Aflevering 13: Met beide benen op de grond
Tip een vriend:

Aflevering 13: Met beide benen op de grond

Vandaag een aflevering met vooral teleurstellingen. Ons pad gaat niet altijd over rozen…

Commercial versie 0.1: wat keuren we nu eigenlijk goed?
De eerste montage is klaar! Etcetera wil graag dat we naar Amsterdam komen om hem daar te bekijken. Wat een teleurstelling! Nog steeds geen Indy te bekennen…

Erg moeilijk om dit goed te keuren. We kunnen ons nog geen goede voorstelling van het eindresultaat maken. We vertrouwen maar (weer) op creatieven Gido en Stan.

Website 0.1 live
We zetten rond deze tijd ook versie 0.1 van de ‘nieuwe’ website live. Nog niet als hoofdroute, maar als preview. Met daarbij een oproep: ‘Beoordeel alvast onze nieuwe website’. We nodigen veel mensen (zowel experts als consumenten) uit om de website kritisch te bekijken. Er komen veel complimenten, maar ook suggesties ter verbetering onze kant op. Die kunnen we nog verwerken.

WUA! Onderzoek: reacties consumenten lauw
WUA! doet haar halfjaarlijkse onderzoek naar de vindbaarheid en het consumenten-oordeel van autoverzekeringssites. Een deel van de 72 respondenten laten we (na het ‘reguliere’ onderzoek in het laboratorium van WUA!) ook de nieuwe website beoordelen. Daarna hebben we ook een groepsdiscussie met hen over hun ervaringen. Het WUA! Onderzoek valt een beetje tegen. Sommige respondenten zijn per ongeluk toch op de ‘oude’ website terechtgekomen en hebben vooral die beoordeeld. Dat zorgt voor verwarring en maakt het interpreteren van de resultaten lastig. De consumenten zijn na 4 uur surfen behoorlijk uitgewoond, en staan niet heel hard te juichen over onze nieuwe site. Dat hadden we toch gehoopt…

500 e-mails herschrijven…
Inmiddels zijn we begonnen met het herschrijven van e-mails die consumenten van ons krijgen gedurende het proces van offerte aanvragen tot afsluiten van een verzekering. Een inventarisatie maakt ons ervan bewust dat we in de afgelopen jaren meer dan 500 verschillende mails hebben geproduceerd! Een onvoorstelbare klus om die allemaal te herschrijven. Een drastische herziening lijkt nodig. De mensen die op de klantenservice werken blijken ook door de bomen het bos niet meer te zien met honderden verschillende ‘standaard-mailtjes’.

0-meting Brand Tracker: een lange weg te gaan
Om het succes van de nieuwe strategie te meten hebben we samen met marktonderzoekbureau Synovate een marktonderzoek ontwikkeld om de ontwikkeling van het ‘merk’ Independer.nl te kunnen volgen. We noemen het instrument de ‘brand tracker’ en willen het vier keer per jaar uitvoeren. Tot op dat moment lieten we elk jaar in de eerste week van februari een eenvoudig marktonderzoek uitvoeren naar onze naamsbekendheid als vergelijkingssite voor financiele producten, in vergelijking tot andere vergelijkingssites. Daar kwamen we, als grootste vergelijkingssite op financieel gebied, altijd goed uit.

In de nieuwe brand-tracker meten we vooral onze positie als aanbieder van (auto)verzekeringen. En niet alleen naamsbekendheid, maar ook onze positie in de ‘evoked set’ (merken die consumenten serieus in overweging nemen), ons imago etc. Het ‘concurrentie-landschap’ is nu heel anders. We vergelijken onszelf niet (alleen) met vergelijkingssites, maar ook met directe aanbieders als Centraal Beheer, FBTO, Allsecur, Ditzo, Inshared etc. De resultaten zetten ons met beide benen op de grond. Veel mensen kennen ons als vergelijkingssite. Onze positie als aanbieder van verzekeringen is, vooral onder de gemakzoekers, bijna non-existent. Veel mogelijkheden om ons te verbeteren dus. Dat is het goede nieuws.

Lekkage
Het WUA! Onderzoek en de resultaten uit de brand tracker drukken ons nog eens duidelijk met de neus op de feiten: men ziet ons vooral als vergelijkingssite. Afsluiten doet men (veelal) ergens anders. Wij noemen dit “lekkage”. Als we die terug kunnen dringen geeft dat een enorm potentieel. Hoe houden we mensen op onze site tot en met sluiten? We moeten eens wat extra aandacht besteden aan dit issue.

Kortom: deze fase van de implementatie van de nieuwe strategie is vooral de feiten onder ogen zien en heel hard werken. We gaan wel steeds meer geloven in de nieuwe strategie. Er worden steeds meer mensen binnen Independer.nl bij betrokken. Lees daarover meer in aflevering 14.

Aflevering gemist? Bekijk het volledige overzicht.

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Prima informatie met goede vergelijkingsmogelijkheden op een rij. Snelle afhandeling en duidelijk proces."

Anoniem uit NOORDEN
36 minuten geleden, autoverzekering

"Prima service en een snelle en goede afwikkeling"

Meneer van Bommel uit OSS
58 minuten geleden, autoverzekering

"Top"

Anoniem uit IJSSELMUIDEN
59 minuten geleden, autoverzekering

"prima premie en snel"

Meneer Vos uit GRONINGEN
1 uur geleden, autoverzekering

"prima service, maar probeer de premies en kosten lager te houden!"

Meneer du Cloo uit HEILOO
1 uur geleden, autoverzekering

"5 sterren. Mooi helder overzicht, prima werkende site, duidelijke informatie en belangrijk, aanbieding beter dan bij Eigen Huis, bij zelfde leverancier."

Anoniem uit GENDT
1 uur geleden, energie

"Independer. Top !"

Meneer Voorhaar uit HILVERSUM
2 uur geleden, autoverzekering

"alles wordt zeer correct afgehandeld"

Dhr. Bettonvil uit EINDHOVEN
2 uur geleden, reisverzekering

"Duidelijke site"

Anoniem uit ELBURG
4 uur geleden, energie

"snel geregeld "

Anoniem uit HULSHORST
4 uur geleden, autoverzekering

"Duidelijk en makkelijk te volgen"

Anoniem uit UTRECHT
2020-02-17, overlijdensrisicoverzekering

"."

Anoniem uit ASSENDELFT
2020-02-17, reisverzekering

"great english site!"

Meneer Smith uit AMSTERDAM
2020-02-17, zorgverzekering

"Goed, snel en vriendelijk"

Anoniem uit LEEK
2020-02-17, energie

"Snel en makkelijk. Gegevens invullen en afwachten"

Anoniem uit BAARLE-NASSAU
2020-02-17, lenen