Independer om tafel met Verbond van Verzekeraars over schadevrije jaren
Tip een vriend:

Independer om tafel met Verbond van Verzekeraars over schadevrije jaren

Independer gaat praten met het Verbond van Verzekeraars over onrechtvaardigheid en onduidelijkheid in het schadevrije jarenbeleid van verzekeraars. Dagelijks ontvangen wij klachten van consumenten over hoe verzekeraars omgaan met hun schadevrije jaren. Met veel van die klachten zijn wij het eens. Vorige maand stelde Independer de schadevrije jarenproblematiek openlijk ter discussie en we zochten hierover de publiciteit. De media zagen het belang van die discussie en pakten het onderwerp goed op. Ook Tros Radar besteedde aandacht aan dit onderwerp. 

In één keer al je schadevrije jaren weg

Als je jaren lang schadevrij rijdt, geven autoverzekeraars je elk jaar een beetje meer korting op je premie. Die kortingen lopen op tot wel 80 procent. Maar als je een jaar geen autoverzekering hebt, bijvoorbeeld omdat je je auto tijdelijk deelt met je partner, dan ben je bij veel verzekeraars in één keer al je opgebouwde schadevrije jaren kwijt.

Independer vindt systeem schadevrije jaren oneerlijk

Wil je je daarna weer verzekeren? Dan moet je je schadevrije jaren weer heel langzaam opbouwen tot je weer op je oude kortingspercentage terecht komt. Dat kan wel tien jaar duren. Wij vinden dit niet eerlijk. Independer vindt dat voor jaren-afbouw dezelfde regels moeten gelden als voor jaren-opbouw.

Late registratie schadevrije jaren in database Roy-data

Daarnaast ontstaan er veel problemen omdat verzekeraars bij opzegging van een verzekering vaak te laat zijn met het doorgeven van schadevrije jaren aan de centrale database (Roy-data). Hierdoor krijgen consumenten een verkeerde premie voorgerekend bij een nieuwe verzekeraar.

Independer formuleerde vier eisen aan verzekeraars

Independer kwam met deze eisen aan verzekeraars, die ertoe moesten leiden dat het schadevrije jaren beleid zou veranderen. We stuurden een onze verbeterpunten naar Het Verbond van Verzekeraars, met het dringende verzoek verzekeraars te adviseren de consument weer centraal te stellen en en een duidelijker en eerlijker beleid op het gebied van schadevrije jaren te hanteren.

Verbond van Verzekeraars reageerde afwijzend

Het Verbond van Verzekeraars laat weten dat het vanwege mededingingswetgeving niet bindend mag vaststellen hoe lang schadevrije jaren geldig zijn. Dit argument gebruikt het Verbond  ook tegen ons voorstel om kortingspercentages gelijk te trekken. Verder zegt het Verbond dat er een sanctiebeleid is opgesteld voor verzekeraars die schadevrije jareninformatie te laat aanleveren bij Roy-data.

Independer op 20 juni om tafel met Verbond van Verzekeraars

Independer ziet wel degelijk mogelijkheden voor het Verbond om het schadevrije jarenbeleid, binnen de kaders van de wet, flink te verbeteren. Ook zijn we ontevreden over de termijn van drie weken voor registratie in Roy-data en over de sancties tegen verzekeraars die schadevrije jaren structureel te laat doorgeven aan Roy-data. Redenen genoeg voor een goed gesprek met het Verbond. Op 20 juni is het zover en gaan we om de tafel om te praten.  We hopen dat het Verbond in dit gesprek tot inzicht komt dat de consument weer op de eerste plaats komt. Eerlijke en duidelijke regels zijn hiervoor essentieel.

Lees meer over: autoverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

11 Antwoorden op “Independer om tafel met Verbond van Verzekeraars over schadevrije jaren”

  1. kritikaster schreef op 

    Inderdaad klagen verzekerden allang over “gedoe” met de schadevrije jaren. Verzekeraars schijnen de klachten en de “hates” naast zich neer te leggen en geven gelijktijdig onsommen uit om de klant centraal te stellen. Dat heet dweilen met de kranen open…..! Dat hrt Verbond van Verzekeraars deze signalen niet juist interpreteert en verdere schade van de branche afwend is het kwalijke aan dit verhaal.
    Waarom de Consumentenbond en/of Independer dit zolang laat slepen is eveneens onduidelijk. Independer schrijft nog zwakjes, dat ze hopen dat her Verbond tot inzicht zal komen…..al eerder schreef ik, dat jullie niet “het beste uit de verzekeraars moeten halen”, maar “méér dan het beste”!
    Dus ga er deze keer vol in, vertegenwoordig de cliënten en beschut deze verzekeraars die maar geen inzicht willen krijgen tegen zichzelf…..! Met praten om een ronde tafel is al genoeg tijd verstreken, sla een met de vuist op diezelfde ronde tafel! en/of geen op de vergelijkingssites aan welke verzekeraar voor de cliënten positief toegankelijk is en welke niet. Wie niet horen wil moet maar voelen…..

  2. kritikaster schreef op 

    Reactie-3.

    “Fijn dat we verzekerd zijn”……../

    In de actuee campagne schrijft het Verbond van Verzekeraars
    letterlijk, dat er zoveel negatieve berichtgeving is…..terwijl verzekeringen er juist voor moeten zorgen dat je kunt doen wat jij wilt…..zonder al te grote belemmeringen!

    Of ze dit ooit zèlf al eens hebben gelezen?
    Ik vraag het me werkelijk en serieus af…..

    http://www.fijndatweverzekerdzijn.nl/

  3. kritikaster schreef op 

    Reactie-4

    Op de campagnesite wordt gevraagd hoelang de campagne nog gaat/moet duren?

    ANTWOORD:

    Uitgangspunt is dat de campagne drie jaar duurt……..

    Fijn dat er verzekeraars zijn! en reclameburo’s die de klant zolang willen helpen centraal te komen staan!

  4. kritikaster schreef op 

    Reactie-5 en laatste….

    Wanneer ik het goed begrijp heeft Independer een berg boter op het hoofd wanneer ze nu “gezellig” om de tafel gaan zitten met hun verzekeraarsklanten, die uiteindelijk de inkomsten voor Independer genereren. Iedere autoverzekering, iedere overstap brengt € 20 tot € 80,- in het Independerlaadje, eéénmalig of zolang de verzekerings loopt jaarlijks.

    Dus laat nu eens op 20 juni merken/zien hoe jullie “het beste uit de verzekeraars halen”, die uiteindelijk voor jullie belegde broodjes op de plank zorgen……bij iedere sluiting of
    overstap opnieuw!

    1. Barbara schreef op 

      Hoi,hebben de conlog-startonderbreker open gmakaet. en daar zien we de zwarte aansluiting/klemmer genummerd J1 tm J4.Uit J1 (bijvoorbeeld) lopen 2 zwarte draden weg. Zou het mogelijk zijn om deze klemmen los te halen en daar de zwarte draden doorteverbinden. In plaats van de plek in de kabelboom opzoeken.En weet je wellicht welke nr’s/klemmen bij elkaar horen? bv J1 en J2 ofalvast bedankt,Roy

  5. Beste kritikaster,

    Dank voor uw reactie. We vinden, net als u, dat het huidige schadevrije jarenbeleid onrechtvaardig en onduidelijk is voor de consument. En, net zoals u, vinden wij dat de verzekeraars niet altijd duidelijk communiceren over hun beleid. Daarom komen wij ertegen in actie. We doen ons best om autoverzekeraars het belang van verbetering te laten zien. En we geloven zeker dat het Verbond mogelijkheden heeft om die verbeteringen door te voeren. Daar gaan we op inzetten in het gesprek met het Verbond.

    vriendelijke groet, Michel

    1. hans schreef op 

      Beste heer Walraven,

      Het was mij tenminste ontgaan, dat en al sinds januari een communicatie manager bij Independer actief is, waarbij tot nu toe interne veranderingen opmerkelijk open gecommuniceerd werd.

      Ik wens u met de toenemende problemen (normaal in een groeiende organisatie) veel inzicht en succes, maar vooral een positieve reactie bij uw klanten de verzekeraars, met of zonder het Verbond dat in eigen kerk (voor verzekerden) tamelijk verkeerde/vreemde preken houdt. Ik zie de rommelige organisatie in de verzekeringsbranche als een tussenstation, zoals vroeger de stoomtreinmaatschappijen dachten de concurrentie van zich af te kunnen schudden door de railsbreedte in eigen gebied afwijkend te maken. Verzekeraars denklen m.i. nog zoals toen in het stoomtijdperk en moeten gaan begrijpen dat treinen inmiddels één spoor, Europa één tijdklok heeft en de burgers met slechts één betalingsmiddel kunnen afrekenen.

      Voorwaarden in verzekeringspolissen zie ik inmiddels als een moedwillige behindering om de klant op het verkkerde spoor te zetten, primair om de eigen organisatie te beschutten en…..denken te kunnen afschermen.

      Een verzekeraarsverbond dat een vernieuwing van het proces over schadevrije jaren niet intern op orde kan brengen (en daar nog de hulp bij gebruikt van Independer, de Consumentenbond, Radar, Kassa, fora en de social media…..) voor de verzekeringsbranche, waarin klanten het startpunt moeten zijn, een slechte naam helemaal aan
      zichzelf te danken!

      1. Michel Walraven (Independer.nl) schreef op 

        Beste Hans,

        Dank voor uw bericht en uw vriendelijke woorden ten aanzien van mijn functie bij Independer.

        Met vriendelijke groeten,

        Michel

        1. kritikaster schreef op 

          Omdat Independer het tot nu toe verzuimd heeft uw profiel in te vullen, help ik ze een handje om geïnteresseerden ervan in kennis te zetten wie Independer hier aan boord heeft gehaald!
          Door onpasselijke praktijken in de financiële, dus ook in de verzekeringsbranche ben ik me voor de mistoestanden gaan interesseren en heb eerder onverwachts een totaal rommelige organisatie aangetroffen waarbij teveel moet worden opgeruimd om op korte termijn enig succes te kunnen behalen. Juist daarom wens ik u, ondanks uw professionele ervaring, nogmaals veel inzicht en succes…….want de achterstand in de maatschappelijk betrokkenheid is inderdaad vergelijkbaar met het verschil
          tussen de stoomtrein- en de hogesnelheidstreinperiode.

          (U hoeft hierop niet te reageren).

          http://nl.linkedin.com/pub/michel-walraven/7/85/2a2

  6. kritikaster schreef op 

    Beste heer Walraven,

    Voor het geval u zich beter wilt inlezen/voorbereiden over de Roy-data-praktijken: DRIEmaal zijn er columns hierover in de Telegraaf geschreven met de overduidelijke bewoording “bedrog”.

    De vaste columnist is uit de branche: Anton Rietveld.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Autoverzekering vergelijken en direct afsluiten

Bij Independer staat de beste autoverzekering bovenaan, ook als we die niet verkopen

vergelijk autoverzekeringen

"het ging goed en snel."

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
11 minuten geleden, autoverzekering

"top geregeld"

Mevrouw Kroon-Ros uit ZUID-SCHARWOUDE
52 minuten geleden, autoverzekering

"Soepel, snel, vriendelijke klantenservice."

Meneer Visser uit DRACHTEN
56 minuten geleden, autoverzekering

"Simpel"

Meneer Bazghout uit AMSTERDAM
1 uur geleden, autoverzekering

"Topsite"

Anoniem uit AMSTERDAM
1 uur geleden, autoverzekering

"Speed, Transparency and Value for Money"

Meneer Barla uit 'S-GRAVENHAGE
3 uur geleden, autoverzekering

"snelle administratie"

Mevrouw Darányi-Harkai uit TILBURG
4 uur geleden, autoverzekering

"Goede vergelijking van diverse verzekeringen, hele duidelijke en gebruikersvriendelijke website"

Meneer van der Kolk uit LELYSTAD
5 uur geleden, autoverzekering

"Snelle doorloop aanvraag"

Meneer Schilperoord uit WOERDEN
5 uur geleden, autoverzekering

"Het was heel simpel en duidelijk!"

Anoniem uit MIJDRECHT
5 uur geleden, autoverzekering

"helder en klantgericht"

Meneer Sanders uit BEILEN
6 uur geleden, autoverzekering

"Heel overzichtelijk en snel."

Mevrouw Polman uit WATERINGEN
2019-08-22, autoverzekering

"Alles word goed uitgelegd en is simpel te begrijpen."

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2019-08-22, autoverzekering

"Independer is de beste"

Anoniem uit SPANBROEK
2019-08-22, autoverzekering

"Tevreden"

Meneer Meeng uit TILBURG
2019-08-22, autoverzekering