Aflevering 3: We hebben een visuele identiteit nodig
Tip een vriend:

Aflevering 3: We hebben een visuele identiteit nodig

Dat onze uitingen niet uitstralen wat we willen uitstralen, constateerden we de vorige aflevering al. Maar waar de meeste bedrijven een huisstijl hebben, is die bij Independer door onze snelle groei de afgelopen jaren nooit echt goed opgezet.

Wat is huisstijl dan precies?

Definitie huisstijl volgens Wikipedia:

In de enge definitie zien we huisstijl als visuele identiteit van een organisatie. Het betreft uitsluitend het symbolische gedeelte van de bedrijfsidentiteit. Hieronder vallen naam, logo, kleur, typografie (lettertype), vormentaal (stramienen/vlakken/curves/opmaak) en fotografiestijl.

Al deze elementen worden consistent gebruikt in presentaties of op briefpapiervisitekaartjesoffertesfacturenenveloppen, de websitee-mailsbedrijfskleding etc. 

Bij Independer hebben we een logo, en een huisstijlkleur en een lettertype dat we gebruiken. Maar meer dan dat ligt er niet vast. Onze website heeft wel wat meer vaste elementen. Zoals bijvoorbeeld de buttons, de kleuren en de vorm van bijvoorbeeld de foutmeldingen. Maar de samenhang tussen de vormgeving van de website en andere uitingen (zoals e-mails, nieuwsbrieven en post die we naar de klant sturen) is te weinig aanwezig.

Bekijk bijvoorbeeld hieronder eens deze uitingen die we het afgelopen jaar naar klanten stuurden. Ik kan me goed voorstellen dat een klant niet snapt dat al deze uitingen van dezelfde afzender komen.

3-uitingen

Een belangrijk onderdeel in de ontwikkeling van een nieuwe huisstijl zijn nieuwe elementen die de designs eenheid kunnen geven. Want het ontwerpen van een website is nu eenmaal heel anders dan het ontwerpen van een mooie folder. Maar met de juiste elementen en regels moet het ons lukken alle uitingen zo te ontwerpen dat de klant direct ziet dat ze bij elkaar horen.

In de volgende aflevering gaan we hiermee aan de slag. We kijken naar de samenhang van onze nieuwe huisstijl en gaan op zoek naar een bureau dat ons hierbij kan helpen.

Aflevering gemist? Bekijk het volledige overzicht.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

7 Antwoorden op “Aflevering 3: We hebben een visuele identiteit nodig”

  1. Bert Rorije schreef op 

    Goh, Marlijn wordt het dan geen tijd hier iets aan te doen? Ik help je graag en ik ken natuurlijk de organisatie van de gesprekken van anderhalf jaar geleden met Jef Poldervaart van Het Storm!

    Groet van Bert Rorije / bertrorije.com

  2. Karlijn Moll (Independer.nl) schreef op 

    Hallo Bert,

    Leuk dat je zo met ons meeleeft. We zijn al heel druk bezig met onze nieuwe huisstijl (zoals je linksboven aan ons nieuwe logo kan zien). Dat bureau hebben we dus al gevonden, we hebben het traject zelfs al afgerond. In de volgende afleveringen vertellen we meer over onze nieuwe visuele identiteit en het bureau dat ons geholpen heeft.

    Karlijn

  3. kritikaster schreef op 

    Deze “Karlijn-Moll-serie”is op zich al een unieke manier van zich én Independer te presenteren. Tegenwoordig is het met een opgeleukte standaardkleur, een logo, strak lettertype en grafische spelregels alleen niet meer gedaan om van een eigen huisstyle te kunnen spreken.
    Op frankwatching.com las ik hierover een passend bericht en wilde jullie via een reactie aan het gepresenteerde verhaal toevoegen als een opmerkelijke en voorbeeldelijke presentatie.
    Helaas was de reactiemogelijkheid na één dag al gesloten. Dus laat ik jullie op deze directe wijze weten, dat jullie prima bezig zijn………volhouden!

    http://www.frankwatching.com/archive/2013/08/24/laat-die-mensen-zien-drie-inspirerende-visual-storytellers/#reply-title

    1. Beste Kritikaster,

      Bedankt voor de complimenten. Ik kende dit artikel op Frakwatching nog niet dus ik zal deze inspirerende verhalen snel doorlezen.

      met vriendelijke groet,
      Karlijn

  4. kritikaster schreef op 

    @Karlijn Moll. Ik zal aan je denken, wanneer er ergens weer een passende publicatie voorbijkomt.

    Voor één van je collega’s heb ik nog een klusje…….

    Bij het reageren kan aangevinkt worden wanneer je graag geïnformeerd wilt worden als er een verdere reactie op het thema geplaatst wordt….

    Niet dus……óf ik heb het aanvinken verkeerd begrepen, óf het werkt niet!

    Ook nu vinkt ik weer aan “Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel.

    1. De mails worden gewoon verstuurd. De kans is groot dat deze verdwijnen in de map met spam- of ongewenste mail.

  5. kritikaster schreef op 

    @Karlijn Moll. Weer staat er een interessant verhaal op frankwatching.com
    Ik kan je dringend aanbevelen de nieuwsbrief te aboneren, het is een eerder verplichte literatuur en je blijft constant op de hoogte van innovaties uit het marketing- en grafische-vak. Informatie vanaf deze bron zal ik dus niet meer toesturen, want ik ga ervan uit, dat dit plichtlectuuur voor je is.

    http://www.frankwatching.com/archive/2013/08/26/verlaag-je-bouncepercentage-in-tien-stappen/?utm_source=rss&utm_medium=rss%2cemail&utm_campaign=verlaag-je-bouncepercentage-in-tien-stappen

    @hansdebruin. Vandaag zijn er inderdaad twee reactiemails gekomen. De oorzaak is, dat er bij de laatste posts, helemaal niet gereageerd werd…..en dan kun je natuurlijk geen reacties per mail bekijken. Ik heb nog niet veel forum-ervaring op Independer, maar zie wèl, dat er niet erg vaak gecommuniceerd wordt. Een slapend forum? Sorry voor de foute melding!

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Snel en eenvoudig"

Mevr. Shust uit AMSTERDAM
12 minuten geleden, rechtsbijstandverzekering

"snel geregeld"

Meneer de Kreek uit RIDDERKERK
15 minuten geleden, woonverzekering

"DUIDELIJKE INFORMATIE,SNELLE AFHANDELING."

Dhr. Rijkse uit VEENENDAAL
22 minuten geleden, reisverzekering

"Prima informatie met goede vergelijkingsmogelijkheden op een rij. Snelle afhandeling en duidelijk proces."

Anoniem uit NOORDEN
1 uur geleden, autoverzekering

"Prima service en een snelle en goede afwikkeling"

Meneer van Bommel uit OSS
1 uur geleden, autoverzekering

"Top"

Anoniem uit IJSSELMUIDEN
1 uur geleden, autoverzekering

"prima premie en snel"

Meneer Vos uit GRONINGEN
1 uur geleden, autoverzekering

"prima service, maar probeer de premies en kosten lager te houden!"

Meneer du Cloo uit HEILOO
1 uur geleden, autoverzekering

"5 sterren. Mooi helder overzicht, prima werkende site, duidelijke informatie en belangrijk, aanbieding beter dan bij Eigen Huis, bij zelfde leverancier."

Anoniem uit GENDT
1 uur geleden, energie

"Independer. Top !"

Meneer Voorhaar uit HILVERSUM
2 uur geleden, autoverzekering

"alles wordt zeer correct afgehandeld"

Dhr. Bettonvil uit EINDHOVEN
3 uur geleden, reisverzekering

"Duidelijke site"

Anoniem uit ELBURG
4 uur geleden, energie

"snel geregeld "

Anoniem uit HULSHORST
5 uur geleden, autoverzekering

"Duidelijk en makkelijk te volgen"

Anoniem uit UTRECHT
2020-02-17, overlijdensrisicoverzekering

"."

Anoniem uit ASSENDELFT
2020-02-17, reisverzekering