebben in de partij waar de verzekering wordt afgesloten.

De groep gemakzoekers is groot. Zij hebben veelal andere interesses dan financiële producten en besteden hun tijd graag aan leukere dingen. Doordat ze weinig aandacht besteden aan de selectie van een product wat bij hen past, kunnen we voor hen van grote waarde zijn. Ze willen er weinig moeite voor doen en er weinig tijd aan besteden. Ze zijn ook niet in details geïnteresseerd.

De inspecteur is wel in details geïnteresseerd. En de prijs is van groot belang. Inspecteurs bezoeken vaak in de oriëntatiefase voor een nieuwe verzekering meerdere vergelijkingssites, maar ook sites van directe aanbieders van verzekeringen.

Ongelukkig
De inspecteur en de gemakzoeker zijn echt verschillende types mensen. Niet alleen qua zoekgedrag en interesse in financiële produkten. Voor degenen die het boek “The Paradox of Choice” gelezen hebben: de inspecteurs vertonen echt Maximizer-gedrag, en de gemakzoeker juist Satisficer-gedrag. Maximizers blijven zoeken naar een beter product, ook na de aanschaf.
Globaal gezien zijn Maximizers minder gelukkig dan de Satisficers. Die zoeken door tot ze een product vinden dat aan hun eisen voldoet en stoppen dan. Ze blijven zich niet afvragen of er toch nog een beter product is en zijn eerder gelukkig.
Stuitend eigenlijk om er zo achter te komen dat we al 10 jaar bijdragen aan het feit dat mensen nooit echt gelukkig worden. Maar een leuk vooruitzicht dat we nu meer mensen gelukkig willen gaan maken.

Bereiken van de gemakzoeker
Hoe gaan we die gemakzoekers bereiken? Mensen die zoeken naar informatie over een autoverzekering op internet komen ons meestal wel tegen. We scoren goed in de natuurlijke zoekresultaten bij Google. We betalen ons blauw aan Adwords-advertenties. We zijn aanwezig op Startpagina, Vergelijk, Kieskeurig, Autotrader, Overture, Yahoo, Telegraaf etc.  Maar dat zijn vooral sites waar mensen komen die iets zoeken en de gemakzoeker zoekt niet heel actief.
We zullen een positie in het brein van de gemakzoeker moeten bevechten. Dat betekent waarschijnlijk (ook) off-line massamediaal geweld. Daarnaast moet de site grondig aangepast worden. Want nu tonen we veel details en een overweldigende hoeveelheid resultaten uit de vergelijking. ’Less is more’ luidt het recept voor de gemakzoeker.

Kunnen we beide groepen met één site bedienen? Lees in het volgende deel van dit feuilleton hoe we dat gaan aanpakken.

Aflevering gemist? Bekijk het volledige overzicht.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

2 Antwoorden op “Aflevering 2: De Inspecteur en de Gemakzoeker”

  1. Debeurs schreef op 

    Voor echt gemak bel je je onafhankelijk intermediair. Levert precies hetzelfde als Independer, of nog beter!

  2. Frits schreef op 

    Zet meteen je contactgegevens er even bij.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Overzichtelijk, goed advies"

Anoniem uit KRIMPEN AAN DE LEK
26 minuten geleden, zorgverzekering

"Duidelijke uitleg en logische opbouw vragen."

Mevrouw Heilbron uit ROTTERDAM
41 minuten geleden, autoverzekering

"De informatie is duidelijk"

Anoniem uit KRIMPEN AAN DEN IJSSEL
46 minuten geleden, overlijdensrisicoverzekering

"Goed duidelijk"

Anoniem uit MOERKAPELLE
1 uur geleden, lenen

"Top"

Dhr. Busio uit DORDRECHT
1 uur geleden, reisverzekering

"Alles is overzichtelijk en de verzekering is snel geregeld."

Anoniem uit WAPSE
1 uur geleden, autoverzekering

"Gewoon goed"

Anoniem uit TETERINGEN
1 uur geleden, woonverzekering

"Snel geregeld, goedkoop, goede verzekeringen "

Anoniem uit HEINKENSZAND
1 uur geleden, reisverzekering

"Perfect"

Mevr. Geldorp uit HAARLEM
1 uur geleden, lenen

"Kom er steeds weer terug bij Independer. Gewoon goed."

Ronald uit ALMERE
2 uur geleden, rechtsbijstandverzekering

"Omdat ik zo kan zien wie het goedkoopste is."

Mevr. Bahous uit TILBURG
2 uur geleden, energie

"het ging gemakkelijk "

Meneer Azizi uit NIJMEGEN
2 uur geleden, autoverzekering

"Gelijk alle kosten berekend klaar om te vergelijken"

Anoniem uit ZWAAG
3 uur geleden, lenen

"Snel en goed"

Anoniem uit ASSENDELFT
3 uur geleden, woonverzekering

"Ok"

Dhr. Kowalczyk uit VLAARDINGEN
3 uur geleden, energie