Feuilleton aflevering 21: Eerste resultaten explosief!
Tip een vriend:

Feuilleton aflevering 21: Eerste resultaten explosief!

Het is nu een maand geleden dat de tv-campagne van start ging. Tijd voor een update. Hoe waren de reacties? En zien we al resultaten?

Juli topmaand
Begin juli was de ’nieuwe’ versie van de site (module autoverzekeringen) live gegaan. Die bleek meteen al goed te werken. In juli werd het record voor de verkoop van autoverzekeringen gebroken: 5400 nieuwe gesloten verzekeringen. We hadden nooit eerder een maand waarin we zoveel nieuwe klanten mochten verwelkomen. En dat nog zonder campagne!

Gejat van Pixar?
De reacties op de campagne waren overwegend positief, zowel van specialisten, branchegenoten als consumenten. Belangrijkste kritische noot was het verwijt dat ons op veel plaatsen (marktonderzoek, weblog, Twitter e.d.) gemaakt werd dat onze Indy gejat was van het logo (lampje) van Pixar. Dat lampje is inderdaad een van de inspiratiebronnen voor de ontwikkeling van Indy geweest. Indy is echter een webcam en geen lampje. Bovendien is Indy van scratch opnieuw voor ons ontwikkeld. En wij zijn er blij mee. Het is een mooie verpersoonlijking van wat Independer.nl wil zijn en Indy wordt door de meeste consumenten als zeer sympathiek ervaren. We krijgen zelfs liefdesverklaringen aan Indy.

Indy heeft een hoog aaibaarheidsgehalte, vandaar dat we onderzoeken of we Indy in ’knuffelvorm’ kunnen laten maken.

Trafficgroei langzaam maar zeker
Vanaf de eerste dag dat de campagne actief was, zien we een groei in traffic. De belangstelling voor autoverzekeringen neemt verder toe nadat de campagne twee weken actief is. Over augustus als geheel zien we een groei van 40% ten opzichte van juli.

Productie stijgt mee
De verkoop van autoverzekeringen neemt ook toe. Gedurende de eerste twee weken zo’n 5%, vanaf de derde week groeit de productie explosief. Bij een grote stijging in traffic gaan de conversies meestal omlaag. Dat lijkt nu erg mee te vallen. We eindigen de maand augustus met opnieuw een record: 7.000 klanten met een nieuwe autoverzekering.

Groei toe te schrijven aan nieuwe strategie?
Natuurlijk kunnen er andere oorzaken zijn voor de positieve ontwikkelingen: de autoverkopen trekken aan, de consumenten die verzekerd waren bij Ineas zijn op zoek naar een nieuwe autoverzekering, de trend van off-line naar online kopen, het slechte weer eind augustus etc. Maar de groei is zo substantieel dat we er toch vanuit gaan dat de nieuwe site en de campagne een grote bijdrage daaraan leveren.

Op schema qua doelstellingen?
De meest concrete doelstelling voor dit project was vertaald in termen van verkochte autoverzekeringen. Die moest groeien van 4.000 per maand (1e helft 2010) tot 8.000 eind 2011. Met het aantal van 7.000 in augustus liggen we dus ruim op schema. Als de groei doorzet kunnen we onze doelstelling al veel eerder bereiken. We hebben geen idee wat we voor de rest van dit jaar mogen verwachten.

Theorie down the drain?
Theoretisch zou de naamsbekendheid in ons geval sterker moeten stijgen dan het bezoek aan de site en de verkopen. In een later stadium neemt de groei in naamsbekendheid af en de groei in traffic en productie toe.

Maar wij zien iets heel anders. De naamsbekendheid, die we wekelijks meten, schommelt wat maar neemt niet significant toe. Traffic en productie zijn in dezelfde periode met 40% en 30% gestegen. Heeft iemand daar een verklaring voor?

Nu een maandje rust?
De komende weken wordt de commercial niet uitgezonden. Wat gaat er nu gebeuren? Keert de trend? Nadat de campagne is gestopt (30 augustus) zien we traffic en productie flink dalen. En hoe snel gaat dat dan? We hervatten het uitzenden van de spots op 20 september, dan voor een periode van 3 weken. Intussen zitten we niet stil. We zullen nog wat wijzigingen aan de site aanbrengen die de conversie moet gaan verhogen. En we gaan onze ’Independer.nl Garantie’ (zie aflevering 8 van het feuilleton) nu eindelijk echt introduceren.

Begin oktober zullen we opnieuw een update publiceren. Wilt u een seintje ontvangen als er nieuws is? Volg ons dan op Twitter.

Aflevering gemist? Bekijk het volledige overzicht.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Één reactie op “Feuilleton aflevering 21: Eerste resultaten explosief!”

  1. Peter Zegwaart schreef op 

    Allereerst gefeliciteerd met de mooie commerciële resultaten. Een campagne die zowel traffic als productie laat stijgen raakt kennelijk een gevoelige snaar.
    Hoe is dit te rijmen met een naamsbekendheid, die juist niet stijgt, maar blijft schommelen rond het niveau van voor de campagne? Mijn hypothese is, dat die huidige naamsbekendheid meteen de omvang van de doelgroep representeert, waarvoor Independer op dit moment een relevante en aantrekkelijke propositie vormt. Bij mensen, die er niet aan denken om voor een verzekering op Independer te kijken en die al helemaal niet online willen sluiten, beklijft de naam Independer niet na het zien van de commercial. Die gaat voor hen namelijk nergens over. Waarschijnlijk zal alleen bij een veel hogere reclamedruk de naamsbekendheid stijgen, maar die doet dat dan bij mensen, die vooralsnog voor Independer niet zo interessant zijn. Met een naamsbekendheid, die niet stijgt, terwijl traffic en productie dat wel doen is er weinig reden tot zorg. Ik neem tenminste aan, dat de naamsbekendheid wel veel hoger is dan het huidige bereik van Independer. En bovendien, de verzekeringsbranche is nog steeds niet in staat om op een overtuigende manier het vertrouwen van de consument terug te winnen. Waarmee groei van de doelgroep, waarvoor Independer een interessant alternatief wordt, alleen maar een kwestie van tijd is.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Snel en duidelijk!"

Anoniem uit BERGEN OP ZOOM
23 minuten geleden, woonverzekering

"Goede website makkelijk te gebruiken"

Anoniem uit EMMEN
1 uur geleden, woonverzekering

"Goed"

Mevrouw Joanna Monica uit LEIDERDORP
1 uur geleden, zorgverzekering

"Duidelijk, handig, makkelijk in gebruik en binnen een half uur alles rond."

Anoniem uit RENKUM
6 uur geleden, autoverzekering

"Altijd de goedkoopste "

Anoniem uit HOUTEN
8 uur geleden, autoverzekering

"Vind het goed"

Meneer Achalhi uit 'S-GRAVENHAGE
2019-09-18, zorgverzekering

"Geen enkel probleem, duidelijke informatie"

Anoniem uit BUNNIK
2019-09-18, reisverzekering

"Goede service, goed bereikbaar"

Mevrouw Winkelmolen uit MAASBRACHT
2019-09-18, autoverzekering

"Gewoon"

Meneer Kok uit ALMERE
2019-09-18, woonverzekering

"."

Anoniem uit ZWOLLE
2019-09-18, autoverzekering

"Top "

Anoniem uit ALMERE
2019-09-18, lenen

"Makkelijk in te vullen nu hopen op goed nieuws"

Dhr. Op 't Holt uit HOOGEZAND
2019-09-18, lenen

"Makkelijke aanvraagprocedure"

Anoniem uit STEENWIJK
2019-09-18, reisverzekering

"Uitstekende hulp aan klanten"

Meneer Yumerov uit 'S-GRAVENHAGE
2019-09-18, autoverzekering

"Snel en gemakkelijk vergelijken en een verzekering afsluiten"

Anoniem uit VEGHEL
2019-09-18, autoverzekering