Independer.nl introduceert nieuwe hypotheekmodule
Deel met een vriend:

Independer.nl introduceert nieuwe hypotheekmodule

Op maandag 26 oktober heeft Independer.nl de kwaliteitscheck hypotheekadviseur geïntroduceerd: een online vragenlijst waarmee de consument zelf kan toetsen hoe goed de hypotheekadviseur zijn werk heeft gedaan. Deze tool is een belangrijke schakel om later dit jaar alle hypotheek advieskantoren van een rapportcijfer te kunnen voorzien. Het consumentenprogramma Tros Radar besteedde er ’s avonds aandacht aan. Direct na de lancering ontving Independer.nl vele duizenden bezoekers op de nieuwe hypotheekmodule. De behoefte aan deze service waarbij de consument gratis een rapport en een cijfer over het hypotheek adviesproces krijgt is groot.

Cruciale rol voor het intermediair
Independer.nl gelooft dat de meeste consumenten voor hypotheekadvies zullen blijven kiezen voor het persoonlijke contact van een bank of het intermediair. Het online sluiten van hypotheken zal de komende jaren nauwelijks aan populariteit winnen. De nieuwe hypotheekplannen van Independer.nl zijn gebaseerd op deze visie.

Rapportcijfer hypotheekkantoren
Door de consument centraal te stellen en haar behoefte aan goede persoonlijke advisering, is de logische consequentie dat Independer.nl de kwaliteit van hypotheekadvies transparant maakt. Zoals de kwaliteit van een restaurant of hotel te vergelijken is door middel van een sterrenclassificatie, zo zal de kwaliteit van hypotheek advieskantoren binnenkort via Independer.nl te vergelijken zijn door middel van een rapportcijfer.

Subjectieve en objectieve kwaliteit
Het rapportcijfer voor een advieskantoor bestaat uit twee onderdelen. Consumenten kunnen hun adviseur beoordelen middels een review. Zoals bij bijvoorbeeld Zoover.nl kan voor een hotel of bij Iens.nl voor een restaurant. Dit geeft de ervaring weer van de consument zoals deze het adviesgesprek heeft beleefd. Omdat een goede ervaring nog niet hoeft te betekenen dat het advies goed was en vice versa, heeft Independer.nl een kwaliteitsmeting toegevoegd. Bij de kwaliteitscheck hypotheekadviseur beantwoorden consumenten online ca. 50 vragen over het adviesproces. De consument krijgt naast een cijfer over het adviesproces in een uitgebreid rapport teruggekoppeld wat wel en wat niet voldoende is besproken. Met een toelichting en een lijst van tips kan de consument terug naar de adviseur en die onderdelen bespreken die onvoldoende aan bod zijn gekomen. Deze test, waarvan de resultaten aan het kantoor gekoppeld worden, is gebaseerd op de vragenlijst van de Autoriteit Financiële markten (AFM).

Consumenten positief over hun adviseur
Sinds mei j.l. hebben bijna 4.000 consumenten op Independer.nl een review (dus een subjectief oordeel) gegeven over hun hypotheekadviseur. Uit een eerste analyse blijkt dat consumenten positieve indruk hebben over hun hypotheekadviseur: bijna tweederde geeft het cijfer 8 of hoger. Een op de vijf consumenten geeft een onvoldoende. Omdat de kwaliteitscheck hypotheekadviseur pas kort live is zijn daar nog geen cijfers van beschikbaar.

Alle hypotheek advieskantoren op Independer.nl
Zodra er voldoende waarnemingen zijn zullen de rapportcijfers van alle bank- en advieskantoren worden gepubliceerd. Ieder kantoor krijgt op Independer.nl een eigen pagina waar het kantoor zich (kosteloos) kan presenteren middels o.a. adresgegevens, openingstijden, haar adviseurs en aanstellingen. Daarbij wordt het rapportcijfer van het kantoor getoond en worden alle reviews gepubliceerd. Vanaf medio november krijgen alle kantoren via een extranet toegang tot hun eigen pagina.

Lees meer over: hypotheek

Reacties

3 Antwoorden op “Independer.nl introduceert nieuwe hypotheekmodule”

  1. g.l. van dijen schreef op 

    Ik denk dat een advies met een prijskaartje in euros zonder provisies met een berekening van de pressiese kosten en ook de eventuele besparing in vergelijking met een % berekening zou van harte welkom zijn en het einde betekenen aan de zakken vullers cultuur

  2. @ Van Dijen: Dank voor uw reactie. De trend in de hypotheekmarkt is dat adviesorganisaties versneld overstappen naar betaald advies; bijvoorbeeld een vaste fee of uurtarief. Dat zal per hypotheekkantoor naar verwachting) eind dit jaar inzichtelijk worden op Independer.nl. Verder zien we steeds meer producten in de hypotheekvergelijking zonder bemiddelingsprovisie. Dus naast de rente zijn alleen de kosten voor het afsluiten van de hypotheek opgenomen. Zodoende ontstaat een steeds betere vergelijking van zowel hypotheekproducten o.b.v. rente, voorwaarden en service levels als de diensten van advieskantoren o.b.v. beoordelingen, kwaliteitsmetingen en advieskosten.

  3. Jan Anema schreef op 

    Het probleem zit tegenwoordig in mindere mate in het geven van slecht advies. De hypotheekmarkt is in de voorgaande jaren verziekt door ontoelaatbare geldverstrekkingen en waardelioze producten. Het zal jaren duren dat de hypotheekmarkt weer gezond wordt. Éénmalige kosten, een uurtarief of verwerkt in het product zal de huidige hypotheekmarkt niet verbeteren. De producten moeten oprecht voor de consument gemaakt worden. De afgelopen jaren was het andersom. Het is de taak van de toezichthouders, banken en verzekeraars om het vertrouwen terug te winnen van de consument. De adviseur speelt hierin slechts een bijrol.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Zelf online je hypotheek regelen?

Bij Independer kies je zelf je hypotheek, met deskundige begeleiding van ons

online hypotheek regelen

"Zeer overzichtelijk en eenvoudig alleen jammer dat de max hypotheek lager uitvalt dan die van de externe hypotheek adviseur. hypotheek aanvragen is eitje"

Anoniem uit UITGEEST
1 uur geleden, hypotheek

"Gebruiksvriendelijke site"

Dhr. E. Heijst uit ZWARTEWAAL
2017-11-19, hypotheek

"Duidelijk om af te sluiten, goed overzicht kenmerken. Jammer dat er niet direct gevraagd wordt naar een ORV, want ik wil de combi-korting en nu moet ik de ORV apart afsluiten. "

Anoniem uit NIJMEGEN
2017-11-15, hypotheek

"Over de samenwerking met Independer ben ik absoluut tevreden maar niet over de kredietverstrekker die Independer heeft gekozen t.w. bijBouwe. Nu opnieuw aangevraagd bij Argenta en ik hoop dat dit sneller en beter gaat. Groet, Paul van Rossum"

Dhr. M.J. Boeve uit WOUDENBERG
2017-11-07, hypotheek

"Eerst telefonisch contact gehad. Erg duidelijk, behulpzaam en vriendelijk geholpen. Later site gevuld. Op zich erg duidelijk alleen ik kon niet alles vullen wat ik wilde zoals de marktwaarde van de woning "

Anoniem uit BRIELLE
2017-10-31, hypotheek

"Geen"

Anoniem uit ZWARTEWAAL
2017-10-18, hypotheek

"Ok"

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2017-10-17, hypotheek

"Duidelijk en compleet! Goede prijs als je weet waar je het over hebt."

Dhr. J. Wolters uit NOOTDORP
2017-10-17, hypotheek

"uitstekende service, alleen beetje lastig om op deze wijze aanvraag te doen als gepensioneerde. Alleen daarom geen 10."

Anoniem uit HOLLUM
2017-10-16, hypotheek

"Tot nu toe tevreden daar het online sluiten van de hypotheek heel eenvoudig en begrijpbaar is via deze website."

Dhr. R. Lavrelashvili uit BEEK LB
2017-10-14, hypotheek

"De website is best gebruiksvriendelijk. "

Anoniem uit AMSTERDAM
2017-10-05, hypotheek

"In de berekeningstool worden de kosten van de makelaar vor de verkoop van de woning niet meegenomen! Ook een WAO uitkering kun je niet invullen"

Anoniem uit ALPHEN GLD
2017-10-04, hypotheek