Aangezien we willen dat de gemakzoeker bij ons eenvoudig én met een gerust hart een autoverzekering kan afsluiten, moeten we ook naar het aanbod van producten gaan kijken.

Kill de schadevrije jaren
Eigenlijk zouden we daarom het hele begrip ‘schadevrije jaren’ af willen schaffen. Het begrip zorgt namelijk voor veel verwarring. Veel consumenten denken te weten wat het is, maar weten het eigenlijk niet. Dat betekent dat er vaak foute aantallen opgegeven worden bij het maken van een vergelijking. Ikzelf ben ook zo’n consument: bij schadevrije jaren denk je toch aan het aantal jaren dat je schadevrij gereden hebt?
Vaak moet er dan achteraf een correctie gemaakt worden. Het kost veel tijd bij zowel Independer.nl als bij de verzekeraars. En de premie moet soms naar boven aangepast worden, wat weer voor frustratie bij de consument zorgt.

Daarnaast betwijfelen we of ‘schadevrije jaren’ nu wel zo voorspellend zijn voor de kans op schade in de toekomst. Wij leggen het idee van het afschaffen van schadevrije jaren bij de verzekeraars neer, en starten een project met Friss. Hierin kijken we of we schadevrije jaren niet kunnen inschatten op basis van gegevens die de klant gemakkelijk (uit zijn/haar hoofd) kan verstrekken. ABZ levert eveneens een bijdrage in de vorm van gegevens.
We komen een eind, maar concluderen uiteindelijk dat het resultaat van het model niet goed genoeg is. De verzekeraars staan ook niet te springen om de schadevrije jaren af te schaffen. Het is een belangrijke premiebepalende factor. Tenslotte blijkt uit onze onderzoeken onder consumenten dat de consument de vraag naar schadevrije jaren zelfs verwacht bij het maken van een vergelijking. Als er niet naar gevraagd wordt, denkt men bepaalde kortingen mis te lopen. Afschaffen lijkt nu nog een brug te ver. We nemen ons wel voor de strijd niet op te geven en er later mee verder te gaan.

Fatsoenlijk verzekerd
We doen samen met SKIM uitvoerig studie naar wat consumenten belangrijk vinden aan een autoverzekering. Daarvoor maken wij dankbaar gebruik van ons ‘Independer panel’. Dit zijn 2000 consumenten die ons kennen en die aangegeven hebben ons te willen helpen de site en de dienstverlening verder te ontwikkelen. Mede op basis hiervan stellen we een lijst van voorwaarden op waaraan een product zou moeten voldoen, willen we de consument een ‘product met gemoedsrust’ kunnen aanbieden. De lijst bevat onder andere de volgende punten:

  • Dagelijks opzegbaar of te wijzigen
  • Goede bereikbaarheid. Ook telefonisch. Ruime openingstijden
  • Bij total loss altijd voldoende vergoeding om een gelijkwaardige auto te kopen
  • Leesbare voorwaarden. Liefst op 1 A4
  • Geen verborgen nadelige voorwaarden. Een voorbeeld daarvan is het feit dat stormschade alleen vergoed wordt als die ontstaat bij windkracht 7 of hoger. Waarom niet als er bij windkracht 6 een zware tak op je auto waait?
  • Geen grote premieverhoging na een schade
  • Vervangend vervoer als de auto gerepareerd wordt.

En dat alles tegen een redelijke prijs.

Vervolgens kijken we welke producten nu aan die eisen voldoen. Dat zijn er erg weinig! Met veel verzekeraars wordt gesproken over de mogelijkheid om hun producten aan te passen. Met wisselend succes. Niet al onze wensen blijken altijd meteen haalbaar. ASR en Aegon gaan snel aan de slag. Anderen volgen schoorvoetend of besluiten niet mee te gaan.

Independer.nl Garantie
We besluiten een Independer.nl Garantie in het leven te roepen. Alleen produkten die aan onze minimale eisen voldoen krijgen die garantie. Die garantie wordt ook van belang bij het bepalen van de ‘Beste Keuze’ en bij de prijs/kwaliteit-verhouding die we in de vergelijking mee gaan nemen.

Logo Independer.nl Garantie

Nu wordt het wel heel concreet. Een aantal verzekeraars komt alsnog over de brug: er worden nieuwe producten ontwikkeld of bestaande producten aangepast. Dat kost veel tijd. Het is niet zeker of we bij de lancering van de nieuwe site al veel producten een Independer.nl Garantie kunnen geven. Een belangrijk breekpunt is voor sommige verzekeraars de ‘Autoverzekering-checkup’: het jaarlijks toesturen van een beter aanbod voor de consument (als dat beschikbaar is). Verzekeraars zijn – misschien terecht – bang dat veel consumenten na een jaar weer over zullen stappen.

In aflevering 9 gaan we kijken naar het nieuwe design van de site.

Aflevering gemist? Bekijk het volledige overzicht.

Praat mee3 Reacties op “Aflevering 8: ‘Gemakkelijke’ producten”
  1. Debeurs schreef op 

    Beste Mieke,
    ik heb het gecontroleerd en het blijkt inderdaad dat er nog maar weinig verzekeraars zijn waar de hoogte van de dagwaarde van invloed is op de premie.
    Mijn dank voor uw uitleg!

  2. Mieke van Os (Independer.nl) schreef op 

    @ Debeurs,
    Klanten weten vaak niet wat de dagwaarde van hun auto is. Misschien als ze de auto net gekocht hebben, maar anders… Gelukkig hebben we de dagwaarde ook niet nodig om voor de klant een goede berekening te kunnen maken. Er zijn namelijk nog maar weinig verzekeraars waarbij de dagwaarde invloed op de premie heeft. Daar waar dit nog wel het geval is hebben we afspraken met de verzekeraar gemaakt. De afspraak houdt in dat ze de waarde die uit de Autotelex cq RDC database (met gegevens over alle auto’s) komt overnemen. En dat mocht er een schade zijn, dat ze zich niet zullen beroepen op een te lage dagwaarde.

    Lijkt me toch echt heel gemakkelijk voor de klant.

  3. Debeurs schreef op 

    Je kan je druk maken over de schadevrije jaren.
    Je zou je ook druk kunnen maken ver de dagwaarde die Independer consequent erg laag waardeert. Leuk voor een lage premie, goed voor een mooi vergelijk. Slecht in geval van een schade waarbij de dagwaarde wordt overschreden.
    En zo kan je nog wel meer zaken verzinnen die het voor de consument ”niet echt makkelijk maken”.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
Altijd perfect gere
10