Independer: terugblikken op 2013 en vooruitkijken naar 2014
Tip een vriend:

Independer: terugblikken op 2013 en vooruitkijken naar 2014

Niet alleen voor normale retailers en webwinkeliers is december veruit dé belangrijkste maand. Ook voor Independer is december de belangrijkste maand vanwege de grote drukte bij zorgverzekeringen. December was een succesvolle, maar ook roerige maand. In dit weblogartikel blikken we daar graag even op terug, maar kijken we ook vooruit naar wat ons in 2014 te wachten staat. 

Terugblik op 2013

Met trots kijken we terug op 2013. We hebben veel kunnen betekenen voor een wederom groeiend aantal klanten. Meer dan 15 miljoen (!) keer is onze website afgelopen jaar bezocht. Door mensen die op zoek waren naar informatie, hulp of advies over een verzekering, hypotheek, sparen, lenen of een zorgverlener. Onze experts hebben 350.000 persoonlijke gesprekken gevoerd met klanten en niet-klanten. We hebben weer meer verzekeringen voor klanten mogen regelen dan voorheen: maar liefst 400.000. En het belangrijkste: zij waardeerden onze service gemiddeld met een 9,1. Onvoorstelbare aantallen waar we, toen we bijna 14 jaar geleden met Independer startten, niet eens over durfden te dromen. Om al die klanten een excellente service te kunnen bieden, en om steeds nieuwe dingen te kunnen ontwikkelen, zijn we inmiddels het aantal van 200 Independers gepasseerd.

Maatschappelijke rol van Independer

Minstens zo belangrijk als groei, is onze maatschappelijke rol. We willen immers maatschappelijk relevant zijn en ieder jaar onze droom – om complexe zaken simpel te maken en om mensen gemoedsrust te geven over hun verzekeringen – realistischer laten worden. Dat kost veel energie en doorzettingsvermogen, maar het is ons afgelopen jaar ook weer goed gelukt. Ten eerste ons initiatief in het voorjaar om een petitie te starten. Hierbij eisten we van verzekeraars dat zij duidelijk zijn over de contractering van ziekenhuizen op het moment dat klanten een nieuwe zorgverzekering af moeten sluiten. We haalden 35.000 handtekeningen op en hebben die in Den Haag aan de Tweede Kamer aangeboden. Onze aandacht voor dit probleem zal er mede toe hebben bijgedragen dat dit jaar de contractering van vrijwel alle verzekeraars half november al bekend was.

Ten tweede introduceerden wij de kwaliteitsscore van ziekenhuizen, de zorgzoeker en integratie bij zorgverzekeringen. Op de website ziet het er erg simpel uit, maar aan de achterkant is het erg ingewikkeld. We hebben al veel lof voor ons initiatief ontvangen, maar we realiseren ons ook dat dit pas de eerste stap is. Hoewel we aan deze initiatieven niets verdienen, geeft het ons veel voldoening om meer voor consumenten te kunnen betekenen. Daarmee zullen we door blijven gaan.

Kritiek op onze onafhankelijkheid en vergelijking

Ondanks al onze mooie initiatieven en drijfveren waarmee we iets goeds willen doen voor de maatschappij, kregen we kritiek van verschillende kranten op onze werkwijze. Dat kwam hard aan. De snelheid en het gemak waarmee de kritiek werd overgenomen door andere media, raakte ons. Door de eenzijdigheid waarmee zaken werden belicht, werd een onjuist beeld van Independer geschetst. Het feit dat we een objectieve en zo volledig mogelijke vergelijking maken, werd genegeerd. In de vergelijking tonen we naast de top 3 altijd de laagste bekende prijs in de markt. Ook als daar geen samenwerking mee is. Een deel van de kritiek is begrijpelijk: dat we Achmea als aandeelhouder hebben en Independer heten zullen we moeten blijven uitleggen. Maar als we Achmea zouden voortrekken zou dat onherroepelijk tot onze ondergang leiden. Meer dan ooit hebben wij belang bij eerlijkheid en objectiviteit. Ja, we verdienen geld voor ze, maar tegelijkertijd verliezen we ook geld voor ze. Dagelijks wijzen we ook klanten van Achmea op betere mogelijkheden bij andere verzekeraars en moedigen we ze aan over te stappen.

Meer bieden dan alleen vergelijking op prijs

Vaak worden we nog gezien als prijsvergelijkingssite. Een goede vergelijkingssite kijkt echter veel verder dan de prijs. We zijn daarnaast ook onderzoeksbureau, adviseur en verzekeringswinkel. We maken het mogelijk én makkelijk om allerlei verzekeringen op aspecten als prijs, kwaliteit en service te beoordelen en meteen af te sluiten. Daarvoor is de top 4 (drie beste prijs-kwaliteit + de goedkoopste uit de gehele markt) ontwikkeld. Die winkelfunctie staat altijd naast de vergelijking van alle aanbieders, met én zonder samenwerking. Over die rol van financiële supermarkt zullen we duidelijker en meer gaan informeren. Door onze focus op kwaliteit bestaat de top 3 van Independer vaak uit andere verzekeraars dan bij de pure prijsvergelijkers. Dat schept verwarring. We zijn daarom oprecht blij dat onze herhaalde oproepen om vergelijkingsmethoden te toetsen, nu wordt opgepakt door de AFM.

Wat staat ons in 2014 te wachten?

We gaan vanuit onze eigen kracht en kernwaarden door op de ingeslagen weg. Het feit dat vrijwel alle klanten die van onze dienstverlening gebruik hebben gemaakt laaiend enthousiast zijn, steunt ons in deze route. Dat wil niet zeggen dat we de kritiek wegwuiven. Integendeel, we nemen het zeer serieus en zullen onze dienstverlening en communicatie verder verduidelijken of aanpassen. Het geheim van ons succes is immers dat we geen geheimen hebben.

Investeren in nieuwe producten en betere dienstverlening

We gaan niet stilzitten, maar meer investeren dan ooit tevoren. Investeren in nieuwe doelgroepen, nieuwe producten en in het verbeteren van de huidige dienstverlening. Zodat we klanten nog beter kunnen bedienen. We gaan verder bouwen aan het merk, aan de website en aan eenvoudige en klantgerichte producten. Daarnaast gaan we investeren in verbeterde dienstverlening aan bestaande klanten. Ook zullen we dit jaar weer veel energie stoppen in persoonlijke ontwikkeling en opleiding van medewerkers. Al deze initiatieven moeten ertoe leiden dat we klanten iedere keer opnieuw verrassen met gemak, expertise en een excellente service.

Genoeg mooie en leuke uitdagingen waarin we onze tanden kunnen zetten dit jaar!

Rest ons nog om alle lezers en iedereen die gebruikmaakt van onze dienstverlening een heel gezond en mooi 2014 toe te wensen!

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

2 Antwoorden op “Independer: terugblikken op 2013 en vooruitkijken naar 2014”

  1. kritikaster schreef op 

    @Ruud Martens. Een eerlijk verhaal voor alle stakeholders en daaronder reken ik in jullie geval absoluut ook alle klanten en vergelijkingssitegebruikers. In het afgelopen jaar hebben jullie kritische vragen op het forum (meestal) beantwoord en daarvoor bedank ik alle betrokkenen. Dat er tegenwind tot storm zou komen, het hoort bij het zakendoen! Als team, maar ook iedere medewerker en de leiding wenst ik jullie voor 2014 veel succes en verrast ons klanten en gebruikers met innovatieve ideëën waardoor we zeker kunnen rekenen op een betrouwbare gids door de onoverzichtelijke en vooral ondoorzichtige verzekeringsbos. Het dient te worden opgemerkt, dat jullie de verzekeringsnevel niet veroorzaken en de grote kritiek bij de wetgever én verzekeraars gelegd mag worden.

  2. Tonnie Scherpenzeel schreef op 

    Ik wens jullie het allerbeste voor 2014. In 2013 hebben jullie mij uitstekend geholpen!
    vr.gr.tonnie

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Super service"

Anoniem uit HEERLEN
1 uur geleden, lenen

"Nee"

Anoniem uit ELBURG
1 uur geleden, autoverzekering

"Bedankt Tim en Tom"

Anoniem uit ROSMALEN
1 uur geleden, autoverzekering

"Goede service "

Meneer Van Donge uit DE LIER
2 uur geleden, autoverzekering

"Mooie site"

Anoniem uit ZWAAG
2 uur geleden, lenen

"Makkelijke service, snel geregeld. Enige bezwaar is de terugkoppeling van kosten waarbij die per maand en per jaar door elkaar werden gehaald."

Anoniem uit BARENDRECHT
3 uur geleden, reisverzekering

"Gebruiksvriendelijke site. "

Anoniem uit TYNAARLO
4 uur geleden, woonverzekering

"super handig en recht door zee "

Dhr. Schriekenberg uit SOEST
4 uur geleden, lenen

"Goede informatie, overzichtelijke site, heldere duidelijke uitleg, goed invulbaar, en eenvoudige schermen."

Anoniem uit WARNSVELD
4 uur geleden, energie

"gaat snel"

Mevr. van Halderen uit TERWOLDE
4 uur geleden, lenen

"Ik moet eerst ervaren hoe het geleverde product (reisverzekering) van kwaliteit is."

Dhr. van Hout uit DRUTEN
5 uur geleden, reisverzekering

"Goed geregeld "

Dhr. Dietz uit AMSTERDAM
5 uur geleden, rechtsbijstandverzekering

"Duidelijk"

Anoniem uit HEEZE
5 uur geleden, overlijdensrisicoverzekering

"Makkelijke aanvraag"

Meneer Post uit ROTTERDAM
5 uur geleden, zorgverzekering

"was gemakkelijk te vinden en in te vullen"

Anoniem uit HENGELO OV
6 uur geleden, energie