Aflevering 5: Een campagne: kunnen we dit zelf of niet?
Tip een vriend:

Aflevering 5: Een campagne: kunnen we dit zelf of niet?

Voor het opzetten van de campagne hebben we echt een reclamebureau nodig. Maar zelf zien we het eigenlijk niet zo zitten. Ik zie reclamebureaus als geldverslindende institanties die soms – dat is niet te voorspellen – een succesvolle campagne neerzetten.

Aan de andere kant, we hebben zelf de laatste jaren een paar keer het medium TV getest. Maar helaas steeds zonder succes:

2000: Commercial “Bart”
We waren waarschijnlijk te vroeg. Niemand kende ons, het fenomeen vergelijkingssite was nog onbekend en we hadden te weinig power om de naamsbekendheid echt snel op te bouwen.

2007: Campagne via Spotzer
We probeerden een commercial a la “confused.com” te maken tegen minimale kosten. De commercial had wel het “irritatiegehalte” van confused commercials, maar we zagen geen resultaat.

2009: Campagne met SBS
In 2009 doen we opnieuw een poging met SBS . Nu proberen we een “direct advertising concept”. Opnieuw geen noemenswaardig resultaat.

Waren de spots wellicht niet goed genoeg (maar wel heel goedkoop ;-))? Hadden we te weinig zendtijd ingekocht? Liep de campagne niet lang genoeg? We weten het niet.

Nieuwe start
Deze keer gaan we het grondig aanpakken. We gaan voor de langere termijn en we laten ons niet gek maken als we na de eerste week van de campagne geen resultaat zien in termen van verkopen.

Natuurlijk vragen we ons af: kunnen we dit zonder reclamebureau? We gaan op onderzoek uit. We spreken met verschillende freelancers met veel reclame-ervaring. Door de hoge graad van ‘eigenwijsheid’ onder de mensen binnen Independer.nl is het een must om een zware ‘brandcrack’ te vinden die ons aan kan. Maar we vinden niemand waarvan we denken dat die ons het hele traject (van strategievorming tot executie) goed zou kunnen helpen. Dan toch maar een reclamebureau? Ja. Er lijkt niets anders op te zitten.

Eerst maken we een longlist van bureaus die werk hebben gemaakt dat ons aanspreekt, of die voor klanten werken waar wij bewondering voor hebben. Al die bureaus laten we langskomen: XXSDoom&Dickson, Dawn, Alfred, Leukwerkt, Purple Cows Unlimited en Etcetera in combinatie met Red Urban. Dat levert interessante gesprekken op en we leren veel. We kijken vooral naar aantoonbare succesvolle ervaring met strategische herpositioneringen van (online) consumentenmerken, het belang dat het bureau hecht aan effectiviteit, omvang, bureaucratisch gehalte, en de persoonlijke klik.

Mini-pitch
Uiteindelijk nodigen we vier bureaus uit voor een strategische minipitch: XXS, Doom&Dickson, Leukwerkt en Etcetera/Red Urban. Allemaal gerenommeerde bureaus met succescases. We vragen of ze op basis van onze herpositioneringsideeën een groot aantal vragen te beantwoorden: schriftelijk en in de vorm van een presentatie. Creatieve uitwerking is niet gewenst.

Vanuit Independer.nl woont een brede groep mensen (7 personen) alle pitchpresentaties bij. Wij denken namelijk allemaal (onterecht?) verstand te hebben van reclame. En we willen een relatie met een bureau aangaan voor minstens een aantal jaren. Een breed draagvlak voor deze beslissing is dan wel heel belangrijk.

De presentaties van de vier bureaus worden binnen een week afgewerkt. Erg leuk om te horen en te zien hoe ze tegen onze plannen aankijken. Uiteindelijk kiezen we unaniem voor Etcetera/Red Urban. En dat is vrij bijzonder, want we zijn het zelden echt eens over zaken binnen Independer.nl.

De persoonlijke klik was er niet tijdens de mini-pitch. We vonden ze knap arrogant overkomen. Ter illustratie: één van de commentaren uit de scorecard die alle Independer.nl-deelnemers na de meeting hebben ingevuld: “Ik blijf ze arrogant en egocentrisch vinden. Meetings zijn grotendeels eenrichtingsverkeer. Presenteren nu onze ideeën al als die van hen….Zijn (misschien terecht) zeer van zichzelf overtuigd en niet erg geïnteresseerd in ons (als mensen). Wel in Independer.nl als ‘professioneel vraagstuk’ “.

Wel zijn we onder de indruk van hun ervaringen met andere online merken, zoals bijvoorbeeld Bol.com. En ze hebben het beste verhaal over hoe ze aankijken tegen onze plannen qua strategie, kernwaarden en positionering en hoe ze daarop voort zouden willen borduren. Dus unaniem, maar met gemengde gevoelens, kiezen we voor Etcetera/Red Urban. Die gemengde gevoelens hebben we wel direct met ze besproken. Ze geven zelf aan dat dat vrij bijzonder is, en niet gebruikelijk. Onze boodschap: “We willen graag met jullie verder, maar jullie moeten niet zo arrogant doen. Wij willen het graag samen met jullie doen en we willen niet dat jullie zonder meer met ons probleem aan de haal gaan”. Gelukkig valt het gesprek in goede aarde en Etcetera lijkt het te begrijpen.

Die hobbel is genomen, we hebben een bureau gekozen! Overigens is Etcetera wel de duurste van het stel. Dat doet natuurlijk pijn. Wij letten graag op de kleintjes en nemen ons voor dat ook te blijven doen, binnen de tarieven die zijn afgesproken. Dat het ons veel geld gaat kosten is na de pitch wel duidelijk.

Hoe dit avontuur verder gaat lees je in aflevering 6.

Aflevering gemist? Bekijk het volledige overzicht.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

2 Antwoorden op “Aflevering 5: Een campagne: kunnen we dit zelf of niet?”

  1. Ewout Wolff schreef op 

    Bijzonder dat jullie dit online zetten. Zeer leerzaam voor elk ander bedrijf en voor alle marketeers. Zou dit een verandering geven in de verhouding reclamebureau – bedrijf? We’ll see.
    Tot nu toe in ieder geval veeeel herkenning.

  2. Edgar Daalman schreef op 

    @Mieke: Hi Mieke! Lang geleden alweer dat we contact hadden. Met plezier en aandacht door de verschillende afleveringen ‘gebladerd’… Het blijkt niet alleen dat jullie een (overigens in mijn ogen) prima keuze hebben gemaakt voor een gevestigd bureau. Jullie zijn bovendien inmiddels al vergevorderd in het proces. Bijzonder wat er allemaal in een jaar tijd aan inzichten groeit en werk kan worden verzet, nietwaar? In elk geval proficiat met de stappen (en de activatie van medewerkers en de inzet van onderzoeks- en adviesbureaus – heel goed!) en de aanpak, hoewel ik in alle eerlijkheid je mening zeker deel dat de primaire keuze voor tvc strategisch gezien ‘niet heel exotisch’ overkomt – een avatar op avontuur in polisland met ‘pixar’-achtige super op het eind zal echter vast wel de nodige aandacht trekken; ben in elk geval dan natuurlijk wel heel benieuwd naar het resultaat en wat er allemaal volgen gaat in de toekomst. Met name de slag naar online en hoe jullie vervolgens van viewers followers, of zelfs believers gaan maken. We gaan het, kortom, beleven. Good luck!

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Snel en eenvoudig"

Mevr. Shust uit AMSTERDAM
33 minuten geleden, rechtsbijstandverzekering

"snel geregeld"

Meneer de Kreek uit RIDDERKERK
36 minuten geleden, woonverzekering

"DUIDELIJKE INFORMATIE,SNELLE AFHANDELING."

Dhr. Rijkse uit VEENENDAAL
43 minuten geleden, reisverzekering

"Prima informatie met goede vergelijkingsmogelijkheden op een rij. Snelle afhandeling en duidelijk proces."

Anoniem uit NOORDEN
1 uur geleden, autoverzekering

"Prima service en een snelle en goede afwikkeling"

Meneer van Bommel uit OSS
1 uur geleden, autoverzekering

"Top"

Anoniem uit IJSSELMUIDEN
1 uur geleden, autoverzekering

"prima premie en snel"

Meneer Vos uit GRONINGEN
1 uur geleden, autoverzekering

"prima service, maar probeer de premies en kosten lager te houden!"

Meneer du Cloo uit HEILOO
2 uur geleden, autoverzekering

"5 sterren. Mooi helder overzicht, prima werkende site, duidelijke informatie en belangrijk, aanbieding beter dan bij Eigen Huis, bij zelfde leverancier."

Anoniem uit GENDT
2 uur geleden, energie

"Independer. Top !"

Meneer Voorhaar uit HILVERSUM
2 uur geleden, autoverzekering

"alles wordt zeer correct afgehandeld"

Dhr. Bettonvil uit EINDHOVEN
3 uur geleden, reisverzekering

"Duidelijke site"

Anoniem uit ELBURG
5 uur geleden, energie

"snel geregeld "

Anoniem uit HULSHORST
5 uur geleden, autoverzekering

"Duidelijk en makkelijk te volgen"

Anoniem uit UTRECHT
2020-02-17, overlijdensrisicoverzekering

"."

Anoniem uit ASSENDELFT
2020-02-17, reisverzekering