Aflevering 22: De maand na de maand augustus
Tip een vriend:

Aflevering 22: De maand na de maand augustus

Begin september publiceerden we voor het eerst open en bloot onze resultaten over de maand augustus: 7.000 verkochte autoverzekeringen. Daaraan was wel enige interne discussie voorafgegaan. Dat is vrij ongebruikelijk. Gelukkig heeft ons voorbeeld ook bij anderen vervolg gekregen. Onlangs publiceerde IKEA voor het eerst in de geschiedenis ook haar resultaten. Nu C&A nog. Wat gebeurde er na publicatie? Natuurlijk de gebruikelijke zure reacties van traditionele tussenpersonen. Dat zijn we gewend. Inmiddels kan ik mensen die bang waren dat de nieuwe verzekeringen vooral verkocht werden aan bestaande klanten die van verzekeraar wisselden geruststellen: de overgrote meerderheid van klanten die hun verzekering bij ons afsloten was nieuw voor ons.

Nieuwe kansen
Maar er was ook een positieve keerzijde: we werden benaderd door partijen die voorheen geen zaken met ons deden met de vraag of we toch niet eens konden praten. En er waren partijen waar we wel zaken mee doen, die ons benaderden om te praten over hoe ze hun product zo zouden kunnen aanpassen dat ze het aandeel in onze verkopen zouden kunnen verhogen. Kortom, veel nieuwe kansen dienden zich aan.

Tijdelijk uitverkocht
Voorts kregen we het verzoek van Onna-Onna om hun producten voorlopig even niet meer te verkopen. Er waren problemen met het verwerken van de stroom nieuwe polissen. Tandenknarsend gaven we gehoor aan het verzoek. We hebben namelijk graag veel goede aanbiedingen maar vinden het toch wel verstanding even een pauze in te lassen. Slechte klantervaringen zijn immers niet de bedoeling. Gelukkig heeft Onna-Onna de problemen inmiddels verholpen en zijn de Onna-Onna verzekeringen weer verkrijgbaar. De prijzen zijn naar boven bijgesteld, maar de prijs/kwaliteitverhouding is meestal nog steeds gunstig.

Resultaten september
Wat waren de resultaten in september? De eerste week was nog erg goed. Dat was zeker voor een deel het gevolg van de tv-campagne. In augustus waren we van 2 t/m 28 augustus met onze commercial op tv. Na de eerste week van september was dat effect verdwenen. In september begonnen we vanaf 20 september weer uit te zenden. De laatste dagen van september zagen we weer een opleving. In totaal ruim 6.100 gesloten verzekeringen in september. Weliswaar geen record, maar wat ons betreft bevredigend. Een all time high record 7.000+ verwachten we pas weer in december. De campagne loopt nu tot 10 oktober. Daarna zal de verkoop zeker weer inzakken. In november zijn we pas weer terug op de buis.

Naamsbekendheid stijgt langzaam
In de eerste weken van de campagne zagen we nauwelijks resultaten qua groei van onze naamsbekendheid. Inmiddels zijn meer onderzoeksresultaten bekend. Het gaat (langzaam) de goede kant op. Spontaan zowel als geholpen naamsbekendheid kruipen omhoog. Zowel onder ‘inspecteurs‘ als onder ‘gemakzoekers‘. De stijging onder ‘gemakzoekers’ is zelfs nog iets groter dan die onder ‘inspecteurs’. Dat betekent dat we de ‘nieuwe’ doelgroep wel degelijk weten te bereiken.

Nieuw: Independer.nl Garantie
Vorige week hebben we een nieuwe dimensie aan onze vergelijking van autoverzekeringen toegevoegd: Independer.nl Garantie. We zijn hier al heel lang mee bezig, en nu konden we het realiseren. Ruim een half jaar geleden formuleerden we de eisen waaraan een fatsoenlijke autoverzekering zou moeten voldoen. De ‘gemakzoeker’ kan er op vertrouwen dat wij de kleine lettertjes gelezen hebben. Met de aankoop van deze producten kan de consument zich geen buil vallen. Toen voldeed geen enkel product aan onze eisen. Er is hard aan gewerkt door de verzekeraars. Zo heeft Onna-Onna de openingstijden van haar telefonische bereikbaarheid aangepast. Aegon heeft een nieuw label gemaakt om mee te kunnen doen, inclusief een website. Het was een behoorlijke uitdaging om de verzekeraars zover te krijgen dat wij een jaarlijkse polis-check-up kunnen doen voor alle consumenten. Een 6-tal aanbieders biedt nu producten aan die aan onze eisen voldoen. De garantie weegt ook mee in de ‘prijs/kwaliteitsformule’ die de selectie van de top-3 producten bepaald. Uiteraard zijn we erg benieuwd naar de reacties van consumenten op de garantie die we afgeven op deze autoverzekeringen. Geeft dit een geruster gevoel? Zijn er nog belangrijke voorwaarden die nu (nog) ontbreken?

Populairste verzekeraars bij Independer.nl
Eind vorige week en deze week hebben we prijzen uitgereikt voor de meest populaire autoverzekeraars bij Independer.nl. Het gaat om de labels waarvan wij sinds de nieuwe site in de lucht is (begin juli) de meeste verzekeringen verkochten. We gaan de hele lijst publiceren: meer dan 30 labels. Opnieuw een benadering waar transparantie voorop staat. Als vergelijkingssite is je boodschap meestal: er is niet één verzekeraar de beste, je moet een vergelijking maken op basis van je persoonlijke omstandigheden. Dat blijft de boodschap. Maar er zijn wel een aantal labels die opvallend vaak verkocht worden: die gaan we bekend maken en in het zonnetje zetten. Toch een leuke prijs voor alle mensen die aan de kant van de aanbieder met producten bezig zijn. Ook hier hebben we intern de nodige discussie over gehad: is het niet ‘te plat’ om een prijs uit te reiken gebaseerd op aantal verkochte polissen? Uiteindelijk denken we van niet. We weten steeds beter de consument van advies te voorzien op basis van prijs EN kwaliteit. Dat zal weerspiegeld worden in de rangorde, als consumenten onze adviezen opvolgen. En daar hebben we vertrouwen in.

Zie hieronder de reactie van Budgio, die als winnaar uit de bus kwam.

What’s next ?
Natuurlijk gaan we door met de verbetering van onze module autoverzekeringen. Inmiddels zijn we ook gestart met het genereren van ideeën om andere productgroepen te ‘vergemakkelijken’. Te beginnen met Zorgverzekeringen. De ervaringen met autoverzekeringen hebben ons geïnspireerd om ook daar de ‘gemakkelijk’ principes door te gaan voeren. Het zorgseizoen begint in november. Veel werk aan de winkel dus…. We houden je op de hoogte. Wilt u een seintje ontvangen als er nieuws is? Volg ons dan op Twitter.

Aflevering gemist? Bekijk het volledige overzicht.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

6 Antwoorden op “Aflevering 22: De maand na de maand augustus”

  1. A. Hofstra schreef op 

    “Heeft u nog tips voor Independer?” Kijk ik hier naar een interne voorlichtingsfilm of is het echt de bedoeling dat wij als consument wat tips voor Independer ter harte moeten nemen?

  2. Mieke van Os (Independer.nl) schreef op 

    @ A. Hofstra,
    Dit is geen interne voorlichtingsfilm maar een zo transparant mogelijk verslag van wat wij meemaken. Voor een ieder die geinteresseerd is. Wij staan open voor tips en suggesties van iedereen. Van zowel consumenten als collega’s uit de branche.

  3. A. Hofstra schreef op 

    @Mieke van Os
    Ik ga hier graag op in. Waarom vertelt Independer wél hoeveel provisie zij krijgen voor hypotheken en levensverzekeringen, maar niet hoeveel er verdiend wordt aan een autoverzekering? Ik betaal maandelijks een deel van mijn verzekeringspremie aan Independer. Terwijl ik nog nooit iemand irl gesproken heb. Liever had ik daarom voor bijvoorbeeld een uurtarief gekozen voor mijn automatisch gegenereerde ‘advies’. Waarom geeft Independer die mogelijkheid niet?

  4. jeffrey schreef op 

    Ook ik ga hier graag even op in. Mag ik vragen wat u voor beroep heeft?
    Elk bedrijf moet winst maken. Als u een brood haalt bij de bakker vraagt u dan wat hij hier aan verdiend? Of bij de Supermarkt idem dito. Gaat u dan naar de bedrijfsleider om te vragen wat er op u boodschappen is verdiend. Het is al bezopen dat het bij de hypotheken en levensverzekeringen moet gebeuren.

  5. @A. Hofstra
    Bij hypotheken en levensverzekering is het verplicht heel duidelijk te vertellen wat je verdient aan het afsluiten van die polis. Voor autoverzekeringen en andere relatief eenvoudige verzekering is dat het niet.

    Toch willen we als Independer.nl graag open zijn over onze verdiensten en hebben dat dan ook duidelijk beschreven in dit artikel

    Het werken via een vast tarief voor het advies en afsluiten doen wij inderdaad niet. Wij denken dat dat het onnodige complex maakt voor de meeste mensen. Dan moet je en de verzekeraar betalen en Independer.nl. Dat geeft iedereen onnodig veel rompslomp rondom het regelen van een verzekering. Wij verwachten ook dat veel consumenten er helemaal geen behoefte aan hebben en liever 1 rekening betalen. Natuurlijk wel zolang de eindprijs die je betaald goed is.

  6. A. Hofstra schreef op 

    Goed. Vergelijken we het met een pot pindakaas. Is de pindakaas vies? Dan koop ik volgende keer een ander merk pindakaas. Maar als ik slechts één keer in mijn leven een pot pindakaas kan kopen, dan zal ik aan iemand met verstand van pindakaas vragen wat de lekkerste pindakaas is. Maar dan wil ik wel weten waarom diegene mij die pot pindakaas aanraadt. Omdat het echt de lekkerste pindakaas is, of omdat Calvé grif geld toestopt als de adviseur vaak genoeg zegt dat Calvé de lekkerste pindakaas maakt?

    Ieder bedrijf moet winst maken en het is ieder eerlijk bedrijf gegund om winst te maken. Maar een adviesbedrijf, zoals Independer, staat of valt bij openheid. Ik betaal dus liever een vast bedrag aan Independer als ik denk dat zij mij juist geadviseerd hebben over een goede verzekering voor mijn auto. Dan weet ik dat Independer onafhankelijk is van de verzekeraars, en hoef ik niet elke maand weer een deel van mijn premie aan Independer te betalen.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Snel en duidelijk"

Anoniem uit AMSTERDAM
2020-02-20, energie

"Nvt"

Anoniem uit DRIJBER
2020-02-20, energie

"Prima site"

Meneer Levoleger uit AMERSFOORT
2020-02-20, autoverzekering

"omdat ik altijd uitstekend geholpen wordt en ik zeer vriendelijk wordt te woord gestaan."

Meneer Vos uit ENSCHEDE
2020-02-20, autoverzekering

"Service gerichte keuzes, no nonsense en toch gedetailleerd"

Anoniem uit HARDERWIJK
2020-02-20, reisverzekering

"heel te verden"

Dhr. Oosthuizen uit SCHAGEN
2020-02-20, lenen

"Snel duidelijk en makkelijk afsluiten"

Mevrouw Volkers uit VIJFHUIZEN
2020-02-20, autoverzekering

"Prima, duidelijke en heldere informatie. Gemakkelijk af te sluiten"

Anoniem uit BERGEN NH
2020-02-20, rechtsbijstandverzekering

"Top "

Dhr. Al Gereawy uit VLIJMEN
2020-02-20, overlijdensrisicoverzekering

"zeer duidelijk en gemakkelijk"

Dhr. Bilen uit ENSCHEDE
2020-02-20, reisverzekering

"vlot en duidelijk"

Meneer Pleijsier uit ZWOLLE
2020-02-20, autoverzekering

"Gewoon top met alle verzekeringen."

Meneer Kalpoe uit SCHIEDAM
2020-02-20, woonverzekering

"Ik kreeg een medewerker aan de lijn en die heeft mij heel goed geholpen"

Anoniem uit EGMOND-BINNEN
2020-02-20, autoverzekering

"Goede snelle antwoorden op tel. vragen."

Anoniem uit HAARLEM
2020-02-20, reisverzekering

"Goed te woord gestaan na tel.overleg"

Dhr. Spierenburg uit NIEUWKOOP
2020-02-20, lenen